Lenovo S5 Pro Zwart Review

mission 23 maart 2019, laatste update op 18 april 2019, 579 views

Lenovo S5 Pro Zwart

Voor het geld geld krijg je een prima telefoon, maar helaas is de software niet op orde.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Aardige camera
  • Lange accuduur
  • Snelle fingerprint reader

Minpunten

• Software
  • Te kleine notificatieled
  • Vingerafdrukken magneet
  • Geen NFC
  • Geen draadloos laden
  • Bloatware geeft pop up reclames

Na lange tijd niks meer ontvangen te hebben, en niet meer gedacht te hebben dat er ooit nog iets binnen zou komen was het dan ineens toch zo ver. Uit het niets kreeg ik bericht van Tomtop of ik een telefoon voor ze wilden testen. Deze telefoon is de op de Indiaase markt gerichte Lenovo S5 Pro en lijkt op papier een serieus mooi toestel.

Zo is het toestel is voorzien van een Snapdragon 636, 6gb ram, 64gb rom en er moeten twee 20mp camera's opzitten, waarvan een met 2x optische zoom.

Eerste indrukken

Heel spannend is de verpakking niet, wat mij wel negatief opviel is dat de telefoon vrij los in de doos zit en zelfs heen en weer kan schuiven. Gezien de deuken in de verpakking was een nauwsluitende verpakking wellicht geen overbodige luxe geweest.

Waar ik wel meteen van onder de indruk was is de telefoon zelf. Het toestel voelt zeer degelijk aan en ik heb nog niet eerder een toestel met "zoveel scherm" gehad. Wat ik wel minder vind is de glasplaat. deze ligt op de telefoon in plaats van in het frame. Ook ben ik persoonlijk geen voorstander van de "notch". Hoewel het op dit toestel niet verkeerd staat, vind ik het persoonlijk erg irritant om in Android amper meldingen te kunnen zien.

De telefoon

Even de specs op een rijtjes (schaamteloos gekopierd van een of andere webshop)

Color: Ice blue, pure gold, Crystal Yiu Black
RAM 6GB
Display Size 6.2 inch
Cell Phone Resolution 2246*1080
Rear Camera: 12mp and 20mp dual camera
Front Camera: 20mp and 8mp (IR, FF)
Flash highlighted means flash
Video shot: 4k@30fps,1080p,720p video shooting, Front camera: 1080p video captures
AF AF (autofocus), twice x optical zoom
Wi-Fi support 802.11 a/b/g/n/ac, 2.4g amp,5ghz
Bluetooth BT5.0
Charging interface Type-c USB2.0 charging interface
Headphone Connector 3.5 mm headphone jack
USB interface type-c USB2.0 Data interface
SIM card size supports 2 nano SIM cards, or 1 nano SIM cards + 1 microSD
Battery type one-piece body
Battery capacity 3500mAh (Typ), 15W fast Charge (charger 18W)
Body weight approx. 170g

De camera's in het toestel worden neergezet als "unique selling point" en op papier is het zeker indrukwekkend. Zowel voor als achter een 20mp camera, en de achterste camera zelfs met 2x optisch zoom. Verder zijn het scherm, de fingerprint reader en de snellader het vermeld waard.

Tijd om het toestel aan te zetten. Naast de hardware ben ik bovenal benieuwd naar de software. Ook Lenovo gebruikt in plaats van Stock Android een eigen schil, ZUI.

Op het eerste gezicht lijkt alles vrij standaard, nu heb ik niet veel ervaring met Android 8, maar volgensmij is het menu wel aangepast. Wat negatief opvalt is dat niet de volledige rom vertaald is. Her en der staat er Engels en zelfs Chinees tussen.

Overigens heb ik dit alleen in de menu's, de rest van de rom is wel volledig in de taal die je hem insteld. Een ander minpunt wat ik vrij snel ontdekte is dat het instellen van een achtergrond niet goed werkt. Op het lockscreen is er niks aan de hand, maar op het homescreen werkt er maar 1 stock achtergrond. Alle andere stock achtergronden en zelf gemaakte foto's worden als een grijs vlak weergeven. Ik heb de betreffende Zebra op beide schermen ingesteld, maar dit is wat er gebeurt;

Ik heb Nova Launcher geinstalleerd, maar ook het probleem is hier hetzelfde. Een groter minpunt wat ik niet zelf ontdekte, maar wat zichzelf overduidelijk kenbaar maakte is de meegeleverde meuk op het toestel. Te pas en on te pas verschijnen er full screen reclame banners in beeld en zelfs op het lock screen. Gelukkig is de meeste software eenvoudig te verwijderen, maar ik vind het absoluut niet kunnen dat er dit soort apps voorgeinstalleerd worden.

(Dit is dus niet het lockscreen van de telefoon, maar een reclame)

In gebruik

Het scherm is een van de beste schermen die ik heb getest, het beeld is super scherp, kan fel en donker genoeg en de kijkenhoeken zijn prima. Samsung schermen staan als een van de beste schermen ooit bekend, maar tijdens het kijken van video's doet het scherm van de Lenovo het bijna net zo goed als mijn Samsung S7.

Wat ook opvalt is het uitstekende geluid wat de speaker(s) produceren. Volgens Lenovo moeten er twee speakers inzitten welke stereo zouden moeten zijn. Er zit echter slechts een enkele grill op dus ik vraag mij af of het wel twee speakers zijn, en hoeveel effect dit strak naast elkaar heeft, maar het geluid is verassend goed. Verwacht uiteraard geen Bas of wonderen, maar het geluid is prima toereikend.

Over geluid gesproken, een ander minpunt zit in het instellen van het belsignaal en meldingen. Via de volume knoppen kan je enkel het meldingen en media volume instellen. Wil je het belvolume aanpassen, dan zal je helemaal de instellingen in moeten en zelfs dan is het allemaal niet indeaal instelbaar. Zo is bijvoorbeeld ook op de setting "silent" de trilstant niet uit te zetten. Ik heb een trekje dat ik altijd alle "kanalen" wil zien, dus het is voor mij onbegrijpelijk dat de volumetoetsen wel een dropdown menu geven, maar dat hier dan niet de overige kanalen tussen zitten. Om nu elke keer helemaal het menu in te moeten is veel omslachtiger dan nodig.

Twee functies waar ik erg blij mee ben, en zelfs mis op mijn Samsung hebben te maken met het ontgrendelen. Twee keer op het scherm tikken activeert het scherm, of als je de fingerprint reader instelt, is je vinger op de scanner houden voldoende om het scherm te activeren en te ontgrendelen. De scanner is behoorlijk snel en goed nauwkeurig. Tweede pogingen zijn zelden nodig om het toestel te ontgrendelen. De scanner zit aan de achterkant en hiervan weet ik niet of ik dit nou een nadeel of een voordeel vind. Als ik de telefoon oppak dan is de achterkant een ideale plek, maar het merendeel van de dag ligt het toestel op mijn bureau en dan is het wel irritant om het toestel steeds op te moeten pakken. Ik ben de bron helaas kwijt, maar ik las dat het toestel draadloos opladen zou ondersteunen, maar dit is niet het geval (of de telefoon gebruikt geen QI) want hij reageerd niet op mijn draadloze lader. Wel is er een (volgens de reclame 18W) snellader meegeleverd, dus in no time is de accu weer vol.

Wat ook niet tegenvalt is het bereik, overal heb ik via KPN prima 4G bereik. Over Wifi en Bluetooth heb ik ook niks op te merken. Het enige waar ik wel iets over op te merken heb zit niet op de telefoon. De telefoon moet het zonder NFC stellen, en zeker als je gewend bent om je telefoont te gebruiken voor contactloos betalen, is dit een groot gemis.

Dan de camera's. De toestel gebruikt door Sony gemaakte camera's, de voorkant heeft een 20mp en een 8mp camera en de achterkant een 20mp en een 12mp exemplaar. Het opvallende aan de achterste 20mp camera is dat deze 2x optische zoom heeft.

(0x zoom)

(2x zoom)

(8x zoom)

De achterste camera's vallen niet tegen, al heb ik nooit begrepen wat die 2e camera toevoegd ten opzichte van een enkele. De foto's zijn erg goed, hetzij een tikje "flets".

Voor de frontcamera's heb ik het gezicht van een Boeddha beeld gebruikt, mischien moet ik deze Selfies dan ook maar "Boedsies" gaan noemen.

De voorste camera's zijn ook zeker niet gek, ik gebruik ze dan wel nooit (laatste keer dat ik een frontcamera gebruikte was op mijn oude Note waarvan de achterste camera stuk was) maar als je zelf wel een Selfie fanaat bent, dan heb je hier een uitstekende camera.

Ik heb het niet als nadeel gerekend, maar standaard zijn de foto's voorzien van een watermerk. Die dingen mogen van mij heel gauw uitsterven of in ieder geval fabrieksaf uitstaan, dus let erop dat je dit in de instellingen uitzet voordat je je trouwfoto's gaat maken.

De accu is royaal met zijn 3500mah en ik had geen enkele moeite om de dag door te komen, met toch wel redelijk actief gebruik.

Het laatste puntje wat ik uit wil lichten is dat de telefoon een enorme vingerafdrukken magneet is, na een dagje (normaal) gebruiker zit de achterkant onder de vegen, welke er niet met een keertje hijgen en langs je mouw vegen af gaan.

De korte conclusie is eentje die ik (helaas) al vaker heb moeten stellen met Chinese brouwsels. De telefoon an sich is uitstekend, goed design, netjes gebouwd, goeie specs en een mooie prijs, maar het is de software die maakt dat ik het toestel niet langer dan een week volhoudt.

Van kleine ergernissen zoals brakke vertalingen, tot de meer storende zaken zoals het niet in kunnen stellen van een achtergrond of het weglaten van vele menu opties maken dat ik mij afvraag waarom fabrikanten niet eens bij Stock Android bijven. Ze proberen er allemaal hun eigen draai aan te geven, maar dit lukt zelden op een postive manier.

Het maakt het vellen van een oordeel dan ook niet eenvoudig. Het toestel is momenteel verkrijgbaar voor rond de 200 euro en voor het geld krijg je een serieus mooi toestel, waar je zeker plezier aan kan beleven. Maar ik hoop dat een toekomstige update in ieder geval de achtergrond bug oplost, want dat is wel iets wat de meeste mensen zal storen.

Tot slot wil Tomtop graag dat ik jullie van een referral link voorzie, dus bij deze;

(Toch wel weer "vrekkig" dat ze mij een 64GB model opsturen, maar vervolgens vrolijk naar het 128gb model gaan linken)

Heb jij ook een Lenovo S5 Pro Zwart?