1 review

Asus RT-AX88U

Specificaties WiFi-ax • 4G • 8-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AX88U Review

pclinde 8 maart 2019, laatste update op 8 maart 2019, 3.058 views Product geleend

Asus RT-AX88U

Een 802.11ax- WiFi 6 router terwijl WiFi 6 nog niet officieel is? De RT-AX88U zit vol met mooie features, een uitgebreide software en heeft een eenvoudige ingebruikname. Voor nu is het afwachten op beschikbare WiFi 6 clients, terwijl je geniet van een snelle en betrouwbare 802.11ac verbinding.

Pluspunten

• 802.11ax- WiFi 6 proof!
  • WiFi prestaties op 802.11ac zijn om te smullen.
  • Snelle USB 3.0 prestaties. Goed voor een netwerkschijf.
  • Krachtige hardware- quad core processor.
  • Uitgebreide software- UI samen met een app.
  • Acht netwerkaansluitingen tot je beschikking.
  • Ondersteuning voor AiMesh.

Minpunten

• Geen beschikbare WiFi 6 clients.
  • Geen 10 Gbps netwerkpoort.
  • Redelijk forse prijs. Ik vermoed dat dit nauw samenhangt met het early adopters principe.

Review: Asus RT-AX88U

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Asus RT-AX88U productpagina

Met de komst van de nieuwe draadloze standaard 802.11ax, volgen er nieuwe routers die deze techniek ondersteunen. Zo is Asus één van, als niet de eerste met een 802.11ax router op de markt. De Asus RT-AX88U neemt de nieuwe draadloze standaard mee in zijn naam, net als de voorganger deed met 802.11ac, dan heb ik het over de Asus RT-AC88U. De Asus RT-AX88U heeft een vergelijkbare vormgeving met wat kleine kleurverschillen.

Met 802.11ax wordt WiFi sneller. De nieuwe draadloze standaard wordt omschreven als WiFi 6. Om je een idee te geven: 802.11ac is WiFi 5 en 802.11n is WiFi 4. 802.11ac kwam uit in 2014, nu 5 jaar later doet WiFi 6/802.11ax zijn intrede. WiFi 6 is volgens de berichten 40 procent sneller dan WiFi 5, tevens zijn stabiliteit en toegankelijkheid twee belangrijk factoren. Een verbeterde MU-MIMO techniek maakt het praten met nog meer apparaten tegelijkertijd mogelijk. Het principe van mesh en MU-MIMO is iets wat ikzelf ervaar als een belangrijke ontwikkeling. Veel huishoudens hebben namelijk veel draadloze apparaten, mede door de groei van domotica en huisautomatisering. Ontwikkelingen zoals deze zijn van uiterst belang om een stabiel netwerk te behouden, vooral als constante snelheid van belang is.

De Asus RT-AX88U bevat de moderne 802.11ax techniek. Terwijl WiFi 6 op het moment nog niet officieel is. De RT-AX88U is daarmee zijn tijd vooruit. Officiële WiFi/802.11ax licenties zijn er nog niet, simpelweg omdat deze techniek er nog niet in zijn definitieve vorm is. Dit geldt overigens ook voor WiFi 6 clients- apparatuur, er zijn namelijk nog geen apparaten die dit ondersteunen. Wel is het zo dat de Asus RT-AX88U snel kan schakelen als WiFi 6 zijn definitieve vorm aanneemt. Hoogstwaarschijnlijk gaan er nog aardig wat firmware updates volgen in de nabije toekomst, zodat de RT-AX88U nog meer 802.11ax/WiFi 6 potentie kan bieden. Tijdens deze review neem ik de RT-AX88U onder de loep in zijn huidige vorm. Op het moment van schrijven kost de RT-AX88U circa 350 euro.

Een overzicht van de specificaties:

De komst van een nieuwe standaard gaat gepaard met een nieuwe chip. In de RT-AX88U zit een Broadcom BCM43684. Dit is de eerste chip van Broadcom met ondersteuning voor 802.11ax. De RT-AX88U combineert dit met een 1,8 GHz Quad Core processor, samen met 1GB DDR3 RAM-geheugen en 256 MB aan opslagruimte. Het betreft een zogenoemde dual-band router met twee signalen: de 2,4 en 5.0 GHz frequentieband. Theoretische doorvoersnelheid (de maximale snelheid) van de 2,4 GHz frequentieband is 1148 Mbps. Op de 5,0 GHz frequentieband is dit 4804 Mbps.

Met de nieuwe MU-MIMO techniek kan er vanuit één toegangspunt 8 streams verzonden worden per keer. Samen met beamforming moet het signaal beter bij de eindgebruiker komen. De toename van het aantal streams moet de stabiliteit in drukkere huishoudens en openbare ruimtes verbeteren. 802.11ax richt zich met zijn techniek vooral op wat vandaag relevant is, denk hierbij aan Internet of Things. Verdere specificaties en connectiemogelijkheden worden in het opvolgende hoofdstuk verder toegelicht.

Het mag direct duidelijk zijn wat ik in handen krijg. 802.11ax krijgt een eervolle vermelding op de productverpakking. Op de hoek vinden we de vermelding Next-Gen… WiFi 6 here we go! In de verpakking vinden we al eerste de RT-AX88U, gevolgd door een handleiding en wat leaflets. Onderin de verpakking zit een power adapter met netwerkkabel.

Al snel volgt de RT-AX88U. Zoals eerder vermeldt: een herkenbaar ontwerp met een aangepast stijl. De RT-AX88U kiest voor een goudkleurig jasje, waar de RT-AC88U nog voor rood ging. Roosters, aansluitingen en de antenne posities zijn vergelijkbaar. Het ontwerp is in mijn optiek gewoon prima. De RT-AX88U heeft een traditionele uitstraling. Matzwart ontwerp met LED-indicators aan de voorzijde, roosters rondom en de poorten aan de achterzijde.

Op de achterzijde is de RT-AX88U sterk vertegenwoordigd met poorten. Hier zitten maar liefst acht 1 Gbps netwerkpoorten, een WAN-poort, een USB 3.0 poort, een power- reset en WPS-knop en de aansluiting voor de voeding. Puntje van kritiek hier is het ontbreken van een 10 Gbps poort. Aan de voorzijde zit nog één USB 3.0 poort achter een verborgen klepje.

De rubberen pads brengen de kunststof behuizing flink omhoog van de ondergrond. De ventilatiesleuven- roosters krijgen hierdoor vrij spel voor koeling, dit betreft passieve koeling. De vier antennes zitten los in de verpakking.

De RT-AX88U is met de vier antennes compleet voor ingebruikname. Wat exotische foto’s met het wisselvallige weer mogen niet ontbreken, wat mis ik de zomer.

Vanuit een simpele setup bestaande uit het benoemen van de draadloze verbindingen en de inloggegevens, komen we op het landingsscherm uit, de hoofdpagina van de router. Hier begint het avontuur aan uitgebreide features met de RT-AX88U. Je kunt ervoor kiezen om de 2.4 GHz en 5.0 GHz frequentieband samen te voegen als één SSID, de RT-AX88U bepaald dan zelf wanneer deze schakelt tussen de verbindingen, afhankelijk van de signaalsterkte. Je kunt er ook specifiek voor kiezen om de 2.4 en 5.0 GHz verbinding gescheiden te houden.

Het gastnetwerk mag niet ontbreken, deze kun je net als de standaard 2.4 en 5.0 GHz verbinding opsplitsen en samenvoegen. Er is ook ondersteuning voor Alexa/FTTT. Zelf gebruik ik de optie van een gastnetwerk zelden. De RT-AX88U is wel een van kaliber waar meerdere clients gelijktijdig probleemloos kunnen genieten van het netwerk. Opties zoals extra beveiliging en parental controls ontbreken niet. Asus werkt wederom samen met Trend Micro. Deze partij is redelijk bekend om het beveiligingen van netwerken en gebruikers. Je kunt handmatig en automatische virusscans uitvoeren via de router zelf, gebruikers en websites blokkeren en gebruikers uitsluiten wanneer deze besmet zijn. Met deze router kun je met een gerust hart de instellingen op automatisch laten staan, de Trend Micro toevoeging voert dan automatisch alles updates, scans en daar waar nodig acties uit. Zo kun je onbezorgd door. De standaard firewall instellingen zoals op consumenten routers zijn ook aanwezig.

QoS is wat mij betreft altijd welkom. Ik vind het heerlijk om na te gaan welke apparaten binnen een netwerk grootgebruikers zijn. Zo kun je goed bijhouden wie wat doet, iets met NSFW video’s downloaden/streamen. In mijn eigen netwerk ben ik aandeelhouder als grootgebruiker. Trap Steam aan en je bent al snel de winnaar. QoS heeft ook de toevoeging om web historie per apparaat terug te zien. Je kunt statistieken terugzien en exporteren. Ook visueel kun je alles direct terugzien in de router in de vorm van een pie chart.

QoS is natuurlijk naar een stukje beheer juist verantwoordelijk voor de takenverdeling. De RT-AX88U heeft standaard QoS profielen, waaronder gaming, media streaming, web surfing en custom instellingen. Ook kun je vanuit de QoS optie goed meten wat de huidige belasting is van het netwerk.

De RT-AX88U is net als de ‘gaming routers’ van Asus voorzien van Game Boost. Met WTFast maak je gebruik van GPN, oftewel een privé netwerk/portaal voor gamers. WTFast heeft privé servers wereldwijd, deze staan allemaal direct in verbinding met elkaar, waardoor communicatie tussen de servers direct is. Met deze optie heb je minder last van hoge ping en toegang tot een betere werking voor diverse games. Nu is het zo dat WTFast alleen specifieke games ondersteunt, veelal zijn dit de populaire games zoals: League of Legends, Diablo 3, World of Tanks, CSGO, World of Warcraft en Dota 2. Je krijgt één maand gratis toegang tot WTFast, daarna moet je een maandelijks bedrag betalen, variërend van 9.99 dollar per maand tot 99.90 dollar per jaar. Dat de service betere ping/minder packet loss beloofd is zeker. In Nederland/Europa zitten we vrij centraal, waardoor WTFast met een degelijke internetverbinding wat overbodig is in mijn optiek.

Ingebouwde software programma’s mogen niet ontbreken. De processorkracht van deze router moet toch ergens benut voor worden. De RT-AX88U verleent zich prima om een gedeelde netwerkschijf te maken via een USB 3.0 verbinding. Voor oudere printers komt de router met een EZ Printer setup. Met dit stappenplan voeg je oudere printers eenvoudig toe binnen een netwerk, zonder moeilijk te moeten doen met IP-adressen en aanvullende software. Via een USB 3.0 poort kun je ook een 3/4G dongle aansluiten als failover optie. Geeft Ziggo, KPN of XS4ALL het op, dan kun je over op 3/4G. Dit kan overigens ook een mobiele telefoon zijn.

Bij de instellingen van de draadloze verbinding komen we de twee frequentiebanden tegen. De 5.0 GHz band is voorzien van de zogenoemde DFS kanalen. Deze DFS kanalen zijn een waardevolle toevoeging om met andere access points te kunnen werken, wat AiMesh mooi benadrukt. Voor de liefhebber heb ik de beschikbare kanalen opgenomen in een screenshot. 802.11ax mag hier natuurlijk niet ontbreken!

Ondersteuning voor Alexa/IFTT behoord tot de functies van de RT-AX88U. Je kunt Alexa commando’s geven, waarop de RT-AX88U reageert. Door “Alexa, ask ASUS ROUTER to turn on Guest Network” te zeggen, schakel je het gastnetwerk aan. Deze kun je ook weer uit zetten door ‘on door off’ te vervangen. Je kunt ook het gastnetwerk voor bepaalde tijd uitschakelen, door het tijdgebonden te maken: “turn on the Guest Network for 3 hours.” Deze functie werkt op het moment alleen met Engelse commando’s.

Meer diepgang in basale instellingen zoals de vaste en draadloze verbinding, kanalen, beveiligingsmaatregelen, port triggering, port forwarding, DMZ, DDNS en VLAN instellingen; allemaal onderdeel van de software. Wil je echt met deze opties aan de slag, dan raad ik je direct aan om de software in gebruik te nemen. Standaardinstellingen over de router, het maken van back-up bestanden en de firmware updaten bevinden zich in het instellingen menu.

Prestaties
De RT-AX88U is op het moment het 802.11ax paradepaardje van Asus. Met de komst van WiFi 6, is Asus de concurrentie voor in het ontwikkeltraject. Ik zie de RT-AX88U als een ontwikkelplatform van Asus, om vroegtijdig kennis te maken met 802.11ax/WiFi 6. Ontwikkelplatform is misschien niet helemaal de juist benaming. Deze router functioneert in het nu nog ‘802.11ac tijdperk’ namelijk buitengewoon goed. De router verslaat op basis van prestaties de Asus ROG Rapture GT-AC5300, zowel op 2.4 als 5.0 GHz frequentieband.

Wel is het zo dat deze router zijn volledige potentie nog niet kenbaar kan- en mag maken, er zijn namelijk nog geen 802.11ax/WiFi 6 clients. Zoals eerder vermeldt is WiFi 6 op het moment nog niet officieel. Ondanks dat zijn de prestaties van de RT-AX88U op 802.11ac overtreffend.

Vooral de 5.0 GHz frequentieband mag er zijn. Met de komst van 802.11ax en zijn clients gaan deze prestaties een flinke boost krijgen. Zodra 802.11ax officieel is volgen er hoogstwaarschijnlijk flink wat clients. WiFi 6 kan op dat moment officieel inburgeren, waarna er nog veel tweaks zullen volgen. Vooral voor de 5.0 GHz frequentieband samen met de verbeterde MU-MIMO techniek en het aantal streams, zal 802.11ax zichzelf gaan bewijzen. Meer clients met een stabiele en snelle doorvoersnelheid, dat is de toekomst van 802.11ax. Niet geheel onbelangrijk: de USB 3.0 prestaties mogen er ook zijn. Met de goed gevulde software van Asus kun je eenvoudig een netwerkschijf aanmaken, terwijl de snelheid meer dan acceptabel is!

De Asus RT-AX88U komt vroeg met de spannende sensatie van 802.11ax, oftewel WiFi 6. De router laat een positieve indruk achter op meerdere fronten, wat deze router een luxe allrounder maakt, of dat nu thuis is of op een klein kantoor.

Ondanks de geboden prestaties is het eindpunt nog wat onduidelijk, in de loop der tijd zal duidelijk worden wat deze router nog meer te bieden heeft. Ik vermoed dat er op de korte termijn nieuwe firmware updates beschikbaar zullen zijn, zodat je vroegtijdig kunt spelen met nieuwe 802.11ax features. Alsnog heb je dan het gemis van clients/apparaten die 802.11ax ondersteunen. Wel zijn er clients in opkomst, goed voorbeeld hiervan is de nieuwe Samsung Galaxy S10. Ik vermoed dat WiFi 6 in het tweede kwartaal van 2019 officieel wordt. Hierna zal WiFi 6 snel evolueren tot een volwaardige opvolger van WiFi 5. Ondanks WiFi 6 nog niet officieel is, heeft de Asus RT-AX88U op 802.11ac-gebied al veel te bieden. De prestaties van de 5.0 GHz frequentieband zijn gruwelijk goed, dit maakt mij benieuwd naar de uiteindelijk prestaties tussen de router en een 802.11ax clients.

De luxe allrounder heeft een buitengewoon uitgebreide software- UI. Deze software kwam ik al eerder tegen op andere Asus routers, en doet denken aan de uitgebreide opties van Fritz! netwerkapparatuur, een compliment voor Asus. De toevoeging van AiMesh is waardevol, vooral wanneer je al in het bezit bent van bestaande Asus netwerkapparatuur. Je creëert van je oude router een ‘hub’ en plaatst deze op een gewenste positie in huis. Op deze wijze breid je eenvoudig het dekkingsgebied uit, zonder afscheid te moeten nemen van je oude router.

Het blijft dan een beetje hangen bij het gemis aan 802.11ax clients. Zou een conclusie kunnen zijn dat deze review te vroeg is? Mogelijk. Toch kan ik mij daar niet helemaal in vinden. Met deze review is de komst van WiFi 6 duidelijker geworden. De RT-AX88U maakt ons alvast warm voor wat er komen gaat. Met de RT-AX88U heb je nu al snellere 802.11ac WiFi dan op de Asus RT-AC88U. De RT-AX88U presteert op basis van mijn ervaringen beter dan de Asus ROG Rapture GT-AC5300.

Eindconclusie is dat je nu een solide router koopt met als uitgangspunt dat je dadelijk gebruik gaat maken van WiFi 6. Heb je toevallig een nieuwe Samsung Galaxy S10, dan is de Asus RT-AX88U al een stuk interessanter. Je zult voor nu een zeer snelle 802.11ac verbinding ervaren, terwijl je nog zoet wacht op de officiële release van 802.11ax.

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-RT-AX88U/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-RT-AX88U/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-RT-AX88U/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-RT-AX88U/low4.JPG

Heb jij ook een Asus RT-AX88U?

Hoeveel stroom pakt dit beest?
Dat moet ik nagaan voor je. :) De router heb ik nog staan.
Heb je al wat kunnen testen?
Jazeker. 10 Watt gemiddeld Idle. :) Getest met een kWh-meter. Met meerdere streams circa 14 Watt. De TWT-technologie zorgt voor een lager energieverbruik, wanneer clients minimale data vragen, schakelt de router over naar TWT, waardoor het verbruik een stuk lager is.
10Watt valt mee! Welke meter heb je gebruikt?
Een niet zo dure meter van BaseTech niet enorm bijzonder, wel redelijk accuraat. :) Althans, dat heb ik tot zover bevonden.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 11 maart 2019 21:09]

Is het ook 10W als je het op een stekkerdoos samen met een gloeilamp ofzo meet?
Rechtstreekse meting. Met een stekkerdoos op de kWh-meter kom je op dezelfde eindgroep, wat zou resulteren in een foutieve meting. Dan zou ik er snel 40 - 70 Watt doorheen pompen, afhankelijk van de gloeilamp. :)

Meting is direct gedaan op het stopcontact/WCD, eigen groep. Zonder overige apparatuur. 16A, B-kar, ABB. :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 11 maart 2019 21:23]

Ik snap m niet helemaal, is je meter een tussenstekker of meet je thuis in de meterkast het verbruik van al je groepen?

Mijn punt van de gloeilamp was meer dat als je met je tussenstekker het vermogen van de lamp meet en daarna lamp+router, dat dat waarschijnlijk een iets betere meting geeft omdat je tussenstekker lastig kan omgaan met lage vermogens.
Tussenstekker. Deze komt uit op een 2-voudig WCD, wat één eindgroep- lichtgroep is in de meterkast. Deze is dus niet verder onverdeeld in een centraaldoos voor verlichting etc.

Het is dus een stekker kWh-meter, geen DIN-rail variant. :) De gloeilamp/router combi heb ik niet gedaan, of iets wat vergelijkbaar is. Enkel de router rechtstreeks voor een langere periode.

Mijn vorige reactie leest inderdaad wat lastig zie ik. :)

Edit: verdomde autocorrect op mijn iPhone.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 11 maart 2019 21:38]

Graag, top als je dit kan testen.
Als minpunt mag je toch best de prijs noemen vind ik.

Ik heb onlangs (misschien te vroeg) mijn AC3200 vervangen omdat daar een lange tijd geen updates meer voor uitkwamen door een AC86U. Gezien de huidige wifi chips in onze apparaten vind ik €350 euro net iets te veel geld om uit te geven voor een router.

Alleen als je een nieuwe iPhone of Samsung hebt dan heb je er wat aan.
Hoi Frostbite,

Kan ik mij goed in vinden. De RT-AX88U heeft een wat betere 802.11ac verbinding, op het moment is er verder nog weinig meerwaarde, op wat kleine details na. :D Ik heb gisteren in twijfel gezeten om dit als minpunt te benoemen. Je reactie is wat mij betreft doorslaggevend; je hebt gelijk. Ik heb het minpunt wel berust op een 'early adopter' prijs. :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 8 maart 2019 15:06]

Het was voor mij een wel een dealbreaker,

Wat je niet hebt genoemd maar wat ik wel belangrijk vind is dat de Merlin firmware er ook al voor uit is. Die biedt meer mogelijkheden tov de stock firmware.

Misschien zou je daar nog wat mee kunnen testen?
Jammer. :( Ik ben een beetje voorzichtig met third party firmware. Ik heb de router namelijk geleend.
Merlin is een must voor Asus routers wat mij betreft en helemaal niet zó custom als bijvoorbeeld dd-wrt.
Mooie en uitgebreide review!

Kun je misschien toelichten wat er qua IFTTT mogelijk is?
Dat mis ik namelijk in de review (je stipt enkel Alexa aan).
Dankjewel Bas. :) IFTTT is vooral voor simpele commando's die zich door gebeurtenissen laten triggeren. :) IFTTT bestaat vooral uit scripts die jezelf kunt maken, toepassen en delen. Deze pagina geeft informatie vanuit Asus: https://ifttt.com/asusrouter Zoals het inschakelen van je WiFi bij thuiskomst. :D
Thanks!

Ik gebruik IFTTT volop, vandaar de vraag.
Daar zitten mooie applets tussen zeg!
Op dit moment vooral RSS, Gmail, Todoist en Telegram applets om zaken te ordenen.
Zoals: https://i.imgur.com/sZLpits.png
Gamedeals notificatie, tof! Heb je hier soms deals door te pakken? Ik kijk vaak op Budgetgaming.
Mijn RT-AC66U heeft de vervelende eigenschap om bij een stroomonderbreking zijn instellingen te verliezen. Dit deed hij niet van in het begin, maar na wat meer dan een jaar. Blijkbaar komt dit vaker voor bij ASUS routers.

Denk je dat deze dat ook heeft?
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb geen stroomonderbrekingen meegemaakt tijdens het testen. Wel vreemd. :( Hopelijk komt het niet vaak voor dat je stroomonderbrekingen hebt.
Bedankt voor de info.
Jammer genoeg zijn er wel aardig wat werken in mijn straat geweest het afgelopen jaar.
Mooi beestje, maar het gebrek aan een 10Gbps-poort neem ik Asus wel kwalijk. Toppertje van een review, gozer. :)
Thanks man. Ik had op de 4,5 ster gezeten, maar dat kan niet op Tweakers. :P De RT-AX88U is lekker vroeg, toch is er dan ook het gemis van WiFi 6 clients. ;)
Is dit een zakelijk router of een consumenten router?
ik ben namelijk op zoek naar een zakelijke router.
Oorspronkelijk consument. ;) Heeft veel potentie voor meer. Echt zakelijk zou ik in de Asus line-up eerder voor een BRT-AC828. Zal ongetwijfeld in de toekomst ook een .ax-variant van komen. :)
Top Review, staat al een tijdje op mijn verlanglijstje om mu AC87U te vervangen. Weet je misschien of er ook een Google Assistent ondersteuning komt?
Ga ik navragen, durf het namelijk niet te zeggen. Alexa is leuk, maar Google Assistent is hier in NL een stuk relevanter- populairder. :D

En bedankt! :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 9 maart 2019 19:30]

Hey @V3g3ta! Er komt officieel geen ondersteuning voor Google Assistent. :)

Groetjes,
Pim
Thnx voor het uitzoeken. Wel zonde en een vreemde keuze. Maar ja, je kan niet alles hebben.
Asutastisch! Een routert van een review.
Wij hebben thuis een simpelere variant van ASUS staan. Heerlijke routert en legio instellings mogelijkheden.
Ja toch. De software is erg uitgebreid. Ook met features die je minder vaak zal gebruiken... :D
Euhh. Kweet niet of ik deze vraag hier mag stellen of niet: Iemand nog iets gehoord van Foritain?
Als het niet mag, dan mag deze opmerking verwijderd worden