Jewel Jade 8080 (P-M 715; 256MB; 40GB; combo; 15" TFT; geen OS) Review

texelboy 8 juni 2006, 2.026 views

Jewel Jade 8080 (P-M 715; 256MB; 40GB; combo; 15" TFT; geen OS)

Pluspunten

• Het is een mooi stil apparaat, lekker compact en niet teveel toeters en bellen.
  • Ook zit er een snelle processor in, 1024Mb werkgeheugen en een ati 9700
  • videokaart waardoor de zwaarste spellen goed te spelen zijn. Zelf heb ik er halfLife 2 en Fear op staan en dat loopt prima met behoorlijke graphics.
  • Ook is twee jaar garantie prima en dat gecombineerd met een aantrekkelijke prijs.

Minpunten

• het grootste nadeel aan deze laptop is de matige beeldkwaliteit. de kleuern zijn niet echt mooi en er zijn goedkopere laptiops die en veel mooier beeld hebben. verder is de kijkhoek bij het kijken van films werkelijk dramatisch: er is maar een positie goed en als je iets je hoofd verdraaid zie je al zwarte vlakken op het beeld. Ook het geluid bij het afspelen van muziek is matig , zeker bij afspelen van klwalitatief iets mindere mp3's.
  • Als laatste is de accuduur ook niet geweldig en na twee uur intrenetten moet ik mijn notebook al weer aan het stopcontact hangen.
  • Overigens lees ik er niet al et veel over.
  • Wie heeft ook ervaring met deze laptop en vindt ook de beeldkwaliteit erg matig?
  • Vooral met fillms kijken is het erg slecht en in donkere scnes ziej je bijna niets. Wie heeft dezelfde ervaring?

Algemeen

De Jade8080 is een laptop met snelle Intel Pentium Mobile processor, groot werkgeheugen (1Gb) en een snelle Ati Radeon 9700M videokaart. Voor allerlei toepassingen een prima apparaat inclusief het spelen van games waarbij een spel als HalfLife 2 prima draait. Ook de twee jaar garantie is goed en dat gecombineerd met een aantrekkelijke prijs maakt de aankoop van deze laptop geen flop. Uiteraard heeft deze notebook ook nadelen en de grootste is de matige kwaliteit van het beeldscherm, qua helderheid en kijkhoek. Vooral de kijkhoek is dramatisch slecht: niet geheel recht voor het scherm zitten betekent al een hoop zwarte vlekken op het scherm. Als je dat vergelijkt met andere (veel goedkopere laptops) is de beeldkwaliteit te matig. Helaas was het met dit notebook niet mogelijk om hem van te voren eens te zien en heb hem dus ongezien gekocht vanwege de prijs-specificaties verhouding en omdat een ander Jewel notebook in een test van PCM er erg goed uitkwam.

Pluspunten

Een mooi stil apparaat, lekker compact (ook al omdat het een gewoon 15inch beeldscherm heeft) en niet teveel toeters en bellen. Ook zit er een snelle1.7 Ghz Intel Pentium Mobile processor in, 1024Mb werkgeheugen en een Ati Radeon 9700M videokaart, waardoor de zwaarste spellen goed te spelen zijn. Zelf heb ik er dus HalfLife 2 maar ook Fear op staan en beide draaien prima met behoorlijke graphics. Grootste pluspunt is natuurlijk de prijs van deze notebook ten opzichte van de specificaties, waarbij ik tegen een geringe meerprijs van 39e de standaard 60Gb-harde schijf heb laten upgraden naar een 80Gb-schijf. En als aardigheidjes een draagtas erbij alsmede een beveiligingsstick, zodat je de laptop niet kunt laten draaien zonder deze beveiliging op te heffen (hoewel ik dat zelf in de parktijk niet gebruik...).

Minpunten

Zolas elk apparaat heeft ook de jade 8080 minpunten en de grootste is, zoals al eerder geschreven, de kwaliteit van het beeldscherm. De helderheid en kleuren konden echt beter maar met name de kijkhoek is dramatisch klein zowel horizontaal als verticaal. Bij het kijken van films is er maar een positie achter het scherm goed en als je je hoofd maar iets verdraaid zie je meteen zwarte vlekken op het scherm. En dat doet behoorlkijk afbreuk aan het gebruiksplezier en er zijn goedkopere laptops die een veel mooier beeld hebben! Verder is ook helaas het geluid (met twee speakers aan de zijkanten van het notebook) niet denderend met name bij het afspelen van muziek. Ook is de batterijduur aan de lage kant: bij alleen internetten is na twee uur de accu leeg.

De conclusie specifiek voor de Jade8080 is dat het qua specificaties en prijs een aantrekkelijk apparaat is maar met een minder goed beeldscherm en te kleine kijkhoek. Ook het geluid bij het afspelen van muziek is matig met name bij afspelen van kwalitatief iets mindere mp3's. Als laatste is de accuduur ook niet geweldig en na circa twee uur internetten moet ik mijn notebook al weer aan het stopcontact hangen. Al met al kan ik dit apparaat, als je er veel films op wilt kijken, niet aanraden: het spelen van games gaat zoals gezegd prima(en dan voldoet het beeldscherm wel) maar de mindere beeldkwaliteit en erg kleine kijkhoek doen afbreuk aan het plezierig kijken van fillms. Mijn algemene conclusie is dat ik nooit meer een notebook zal kopen zonder hem van te voren te zien spelen en horen!

Ervaringen van andere gebruikers

Maar voor wat betreft de matige kijkhoek en beeldkwaliteit weet ik helaas niet of het nu typerend is voor dit notebook en dat al de Jade8080's hier last van hebben of dat ik gewoon een "maandagmorgen"-apparaat heb? Daarom zou ik graag van andere Jade 8080-bezitters de gebruikerservaringen horen! Dus een ieder die dit leest en een jewel jade 8080 heeft of heeft gehad: laat ajb even weten wat jouw ervaringen zijn/waren met betrekking tot met name de beeldkwaliteit, kijkhoek, geluidskwaliteit en in mindere mate de batterijduur! Ik wil graag andere gebruikerservaringen horen om te bepalen of het zin heeft om binnen de garantieperiode terug te gaan naar Jewel (want daar zeggen ze meteen dat er niks mis is met het apparaat....).

Heb jij ook een Jewel Jade 8080 (P-M 715; 256MB; 40GB; combo; 15" TFT; geen OS)?

Voor veel van de problemen die je benoemde zijn snelle en simpele oplossingen, of er is echt iets mis. Ik gebruik nu al bijna een jaar een jade 8080, en heb nauwelijks last van de problemen die je opnoemde.

Maar 2 uur met de batterij: laat m nakijken, want 3.5 tot 4 uur is gemakkelijk mogelijk! Misschien helpt het programma speedswitch xp, gratis, en te vinden met google. Het zorgt voor een gestroomlijnde terugschakeling van de processor als je m minder gebruikt. Ook kan je bijvoorbeeld zeggen dat ie altijd volle snelheid moet lopen, of juist niet.. Als je nog steeds geen 3 a 4 uur krijgt, zelfs met lan, dan is er (misschien) iets mis met de batterij.

Oke, het geluid is belabberd, maar wat klooien met de equalizer bij de drivers die zijn meegeleverd, en dat is ook weer opgelost. Het geluid is dan wel wat zachter, maar wel om naar te luisteren!
Daarnaast, als je zonder de equalizer aan te passen een koptelefoon gebruikt, is er ook niks mis en is het geluid prima!

Het beeld is idd wel een beetje slecht wat inkijkhoek betreft, maar de rest (kleuren wijs) is niet veel slechter (of misschien wel beter) dan de meeste anderen, goedkoper of niet. Ik heb een oudere Jewel, een goedkopie model, en die had in mijn mening slechtere kleuren, alleen betere inkijkhoek. Tenzij je echt een enorm duur scherm koopt, kan je kleurwijs niet veel beters krijgen. De 'lelijke' kleuren waar je het over hebt, is het resultaat van de inkijkhoek, en niet de weergegeven kleuren. Ik ben het verder wel eens met de enorm slechte inkijkhoek.

Daarnaast, mocht je m op willen sturen naar jewel, na wat contacten te hebben gehad via e-mail: er is een grote kans dat je je laptop weer terug hebt binnen een week!
klopt.. bij mij deed me laptop het 1x niet.. had hem bij computerland afgegeven kon hem na 4 dage weer ophalen.

probleem was opgelost en ze hadde de kaft ook gelijk over gespoten. wel netjes
Ik heb ook een jade 8080 sinds die verkrijgbaar is. En ben er na bijna 2 jaar nog steeds ZEEER te vrede over.

Het geluid is idd zwaar KUT!. maar dat is iets wat me niet zoveel boeit omdat ik meestal toch koptelefoon erin doe.

Je zegt dat je maar 2 uur met je laptop kan doen :S damn... Ik red er nu zo'n 4 uur mee. Toen ik hem net had nog wel wat meer maar hij is wat lui geworde denk ik.
Heel misschien kan dat komen omdat ik maar een Pentium m 1.5 heb met maar 512mb ram.. Maar lijkt me stug want hij klokt hem toch omlaag als die zonder stroom zit.

Ik ben zelf over het beeld gewoon tevreden. De kijkhoek is idd wat minder maar dat vind ik ook weer niet zo erg.. niet iedereen hoeft mee te kijke :) .
Er zullen vast wel laptops zijn met een mooier scherm maar die hebben vaak niet zo'n hoge resolutie

Een oom van mij wilde hem laatst ook kopen maar hij kon hem nergens meer vinden en kreeg van veel computerland vestigingen te horen dat het een populair ding is alleen dat jewel hem niet meer levert. :S

Ook nog een positief iets vind ik dat de laptop zonder besturings systeem wordt geleverd en dat je ook niet vast zit aan zo'n restore partitie voor je garantie.
Ik heb deze laptop ook al een tijdje ( sinds feb. 2005 ), en ik ben er nog steeds zeer tevreden over.

Ik heb deze specificaties:
- 1.7 Ghz Pentium-M
- 1024 MB RAM
- Hitachi 60 GB 7200 rpm HD
- Toshiba CD&DVD+/- -writer
- 15" scherm, resolutie 1400x1050

De 3D kaart voldoet echt goed. Zoals inderdaad aangegeven is de ATi Radeon Mobility 9700 (128MB) nog goed voor nieuwe spellen. Meestal speel ik op 1024x768, wat uitstekend gaat. Oudere spellen gewoon op de optimale resolutie van 1400x1050.

Het scherm is inderdaad wat flets, dat merk je wel eens als hij direct naast een CRT staat. Zonder vergelijkingsmateriaal valt het niet zo op.
Van de kijkhoek heb ik geen last, als ik in m'n eentje er achter zit dan heb ik gewoon goed beeld.

Bij mij is helaas het switchje kapot waarmee je de wireless-verbindingn aan/uit kan zetten. Gelukkig kun je dit ook nog doen vanuit het EzButton-programma.
Verder ziet de case er ook nog goed uit, zelfs weinig last van krassen of beschadigingen. Dit terwijl ik de laptop vaak meeneem naar vrienden, de uni of werk.

Qua accuduur moet je er inderdaad 3.5 a 4 uur mee kunnen doen. Ik gebruik het programma Notebook Hardware Control om de instellingen van de laptop af te stemmen op batterij/stopcontact-gebruik, scheelt ook weer een half uurtje extra werken op de accu.

Verder is de laptop nog best wel compleet met WLAN, LAN, Firewire, USB2 (3 poorten), Tv-out, VGA-out, modem en parallelle poort.
Ik mis echt niks, het is gewoon een complete laptop.

Vooral de prijs is het voordeel. In de tijd dat ik de 8080 heb gekocht was het de meeste waar voor je geld.

Hoe het nu met Jewel gaat weet ik niet. De site is al een tijdje niet bijgewerkt en er zijn nauwelijks nieuwe modellen bijgekomen in de afgelopen anderhalf jaar.

Nu zou ik eerder bij Dell, MSI of ASUS gaan shoppen voor een laptop.
(over een paar jaar pas, als de Jewel te langzaam wordt :) )