Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus

Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus Review

jordynegen11 11 maart 2019, laatste update op 28 maart 2019, 4.365 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus

Leuk, stabiel maar duur apparaatje. Unifi protect is leuk maar werkt alleen met Unifi camera's.

Pluspunten

• Stabiel
  • Makkelijke installatie
  • Controller software perfect
  • Batterij

Minpunten

• Duur
  • Geen ONVIF ondersteuning Unifi Protect
  • Wordt warm

Kwaliteit Score: 5
Features Score: 4
De Unifi Cloud key Gen 2 is een echte verbetering. Het grote voordeel tegenover de vorige versie is toch wel de ingebouwde batterij waardoor je database niet meer corrupt raakt als de stroom uitvalt _/-\o_

De controller interface is zoals altijd zeer overzichtelijk en makkelijk te gebruiken. (Wel verstand van zaken voor nodig). De installatie was gemakkelijk (via bluetooth en de app).

Het apparaatje is betrouwbaar en ziet er goed uit. Er zijn geen fans aanwezig. Hoewel dit voor de geluidsproductie goed is, vindt ik het apparaatje wel warm worden. Ik kon hem ook niet bovenop mijn Unifi USG plaatsen zonden dat het oververhit raakte.

Waar ze naar mijn mening de plank totaal mis hebben geslagen is dat ze geen ONVIF support bieden voor hun protect video. Waardoor ik mijn huidige camera's er niet op kan aansluiten. Ik moet hiervoor persé Unifi camera's kopen wat ik mooi NIET ga doen! Ik blijf me beelden wel op me synology opslaan 8-).

Al met al vind ik de verbeteringen, de flink hogere prijzen niet waard. Je kan er net zo veel mee als met de Gen 1 cloud key van 70 euro (alleen geen extra HDD) en aan de video protect heb je niet zoveel als je al camera's hebt hangen die niet van het Unifi merk zijn...

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus?

Sorry slechte review.

Waarom? er zit veel verschil tussen de gen1 en gen2, de gen1 raakte corrupt na een stroom outage, moest je met ssh en een cfg bestand de boel weer oplappen, erg onhandig.

De gen2 (de duurste heeft een accu aanboord waarbij als de stroom wegvalt de unit dit detecteert en vanzelf netjes een shutdown doet. Aanvullend heeft de gen2 een 5400 rpm hdd aanboord van 1tb om al je logging enz. op te slaan, de gen1 had dit allemaal niet.

Let op, je kan een gen2 bestellen zonder hdd en ingebouwde noodstroom maar dat is niet aan te raden, geef die paar tientjes extra uit en bestel die MET.

Deze man doet een uistekende review!: https://www.youtube.com/watch?v=H_a1BCf1jH0&;
"Sorry slechte review" omdat: Er veel verschil zit tussen de gen1 en gen2? huh.

"na een stroom outage, moest je met ssh en een cfg bestand de boel weer oplappen, erg onhandig."
Volgens mijn behandel ik dit gewoon in mijn review

Deze review gaat overigens niet over andere modellen maar over de duurste variant van de gen2.

Als je een andere (video) review beter vind, dan maak je maar een eigen review aan de plak je die link erin. Ik schrijf ook alleen maar omdat ik mij mening met jullie wil delen. Je mag best kritiek hebben maar dan moeten je argumenten wel echte argumenten zijn en geen onzin.
"Het grote voordeel tegenover de vorige versie is toch wel de ingebouwde batterij waardoor je database niet meer corrupt raakt als de stroom uitvalt".

Is dat alleen marketing?
Er zit al tijden een auto-backup functie in de controller software. Daar zit toch ook je database in?
Ik heb het getest en het is inderdaad mogelijk om je database te herstellen maar dat is nogal een werkje. En als dat een paar x gebeurd wordt dat toch wel vervelend.

De "UPS" in de Gen 2 heeft wel degelijk voordeel.
Hebben we het hier over hetzelfde? : https://help.ubnt.com/hc/...eate-and-Restore-a-Backup. Eerste scenario lijkt niet echt op een werkje.

Tot nu toe nog geen last gehad van een corrupte database o.i.d. gelukkig. Ik draai de controller op een Ubuntu VM.
Op een ubuntu vm heb je er geen last van. Het probleem bestaat bij de cloud key gen 1.

Het is inderdaad niet heel veel werk maar als het een paar x gebeurd is het toch frusterend.

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 11 maart 2019 16:29]

Het is inderdaad geen groot werkje om een backup automatisch te laten maken en deze bij corruptie terug te zetten. Dit gebeurt als de CloudKey in de database schrijft en de stroom valt uit, dit is een veel voorkomend probleem en niet specifiek voor deze situatie. Waar de maar in zit is dat de database ook voor de log functionaliteit wordt gebruikt, als je database dus corrupt raak dan ben je het stuk tussen de laatste backup en het moment dat de database hersteld is kwijt. Hiervoor hebben ze de batterij toegevoegd zodat de CloudKey netjes kan afsluiten en de kans op corruptie minimaal wordt.
Ja en nee. Je zit echt niet op herstellen te wachten als je snel even iets in de controller wil aanpassen. Een zuchtje wind en de database valt bij wijze van spreken al om. Ik raad de ingebouwde ups dan ook echt iedereen aan.
Het klinkt misschien duur, maar je kunt ook weer 100 euro bepsaren als je toch ook een Unifi NVR wilde aanschaffen. Daar krijg je dan ook wel echt een snellere controller en recorder voor.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 11 maart 2019 09:53]

Gelukkig deed ik het daar niet voor want ze ondersteunen alleen hun eigen camera's |:(

Je hebt gelijk. Als je van plan bent om ook Unifi camera's te kopen dan is dit zeker een goedkoper alternatief.
Waar heb je dit apparaat eigenlijk voor gekocht als ik vragen mag? Heb je hem als controller voor je USG/switches/AP's gekocht? Of wilde je hem gebruiken om videobeelden op op te slaan?

[Reactie gewijzigd door nexhil op 11 maart 2019 10:49]

Inderdaad gebruik ik hem meer als controller. De protect video optie had ik later pas gezien en leek me een leuke toevoeging (helaas zonder success).

had alles eerst op een VM draaien op mijn NAS maar ik vond het toch leuker om het dedicated te kunnen draaien op een Cloud key in combinatie met de rack mount optie.

Voor mij niets anders dan Unifi meer :>

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 11 maart 2019 11:29]

Was het dan niet goedkoper om bijv. op een RaspPi oid dedicated de Unifi omgeving te draaien?

Ik heb het momenteel inderdaad ook in een VM zitten, ben wel benieuwd naar de voordelen t.o.v. dit ding.
Goedkoper Ja, stabiel ?

Waarom een vraagteken, een RaspberryPi is niet gemaakt om 24/7 te werken. Er zijn hiermee al vaker problemen ontstaan doordat de sd kaart corrupt raak en de RaspberryPi stopt met functioneren. Niet echt betrouwbaar dus, al is er ook een versie met eMMC geheugen welke wel voor 24/7 gemaakt is maar de meesten van ons zullen deze niet hebben.

Voordeel is voor voor mij: dedicated hardware als controler. Zelf heb ik een gen 1 maar de Unifi POE switch hangt aan een UPS.

[Reactie gewijzigd door MdBruin op 12 maart 2019 10:00]

Waarom zet je niet middels docker of native 3rd party app de controller software op je nas, kan bij Qnap en Synology (ik heb een QKPG op mijn Qnap). Als je in geval van stroomuitval een accu wilt koop je gewoon een ups voor 50 euro, is goedkoper dan de cloudkey gen 2?
Omdat het een leuk hebbe dingetje is :Y)

Ik vind het gewoon fijn om het dedicated te draaien ipv afhankelijk te zijn van je NAS.

Maar je hebt gelijk, het is goedkoper.

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 11 maart 2019 16:31]

Haha goede reden als tweaker. Veel
Plezier ervan!
Nja, sommige "oude" cloudkeys konden er slecht tegen als ze ineens geen stroom meer kregen. Denk dan aan corruptie op de SD kaart :).
Het is voor mijn idee niet de corruptie van de externe sd kaart. Deze is volgens mij alleen voor de back-ups. Er is nog een tweede geheugen zichtbaar in de CloudKey en in deze wordt het probleem veroorzaakt. Het soort geheugen is mij niet bekend maar aangezien de CloudKey voor 24/7 gemaakt is, zou het me niet verbazen als dit eMMC geheugen is.
Het probleem wat vaak voorkomt is dat de database corrupt is na een spanningsuitval. De controller maakt gebruik van een database. Zodra er in een database wordt geschreven en de spanning valt weg, heb je het risico dat de database corrupt raak. Dit gebeurt niet alleen bij een CloudKey maar bij elke database.

[Reactie gewijzigd door MdBruin op 12 maart 2019 10:27]

Bedankt voor je review. Er staat ergens vermeld dat de video recorder functionaliteit alleen gemaakt is voor Unifi camera's, waar durf ik niet zo te zeggen (dacht op de product pagina). De gen1 wordt ook relatief gezien behoorlijk warm maar heb nog geen problemen gehad dat de USG en CloudKey te warm werden (liggen ook op elkaar). Nu liggen beiden bij mij op een plankje en niet in een kastje. Maar warm worden ze wel, warmer als een standaard consumenten product.
Al mijn Unifi spullen worden eigenlijk warmer dan normale apparatuur. Mijn meterkast kan ik inzitten in de winter :+
Gratis verwarming ;). Iets warmer vind ik op zich geen probleem, er zit niet voor niets een fan in bij apparatuur voor MKB en hoger. Passief koelen is eerder dan een uitzondering dan een gewoonte.
Ik ben al blij dat de Unifi US-8-150W nog passief gekoeld kan worden, deze wordt behoorlijk heet zodra er behoorlijk op de POE gevraagd wordt.
In de gen 2 zit natuurlijk ook een draaiende HDD en een 8 core cpu. Dus zal waarschijnlijk de warmte problemen veroorzaken op het moment dat eronder een USG zit te broeden.

Ik raakte hem aan en ik brande bijna me vingers dus toen gelijk ernaast gelegd. 8)7

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 12 maart 2019 11:51]

De hardware in de gen2 is al een behoorlijk stukje sterker en dat genereert ook een beetje meer warmte.
De gen1 doet rond de 38 graden bij mij, niet echt koud maar ook niet overdreven warm.
Heb jarenlang een 1e generatie cloudkey gehad, langzaam en kon inderdaad niet tegen stroom uitval. Ik heb nu de Unifi controller software op een mac mini 2014 draaien die tevens als muziek server fungeert. Stabiel, snel en wordt nooit warm. De instellingen af en toe downloaden en op je backup bewaren en klaar. Een 5400 rpm hdd anno 2019? hopelijk kun je deze vervangen door je eigen ssd.
Vraagje kun je deze opslagruimte via je lan benaderen en deze ook als backup gebruiken, of is alles afgeschermd zodat je alleen videobeelden kunt opslaan?
Ik heb dat eerlijk gezegd nog niet getest. Wel weet ik dat je de HDD kan vervangen door een SATA SSD.

Die HDD is volgensmij enkel voor de camerabeelden en logging bedoeld. Vandaar de keuze voor 5400rpm denk ik. En aangezien de Gen2 best wel warm al word, doet een 7200rpm niet veel goeds denk ik..

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 12 april 2019 09:43]