1 review

OnePlus 6T McLaren Edition (10GB ram, 256GB opslag) Zwart

Specificaties 6,41" • 2340x1080 • 256GB - Bekijk alle specificaties

OnePlus 6T McLaren Edition (10GB ram, 256GB opslag) Zwart Review

Freaky_Angelus 27 maart 2019, 2.732 views Product gekocht

OnePlus 6T McLaren Edition (10GB ram, 256GB opslag) Zwart

Uitsluitend om een klein perspectief te geven een korte review. De 6T McLaren is een liefhebber/hebbe ding. Het biedt minimaal meer dan de gewone 6T versies en kost wel wat meer. Geen enkele spijt, maar dit valt onder de 'niet noodzakelijke' varianten.

Pluspunten

• Dubbele accu structuur
  • Zeer snel opladen mogelijk
  • Extras

Minpunten

• Prijs, veel voor vooral liefhebber extras
  • 10Gb is niet nodig

Ja, daar zit je dan om een nieuwe telefoon verlegen. Die HTC M9 was na 3,5 jaar toch echt wel op qua accu... Ja, 3,5 jaar en pas na een 3 jaar lukte 2 dagen niet meer, even een laatste steek naar hoe incorrect reviews kunnen zijn ;) Ironisch genoeg begaf de accu het op de dag van aankoop vrijwel geheel en haal ik zelfs een 'dag' al niet meer.

Dus, een langzaam stervende accu betekent shoppen en wat was er in December een grote hoeveelheid keuzes. Voor mij is de notch een ding, maar ook enige vorm van ondersteuning deed me toch lang twijfelen over het aanschaffen van een Chinese telefoon. Met OnePlus die rechtstreeks in NL levert kwam ik zo op een combinatie van in-screen sensor, minimale notch en acceptabele prijs voor een 6T. Waterbestendig had het plaatje afgemaakt, maar de niet-officiële benadering van wel sort-of was voor mij voldoende. Alle voorgaande telefoons waren het officieel ook niet en bleken altijd prima tegen de hoeveelheid water te kunnen waar ik tegenaan loop.

6T 8Gb 256Gb besteld op OnePlus...... Ja, niet deze...

Volgens DHL is die nog steeds onderweg, dus na een 1,5 week frustratie en de nogal walgelijke wijze van liegen vanuit DHL op een vrijdag geld terug gevraagd voor de aankoop. Tenslotte, DHL was hem op zaterdag 6 maart al kwijt en durfde op de donderdag erop te zeggen dat hij toch echt met 1-2 dagen er zou zijn (die status is er nog steeds, na 3 maanden). Ik kan hierom slechts direct adviseren niet online te kopen, want het wordt met DHL verzonden en daarmee komt gewoon niks aan. Echter, OnePlus heeft binnen 3 werkdagen het geld teruggestort en ik kan enkel benadrukken dat dit een DHL kwestie is en ik met liefde OnePlus de marge had gegund.

Daarbij, in de week van dit verhaal kwam de McLaren editie uit. Formule 1 fan ja, McLaren fan niet per se.. Een goede dosis frustratie en ter compensatie geen zin om iets anders dan het beste te kopen (hoezo dit was een impulsaankoop?)

I.v.m. Kerst het salaris op die vrijdag en een korte blik later online bleek te tonen dat Belsimpel hem in de winkel had liggen. Vrijdagavond een 6T McLaren in de hand en nog voordat ik de sim kon overzetten besloot mijn trouwe HTC dat het genoeg was...
Features
De telefoon heeft wat leuke extras, een boekje over F1 geschiedenis van McLaren, stukje carbon fiber, 10Gb ram, dubbele accu-cel, power-charger (fast charger whatever... ), carbon fiber hoesje en een leuk oranje kabeltje. De telefoon intern bevat nog een thema en natuurlijk... het uiterlijk!

Deze telefoon koop je eigenlijk enkel om een paar redenen, want de meeste features zijn de meerprijs niet waard:
- 10Gb ram, als je hier waarde aan hecht
- De accu / charger combinatie (ga ik zo op in)
- Het uiterlijk

Alle overige dingen zijn niet bijzonder, leuk als 'fan' van F1 of nog beter als je McLaren fan bent, en vormen enkel een leuke verpakking. Met uitzondering van het stukje carbon-fiber dat op mijn bureau staat in de afgelopen maanden gewoon niets mee gedaan. Ook de oranje usb-c kabel is gewoon een kabel die je verder ergens 'verliest' in de muur en niet meer meeneemt naar plekken.
10Gb ram
Het is een feature, het is 'meer' maar om eerlijk te zijn zie ik geen nut van die 2 Gb extra over de 8Gb versie. Beiden zijn voor de rest erg vergelijkbaar en tenzij je heel veel opent of van tijd tot tijd een autocad tekening opent (enige app die ik ken die geniet van veel geheugen) is dit een hebbe-feature.

Maar, het zit er in en het vormt zeker een 'meer' over de 8Gb versie. Nuttig is een andere discussie.
Accu / Charger
Dit was voor mij een reden om het te overwegen, want niet alleen kan je snel laden met de 5v 6A lader die je meekrijgt (overigens nog niet getest met een 'dubieus' kabeltje), de accu zelf bestaat uit twee cellen. Hierin zit voor mij juist wel de meerwaarde, want twee cellen betekent een halvering in risico op een kapotte accu. Precies waarom ik wisselde van mijn M9, een accu die niet meer leeft, bevat deze telefoon twee cellen als accu. Als er eentje stuk gaat, dan gaat je mobiel verder met de andere. Ja, je bent 50% accu kwijt, maar je telefoon is nog niet overleden.

Dit is nu precies het puntje waar voor mij deze telefoon potentie biedt, want met 2 cellen en het geheugen etc. zie ik deze telefoon gemakkelijk 4 jaar halen (helemaal omdat de verder niet bijzonder indrukwekkende M9, qua specs! waag het niet!, al een 3,5 jaar wist vol te houden).

De ironie van het verhaal is wel dat precies die ene keer dat ik 'met haast' mijn mobiel probeerde op te laden (vliegveld) je dan die charger niet bij je hebt.... Echter, buiten dat die charger in mijn hand baggage zal gaan, raad ik snel laden toch af. Des te sneller je wil laden, des te warmer de accu wordt, des te hoger degradatie is en des te eerder je accu stuk gaat. Dus de oplossing van OnePlus gecombineerd met mijn 'zo langzaam mogelijk' laden betekent dat ik een uitstekende accu heb die 2 a 3 dagen doet (afhankelijk van hoe actief het online is).

Voor dit puntje is de telefoon wel interessant.
Uiterlijk
Ik kan wel foto's proberen te maken, maar dit ding is gewoon absurd geil. Het oranje accentje wat er in zit (en normaal is oranje mijn kleur niet echt... ja een paar keer per jaar ;) ) is zo netjes subtiel, zo heerlijk verwerkt. Het carbon-fiber effect is ook precies subtiel genoeg om er 'netjes' bij aan te sluiten... Als ik niet op mijn werk continu het risico loop om beschadigingen op te lopen, was deze telefoon voor zijn uiterlijk nooit in een hoesje gegaan... Nu is het gewoon dagelijks het clear hoesje poetsen om zo mooi mogelijk effect te zien.
Bescherming
De telefoon voelt erg stevig en solide aan, maar ik ben al wel 3 screen protectors (gehard glas) verder. Ook zou ik iedereen willen aanraden om een glaasje voor je camera toe te voegen, al is die nog steeds niet stuk gegaan.

Ook ter info... de privacy screen protectors blokkeren je vinger scanner, dus ja... je hebt privacy, nee je eindigt met facial of wachtwoord als inloggen en dat doet toch was af van het mooi gebruiken van je vingers :D
De telefoon doet het de afgelopen maanden uitstekend, ziet er briljant uit (persoonlijk natuurlijk, maar beter dan de gewone versie) en eigenlijk schreeuwt dit ding om niet in een hoesje te gaan. Een normaal gebruik zou makkelijk 2 dagen moeten halen en beetje tweaken levert al 3 dagen op (4 is nog niet gelukt, maar dat ligt meer aan de hedendaagse Androids die verbieden alle Google-crap te slopen).

Is deze telefoon zijn prijs waard, ja en nee... Hardware matig gewoon niet, daarvoor is +2 Gb ram en een dubbele accucel + charger niet de moeite waard, maar als het uiterlijk je aanstaat / je enige liefde voor F1 hebt... dan is dit wel een editie die erg kriebelt als je hem ziet en niet hebt. Gelukkig, ik heb hem.

Heb jij ook een OnePlus 6T McLaren Edition (10GB ram, 256GB opslag) Zwart?

Sidenote, bij de manier van laden van OnePlus (hoog Amperage, dikke kabel) wordt de accu nauwelijks warm. Dit is ook waarom de OnePlus charge werkt met scherm aan, in tegenstelling tot meer standaard fast charging methodes die het voltage verhogen.
Hmmm, dat klinkt wat tegenstrijdig met de natuurwetten. Een hoog amperage vereist inderdaad een dikke kabel, de term gauge is er specifiek voor, want anders realiseer je weerstand/wrijving door de beweging van de energie wat warmte oplevert, alleen... dat kan je alleen in kabels opvangen. Een dikkere kabel kan bij gelijk voltage meer coulombs / ampère aan zonder afwijkend warm te worden, maar een hoger voltage op de voeding is niet per se meteen heel veel minder efficient... Beter gesteld, normaal ga je liever omhoog in voltage dan in amperage om je energie over te dragen. Op zijn best haalt het wat in-efficiëntie weg bij de controller die het omlaag moet stellen om de accu op 3.7V te houden. Veel meer plekken voor 'winst' op warmte zie ik niet, in de accu zelf is er geen winst door het lagere voltage op de charger...

De 'kanalen' van hoe in de accu de energie verdeelt wordt is eigenlijk niet meer dan de vraag 'hoeveel cellen heb je per accu'... Je kan spelen met het aantal interne cellen binnen een accu en vooral hele kleine cellen parallel zetten om de energie meer te verdelen, alleen doet niemand dit want dan wordt de accu gewoon flink duurder. Hier hebben ze eigenlijk exact dat gedaan, maar dan met twee 'normale' accu's. Dat noemen ze dan 2 cellen, voor het marketing process vermoedelijk. Het is (volgens mij) niet meer dan gewoon 2 accu's naast elkaar zetten in een telefoon om de 'load' te halveren op beide accu's.

Als ze 4 accu's zouden gebruiken zou de accu nog minder warm worden bij opladen én ontladen (en niet genoemd maar ik heb de telefoon slechts 1x warm gekregen bij een 'geintje' van minen op de telefoon waar dat niet de accu was...) en zouden alle cellen nog langer mee gaan. Volgens mij zijn 1000 mAh accu's prima te krijgen, dus laten we hopen dat het over genomen wordt ;)
Simpel gesteld, bij verhoogd amperage is de adapter extra warm in dit geval en bij verhoogd voltage wordt de accu extra warm. De extra warmte van het snelladen zit dus voornamelijk bij de adapter en daarom is het minder schadelijk voor de telefoon. Dat betekent dus niet dat het ineens een razend efficient proces geworden is, maar wel dat de warmte op een gunstigere plek zit.

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 27 maart 2019 14:24]

Ja, misschien dat je dit niet simpel wil uitleggen, want ik probeerde uit te leggen dat de accu zelf met de laadspanning van 3.7v niet verandert. Het is op zijn best de controller van de li-po accu die warm wordt van een hoger voltage, maar daarna is de spanning in de cel toch echt in beide processen gelijk.... De enige wijziging hier is dat je de hoeveelheid amperage in de accu deelt over 2 accu's en zo beiden op 15W kan laden (daarmee 30W totaal) wat in verhouding koel over komt.

Dus maak het zo moeilijk mogelijk ;) waar buiten de omzetting van hoog voltage naar laag (3.7v) zit die winst dan? In de accu kan alleen winst zitten als de accu zelf wezenlijk anders is, die wordt namelijk nog steeds op 3.7v gezet en meer niet...

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 27 maart 2019 14:32]

Warmte van de controller warmt in deze natuurlijk ook de accu op in zo'n kleine behuizing. Ik zou me gewoon even inlezen als ik jou was in Warp Charge/Dash Charge/VOOC. Natuurlijk mag je van mij traag laden voor je gemoedsrust, maar ik kan me voorstellen dat het fijn is om wel van deze briljante feature gebruik te maken als je zo'n nodeloos dure versie koopt :+
Nee, dan bevestig je mijn vermoeden... de controller die iets aan winst heeft door 'slechts' van 5V naar 3.7V te gaan i.p.v. die 18 volt varianten.

Maar dan praten we dus wel technisch over puur de controller van de accu en niet de accu zelf. Overigens, op 5V 3A (wat je dan effectief per accu doet) ga ik niet laden als het niet nodig is... Nu is mijn 'oude' 1A lader (oftewel 0.5A per accu) wel erg traag, maar op 1A opladen (per accu) is gewoon erg erg goed voor de levensduur (en natuurlijk gewoon traag/rustig ontladen).
De McLaren 6T is inderdaad een juweeltje. Biedt weinig meerwaarde ten opzichte van een 'normale' 6T, al is de Warp-charge wel erg snel. Opladen met een Samsung oplader kan ook, gaat uiteraard minder snel en de telefoon geeft niet het 'Warp-charge' icoon bij het inpluggen van de stekker.

Met de McLaren carbon(look) beschermer eromheen zie je helaas niets meer van de mooie achterkant. Als je de telefoon met het scherm omhoog legt zie je geen verschil. Het andere thema is wel erg mooi. De combi zwart-oranje staat erg goed.

De vingerafdrukscanner geeft bij mij weinig problemen. Als je net uit de douche komt wel redelijk vaak, maar dat de scanner nu (onzichtbaar) achter het scherm zit is voor mijn gevoel beter dan aan de achterkant.

Dit is mijn eerste OnePlus en hoop er nog veel jaren mee te doen!