Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

Specificaties 6,4" • 3040x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart Review

The_EngineerTestpanel 30 maart 2019, 524 views Testpanel

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

De S10+ Is een complete telefoon met een mooi scherm en zeer goede camera's. De vingerafdrukscanner in het scherm is makkelijk te bereiken, maar deze werkt niet altijd even goed. De integratie van selfiecamera's in scherm maakt dat deze geen notch heeft en er futuristisch uitziet.

Pluspunten

• Display
  • Camera's
  • Batterijduur
  • Werkt vlot

Minpunten

• Positie aan- / uitknop
  • Vingerafdrukscanner werkt niet optimaal
  • Iets te groot om makkelijk te bedienen (voor mij)
  • Bixby niet uit te schakelen
  • Zeer licht en voelt daarom minder robuust

In december ben ik overgeschakeld van een Samsung galaxy S7 naar een iPhone XR. Toen ze me vanuit tweakers vroegen of ik de S10+ wilde testen leek me dit een leuke gelegenheid om na enkele maanden eens terug te blikken naar android en de nieuwste telefoon van Samsung onder de loep te nemen. Ik zal doorheen de review ook enkele vergelijkingen maken tussen Android / IOS en Samsung / iPhone. Met name zal ik ook de camerakwaliteit vergelijken.

Ik wil ook tweakers alvast bedanken voor de mogelijkheid om mee te doen aan dit testpanel.

In de doos

Telefoon
Als we de minimalistisch zwarte doos opendoen zien we de telefoon zitten. Er is een handig lipje voorzien om de telefoon makkelijk uit de verpakking te halen en er is standaard een plastieken screen protector aanwezig op het scherm.
Opletten overigens wanneer je een glazen screen protector wil aanbrengen, het is namelijk gebleken dat niet alle soorten werken in combinatie met de geïntegreerde vingerafdrukscanner.

Aan de rechterkant van de telefoon vinden we de aan- / uitknop. Deze zit wat te hoog op de zijkant om gemakkelijk in te drukken wanneer je de telefoon uit je zakken haalt naar mijn mening.

Aan de linkerkant vinden we de Bixbyknop en de volumeknoppen. De bixbyknop is deze maal gelukkig wel deels herbruikbaar voor andere functies waarover later meer.

Aan de onderkant zien we een USB-C poort, een 3.5mm hoofdtelefoon connectie en een speakergrill.

Ten slotte vinden we aan de achterkant de 3 aanwezige camera's met flits en hartslagmeter.

Accessoires
In de doos vinden we ook een zwarte lader welke 15W kan leveren, een USB-C naar micro USB adapter, een USB-C naar gewone USB adapter en een paar AKG oortjes.

De bijgevoegde AKG oortjes zijn van zeer goede kwaliteit, het is een in-ear type oortje en maakt gebruik van een braided kabel. Na even wat testen met verschillende soorten muziek ben ik aangenaam verrast over deze bijgevoegde oortjes. Het geluid klinkt zuiver en er is een goede bas aanwezig die toch niet overdreven is.

Bouwkwaliteit & design

Wat me als eerste opviel als ik de telefoon in mijn handen had was hoe licht deze was. Met zijn 175g voelt hij voor mij wat te licht aan. Het glas aan de achterkant is volgens mij zeer dun, daardoor voelt deze eerder als plastiek aan en wat fragiel. Voor de rest zit de telefoon zeer goed in elkaar en alles sluit mooi aan. Ook voelen de knoppen aangenaam om in te drukken.

Design is eerder persoonlijk, maar ik vind het een zeer mooi ogende telefoon. De zwarte look geeft het een wat minimalistische indruk en totaalplaatje ziet er mooi en geavanceerd uit.

Software

Samsung one UI
Samsung one UI is de nieuwe naam van het sausje dat Samsung telkens over Android giet. De nieuwe iteratie gaat verder met de trend van een wat minder drukke schil te worden en ziet er beter uit dan ooit tevoren. Wel was ik niet zo'n fan van het beginscherm, maar met android is dit rap op te lossen met behulp van een launcher.

Hier wat zitten typen over hoe het er allemaal uitziet is wat moeilijk om een duidelijk beeld van te schetsen, daarom raad ik aan eens een filmpje te bekijken zoals deze.

Stabiliteit
Ik heb gedurende de week dat ik de telefoon getest heb geen last gehad van crashes of sterke vertragingen dit had ik in het begin op mijn S7 ook niet. Of deze na verloop van tijd even vlot blijft werken kan ik dus geen oordeel over vellen. Wel zal hij met 8gb ram en de nieuwste exynos processor van Samsung toekomstbestendig zijn.
Updates
Updates blijft op android voor mij het punt waarom ik in december de overstap naar IOS heb gemaakt. Voor een telefoon van om en bij de €1000 euro verwacht ik wat langer dan 2 jaar de nieuwste android versie te krijgen (beveiligingsupdates krijg je wat langer). Ook het tempo waarop de nieuwste versie beschikbaar komt nadat deze door google wordt vrijgegeven kan beter.

Features

Deze telefoon zit zoals het een Samsung beaamt vol met features, hieronder enkele uitgelicht.

Bixby is de virtuele assistent van Samsung. Deze voegt volgens mij echter weinig toe en is moeilijk af te leggen. Er is ook een knop voorzien om deze direct op te roepen. Nu is het echter mogelijk om deze aan een dubbele druk op de knop toe te wijzen waardoor je een willekeurige functie of app kunt oproepen met een enkele druk, bijvoorbeeld het openen van de camera.

Edge screen hiermee kan je door van de rechterkant van het scherm naar binnen te vegen een menu met app shortcuts of bijvoorbeeld contacten oproepen.

Wireless power share met wireless power share is het mogelijk om met de telefoon draadloos een andere telefoon of accessoire op te laden. Dit kan handig zijn om bijvoorbeeld draadloze oortjes mee op te laden.

Speakers

De speaker op de onderkant van het toestel en deze aan de bovenkant van het scherm werken samen om stereogeluid te produceren. deze gaan redelijk luid en de kwaliteit is redelijk goed. Een stuk beter dan op mijn S7.

Opslag

Met de geïntegreerde 128 Gb kom je al een heel eind, moest dit niet genoeg zijn is het altijd mogelijk nog een microSD-kaartje te installeren.

Gebruiksgemak

Voor mij persoonlijk is de telefoon wat te groot om deze comfortabel te gebruiken met 1 hand. Als je grote handen hebt is dit wellicht minder een probleem. Je kan door een druk op de knop het volledige scherm wel verkleinen zodat deze wel met 1 hand te bedienen is. Ook paste deze telefoon niet goed in sommige van mijn broeken waardoor deze bij het zitten in mijn heupen duwt.

Wellicht is voor mij de reguliere s10 een beter keuze, maar als je fan bent van grote telefoons en / of grote handen hebt kan je hier waarschijnlijk beter mee uit de voeten.

Scherm

Beeld
Gewoon prachtig. Dit moet het beste scherm zijn die ik al op een telefoon heb gezien. De kleuren spatten van het scherm en alles ziet er zeer scherp uit. Ook voor mensen die liever wat meer naturelle kleuren zien kan dit in software aangepast worden. De helderheid is ook voldoende om deze in zonlicht af te lezen.

Met hun nieuwe infinity display zijn de randen ook beperkt tot een minimum en zijn de camera's weggewerkt door een gat in het scherm te plaatsen. Dit geeft een zeer moderne look en ik ben wel fan van het concept.
Vingerafdrukscanner
Bij de s10+ is de vingerafdrukscanner geïntegreerd in het display. Ook maakt Samsung gebruik van ultrasone techniek in plaats van optische zoals we op de oneplus zien. Dit stelt ze in staat een 3D beeld te vormen van je vinger in plaats van een 2D beeld en zou dus een stuk veiliger moeten zijn. Echter heb ik nogal droge vingers en daar kon deze niet goed mee overweg. Ongeveer de helft van de keren dat ik de telefoon probeerde te ontwaken met vingerafdruk herkende deze mijn vinger niet. Misschien valt met software dit nog wat te verbeteren.
Leuke wallpapers
Er is op reddit en andere platformen een thread ontstaan waarbij men wallpapers ontwerpt die handig gebruik maken van het "gat" in het scherm waar de camera's zich bevinden.

Camera's

Deze telefoon beschikt in totaal over 5 camera's! Op de achterkant vinden we er hier 3 van welke een groothoeklens, een normale lens en een macro lens bevatten. Aan de voorkant vinden we er 2, echter wordt hiervan maar 1 gebruikt om selfies te nemen. De andere wordt dan gebruikt om diepte-informatie te verzamelen om een bokeh effect mogelijk te maken.

Ik ben geen expert op het vlak van fotografie, maar voor mij zien de foto's er scherp en over het algemeen zeer goed uit. Voor social media zal dit dus meer dan voldoende zijn. Ik heb geprobeerd om met de S10+ en mijn Iphone XR ongeveer dezelfde foto's te trekken zodat u zelf kan vergelijken.
Foto's

S10+ groothoeklens

S10+ telelens

Video
Hieronder een filmpje die ik gemaakt heb terwijl ik aan het wandelen was. Ziet er goed gestabiliseerd uit en ik wissel tussen normale, groothoek en telelens tijdens wandelen.

Selfie camera
Hierbij kan je ook selecteren tussen 2 modi. Een normale selfiemodus en een met een bredere hoek welke handig kan zijn voor groepsselfies. Ik heb even mijn broer een paar selfies laten nemen.

Normale selfiemodus

Groepsselfie modus

Batterij

De S10+ heeft een batterij van 4100 mah, hiermee kwam ik telkens vlot de dag door. Mijn maximum verbruik tijdens testen kwam neer op een 6 uur screen on time. Hierbij bleef nog een 20% batterij over. Bij een wat rustiger gebruik is 2 dagen ook makkelijk te halen, maar in vergelijking met mijn Iphone verloor deze wel heel wat meer batterij gedurende standby en 's nachts.

De telefoon kan je opladen via meegeleverde snellader of draadloos. Met de kabel duurde dit bij mij gemiddeld een kleine 2h van ongeveer 20% batterij en met een gewone draadloze lader (10W) duurt dit ongeveer het dubbele.

Bereik & connectiviteit

Met WiFi-6, bluetooth 5.0 en 2 gigabit LTE (4G) is deze telefoon goed uitgerust om overal snel internet te hebben en met meerdere apparaten tegelijk verbonden te zijn met Bluetooth. Ook is er NFC aanwezig voor bijvoorbeeld draadloze betalingen.

Ikzelf heb een abonnement bij mobile vikings welke gebruik maakt van het Orange netwerk. Binnen heb ik meestal 3 / 5 streepjes bereik en buiten varieert dit nogal van locatie tot locatie, maar er zijn geen plekken waar ik geen of slecht bereik heb ervaren. 4G-snelheden waren dik in orde, binnen haalde ik tot 45 Mbps en buiten tot 60 Mbps.

Het is ook mogelijk om 2 simkaarten tegelijk in het toestel te activeren.

Eindconclusie

Met de Samsung galaxy S10+ heb je een telefoon in handen met een prachtig scherm en veelzijdige camera's. Batterijduur is dik in orde en de nieuwste snufjes ontbreken niet. Wel is het eerder een groot toestel en de wat onhandige plaatsing van de aan- / uitknop helpt hier niet bij. Met 8Gb ram en 128 Gb opslag kan je ook een heel eind weg.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart?

Prima review die ook goed aansluit op wat het gezaghebbende Amerikaanse Consumer Report vindt van de S10 serie.

Waar reviews op techsites en YT vloggers nogal eens bevooroordeeld zijn (iJustine is een goed voorbeeld) of worden gesponsord zijn de tests van het Amerikaanse Consumer Reports niet alleen extreem grondig en omvattend maar ook absoluut objectief. Daarbij tellen ze ook zaken mee als customer satisfaction ratings.

Jaar in jaar uit worden de Galaxy's door CR als beste smartphone van elk jaar beoordeeld waarbij soms meerdere toestellen op plaats 1 t/m 5 staan.

Ook nu heeft CR de Galaxy S10+ als momenteel beste smartphone ter wereld benoemd. De S10 staat op de 2e plaats en de S10 op de derde.

[Reactie gewijzigd door MartijnB_ op 31 maart 2019 13:17]

Bedankt voor uw reactie, ik heb de review geprobeerd zo objectief mogelijk te benaderen.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones