LG V40 ThinQ Zwart Review

RobinHoodTestpanel 10 maart 2019, laatste update op 11 maart 2019, 1.079 views Testpanel

LG V40 ThinQ Zwart

Een goede telefoon met als grootste nadeel zijn verouderde Android, maar ten opzichte van de concurrentie mist hij een echt groot voordeel of een unique selling point. Jack of all trades, but master of none dus.

Pluspunten

• Goed scherm, met goede minimale en maximale helderheid.
  • Wide-angle-camera heeft zeker nut.
  • Camera's doen het goed bij minder licht.
  • Standaard 128GB opslagruimte is erg prettig.
  • 3.5mm jack, al kon de plaatsing beter.
  • Vingerafdrukscanner werkt snel en zit op een fijne plek.
  • Vlotte hardware.

Minpunten

• Verouderde Android en de update laat nog even op zich wachten.
  • Door bovenstaande heb ik weinig vertrouwen in het updatebeleid.
  • Maar 1 speaker, met slechte geluidskwaliteit.
  • Google Assistentknop die niet aan te passen is.
  • Mist "premium" look & feel.
  • Glazen achterkant, met alle bijbehorende nadelen.
  • Zoom-camera biedt weinig meerwaarde.
  • Camera-phone, maar geen half-press shutterknop.

Waarom deze review?

Omdat ik me ooit heb ingeschreven voor het Tweakers Testpanel en ik nu het geluk had om mee te mogen doen aan een test. Ik heb eerlijk gezegd niet heel veel met smartphones, maar het leek me een leuke uitdaging om er een goede review over te schrijven, en iets als een smartphone kunnen winnen is natuurlijk altijd leuk.

Ik ben dus absoluut geen expert op smartphonegebied, mijn expertise is Chinese meuk, dus op sommige vlakken ga ik misschien wat minder de diepte in dan iemand die regelmatig smartphones reviewt. Mochten er vragen zijn, dan kun je die altijd stellen, al heb ik de telefoon niet meer op het moment dat de review daadwerkelijk uitkomt.

Ondanks dat ik deze telefoon dus tijdelijk heb gekregen om ‘m te mogen testen, ben ik naar mijn idee niet minder kritisch geweest, misschien zelfs juist wat kritischer.

Ontdozing en eerste indrukken

De telefoon zit in een doos. Ja, echt. Naast de telefoon heeft LG er een oplader bij gedaan, zonder vast snoer. Volgens LG is het een Fast Charge lader, maar er zijn laders die toch nog wel wat faster zijn in het chargen. Ook zit er een USB A naar USB C touwtje bij en oortjes. Die oortjes heb ik niet getest, ik wil Tweakers en/of LG niet opzadelen met mijn oorsmeer. Dan zit er natuurlijk ook nog een klein stapeltje boekjes bij, maar ook die heb ik met rust gelaten.

En dan nu waar het om draait: De LG V40 ThinQ. wat je zou moeten uitspreken als Thin-Queu, niet als Think, marketing!

Bestickerd en wel, naast mijn oude Lumia 950

Het eerste wat mij opvalt is dat het een telefoon is als eigenlijk alle andere high-end phones van nu. De achterkant is van glas, de voorkant ook. Hij is wat lichter dan ik gewend ben van andere phones, maar verder ligt ie prima in de hand.

Qua uiterlijk zie ik zo snel niks echt verrassends, het gat van de 3.5mm jack is misschien wel het meest schokkende, want hij begint zeldzaam te worden.

Na het aandoen en alles even snel instellen valt vooral de notch best wel op. Op het homescreen is hij niet heel irritant, maar verder zit ie al snel in mijn irritatiezone. Ook ietwat irritant is dat de volumeknoppen op een andere plek zitten dan al mijn andere smartphones ze hadden. Dingetje van smaak en gewenning.

De software is ook niet direct mijn ding, maar ik ben dan ook zo’n iemand die nog steeds weemoed heeft naar zijn Lumia 950 met WM10, Livetiles zijn gewoon beter dan widgets en al die andere onzin. Maar ook dit is een smaakding, zelf zou ik vrij snel een andere launcher erop zetten, maar misschien dat iemand anders LG UX skin wel leuk vindt.

Uiterlijk

Na het ontdozings-avontuur wordt het tijd om wat meer in detail naar de telefoon te kijken, en waar anders te beginnen dan de buitenkant?

Zoals zo’n beetje iedere high-end telefoon is ook de V40 een soort hamburger van glas en metaal. De hoeken zijn ietwat afgerond, maar niet enorm, eigenlijk genoeg om lekker in de hand te liggen. De telefoon voelt daardoor wel wat dik, terwijl hij eigenlijk vrij dun is.

Glas als materiaal voor de achterkant vind ik eigenlijk altijd een vrij waardeloos materiaal, en ook bij deze telefoon is het geen uitzondering. Ja, het voelt luxe en ziet er best mooi uit, maar het is ook spekglad, een vingerafdrukkenmagneet en breekbaar. En heel eerlijk gezegd: Nu werkelijk iedere zichzelf respecterende smartphone een glazen achterkant heeft, gaat de luxe-factor er ook wel wat vanaf.

Dat witte is gewoon een sticker die je eraf kan pulken, vrees niet

De achterkant heeft zoals veel telefoons een soort duikbril met daarin de camera’s. De LG heeft er 3 in weten te stoppen, met de flitser er naast. De vingerafdrukscanner zit ook achterop en op een plek die erg natuurlijk aanvoelt. Verder staan er nog wat logo’s op de achterkant zodat iedereen kan zien welke telefoon je hebt.

De voorkant heeft een scherm, gelukkig maar. De bezels onder en boven zijn behoorlijk klein. In de notch, later meer over dat ding, zitten twee camera’s en een kleine grill voor de luidspreker die je gebruikt bij het bellen. De bezels aan de zijkanten zijn wat groot maar niet echt storend.

Over de bovenkant is weinig te zeggen: Zoals je kan zien zit er een gaatje voor een microfoon en dingen voor de antennes.

De rechter-zijkant heeft de powerbutton, die naar mijn mening wat te hoog zit, en daaronder zit de simtray met ruimte voor een mSD kaart. Deze gaat open door er met zo’n prikkertje in te peuren.

Links zitten de volumeknoppen en de Google Assistent knop. De plaatsing van die knoppen vind ik ook niet helemaal geweldig. Regelmatig druk ik op “volume-omlaag” terwijl ik juist “omhoog” wil. De Google-knop voegt naar mijn mening helemaal niks toe en zit alleen maar in de weg.

Dan rest ons nog de onderkant. 6 gaten, en nog steeds waterdicht-ish, zo doe je dat. Hier zie je van links naar rechts: De 3.5mm jack, een gaatje voor de microfoon, een USB-C gat en die andere 3 gaten zijn een grille voor de luidspreker. Ook zie je weer twee lijnen voor de benodigde antennes. En om weer even te zeuren: Ik ben niet blij met de plek van het 3.5mm gat. Als je daar een koptelefoon in doet is het knap irritant om je telefoon lekker vast te houden als je gewend bent om ‘m op een vinger te laten steunen.

Qua “feel” ben ik niet helemaal onder indruk van de V40. De knoppen zijn wat sponzig en geven geen lekkere “klik”. Ook voelt en klinkt de telefoon nogal hol, wat het hele premiumgevoel nogal teniet doet. Da’s wel jammer, want zijn concurrenten voelen daardoor een stuk prettiger.

Het scherm

Ook uiterlijk, maar dan anders.

Zoals de specs al zeiden zit hier een flink OLED-scherm in. Het is er eentje van LG zelf en heeft een notch. Laat ik maar eens beginnen over de notch: Dat ding is gewoon lelijk, en hij leidt enorm af als je bijvoorbeeld een behoorlijke witte website bezoekt. Gelukkig kun je hem “uitzetten” in de settings, maar er zijn apps die ‘m gewoon weer aanzetten.

Qua maximale en minimale helderheid is het gewoon goed. Er zijn schermen die helderder kunnen, maar hij is gewoon helder genoeg om te bekijken in zonlicht. Minimale helderheid idem dito: Er zijn telefoons die nog wat minder helder kunnen, maar het is goed genoeg. Opvallend is trouwens dat hoewel bij OLED zwart zwart hoort te zijn, het zwart dat niet altijd is bij de V40. Maar, geen nood, het valt eigenlijk alleen op om 2:00 in de nacht als het scherm verder wel actief is.

De kleuren zijn eigenlijk hetzelfde verhaal: Ik ken schermen waar de kleuren mooier of beter zijn, maar tenzij je behoorlijk kritisch bent is dit scherm gewoon prima. In de instellingen kun je een beetje spelen met de kleuren, maar de mogelijkheden en wat je ermee opschiet zijn beperkt.

Zoals volgens mij iedere moderne flagship ondersteunt de V40 HDR, en dan kom je bovenstaande
puntjes wel tegen. Het is natuurlijk nog steeds erg gaaf om te zien, maar er zijn schermen waar de wow-factor groter is.

Binnenkant

Ik weet eerlijk gezegd bar weinig over smartphone hardware. Het meest nuttige wat ik kan zeggen is dat de telefoon gewoon lekker snel aanvoelt. Apps openen heerlijk snel, wisselen van apps gaat altijd snel en ook games lopen gewoon goed. 128GB-ish aan ruimte voor meuk is trouwens ook erg handig als je net als ik graag allerlei series en muziek op je telefoon zet.

Accuduur

Er zit een accu van 3300mAh in wat anno nu wat aan de lage kant is, en dat merk je ook. De accuduur is voldoende tot goed, je komt er zeker wel een dag mee door, tenzij je echt constant aan het internetten en filmpjes aan het kijken bent, maar 2 dagen normaal gebruik haal je er niet mee.

Met enkel en alleen Youtube kijken kom je op ongeveer 10 uur kijkgenot, al was ik wel vergeten een simkaart erin te doen, dus real-life zal het misschien een uurtje, misschien wel twee korter zijn. Verder stond de automagische helderheid aan terwijl de V40 ietwat in zonlicht lag, met oordopjes in en was de resolutie 1080p.

Software

Om met de deur in huis te vallen: Dit ding draait op het moment van schrijven nog op Android 8.1 Voor een high-end telefoon vind ik dat eerlijk gezegd ronduit beschamend. Android 9 is alweer een half jaar uit, zo’n beetje iedere concurrent komt uit de doos met 9.0, maar hier is LG met een verouderde Android-versie en volgens de roadmap van LG komt de update pas in Q2 2019, en dan maar hopen dat dat global is, en niet alleen in de VS waar deze telefoon al even beschikbaar is.

Ja, ik weet dat Pie niet een enorme update is die je leven verandert, maar als je een nieuwe phone koopt van 800 euro verwacht ik gewoon het nieuwste van het nieuwste. Het is een beetje alsof je mini-USB erop zet in plaats van USB-C. Zeker als de concurrentie wél gewoon Pie kan leveren.

Op dat flinke minpunt na is de software wel okay. Natuurlijk zit er de LG UX skin op, die ik zelf niet heel mooi vind, maar smaken verschillen. Eerlijk gezegd vind ik Android sowieso niet heel erg mooi, ik ben nog een Windows Mobile fan diep in mijn hart. Het is geen enorm zware skin, dus de V40 is gewoon nog lekker smooth, zoals het hoort. Wat ik wel echt minder vind van deze skin is dat het instellingenmenu best wel chaotisch is. Even iets vinden is er niet echt bij, maar je kan natuurlijk ook gewoon dingen zoeken.

Qua bloatware valt het mee. Er zijn een paar apps meegeleverd, maar het zijn er niet veel en je hebt niet het oude probleem dat je om een of andere reden twee rekenmachines hebt. Dat is dus eigenlijk wel gewoon positief.

Dan heb je de Google Assistent knop welke aan de zijkant van de telefoon zit. Met de huidige software is het nog niet mogelijk om dat ding een ander doel te geven. Doe je niks met die Google Assistent dan heb je een zinloze knop op je telefoon, leuk joh.

De Camera

Een van de belangrijkste dingen in een telefoon vind ik de camera. Ik maak graag foto's, dus een goede en fijn werkende camera vind ik echt wel een must. LG gaat nogal prat op de penta-camera van de V40. 5 camera's in 1 telefoon. 3 achterop, en 2 aan de voorkant.

Maar, wat ik dan vreselijk jammer vind, is dat er geen mooie shutterbutton op zit. Wel een Google Assistant knop, voor de anderhalve mens die dat gebruikt, maar op je cameraphone zit geen echte mooie half-press knop voor de sluiter. Dat vind ik gewoon jammer, want het werkt zo veel lekkerder dan op scherm te moeten drukken om een foto te maken.

Ondanks dat gemis ben ik wel tevreden over de camera-afdeling van de V40.

klik voor full size

klik voor full size

In daglicht maakt de hoofdcamera gewoon goede foto’s, eigenlijk is mijn grootste probleem echt dat er geen cameraknop op zit. Het enige wat mij echt is opgevallen dat de post-processing niet helemaal naar mijn smaak is. De anti-ruis zorgt voor weinig ruis, maar veegt daardoor ook wat teveel details weg naar mijn smaak, de foto’s zijn er wat “zacht” uit. De kleuren zijn eigenlijk zo dat er niks echt uitspreekt, in positieve of negatieve zin. Het “probleem” is echter dat er daardoor niks echt uitspringt. Niet dat ik amazing technicolor bomen wil zien, maar vergeleken met camera’s die ik ken mis ik als het ware wat diepte.

Geen flits, klik voor full size
Wel flits, klik voor full size

Bij minder licht is het een beetje love it or hate it. Ik heb wat foto’s gemaakt met gelig sfeerlicht, en dat gele verdwijnt bijna helemaal. Is het dan een “realistische” foto, dus dat de kleuren lijken op wat je ogen zien? Nah, niet echt. Echter, de kleuren zijn wel goed, en het lijkt alsof de foto met daglicht gemaakt is, wat in aardig wat gevallen weer positief is. Ik ben er in ieder geval blij mee, als ik gele foto’s wil pas ik de kleurbalans wel aan. De flits is behoorlijk krachtig, maar laat de geligheid dan wel terugkomen, maar dat is erg normaal.

Tele-tijger, klik voor full size

Over de “telecamera” kan ik het kortst zijn: Deze is in mijn ogen met enige afstand de meest meh-volle camera van de telefoon. De fotokwaliteit is echt minder, de zoom is niet vreselijk veel en het helpt niet dat er geen image stabilization op zit, terwijl je dat juist nodig hebt als je behoorlijk ingezoomd bent.

Klik voor full size
Klik voor full size

De wide-angle lens is daarentegen gewoon prima en heeft naar mijn mening zeker nut. De kwaliteit van deze camera is vergelijkbaar met die van de hoofdcamera, met dezelfde plus en minpunten. Dit is de eerste keer dat ik een wide-angle echt gebruik op een smartphone, en ik had ‘m graag op mijn XZ3 gehad. Ik maak graag landschapfoto’s en dan heeft zo’n brede hoek echt wel een flinke meerwaarde.

Aan de voorkant heb je nog eens twee camera’s, een normale en een wide-angle. De wide-angle is nogal lastig testen in je eentje, maar hij lijkt zijn werk prima te doen. Ook hier valt weer op dat de foto’s bij daglicht weinig speciaal zijn, maar bij minder licht doen ze het allebei echt erg goed.

Filmen kun je natuurlijk ook met deze telefoon. De hoeveelheid opties qua formaat en fps is wat beperkt, maar eerlijk is eerlijk: hoeveel boeit het nou of je in 24 of 25 fps filmt? De filmkwaliteit is prima, niks over te klagen. De image stabilization doet hier zijn werk erg goed. De microfoons zijn minder, maar zeker niet slecht. Wat mij vooral opviel was dat er erg veel geluid van de filmer werd opgevangen, als je goed luistert kun je me horen ademen, en dat komt niet omdat ik Darth Vader ben. Ook viel op dat het stereo-gevoel wat weg was. De blaffende hond was rechts, maar op mijn koptelefoon hoor ik hem vooral links. Maar, dit zijn problemen die ik bij bijna alle smartphones tegenkom, jammer genoeg.

Geluid

Fans van de 3.5mm plug kunnen opgelucht adem halen, deze telefoon heeft gewoon een gat voor eentje. Helaas wel ook weer "aan de verkeerde kant", het gat zit namelijk aan de onderkant, handig voor wanneer je phone in je broekzak zit, zwaar onhandig als je in bed je telefoon vast moet houden in portrait.

In tegenstelling tot aardig wat moderne flagships heeft de LG maar 1 speaker en iets wat LG “boombox” noemt: De achterkant van de telefoon trilt mee, en da’s eigenlijk best wel irritant als je je telefoon vasthoudt, en volgens mij kan het niet uit. De geluidskwaliteit is verder, ondanks de eeuwig vibrerende achterkant, gewoon slecht te noemen voor een high-end telefoon. Het is blikkerig, mist details en omdat de grille aan de onderkant zit, bedek je hem met je vingers als je je telefoon in landscape houdt. Hier slaat, wat mij betreft, LG echt de plank goed mis.

Maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste. Veel belangrijker is hoe goed een koptelefoon klinkt, zowel bedraad als met blauwtand. Voor bedraad heb ik mijn trouwe Beyerdynamic Custom One Pro erbij gepakt, voor bluetooth heb ik de Sony WH1000XM3.

Met een koptelefoon of oortjes in het 3.5mm gat kun je kiezen tussen de quad-DAC aan of uit. Ik heb tijdens het luisteren tig keer gewisseld tussen aan of uit, en er is wel een verschil, maar het is erg klein. Het geeft als het ware een extra laagje over de muziek, maar voor de muziek die ik vooral geluisterd heb, Yello, Ayreon, Megadeth en Iron Maiden vond ik het net wat minder mooi klinken met de quad-dac aan, en heb ik ‘m dus uitgezet.

Daarna, en in de tussentijd, heb ik dus aardig wat muziek geluisterd. Wat daarbij eigenlijk direct opviel was dat het midden wat meer aanwezig was dan ik gewend ben, maar dat het laag al zijn punch kwijt was. Zeker als het volume wat zachter ging merkte je dat vooral de drums meer en meer naar de achtergrond gingen, en je de slag als het ware miste. Het is moeilijk uit te leggen, maar het is een beetje alsof Nick Menza in de tuin aan het drummen was, in plaats van op mijn kamer.

Denkende dat het misschien komt omdat ie toch wat power mist om de Beyerdynamic aan te drijven heb ik mijn oortjes gepakt, de MEMT X5S. De bas was daar al wat meer aanwezig, ook omdat het wat bass-heavy oortjes zijn, maar vergeleken met mijn versterker of andere muziekspelers mist er nog steeds wat in het lage gebied, en is het hoog mij wat te prominent. Ik denk dus dat de LG gewoon zo klinkt. En of dat wel of geen nadeel is, tja, da’s smaakgevoelig denk ik.

Luisteren met de bluetooth-koptelefoon bevestigde dat eigenlijk alleen maar. Duidelijk is dat LG besloten heeft ‘m wat minder nadruk te geven op het lage gebied. Zelf hou ik wel van een lekker stevige bass, dus ik vind het wel jammer.

Al met al ben ik dus niet echt weggeblazen door de geluidskwaliteit. Het is zeker niet slecht, maar
ik heb niks echt speciaals gemerkt.

Bereik

Heel wat minder sexy dan welke SoC erin zit of hoe awesomesauce de camera wel niet is, maar daarom niet minder belangrijk.

Het bereik van de wifi is op zowel 2.4ghz als 5ghz zeer goed. In de woonkamer krijg ik op 5ghz gewoon de volle snelheid die ik kan halen, zo’n 200Mbps, maar ook wat verder buiten het huis werkt de wifi gewoon nog goed.

3G/4G is ook gewoon prima, zoals te lezen was heeft de telefoon overal “banden” voor de antennes, en die doen duidelijk hun werk goed.

Als je je door deze lap tekst hebt heengewerkt, denk ik dat je wel ongeveer kan bedenken wat ik ga zeggen, want bij praktisch alles bij deze telefoon komt het wel terug: Het is een goede telefoon, maar niks speciaals. De camera’s, het scherm, de accuduur, de look en feel, de hardware, geluidskwaliteit, naar mijn mening blinkt de V40 nergens echt in uit en is er eigenlijk altijd wel een concurrent te vinden die dingen beter doet.

Het enige echte grote, serieuze nadeel is dat hij nog Android 8.1 draait en dat de update nog maanden kan duren. Pie is inmiddels al een half jaar uit en ik vrees dan ook het updatebeleid van LG behoorlijk slecht gaat zijn voor deze telefoon. Voor een telefoon van 150 euro jammer maar helaas, voor een high-end telefoon die dik 700 euro kost naar mijn mening onacceptabel, zeker nu andere merken wel hun zaakjes op orde lijken te hebben.

Dus ik vind het eerlijk gezegd moeilijk. Aan de ene kant is het echt een prima telefoon, ik heb er lekker op kunnen werken de afgelopen twee weken, en ja, ik heb geen moment “wow! Wat een geweldige telefoon is dit!”gedacht, maar ik heb ook geen seconde gedacht “wat een afgrijselijk ding, ik stop hem in de doos, raffel de review af en wil ‘m nooit meer zien”, want hij werkt gewoon lekker, zonder problemen, zonder gedoe. Maarja, dat updatebeleid, dat kan ik gewoon niet negeren. Vandaar de drie sterren, in schoolmeestertaal zou ik ‘m een 6,5 geven.

Tegen de tijd dat ik deze review online zet zit de LG alweer veilig in zijn doos, maar mochten er na deze review nog vragen zijn, dan zal ik mijn best doen om die te beantwoorden.

Heb jij ook een LG V40 ThinQ Zwart?

Ik raad je sterk aan om een keer in die wereld te duiken. Pak desnoods een oude Android telefoon zodat je veilig kan testen. Mijn huidige Moto G Titan uit 2014 is heel hard aan vervanging toe, maar desondanks draait deze Android 9 al sinds afgelopen december, terwijl mijn vaders Galaxy S8 de upgrade naar 9 recentelijk pas heeft ontvangen, puur omdat de modding community voor dit apparaat nog actief is. Daarnaast kreeg ik bij mijn vorige ROM maandelijkse beveiligingsupdates. Bij mijn huidige niet, maar omdat dit allemaal opensource is heb ik zelf de tools om dat alsnog te bewerkstelligen.

Het enige dat je hoeft te doen om een custom ROM te kunnen installeren:
  • je telefoon zijn bootloader unlocken
  • custom recovery installeren (TWRP heeft tegenwoordig de voorkeur),
  • custom ROM naar keuze via je custom recovery installeren (simpelweg een enkel bestandje flashen; is zelfs minder ingewikkeld dan het installeren van Windows 10),
  • en direct daarna ook in je custom recovery omgeving je Google apps installeren (mits je Google apps zoals Play Store gebruikt natuurlijk),
  • reboot terug in Android, en klaar.
Het bovenstaande kan ook alleen maar als je telefoon kan worden unlocked, iemand (op XDA of elders) TWRP ondersteuning heeft bewerkstelligd, en iemand een custom ROM (op XDA of elders) voor je apparaat heeft gemaakt (dat ook goed werkt).

En omdat je een custom recovery dan al hebt geïnstalleerd, heb je vervolgens ook gelijk de optie om je telefoon te rooten (Magisk heeft tegenwoordig de voorkeur), wat weer de deur opent voor bijvoorbeeld Titanium Backup, geeft Tasker meer mogelijkheden, betere adblocking met AdGuard wanneer je proxy mode nodig hebt als je je VPN dienst gelijktijdig wilt kunnen gebruiken, etc.

Ik ben pas begin afgelopen jaar in deze wereld gedoken. Ik wilde het eerder doen, maar had koudwatervrees in dat ik bang was mogelijk mijn telefoon te bricken, en ik was bang gemaakt door Google & Co. dat als je een custom ROM installeert of je telefoon root, dat je meer risico loopt op malware. Mijn bevindingen zijn dat als je de instructies 1:1 volgt van reputabele modders op XDA, dat de kans op een onherstelbare brick echt oneindig klein is. En ja, in theorie loop je een groter risico op malware door custom ROM en/of root, maar als jij je in de praktijk houdt aan dat je alleen apps installeert van erkende app stores (Play Store, F-Droid) en je jouw custom ROMs alleen haalt bij betrouwbare bronnen (XDA of originele makers van de ROM zoals bij Lineage OS op hun site), dan is het simpelweg een verwaarloosbaar 'risico'.