Xiaomi Mi 9 (6GB ram) 128GB Zwart

Specificaties 6,39" • 2340x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi 9 (6GB ram) 128GB Zwart Review

kanem0chi 24 maart 2019, laatste update op 27 maart 2019, 9.281 views Product geleend

Xiaomi Mi 9 (6GB ram) 128GB Zwart

Lang verwacht en eindelijk is hij er.. de Xiaomi Mi 9! Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, dit is zonder twijfel Xiaomi’s beste telefoon tot nu toe, ondanks dat de Mi 9 nog steeds een paar kleine en terugkerende probleempjes heeft.

Pluspunten

• Een fantastisch scherm, zeker weten een van de betere!
  • Ondanks de lage audio bitrate ziet de 4K video zelf er gewoonweg heel erg goed uit met levendige kleuren, veel detail en is het ook niet constant naar focus aan het zoeken.
  • De vingerafdrukscanner is snel en betrouwbaar, althans voor de onder het scherm versie
  • DRM-niveau op flagship niveau doordat deze geüpdatet is naar 1, waardoor je Netflix nu in Full HD kan kijken
  • De Mi 9 voelt super soepel aan, geen kleine haperingen met gebaren en is MIUI, ondanks dat dit een erg bewerkte en zware skin, snel en werkt het erg intuïtief
  • De 18W charger is al lekker snel, maar kan het nog sneller indien je dat wilt en is ook draadloos laden met 20W geen verkeerde toevoeging.
  • De linkerknop kan je zelf indelen naar wens, iets dat ik persoonlijk zeer op prijs stel.

Minpunten

• Xiaomi heeft nog steeds geen stabilisatie ondersteuning voor selfies terwijl dit eenvoudig via een software update gedaan kan worden.
  • Geen OIS meer. De EIS is erg goed, maar soms wordt een frame(s) overgeslagen wanneer je de camera links / rechts beweegt.
  • Een grotere batterij en geen gigantische camerabobbel zou niet verkeerd zijn
  • Batterij is 100 mAh kleiner dan de Mi 8 en 3300 mAh is relatief klein voor 2019.
  • Audio in de video heeft een lage bitrate
  • Net als de ontbrekende 3,5 mm koptelefoonaansluiting, is er geen MicroSD slot en stereo speakers.
  • Reclame wanneer je een andere regio selecteert voor het gebruik van de Face Unlock
  • Geen IP certificering

Lang verwacht, en eindelijk is hij er.. de Xiaomi Mi 9! Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, dit is zonder twijfel Xiaomi’s beste telefoon tot nu toe, ondanks dat de Mi 9 nog steeds een paar kleine, hardnekkige probleempjes heeft.

INTRO
In de video hierboven zie je alle ins-en-outs omdat bewegend beeld vaak toch wat makkelijker het een en ander kan laten zien. Lees je toch liever een lapje tekst waarin je kan zoeken? Begin dat hieronder met de inhoudsopgave.UNBOXING
In dit nogal glimmend doosje zit de Mi 9. Xiaomi’s Flagship model was door Volksshop, officieel partner van Xiaomi met 3 jaar garantie, beschikbaar gesteld ter review, waarvoor dank!

Allereerst hebben we een doosje met daarin 3,5 mm koptelefoonaansluiting adapter, daaronder zit de sim-popper en eenmaal opengeslagen als een boekwerk, vinden we er nog een mat transparant TPU hoesje en wat papierwerk.

Daaronder vinden we natuurlijk de Mi 9. Voorop een sticker met de meest belangrijk kenmerken volgens Xiaomi, maar hoe het toestel er nu echt uit ziet, kom ik zo op terug.

Het meegeleverde hoesje past erg goed om de telefoon, behalve de camera. De camera steekt namelijk zo erg uit dat ondanks je het meegeleverde hoesje gebruikt, deze nog steeds uitsteekt. Oppassen dus!

Hekkensluiters zijn EU-stekker welke 18W kan leveren en een type C-kabel die de bijbehorende wattage aankan. Xiaomi’s Mi 9 ondersteunt QC 4 en met hogere wattages opladen is dan ook mogelijk. Xiaomi verkoopt deze stekkers, al was het natuurlijk leuk geweest als ze deze er al bij zouden leveren. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de wireless charger, wel bij de Mi Mix 3 leveren, maar niet bij de Mi 9 helaas.

BOUWKWALITEIT & DESIGN
In het kort, de Mi 9 heeft een goede bouwkwaliteit, maar er zijn nog een aantal aandachtspunten die met een volgende iteratie meegenomen kunnen worden. Wat betreft de goede punten, er zijn geen scherpe randen, maakt het geen kraak geluiden bij wat kracht die op het toestel wordt uitgeoefend en ligt hij ook erg lekker in de hand. Houd de Mi 9 wel goed in je hand vast, want met wat kouder weer en koude handen glijd hij nogal makkelijk.

Qua luxe voelt het net niet zoals de Mi Mix, maar dat komt voornamelijk omdat deze een keramische achterkant heeft dat luxer en wat zwaarder aanvoelt. Verkeerd voelt en ziet de Mi 9 zeker niet, het geeft mij in ieder geval nog steeds een premium gevoel. Het enige wat ik echt een stuk minder vind aan het design, is hoeveelheid die camera uitsteekt.

De knoppen rammelen niet en zijn gemakkelijk te bereiken. De knop aan de linkerkant is misschien wel meest interessant, standaard wordt namelijk Google Assistant geactiveerd, maar geeft Xiaomi je ook de mogelijk om zelf een specifieke taak toe te wijzen, bijvoorbeeld om de camera app te openen. Dit knopje kan ik in ieder geval waarderen en ik denk sommige Samsung gebruikers met de Bixby knop ook ;)

Daarboven bevindt zich de simtray, welke geen micro SD-kaarten accepteert. Wel heeft de simtray een klein rubberen ringetje/randje, waardoor er in principe geen water en stof naar binnen zou kunnen glippen, al heeft de Mi 9 ten opzichte van andere Flagship modellen, nog geen officiële IP-classificatie.

Aan de onderkant zijn er 2 speaker grills te vinden, maar slechts een van de twee heeft ook daadwerkelijk een luidspreker. De luidspreker boven het scherm ziet er breed uit, maar slechts een klein deel wordt daadwerkelijk gebruikt. Ook maakt men geen gebruik van de mogelijkheid om er stereo speakers van te maken. Daarnaast ligt de speaker ook iets verzonken in de behuizing waardoor dit helaas een uitermate goede plek voor stof is om lekker in te nestelen.

Rechts naast de speaker zit een witte LED, daarboven zit weer en infraroodblaster, welke weer terug van weggeweest is.

SCHERM
Xiaomi heeft voor de Mi 9 erg zijn best gedaan om een goed paneel te krijgen en dit is voor mij persoonlijk een van de redenen is waarom ik Mi 9 zo kan waarderen. Er vindt gelukkig geen ‘shadowing’ plaats naast de waterdrop notch en ook bij de afgeronde randen vindt dit niet plaats. Ook al is het Amoled paneel ‘slechts’ 1080p en 60 Hertz, is het echt wel een fijn paneel om naar te kijken. Levendige kleuren zonder dat het te verzadigd is, erg goede kijk hoeken en natuurlijk die zwart waarden van het Amoled paneel.

Het interessante is dat wanneer je automatische helderheid kiest, het paneel tot rond de 620-630 nits kan, maar wanneer je die functie uitschakelt, blijft het hangen op 428-430 nits.

ONTGRENDELING + Ads
Net als met nagenoeg elke andere flagship phone van 2019 is ook hier de vingerafdrukscanner onder het scherm geplaatst. Het instellen van de scanner was eenvoudig, werkt het erg snel en is het daarnaast ook nauwkeurig, maar moet je ten opzichte van de traditionele scanners, harder drukken. Daarnaast is het ook nog niet op het snelheids- en nauwkeurigheid niveau als de eerder genoemde traditionele vingerafdrukscanners. Maar.. met de snelheid die deze techniek zich op dit moment ontwikkelt, zal het niet lang moeten duren voordat ze beide dezelfde ervaring kunnen bieden.

Naast de vingerafdrukscanner kan je ook gezichtsontgrendeling instellen. Op dit moment is dit nog niet voor alle regio’s beschikbaar. Zo kan je bijvoorbeeld de India regio selecteren om dit werkend te krijgen, al is het dan wel de vraag wat er met jouw gezichtsdata gebeurt om je dan niet meer onder de GDPR van de Europese Unie valt en krijg je daarnaast ook nog eens advertenties te zien....

AUDIO
De luidspreker klinkt erg redelijk met een goede output en rijke tonen, al zou het natuurlijk mooi zijn geweest als de luidsprekers stereo konden leveren. Ringtones halen rond de 80dB, gesprekken net boven de 70dB en media in het algemeen valt daar tussen.

MIUI + ANDROID PIE
De Mi 9 draait op Android 9 met MIUI 10 daarbovenop gebakken. Xiaomi’s eigen skin is erg gemakkelijk in gebruik al is deze wel zwaar aangepast. In de nieuwe versie zitten andere andere een vernieuwd uiterlijk, verbeterde gebaren en zijn de prestaties ook opgeschroefd. De verbetering die ik zelf erg waardeer is dat er nu ook in MIUI standaard een Dark-modus zit. Deze verandert alle systeemkleuren van wit naar zwart en bespaart je onder aan de streep aardig wat batterij dankzij het Amoled paneel. Helaas ondersteunen nog niet alle apps het, maar een goed begin is het zeker.

Andere opmerkelijke verandering zijn verfijnde systeemicoontjes, Android Pie-styled volume en helderheid sliders, notification shade, en quick shortcuts. Ook is er een nieuw recent menu, Picture-in-Picture-modus (voor bepaalde apps die compatibel zijn), native autofill-ondersteuning, verbeterde schermopname en een betere app-beheer mogelijkheid.

Wat ik ook fijn vind is dat ze hun Widevine-level hebben bijgewerkt naar 1, wat betekent dat je nu alle content kan streamen in Full HD, zoals bijvoorbeeld Netflix.

Een ander dingetje dat ik in de loop van de tijd steeds meer ben gaan waarderen, is het altijd-aan-display. Ze geven je ook de mogelijk om deze altijd aan en/of uit te laten, maar je kan ook tijdsschema’s instellen, kiezen uit verschillende thema's of deze zelf aanpassen naar eigen wens.

HARDWARE
Niet geheel onverwacht zit de Snapdragon 855 van Qualcomm in de Mi 9. Deze is volgens het 7nm concept gebakken. Ik heb de 6GB versie en voor diegene die van nummertjes houdt, ondanks dat deze soms kunstmatig wat worden opgeblazen hierbij enkele.

De Geekbench-benchmark scoort meestal tussen de 3300 en 3400 op de single-core test, terwijl de multicore onder en boven de 10k dobbert. Het lezen en schrijven van data gaat ook lekker rap, al zijn er wel toestellen die nog sneller data heen en weer kunnen schrijven / lezen. Al zal je dat voor nu nagenoeg niet merken als je het vergelijkt met andere high-end toestellen.

Voor diegene die nog waarde hechten aan de Antutu-scores, dan is dit de telefoon die je zeker moet hebben. Zelf ben ik niet meer zo erg van de nummertjes, omdat het uiteindelijk toch om de gebruikerservaring gaat en/of je de meest intensieve taken goed en snel kan uitvoeren. Dit is dan ook geen enkel probleem op de Mi 9.

Onder druk wordt de telefoon een beetje warm, vooral na het draaien van meerdere malen benchmarks word het warm, al is het niet vervelend. De plekken die warm worden zijn vooral het scherm en rechts naast de camera. Heet, of althans ongemakkelijk warm zeker niet. Throttling leek nagenoeg niet te gebeuren, alleen bij het meermaals, achter elkaar uitvoeren van benchmarks merkte ik op.

GAMING
Tijdens het gamen wordt de telefoon warmer dan wanneer je benchmarks draait en games als Fortnite en PubG zijn gewoon een genot om te spelen. Je kunt Fortnite niet spelen met 60FPS in de Epic-kwaliteit. 30FPS is max, maar ook dan is het nog steeds super soepel zonder enkele framedrops.

De Mi 9 kan PubG spelen in HDR met de Extreme frame rates optie en ook hier draait het zonder problemen super soepel. Op de meest vereiste instellingen merkte ik ook geen enkele vorm van haperingen of skipped frames.

CONNECTIVITEIT
Andere benchmarks die belangrijk zijn, zoals de GPS bijvoorbeeld, is gewoonweg goed. De fix was er snel en zolang je buiten bent heeft de GPS nagenoeg altijd nauwkeurigheid van 3 tot 5 meter. Hetzelfde voor de 4G en Wifi, geen problemen of wat dan ook en met de theoretische 200mbit-snelheid hier thuis, komt het dichtbij genoeg.

Wat betreft de luidspreker kwaliteit voor bellen, daarbij kwam ik geen enkel probleem tegen. Ook de ervaring van het bellen was goed, voor zowel de ontvanger als ikzelf. Het blijft toch een telefoon :)

BATTERIJ
Het duurt ongeveer 1 uur en 25 tot 30 minuten om de batterij van 0 naar 100% op te laden met de meegeleverde, 18W snellader van Xiaomi. Het kan nog sneller, 65 minuten maar daarvoor zou je apart Xiaomi’s QC 4.0 snellader moeten aanschaffen. Al moet ik wel zeggen, de oplaadsnelheid is voornamelijk snel vanwege de relatief kleine batterijcapaciteit van 3300 mAh, wat voor 2019-standaarden nogal aan de krappe kant is.

Bij normaal, dagelijks gebruik kan ik de dag goed doorkomen, al is het wel zo dat Xiaomi’s flagship het geen 2 dagen zal volhouden. Wat betreft normaal en dagelijks gebruik, dat is voor mij persoonlijk een portie social media, tech filmpjes op YT, aardig wat browsing & whatsappen en redelijk intense spelletjes voor een half tot 1 uurtje.

Dat de telefoon geen 2 dagen mee kan komt vooral omdat de batterij 100mAh kleiner is dan zijn voorganger, de Mi 8. De 3300mAh is ten opzichte van andere flagships, beduidend smaller. Met mijn dagelijks gebruik haal ik vaak 6 tot 7,5 uur SOT met erg wisselvallig gebruik.

CAMERA + SAMPLES
Last but not least, is de camera, wat volgens Xiaomi ontzettend is verbeterd en hun huzarenstukje zou moeten zijn. Xiaomi’s camera is in de loop der jaren stukken verbeterd, maar ook hier met de Mi 9 valt er nog aardig wat te winnen. Om met de goede punten te beginnen, de standaard camera schiet 48mp fotos, welke na wat bewerking als 12mp foto’s terecht komen in je album.

Met normale omstandigheden is er veel detail, een erg goed dynamisch bereik, levendige en nauwkeurige kleuren, goed contrast en ben ik over het algemeen erg tevreden met wat het eindresultaat is. Gelukkig vindt er niet te veel sharpening plaats en zijn er ook niet te veel artefacts te zien.

Boven origineel Links origineel | Rechts origineel

De tweede, 12mp tele camera is niet zo goed als de main camera, maar maakt het nog steeds erg fijne kiekjes met veel detail voor een 2x zoom. Ze zit wat meer ruis in maar is het naar mijn idee wel een van de betere zoom lenzen die ik tot nu toe heb mogen testen.

Links origineel | Rechts 2x zoom origineel

Mijn persoonlijke favoriet van de 3 is echt wel de groothoeklens en ben ik ook blij dat xiaomi dit nu heeft toegevoegd. Ik vind het iets andere perspectief dat je met een afbeelding kan doen interessant en geeft een andere feel wanneer je de foto terug kijkt. Daarnaast is de vervorming correctie ook erg goed onder controle. Je ziet nog we wat zachtere hoeken met hier en daar wat

Links origineel | Rechts origineel

heeft geleverd met betrekking tot de vervormingscorrectie. Je zult zachte hoeken zien met wat chromatische aberratie, maar het is goed onder controle en is het ook fijn dat je zelf deze correctie kan in en/of kan uitschakelen.

Op de Mate 20 Pro van Huawei vind ik de Nachtmodus functie super goed, al moet ik wel zeggen dat Xiaomi nog niet echt op hetzelfde niveau zit. De zoom lens maakt eigenlijk niet gebruikt, want Xiaomi snijdt de foto van de main camera uit voor een zoom effect. De groothoeklens is gewoonweg ondermaats en dat komt voornamelijk doordat het een F/2.2 diaframe heeft waardoor deze gewoonweg niet goed overweg kan met weinig licht. De standaard camera produceert het meest levendige beeld, heeft een goede balans van verschillende foto’s samengevoegd en is er nog steeds aardig wat detail zichtbaar.

Links standaard | Rechts nachtmodes

Links standaard | Rechts nachtmodes

Voor portretfoto's wordt standaard de telelens gebruikt, zij het dat ik persoonlijk de voorkeur geef aan de hoofdsensor. Voornamelijk omdat er dan iets meer van de omgeving zichtbaar wordt. De randdetectie is erg goed, een van de betere die ik gezien heb en is het ook goed dat je zelf het ‘wazige’ effect kan aanpassen waardoor je een iets natuurlijker uitziende portrait foto heb.

Links origineel | Rechts origineel

Om maar eventjes met de deur in huis te vallen. De selfies zijn beneden maats. Er zijn een aantal vervelende dingetjes, zo is de focus vastgesteld waardoor je ten eerste de focus zelf moet vinden en daarnaast is de afstand nogal kort, waardoor je met een wat groter hoofd het beeld al snel volledig vult ;) Daarnaast is er ook geen stabilisatie en dat had er nu toch wel een keer op mogen zitten. De sensor is 20mp waardoor 4K mogelijk zou moeten zijn en ook dat is niet mogelijk. En om toch maar eventjes door te gaan, de audio is met een erg lage bitrate waardoor het niet fijn is om naar te luisteren.

Origineel

Er is slechts één camera aan de voorkant, maar de softwaretrucs van Xiaomi kan nog steeds portretfoto's maken. De randdetectie zit er soms een beetje naast, maar in de meeste gevallen zijn ze nog steeds meer dan goed voor social media. Ook hier is het mogelijk de weer blur weer zelf aan te passen. Met de portret modus kan je een overbelichte achtergrond wat minder overbelicht en zien je foto’s er daarvoor ook nog eens wat beter uit.. Wanneer het lux te laag, wordt de framerate ook niet verlaagd, wat fijn is waardoor je een iets smoother beeld krijgt.

Voor de 4K video heb ik ook het een en ander aan te merken en dat leg ik allemaal hierboven uit op 2:30. In het kort, 4K video ziet er super uit, maar moet je wel rekening ermee houden dat er geen Optische Stabilisatie meer in zit en dat je Elektronische Stabilisatie dit overneemt welke hier en daar doet lijken alsof er een frame wordt overgeslagen. Ook hier is de audio weer van een dermate late bitrate, dat Xiaomi hier echt een keer werk van moet gaan maken.

Op veel andere toestellen, zoals de Mate 20 pro kan je tijdens het filmen wisselen van de sensor, dat is bij Xiaomi niet het geval helaas.

CONCLUSIE
De Xiaomi Mi 9 is zeker weten hun beste toestel tot nu toe, redelijk doordacht ontworpen en een mooi en goed uitgevoerd flagship toestel. Voordat we alle goede punten samenvatten, wil ik eerst beginnen met alle aandachtspunten die kunnen worden verbeterd, vooral omdat sommige van deze, lees: Audio bitrate, al aardig lang wat knelpunten zijn bij Xiaomi.

• Geen OIS meer. Een combinatie van OIS en EIS ben ik zelf de grootste fan van, omdat je de kleine jitters weg door deze 2 te combineren netjes weg kan werken en onder aan de streep het smoothest beeld krijgt. Nu is het namelijk zo dat het lijkt alsof de EIS soms een frame skipped wanneer je de camera links / rechts beweegt.
  • Ik zou graag een iets dikkere telefoon zien met een grotere batterij en geen camerabobbel
  • Levensduur van de batterij met 1 dag normaal gebruik of gemiddelde SOT van 6 uur is niet vergelijkbaar met andere top toestellen.
  • Audio in de video heeft een lage bitsnelheid en kan dus stukken beter.
  • Net als de ontbrekende 3,5 mm koptelefoonaansluiting, is er geen Micro SD slot en stereo speakers.
  • Voor degenen die een IP-classificatie graag willen hebben, ondanks dat ze enkele maatregelen hebben genomen, bijvoorbeeld bij de simtray, is deze niet officieel gecertifieerd.
Nu lijkt het best dat ik aan het mierenneuken ben, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik denk dat Xiaomi veel dingen al stukken heeft verbeterd, ondanks dat er nog steeds verbeteringen mogelijk zijn. Voor iemand die zoveel mogelijk bang voor de buck probeert te halen, is Xiaomi’s Mi 9 zeker een goede keuze en zeker zijn geld waard, want het doet ook evenveel dingen goed. Zo heeft Xiaomi bijvoorbeeld:
  • Een fantastisch scherm, zeker weten een van de betere!
  • Ondanks de late audio bitrate ziet de 4K video zelf er gewoonweg heel erg goed uit met levendige kleuren, veel detail en is het ook niet constant naar focus aan het zoeken.
  • Is nu ook hun DRM-niveau op flagship niveau doordat deze geüpdatet is naar 1, waardoor je Netflix nu in Full HD kan kijken
  • Voelt de Mi 9 super soepel aan, geen kleine haperingen met gebaren en is MIUI, ondanks dat dit een erg bewerkte en zware skin, snel en werkt het erg intuïtief
  • Op dit moment een van de beste telefoons wat betreft prijs / kwaliteitsverhouding voor het premium segment. Ik geloof dat je bijna niet meer voor je geld kan krijgen.
Met aardig wat plus en minpunten, je eigen voorkeuren , wensen en eisen, is het natuurlijk altijd aan jezelf om dit toestel te overwegen. Qua prijs/kwaliteit ratio denk ik dat Xiaomi een top toestel heeft neergezet met een paar puntjes die redelijk snel verbeterd kunnen worden via een software update. De prijs is ook zeker niet verkeerd, zeker niet nu het toestel gewoon zelf in Nederland te koop is. Mijn dank is dan ook groot dat volksshop.nl Xiaomi’s flagship beschikbaar heeft gesteld ter review.

Bedankt voor het lezen van de review, mocht je vragen hebben ik ben altijd erg actief met het beantwoorden van ze en je weet waar je ze kan achter laten. Hieronder in de reactie, op mijn Youtube kanaal met al het bewegend beeld of via de DM’s natuurlijk.

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi 9 (6GB ram) 128GB Zwart?

Hoe stel je de knop aan de linkerkant in om de camera te openen? Ik heb de AI knop gezet op camera voorkant maar het blijft de Google assistent openen.
Je hebt twee mogelijkheden. Lang ingedrukt of 2x snel drukken. Wanneer ik een van de 2 selecteer krijg ik de volgende mogelijkheden:

Talk to Google Assistant
Open Google Assistant
Open rear camera
Open front camera
Open previous app
Turn on flashlight
Turn on reading mode
none
Super review. Drie sterren. Vraag. Is het inmiddels onmogelijk gamaakt in deze nieuwe versie van miui om van uit uitstand snel foto's te maken zonder dat de camera op start? Dit met de volumeknop.
Leuke review ondanks dat er toch wat taal- en zinsfouten in staan.
De SOT over de dag gezien bij non-gaming zal zeker richting de 8 uur gaan en dat is gewoon erg goed.
De Mi9 is dan wellicht niet volmaakt maar voor die prijs is de prijs-prestatie-kwaliteit verhouding gewoon erg goed, zeker als je dat afzet tegen de Huawei P30Pro die gewoon het dubbele kost maar zeker niet 2x zo goed en zo snel is.
Zit nog in het besluittraject voor mijn volgende telefoon na 2 jaar een U11 en de Mi9 is een sterke kandidaat.
Heey @kanem0chi (Martijn)

Uitmuntende review bedankt!

Een vraag over het gamingaspect,
Is dit vanwege de game setting zelf of is de mobiel niet krachtig genoeg? Ik zit totaal niet in de mobiel game scène dus dacht vraag het even na.

Ik zelf vind de Xiaomi MI9 en de Samsung S10/10Se interessant icm een abonnement.
Ik heb op het moment nog een iPhone 7 en vind hem voor wat ik doe prima presteren al is de accu aan het slijten en loopt hij enorm snel leeg bij browsen/video afspelen via WiFi of 4G.
De stap naar Android vind ik toch wat eng maar deze Mi9 staat wel op de shortlist!

Edit;
Xiaomi’s QC 4.0 snellader
Is het aan te raden een officiële Xiaomi aan te schaffen of kan anker /Blitzwolf ook prima?

[Reactie gewijzigd door pino85 op 28 maart 2019 22:39]

Had ik ook was erg terughoudend om van iOS naar Android te gaan. Maar met deze smartphone en Android ben ik al helemaal gewend.
Absoluut mooie review :) die er ook verzorgd uitziet en lekker weg-leest! Complimenten ervoor.

Ik heb nog een vraag: Heeft de Mi9 nog een 'opname-knop' in de dialer zitten om gesprekken op te kunnen nemen?

Als je het zou willen ( hoeft niet persé ), zou je dan eens kunnen kijken of bijvoorbeeld via ACR goede opnames te maken zijn van gesprekken met de telefoon ( evt. via Bluetooth ).

Vanaf Pie zou Google gesprekken opnemen onmogelijk willen maken of via een omweg met slechte kwaliteit de microfoon van je eigen toestel naar de eigen luidspreker laten luisteren en zo opnemen.

De werkelijke audio-stream opnemen in goede kwaliteit is er dus eigenlijk niet meer bij. Er gaan geruchten rond dat dit bij o.a. Xiaomi nog steeds wél werkt.
Bedankt voor je feedback! :)

Wat betreft het opnemen, die zit nog steeds standaard in de dialer en die kan je al laten opnemen wanneer de telefoon nog over gaat. Opnames zijn voor een telefoongesprek meer dan goed, goed genoeg als je ze voor bewijsstukken of iets dergelijks wilt gebruiken. Het blijft natuurlijk 95kbit, maar dat terzijde.
Je hebt een opname knop op het belscherm tijdens het gesprek. De kwaliteit van die opnames vind ik persoonlijk goed.
Thanks @Crazyhorse , je was met gister avond ff te snel! Bedankt dat je alvast heb gereageerd :)
Ja nu werkt het wel gelukkig. Lijkt of de instellingen niet goed werden opgeslagen oid.
Goed om te horen dat het nu weer werkt :) Soms doet een simpele 'restart' al wonderen =D
Hoi.

Alvast een dikke duim voor je uitgebreide review! _/-\o_

Mss toch even vermelden waarom er geen OIS meer inzit?! Ze hebben dat vermeld op de presentatie vd launch! Ze menen namelijk dat de VCM Closed Loop Sensor beter z'n werk doet,dan de OIS van hun voorganger(MI8)

Mss daarmee ook,dat de camera zo uitsteekt?!Iphone gebruikers hebben het toch ook?!

De batterij uithouding is al in veel reviews besproken geweest,en komt er eigenlijk beter uit,dan z'n voorganger(MI8),die nochtans een grotere batterij heeft! 6-8h SOT voor een flagship is toch goed?!Heb je de DARK MODE aanstaan?!

Ik denk dat ze de batterij niet te groot gemaakt hebben,omwille van de hitteproductie en explosiegevaar ism draadloos 20W inductie opladen,of gewoon 27W snelopladen?!
Jij ook voor je reactie, thanks!

Wat betreft de OIS, ik snap hun punt en een presentatie is heel leuk, maar het blijft marketing materiaal en niet dagelijks gebruik. Vooral tijdens het links/rechts bewegen merk je gewoon op dat er van EIS gebruik wordt gemaakt, vooral omdat er dan toch wat stutters en skipped frames (duidelijk) te zien zijn. Beide hebben natuurlijk zijn voordelen en nadelen, maar de hoeveelheid die de camera uitsteekt.. dat is iets waar ik echt niet bij kan. Ik leg de telefoon nu namelijk 'netjes' op tafel neer, vooral omdat ik in het begin toch erg goed hoorde hoe de lens het oppervlakte raakte.

Het zelfde met de batterij, de Huawei Mate 20 pro heeft een grotere batterij en doet het gewoonweg stukken beter. Persoonlijk had ik het dan ook niet verkeerd gevonden als ze de telefoon iets dikker maakten met een iets wat grotere batterij.. uiteindelijk zijn het allemaal trade-offs maar ben ik wel nog steeds van mening dat het een erg, erg interessant toestel is :)
Waarom vind je het een minpunt dat er geen Micro USB op zit? Da's toch gewoon een oude aansluiting
Ah, dat had MicroSD kaart slot moeten zijn. Zal de zondag avond vibe zijn geweest waardoor dat foutje erin was geslopen ;)
Grotere batterij is niet altijd betere uithouding bij flagships toch?

Als je voortgaat op die testen,en nog vele andere doet de MI 9 het héél goed ivm andere flagships?! Wetende dat de P20 Pro een nog mindere uithouding heeft dan de Mate 20 Pro of X,en de Note 9 meestal ook een grotere uithouding heeft dan de Mate 20 Pro.

Ik ga hem alvast bestellen de MI9,maar ik wacht nog op de launch hier in de BeNeLux :*)
Leuke en zeer goede review!
Kun je met deze toestel makkelijk de 2e dag ook gebruiken? Of moet dat binnen 1 dag?
LG G7 heeft volgens mij een kleinere batterij.
Zit te twijfelen tussen dit toestel (20 euro pm incl 5gb internet) en LG G7.
+3 goede review, added to wishlist _/-\o_

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5