Tagan TG330-U01, 330W (ATX) Review

Lean 10 februari 2006, laatste update op 6 oktober 2008, 1.825 views

Tagan TG330-U01, 330W (ATX)

Pluspunten

• Erg stil
  • Stabiele Voltijnen
  • Mooie prijs voor een A merk voeding

Minpunten

• Wordt onder load behoorlijk heet
  • Voldoet qua vermogen lang niet aan ieder tweakersysteem

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Redenen tot aankoop

Ik heb tot voorkort al mijn systemen die ik ooit gebouwd heb voorzien van Q-tec voedingen. Deze voedingen zijn zoals bekend niet van al te hoge kwaliteit. (noem het eerder slecht) Dit uit zich in onstabiele voltijnen, hitte en rumoerige fans. Omdat ik iemand ben die nogal hecht aan stilte van een pc (en dan met name voor m'n downloadbak) ben ik op zoek gegaan voor een goed alternatief voor de Qtec die in mijn systeem hing te loeien. Na veel reviews te hebben gelezen kwam ik tot de conclusie dat de Tagan voedingen hoog van kwaliteit zijn en voor mijn doel geschikt: stilte. Omdat ik geen zwaar systeem nodig heb om te downloaden, heb ik dan ook gekozen voor een lichte uitvoering van de Tagan voedingen: de 330 Watt versie.

Specificaties

TG330-U1

- Intel ATX12V Version 1.3
- TSCT: Tagan Silence Control Technology (22-28dBA)
- up to 4 integrated Serial ATA power connectors for SATA hard disk
- 12V / 18A up to 28A rail for stable powering of peripheral devices

Uiterlijk en accessoires

De voeding wordt geleverd in een mooie zwarte doos. De voeding is keurig verpakt, en zoals iedereen die een B-merk voeding gewend is, valt als je de voeding voor het eerst in je handen hebt op hoe zwaar het ding is. Als tweede valt op hoe groot de hoeveelheid stekkers is. De mooie gemeshde 12 volt kabel en de gevlochten 5 volt connector kabels geven de voeding wat extra's. De voeding zelf is matzwart en de lak die gebruikt is lijkt van hoge kwaliteit die niet snel krast. Dat laatste ben ik natuurlijk niet zeker over, want ik heb niet geprobeerd om de voeding te bekrassen ;).

Installatie

De installatie is (uiteraard) zoals iedere andere voeding. (en dus een fluitje van een cent) Wat wel opvalt is dat de voeding iets langer/groter lijkt dan de Qtec die uit het systeem komt. De kabels die je niet nodig hebt kun je wegwerken/bij elkaar binden met het bijgeleverde vrolijk gekleurde klittenband en de alledaagse trekbandjes. Ikzelf heb de kabels bij elkaar gebonden en onder mijn DVD ROM drive op de vrije 5.25 Inch drive plekken gestopt.

De eerste keer opstarten

De eerste keer opstarten was voor mij als Q-tec user een openbaring van stilte. De Tagan komt niet boven de Zalman CPU koeler en Harddisk uit en de 2 fans draaien rustig hun rondjes. Opvallend was wel dat er een heel zacht "slissend" geluid uit de voeding kwam in het begin, maar door de loop van de tijd (zeg een paar weken) is het geleidelijk verdwenen. Het schijnt te maken te hebben met de condensatoren die voor de eerste keer goed warm worden. Of dit waar is weet ik niet.

Prestaties/Algemene Bevindingen

Na ongeveer 2 maanden gebruik ben ik 1 en al lof over deze voeding. Ik was min of meer bang dat de stilte van de voeding af zou nemen zoals ik gewend was bij de B-merk voedingen die ik tot nu toe had gebruikt. Dit gebeurt niet bij de Tagan en zo hoort het eigenlijk ook. In idle stand wordt de voeding niet door de kast heen warm. Dat wil zeggen: als ik mijn hand bovenop de kast houd, voel ik geen warmte. De buitenkant van de kast voelt gewoon aan zoals overal. De lucht die uit de voeding komt is zeer acceptabel van warmte. Er komt trouwens erg weinig lucht uit de voeding. Ik beschouw dit als een voordeel, omdat het hierdoor ook stiller is, maar andere mensen die hier geen waarde aan hechten zullen hier misschien niet blij mee zijn. Een "normale" voeding koelt namelijk ook de processor/kast mee, maar dat doet de Tagan niet of nauwelijks. De 2 fans draaien op ongeveer 500 rpm en zodoende wordt er weinig lucht verplaatst. In mijn systeem leidt dit niet tot problemen (CPU is 32 graden) maar in andere gevallen zal er misschien zelfs een casefan in moeten omdat andere componenten overhit zullen raken. Onder load (wat niet vaak voorkomt op mijn systeem) neemt de snelheid van de fans weinig toe, maar wordt de voeding wel een stuk warmer. De lucht die uit de voeding komt is beduidend warmer, en de kast wordt op de plek van de voeding ook een stuk warmer. Problemen levert het niet op en ik lig er niet wakker van, wellicht andere users wel :P.

Vergelijking van prestaties

Het is wellicht interessant voor users die op zoek zijn naar een nieuwe voeding om een vergelijking te zien tussen deze voeding en z'n broertje van Zalman: de 300 watt versie. Deze voeding heeft een vriend van mij in z'n systeem zitten, en ik mocht wat vergelijkend onderzoek doen tussen deze twee voedingen. Ik heb de omgeving voor de voedingen gelijk gemaakt door ze alletwee in mijn downloadbak te hangen, en ze zo te testen. De voedingen doen in mijn ogen niet voor elkaar onder kwa prestaties:alletwee stabiele voltlijnen en ze hebben geen moeite met het voorzien van stroom. (dat zou ook wel slecht zijn met z'n lichte configuratie). Het enige grote verschil wat ik kon vinden was de manier van aansturen van de fans. De Tagan is gestuurd op prestatie: hoe meer stroom er gevraagd wordt hoe harder de fans draaien. De Zalman doet dit anders: Hoe warmer hoe harder de fans gaan draaien. En dat verschil merk je na een aantal uur draaien wel. De Zalman komt uiteraard ook op temperatuur, en zodoende gaan de fans harder draaien. Dit zorg natuurlijk ook voor meer afvoer van warme lucht uit de kast. Het is maar net wat je belangrijker vindt dus. :)

De voeding samenvattend:

Voordelen:
-Uniform uiterlijk: Het matzwart past in iedere kast+kleurstelling Er zijn geen opvallende kleuren gebruikt als LED's e.d.
-Stabiele Voltlijnen: Het systeem voorziet zonder al te grote schommelingen in de voltages het systeem van stroom
-Stilte: De Tagan kwam niet boven m'n Maxtor 80GB schijf+Zalman CNPS 7000B-CU uit. Dat is een prestatie, want het zijn alletwee geen herrieschoppers :)
-Prijs: Deze voeding is goed te betalen in mijn ogen voor ieder persoon die een degelijke stille voeding wil. Ik heb de voeding voor 44 euro gekocht en dat is z'n geld zeker waard geweest!

Nadelen:
- Koelmogelijkheden: De Tagan is niet in staat de kast te koelen. Mijn systeem blijft koel zonder andere casefans in mijn kast, maar dat kan bij andere mensen slechter uitpakken.
- Het systeem van prestatiegestuurd koelen is in mijn ogen erg goed, maar andere users die het gewend zijn om temperatuurgestuurde voedingen te gebruiken zullen dit eventueel missen
- Het fan aan de binnenkant van de kast zit achterop de voeding, en dus niet boven de processor. Dit zorg ervoor dat de voeding meer koele lucht krijgt, maar dat de processorhitte niet/slechter afgevoerd wordt.

Kortom: een product dat zichzelf zeker waarmaakt. :) De nadelen zijn namelijk ook al genoemd door Tagan zelf. Deze voeding voldoet in principe om een simpel systeem te voorzien van stroom. Denk hierbij aan een: 1 processor/mobo/videokaart (mid range)/1 a 2 harddisk/DVD ROM en DVD Writer.

• AMD Athlon XP 1700+
  • Asus A7v333
  • Asus Geforce 2 kaart (32MB)
  • 2*256 MB geheugen
  • Maxtor 80 GB harde schijf
  • Asus DVD ROM speler
  • Zalman CNPS 7000B-CU

Heb jij ook een Tagan TG330-U01, 330W (ATX)?

Heb zelf ook een Tagan voeding gehad (480watt) en ongeveer om dezelfde redenen gekocht. Na een paar maanden blies deze "prachtvoeding" m'n moederbord,
geheugen en videokaart op. De voeding werd garantiewerk, naar de rest kon ik fluiten omdat dit bij een
andere leverancier vandaan kwam.
Ik kreeg verder de indruk van de servicedienst dat ik zeker niet de enige was bij wie de Taganvoeding
de geest gegeven had (afgaande op de zuchtende reactie)
Dus nu draaien we lekker met een el cheapo voeding die
misschien niet even stabiel is maar het tenminste wel doet.
Plaats alleen een reactie als je wilt reageren op de inhoud of de reacties van deze user review. Wil je je ervaringen met de Tagan TG330-U01, 330W delen, dan kun je een eigen survey invullen.
Misschien een idee? :)