KZ ATE (Zilver, Zwart) Review

McKaamos 4 maart 2019, 1.329 views Product gekocht

KZ ATE (Zilver, Zwart)

Perfecte allrounder voor muziek, video en handsfree bellen

Pluspunten

• 90° 3,5mm jack
  • Prijs/Geluidskwaliteit
  • Goed volumebereik
  • Foam eartips
  • Prima microfoon
  • Noise Isolation

Minpunten

• Pasvorm is wennen
  • Foam eartips slijten
  • Niet alle maten tips zijn foam

Voorgeschiedenis:

Zoals vrij veel mensen was ik vrij sceptisch toen een vriend van mij begon over KZ.
Een Chinees merk wat op dat moment alleen maar te vinden was op websites als AliExpress, Gearbest, LightInTheBox en andere aziatische massa e-tailers.
Het zou geweldig moeten zijn, ongelofelijke geluidskwaliteit, detailweergave tot in de puntjes gerafineerd en het kost onzinnig weinig!... Jaaaaa ja...

Toch ga je even kijken. Typische reclame uitingen in gebrekkig engels, claims dat het super materiaal moet zijn, nietszeggende grafiekjes die van zaagtand naar glooiende heuvels gaan zonder waardes op de assen....
Geef me de daadwerkelijke productfoto's even, okay? Hmm... handig, een haakse stekker. En de draad over je oor heen, dat lijkt me eigenlijk wel fijn.

Nouja, misschien toch eens proberen. Het kost toch niet zo veel, en als het niks is heb ik m'n Skullcandy's nog.

In Dagelijks Gebruik:

Pasvorm:
Okay, de pasvorm vereist wat gewenning. In het begin zal je écht moeten kijken of je rechts en links goed hebt. Na een tijdje in/uit heb je het door en gaat het zonder kijken.
De foam tips die standaard op zitten zijn ook wat vreemd aanvoelend te noemen als je alleen silicone tips gewend bent. Het is een soort van memoryfoam wat even warm moet worden en na wat aandringen goed vormt naar je oren.
In het begin is het wat stug, maar na verloop van tijd gaat het steeds beter.

Na de gewenningsperiode zitten ze als gegoten. Ze sluiten goed af en blijven uitzonderlijk goed in je oren zitten.

Echter, na een langere gebruiksperiode, ommenabij de 6 maanden dagelijks gebruik, zullen de foam tips wel gaan verslijten. Het is verstandig om er extra bij de kopen.
Ook is slechts 1 van de 3 sets tips van foam. De Small en Large tips zijn reguliere silicone. Heb je grote of juist kleine oren en wil je wel graag foam? Dan zal je ze bij moeten bestellen.
Geluidskwaliteit:
Eerlijk is eerlijk, ik ben zeer positief verrast door deze in-ears.

Normaliter kocht ik oordopjes rond de 15-25 euro van bekendere, westerse merken. Die klinken als daily drivers best goed. Geen topkwaliteit, maar goed genoeg voor gebruik gedurende de dag en goedkoop genoeg dat ze vervangbaar zijn als je ze per ongeluk stuk maakt of kwijt raakt.

De KZ ATE's hebben in alle opzichten de pluspunten van de in-ears die ik eerder had, plus fors betere geluidskwaliteit.
Algemeen genomen klinken ze over de hele breedte duidelijker dan de duurdere westerse competitie. Zang is verstaanbaarder en de diverse instrumenten zij beter van elkaar te onderscheiden. Je krijgt gewoon meer mee van de muziek.
Zo hoorde ik in het nummer 'Stone Blind' van Slash met deze dopjes wél de tweede stem in het refrein. Geen enkel ander goedkoop setje in-ears heeft me die kunnen laten horen.
Volumebereik:
Het volumebereik van deze dopjes is heel redelijk te noemen. Ze gaan niet onzinnig hard maar mijns inziens hard genoeg. De afsluiting van de buitenwereld (noise isolation) draagt er ook goed aan bij dat je weinig geluid 'lekt' en maximaal lol hebt van het geproduceerde geluid.
Klein minpuntje is wel dat de meeste mobieltjes prima in staat zijn om deze dopjes tot voorbij de distortion grens te pushen. 100% volume is dus eigenlijk geen optie. Niet dat ik uberhaupt zo hard muziek luister, maar voor sommige mensen is meer beter :P
Microfoon:
Even een belletje plegen is met de ATE's ook geen probleem.
Stemgeluid komt erg goed over en ook de tegenpartij verstaat mij erg goed.
Windruis en achtergrond geluid pakt hij ook redelijk op, maar daar staat tegenover dat hij óók uitzonderlijk goed werkt wanneer je de microfoon achter de kraag van je jas stopt. Het is eigenlijk niet te onderscheiden van bellen in een rustige kamer.
Dat heb ik ook getest met een proefkonijn die mij belde en ATE's gebruikte zodat ik ook zelf een goede impressie heb van de duidelijkheid voor de ontvanger.
90² Haakse 3,5mm TRRS Jack:
Love it or hate it. Ik ben er fan van.
Telefoons draag ik het liefst in mijn broekzak en een rechte stekker breekt gewoon makkelijker af als je gaat zitten. Met een haakse stekker komt er veel minder kracht op de aansluiting te staan, wat de levensduur van je telefoon en de deze dopjes ten goede komt.
De textuur van de kabel is ietwat appart en rubberig te noemen, maar wel buitengewoon flexibel en breuk-ongevoelig.
Algemene Bouwkwaliteit:
Sja, het blijft een relatief goedkoop aziatisch product. Het voelt wat plasticy en lichtgewicht.
Aan de andere kant, ze doen het nu al ruim een jaar goed en er is niks aan kapot gegaan. Alleen de kleine opdrukjes slijten inmiddels weg en de foam tips zijn inmiddels 2x vervangen. Dat vind ik toch best een prestatie voor een set in-ears die je bij de officiele KZ-store op AliExpress voor minder dan een tientje kan kopen. (zie ook: https://kziems.aliexpress.com/ )
Eindoordeel:
Gegeven dat je kan wennen aan de alternatieve vorm en vrede neemt met het feit dat je af en toe de foam tips moet vervangen danwel over moet schakelen op onderhoudsvrije silicone, is dit setje absoluut een aanrader.

Heb jij ook een KZ ATE (Zilver, Zwart)?

Ik heb deze ook al ruim een jaar en kan volledig je bevindingen onderschrijven. Zelf gebruik ik de silicone tips, dus ik heb geen last van slijtage.
Ik kan mij hier helemaal in vinden, zat te twijfelen of ik ze ook niet eens zou reviewen.
Deze oortjes heb ik ook al meer dan een jaar en ze zijn nog helemaal prima. Was in het begin wel even wennen dat ze over je oren moeten hangen, maar nu vindt ik dat wel prettiger, ze vallen er namelijk ook een stuk minder snel uit. Ze gaan ook echt stukken langer mee dan elk ander paar van bekende merken die voor 2-3 keer zoveel over de toonbank gaan. Hoeveel oortjes ik wel niet heb versleten met maar een paar maanden gebruik, en ze maar op te sturen binnen de garantie om binnen 2 maanden weer met een kabelbreuk oid te zitten. Op deze KZ kan je misschien geen garantie claimen, maar voor deze prijs/kwaliteit en voor hoelang ze bij mij al meegaan maakt mij dat dan ook niets uit.