Sony KD-55XG8505 Zwart

Sony KD-55XG8505 Zwart Review

ndjong 20 maart 2019, laatste update op 22 maart 2019, 226 views Product gekocht

Sony KD-55XG8505 Zwart

Het was tijd voor een nieuwe televisie (ach dat is het natuurlijk altijd!) Uiteindelijk uitgekomen bij Sony door de goede verhalen over de kleurweergave en vloeiende bewegingen van deze tv’s.

Pluspunten

• Mooie kleurweergave
  • Haarscherp beeld
  • Vloeiende bewegingen
  • Prima standaard instellingen van Sony
  • Logische instellingen en menu’s

Minpunten

• Light bleeding

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Positief:
Deze televisie heeft prachtige kleuren, en kan ook goed omgaan met vlotte bewegingen.
Dat waren voor mij de belangrijkste redenen om over te gaan tot aanschaf.
De televisie gaat dus erg goed om met vlotte bewegingen en ik zie amper tot geen vertekeningen op het beeld verschijnen (denk aan een handjevol per film maximaal, en vaak ook helemaal niets of het valt gewoon niet op)
Mocht je wel last hebben van deze vertekeningen dan kun je de beweging versnellingen altijd verlagen of helemaal uitschakelen.

Deze televisie heeft een aantal standaard beeldinstellingen waar je uit kunt kiezen, de beeldinstelling “Standaard” komt al heel dicht in de buurt van het (voor mij) “Perfecte plaatje”.
Je kunt alle kleurwaardes en beeldverbeteringen naar wens aanpassen om tot de gewenste instellingen te komen, de menu’s hiervoor zijn logisch ingedeeld en alle instellingen worden goed toegelicht.

De kijkhoek van deze tv is ook goed, wat te verwachten is van een IPS paneel. Vanuit alle kanten is het beeld goed te zien en de kleuren vervagen amper wanneer je vanuit een hoek kijkt, wanneer je met meerdere mensen in een huishouden vanuit verschillende plekken naar de tv kijkt, treden er daarom geen problemen op.

Wij hebben inmiddels een aantal 4K HDR films afgespeeld en 4K series bekeken, en ik moet zeggen dat ik over het algemeen onder de indruk ben! Ook "regulier" 1080i tv via Ziggo ziet er prima uit op deze tv.
Redelijk:
Het geluid is redelijk, zoals verwacht in een platte tv, maar verwacht zeker geen wonderen.
Ook het smart gedeelte van deze tv is redelijk. Android is niet het beste smart tv systeem maar wil je gebruik maken van de reeds aanwezige YouTube en Netflix apps dan verwacht ik niet dat je tegen problemen aan gaat lopen.
Iets minder positief:
Wanneer je in een donkere ruimte (in de avond) televisie kijkt. zie je dat de tv toch wel wat licht door het zwart heen verliest.
Dit was enigszins te verwachten van een edge led tv maar het valt wel op als je er naar zoekt en vandaar noemenswaardig.
Kijk je full screen content met niet al te donkere scenes dan is er niets aan de hand, maar wordt het allemaal wat donkerder, of kijk je een film met zwart balken, dan is er toch redelijk wat ontsnapt licht te zien.
Je moet er overigens wel op letten om je er aan te storen, maar ik kan niet zeggen dat het volledig te negeren is. Dit is dus een punt om goed over na te denken bij de aanschaf van deze tv.
Conclusie:
Al met al een prima product, met prachtige kleuren en snelle beeldweergave en redelijk tot goed geluid maar helaas wel “Light bleeding” aan de rand van het scherm. Op de twee fotos met zwart in het scherm zie je een voorbeeld van het light bleeding probleem, op de eerste foto zie je 2 leds in de zwarte balk en op de tweede foto zie je ze weer onderin het scherm en een witte vlek in het midden van het scherm (excuses voor de kwaliteit maar ik kreeg het er niet beter op).
Vandaar mijn 4 sterren.

Heb jij ook een Sony KD-55XG8505 Zwart?

In welke hoedanigheid heb je deze tv gereviewed? Het valt op dat er ineens wat reviews van dit nieuwe model verschijnen.
Ik heb deze tv aangeschaft via de insiders, heb er om die reden geen enkel belang bij een positievere review te schrijven. Deze review is gebaseerd op mijn ervaringen met dit product. 😀

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google