Nokia 9 Pureview Blauw

Specificaties 5,99" • 2880x1440 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Nokia 9 Pureview Blauw Review

PuzzleSolver 23 maart 2019, laatste update op 23 maart 2019, 4.497 views Product gekocht

Nokia 9 Pureview Blauw

Mooi toestel, geweldige foto's en een geweldig scherm. Ik hoop dat ze de video ook nog aan gaan pakken.

Pluspunten

• Fotos zijn erg mooi
  • HDR support
  • Stock android
  • Wireless charging
  • Erg mooi scherm

Minpunten

• Video kwaliteit
  • Vingerafdrukscanner
  • Geen 3.5mm plug

Ik was toe aan een nieuw toestel en na jaren van Samsung had ik een beetje genoeg van hun inmiddels veel te hoge prijzen en dan ook nog bloatware meeleveren mentaliteit.

Ik was aangenaam verrast toen ik de Nokia 9 pureview tegenkwam, een high-end toestel met een stock android-one. Ik bezit het toestel nu 3 dagen.

Scherm
Het toestel heeft een enorm mooi scherm dat HDR ondersteund. Dit betekent dat je in YouTube en NetFlix HDR content kan bekijken en dat ziet er echt fantastisch uit. Nu vindt ik mijn tv's weer flets.

Geluid
Helaas geen stereo speakers, er wordt een verloop meegeleverd van USB-c naar 3.5mm en een kleine in-ear koptelefoon die ik niet getest heb. Op mijn werk klonk de muziek prima via dit verloop.

Camera
Het is verbazingwekkend hoeveel detail en correcte huidskleur dit toestel produceert op het moment dat de processing klaar is. Dit duurt helaas wel een seconde of 30. Als je van Samsung komt valt het wel op dat het allemaal natuurlijker en gematigder is. Samsung verscherpt en kleurt de foto's altijd te veel.

Tijdens de installatie wordt verwezen naar lightroom en dat is idd een erg mooie app om de raw foto's die dit toestel maakt mee te bewerken. De raw foto's bevatten zoveel kleur informatie dat het achteraf mogelijk is om de schaduwen flink op te krikken zonder dat je ruis ziet. Hier een paar zoals ze uit de camera komen.

Voor video hoef je deze camera niet te kopen, die valt (momenteel) nog een beetje tegen. Stabilisatie is minder en ik krijg het gevoel dat er maar 1 camera gebruikt wordt aangezien ik focus hunting zie gebeuren en focus hadden ze prima op een niet zichtbare camera kunnen doen,

Snelheid
Sommige reviews klagen over de snapdragon 845 die hier in zit ipv de 855. Vroeger maakte ik me daar wel druk om, maar de verschillen in de laatste generaties zijn te weinig om te merken in het dagelijks gebruik. Dit toestel voelt er\g vlot aan t.o.,v. mijn s7, geen pauzes en Asphalt 9 valt er met alles aan op te spelen en ziet er fantastisch uit in HDR. Zoals ik uit een andere review begrepen had heeft Nokia had de camera software vergaand geoptimaliseerd voor de 845. Switchen had ze dus tijd gekost.

Overig
De vingerafdrukscanner onder het glas is erg onbetrouwbaar, maar die van mijn galaxy s7 heeft het ook nooit echt goed gedaan voor mij. Gelukkig is de face unlock ook erg snel end dan is het 1 swipe om te un-locken.

Tot nu toe is het een erg fijn toestel om mee te werken een beetje glad zoals hier al eerder werd genoemd maar er zijn een aantal hoesjes naar mij onderweg vanuit China ;)

Heb jij ook een Nokia 9 Pureview Blauw?

Ik heb de Nokia 9 nu een aantal dagen en ben altijd erg sceptisch geweest over fotograferen met de GSM. Ik fotografeer tot nu toe bijna altijd met de spiegelreflex. Mijn ervaringen zijn:
- De camera haalt veel meer licht binnen dan oudere types en de ISO en ruis blijft laag. Dit is sterkste punt van dit type en het werkt! Zelfs bij bewolking kun je goede resultaten halen.
- De verscherping en contrast bijwerking is bij JPEG vaak agressief. Gelukkig kun je een RAW foto nemen die je daarna naar hartenlust kan verbeteren voor een "zachter" resultaat;
- Tot nu toe is het scherpstellen achteraf lastig. Werkt soms best wel aardig, maar soms ook helemaal niet.

Ik heb juist slechte ervaring met de face unlock. Gevoelig voor de lichtomstandigheden en hoe je telefoon vast houdt. Na 3 keer de vingeradrukscanner te hebben ingesteld werkt dit goed en ik vind het fijn dat deze voorop zit.

Het scherm is echt fantastisch, ik blijf me erover verbazen!

Ik keek niet uit naar dat koptelefoonverloopstukje, maar dat is achter geen probleem. Je laat dit gewoon aan je kabel van je koptelefoon zitten en plugt het in de USB-C poort. Ik weet nu al niet meer beter.

Je koopt deze telefoon voor de foto camera en die is echt goed en dat voor 600,- Euro. Ik hoef geen super groothoek of telelens, maar zo goed mogelijke gewone foto's. En dat krijg je.

[Reactie gewijzigd door Kamiklase1 op 28 maart 2019 13:21]

Ergens in het menu kun je instellen dat de face unlock je direct naar het home scherm brengt. Scheelt je weer een swipe. Vingerafdruk doet het overigens bij mij 9/10 keer gewoon goed.
Met videos en in apps anders dan de camera app, gebruikt het toestel idd alleen de middelste lens.

Wat dat betreft ben ik blij met het toestel. Werkt sneller tov de Nokia 8 die ik hiervoor had. Foto’s zijn 10x beter. Heb op dit moment alleen een raar probleem met de rabo app. Deze keert na inloggen direct terug op t inlogscherm.

Ik heb overigens niet de vertraging van het processen van foto’s. Op andere sites staat ook dat de camera app meerdere seconden nodig heeft te starten, maar ook dat heb ik niet. Nou stond er wel gelijk een update klaar toen ik de telefoon vorige week voor de eerste keer startte, dus mogelijk was daar al een en ander in gefixed. Wat erg mooi werkt is het aanpassen van de diepte op de foto’s via verschillende bewerkingsapps die de foto dieptelagen ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 27 maart 2019 07:27]

De optie van direct unlock-en had ik idd ook al gezien, maar ik doe liever een bewuste actie om mijn telefoon te unlock-en. De vingerafdrukscanner doet het soms heel goed en andere keren vrij slecht, ik ben er nog niet helemaal achter waarom,

Met de vertraging wordt het terugkijken van de gemaakte foto bedoeld, je krijgt eerst alleen het resultaat van de middelste camera te zien met een processing links onderin. Na zo'n 30 seconden wordt de foto vervangen door een betere die gemaakt is met alle camera's. Dus op zich heb je weinig last van die vertraging.

Vanuit slaapstand zit ik met dubbelklik op power vrijwel direct in de camera software en kan ik binnen 2 a 3 seconden een foto maken.
Vertraging foto's:
Ik begreep dit eerst ook niet. Bij het fotograferen merk je hier niets van. Als je de foto voor het eerst wil zien in Google Photos moet je wel even wachten. Blijkbaar is dit een probleem voor mensen die een foto maken, direct het resultaat willen zien om daarna opnieuw een foto te maken. Ik ben niet zo onzeker dat ik gelijk het resultaat moet zien...
De vertraging is alleen irritant als je een foto direct in lightroom wil gebruiken, ik heb er ook nooit echt last van. Een (luxe) probleem was wel dat m'n google foto backup in 2 dagen vol was omdat ik nu bij alles een raw opsla. Na een week testen heb ik zo'n 17GB gebruikt voor foto's en video's. Een raw neemt meestal rond de 30Mb in.

Met de hoeveelheid licht informatie die deze camera opslaat is het mogelijk om foto's uit de reflectie te halen. Als ik van het weekend nog tijd heb zal ik een aantal voorbeelden toevoegen.
Bedankt voor deze review! Ik ben benieuwd naar camera updates mbt het video gedeelte 👍!
"Neem het gerucht met een flinke korrel zout"

Of wordt dit ook weer -1 gestemd 🤣👍
Heb je echt native HDR10 support? Mijn nokia 7.1 zou dat ook moeten hebben, maar Netflix geeft nog steeds geen hdr10 content voor dit toestel.

Youtube ook niet, maar daar kon ik met de third-party Youtube Vanced app om heen werken.
Ja ik kan de HDR content van YouTube en Netflix in HDR kijken op dit toestel. Youtube geeft het ook aan bij de instellingen.

Ik heb ook windows 10 thuis eindelijk in HDR goed aan de praat, ik kan alleen geen foto applicatie vinden die HDR output heeft.
Vreemd dat Netflix die telefoon dan niet bij de HDR toestellen op hun site zetten. De mijne staat daar ook niet bij.

Misschien is het een gefaseerde uitrol, waarbij ze het pas vermelde als ze genoeg mensen hebben bediend of getest? Wacht nog steeds op de mijne...

Aangezien ik de Nokia 7.1 speciaal voor de HDR heb gekocht voel ik me wel enigzins bedonderd. Erge is dat ik eigenlijk mezelf heb bedonderd. Dat omdat ik aannam dat Netflix HDR er wel binnen een aantal maanden zal komen. Denk niet dat ik Nokia hier de schuld van kan geven...
Volgens mij ben je naast de hardware ook nog Android Pie nodig:

Die heeft ie al.

Overigens: hoe zie je of netflix HDR is? Staat er dan een icoontje?

[Reactie gewijzigd door rjberg op 4 april 2019 15:29]

Netflix weet ik niet, youtube geeft het wel aan bij de instelling voor kwaliteit van de video. Maar de laatste star trek ziet er wel erg HDR uit op mijn toestel in Netflix. Mijn tv heeft er volgens mij wel icoontjes opstaan voor 4K en HDR bij het serie overzicht (als ik het goed herinner, ben nu niet thuis), bij mijn mobiel zie ik geen enkele.

Overigens moet je wel het duurdere abonnement van Netflix hebben voor 4K en HDR.
Mijn Pixel 2 heeft de 835, maar alles opent meteen en geen lag. Dus niet altijd de nieuwste nodig, maar ja sommige willen altijd het nieuwste van het nieuwste ;) Binnenkort komt er een opvolger van de 9 die de 855 heeft later dit jaar.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5