OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,41" • 2340x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart Review

koelebobesTestpanel 21 februari 2019, laatste update op 21 februari 2019, 638 views Testpanel

OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart

Mijn week met de Oneplus 6T was geweldig. Ik ging de review in met vooroordelen over het ontbreken van draadloos opladen en de mini jack aansluiting. Maar aan het einde van een week testen bleek dit geen probleem, Geen flagship killer maar onderdeel van de lijn flagship phones!

Pluspunten

• Prachtig OLED scherm met calibratie opties
  • Fast Charge 1.5 uur in opgeladen / Lange accuduur
  • Snelle face unlock
  • Meegeleverde accessoires
  • Oneplus notification slider

Minpunten

• Mindere nachtmodus camera
  • Mono speaker
  • Geen draadloos opladen

Mijn Oneplus 6T ervaring

Voordat ik in aanraking kwam met de Oneplus 6T via Tweakers, was er de Lenovo P2. Die telefoon heb ik 2 jaar geleden aangeschaft vanwege de enorme accu.
De voorganger van de 6T, de 6, is ook bij mij in beeld geweest toen ik de eerste geruchten hoorde: het had een mooi scherm, mooie camera’s, maar de kleine accu hield mij tegen. Daarna kwam de Oneplus 6T en die had een grotere accu. Dat was geweldig, maar daarbij miste ik de headphonejack. Toen ik de 6T een week kon uittesten, was dat mijn kans om te ervaren of ik dat werkelijk nodig had. Nu kan ik melden dat ik de headphonejack niet mistte. De accuduur is consistent fantastisch. Verderop in de review kom ik terug op de headphonejack.

Eerste indruk: unboxing en design

Bij het uitpakken was ik al blij verrast hoe premium alles aanvoelt, het klopt gewoon. Alles zit mooi ingepakt in de doos met nog wat extra kleine personal touches erbij, zoals een handgeschreven brief van de CEO van Oneplus waarin hij duidelijk maakt dat de telefoon niet voor mainstream publiek bedoeld is maar meer voor echte tweakers, of zoals hij het omschrijft: mensen die gedreven zijn door technologie. “Like you, we are driven by a passion for technology”.
Onder de telefoon vind je meteen een set van Oneplus accessoires, waaronder een kwalitatief degelijk Oneplus hoesje met omhoog staande hoeken die beschermen tegen mogelijke schade tijdens een val en er zit ook al een screenprotector op de telefoon, wat meteen een veilig gevoel geeft.
De kleur van deze telefoon noemen ze Midnight black. De achterkant is een mooie soort mat zwart die nauwelijks vingerafdrukken aanneemt, met een glossy Oneplus logo in het midden en onderaan staat met trots “Designed bij Oneplus”. Aan de voorkant vind je het 6,41” scherm waarvan het lijkt alsof de hele voorkant alleen maar scherm is door de dunne randen. Ondanks dat het scherm best groot is, is de telefoon bijna precies even groot als mijn Lenovo P2 die maar een 5,5” scherm heeft.
De voornaamste reden waarom ze de randen zo dun hebben gekregen is door de randen boven en onder weg te halen. Om de camera te kunnen plaatsen heeft Oneplus de “druppelnotch” oplossing gebruikt. De ruimte naast de notch wordt optimaal benut door daar alles neer te zetten wat er in een notificatiebalk zou staan.
Het toestel maakt een hele goede indruk. De zijkanten zijn gemaakt van aluminium waardoor hij premium aanvoelt, gecombineerd met de glazen voor- en achterkant. Het maakt het toestel wat zwaarder en zorgt er voor het ontzettend solide aanvoelt.
De eerste indruk als je de telefoon aandoet is goed. Je wordt meteen begroet door het Oneplus logo en start daarna snel op. Hij leidt je snel door het setup proces heen en geeft je daarna de mogelijkheid om via Oneplus switch makkelijk data over te zetten, zoals foto’s, video’s, contacten en apps.

Featureset

Deze telefoon heeft eigenlijk alles wat je van een moderne smartphone in een hogere prijsklasse verwacht: USB-C , Snapdragon 845, 8GB RAM, 2 camera’s en veel scherm met weinig randen.
Een belangrijke feature voor de 6T zijn de meerdere opties voor de beveiliging. Naast de mogelijkheid van een pincode, wachtwoord, of patroon biedt deze telefoon ook een vingerafdrukscanner onder het scherm en face unlock. De gezichtsherkenning is anders dan bij een 3d gezichtsscanner zoals bij Apple met Face ID, maar de snelheid van het unlocken was naar mijn ervaring vergelijkbaar met andere high end facescanners.
Ook zonder 3D technologie, kan de 6T het verschil onderscheiden tussen een 3D gezicht en een foto. Uit mijn eigen testen bleek dat het de 6T lukt om in het donker mijn gezicht zonder problemen te herkennen, met veel of weinig achtergrond licht. Ik heb ervaren dat de vingerafdrukscanner prima is, maar de face unlock is zo veel sneller. De telefoon was namelijk al ontgrendeld voordat ik mijn vinger op het beeldscherm kon leggen.
Ik wil nog even benadrukken dat het scherm van de 6T, in vergelijking met mijn Lenovo P2 echt enorm veel beter is. Het is een helder scherm, uitermate goed leesbaar overdag, met een fantastisch contrast en mede dankzij het OLED scherm en de verschillende callibratie settings, spatten de kleuren van het scherm af, maar niet te extreem. Foto’s komen erg natuurgetrouw over. Verder is dit scherm 60Hz, wat heel erg soepel aanvoelt in vergelijking met mijn 30Hz paneel van mijn P2.

Betrouwbaarheid

Het bereik is heel erg goed en betrouwbaar en ik heb geen enkele crash of stotter gehad. In het bedrijf waar ik werkzaam ben, zijn de muren van gewapend beton. Bij de Oneplus 6T heb ik nu bijna overal in het bedrijf bereik, terwijl ik dat met de P2 niet had. Met de 6T heb ik vrijwel overal waar ik kom een sterk 4g signaal via het KPN netwerk.

In de praktijk

Ik zag eerst op tegen het gebruik van de zogeheten gestures en dat was onterecht. In de praktijk zijn er 3 verschillende methodes die je kan instellen om de telefoon te gebruiken. De standaard, back home en recente apps knopjes, waar ik aan gewend was. Daarnaast heb je ook de optie om Googles implementatie van de gestures te gebruiken, hiermee kun je gemakkelijk tussen apps vegen door middel van een klein stipje onderin het beeldscherm. Als laatste optie heb je de Oneplus optie, die haalt alle knoppen weg waardoor je je hele scherm kunt gebruiken waarvoor het is bedoeld. Met deze optie kun je in het midden naar boven vegen om naar home te gaan, links of rechts vegen om terug te gaan en in het midden naar boven vegen en daar even vast houden om naar recente apps te gaan. Ik heb wat geschakeld en van de verschillende opties vond ik uiteindelijk de Oneplus versie toch wel het fijnst, mede dankzij het extra stuk scherm wat ik daardoor tot mijn beschikking kreeg. Na een dag voelde het al natuurlijker aan en was ik er al aan gewend.
Een leuke toevoeging is dat je figuurtjes kan tekenen op het scherm als hij nog uit staat om snel applicaties te openen en/of andere functies te gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld snel de camera app openen door een O te tekenen, of snel de zaklamp aan te zetten door een V te tekenen, en dit alles kan je makkelijk aanpassen. Het zijn kleine toevoegingen die er voor zorgen dat het gebruik van de telefoon gemakkelijker en sneller wordt.
Oneplus geeft je veel opties om aan te passen. Maar in tegenstelling tot sommige andere merken heb je niet het gevoel dat je verdrinkt in de hoeveelheid opties die er zijn. Alle toegevoegde functies zijn super nuttig en zorgen ervoor dat de algehele telefoonervaring prettiger is. Ze zijn op een kale android 9.0 gebouwd en bij Oneplus hoef jij je geen zorgen te maken over updates ontvangen, want Oneplus is momenteel een van de beste merken als het gaat om softwarematig telefoons onderhouden. Telefoons worden, in vergelijking met andere Android fabrikanten, sneller van software updates voorzien waardoor je vrijwel altijd een van de eersten zal zijn met de nieuwste snufjes. Daar gaat het hart van een echte tweaker sneller van kloppen.
De basis van Android met de aanpassingen van Oneplus zorgen voor een goed gebruikersgemak. Want als je een andere optie makkelijker vindt, zoals bij de gestures, dan selecteer je die. Oneplus geeft je genoeg opties om de telefoon aan te passen aan jouw manier van werken, in plaats van andersom. Nog een ander aspect dat voor extra gemak zorgt is de Oneplus notification slider. Het is een fysieke knop aan de zijkant die je in 3 standen kunt schuiven. De bovenste stand is helemaal stil, de middelste is trilstand en de onderste is geluid aan. Dus als ik in een ruimte kom waar ik absoluut niet gestoord wil worden, kan ik snel het schuifje naar boven zetten.
Mijn accu ervaring bij de Oneplus 6T is prima, veel beter dan ik eerst dacht. Ik ben een zware gebruiker; veel netflix en Youtube en ‘s avonds en overdag veel Reddit. Bij dat gebruik ging hij steeds minimaal een dag mee. Als het nodig is kun je met de Dash Charger, die standaard meegeleverd wordt, je telefoon heel snel opladen.De Dash Charger van Oneplus laadt de telefoon binnen 1,5 uur van 0 naar 100. Mijn Lenovo P2 doet er 2,5 uur over om datzelfde te bereiken.
Als ik al een verbeterpunt moet noemen voor de 6T, dan zou het fijn zijn als er bij een volgende release de mogelijkheid van draadloos opladen komt.

Camera

Foto`s
De camera aan de voorkant maakt scherpe en mooie foto’s in 16 megapixel, ook in minder goede lichtomstandigheden. De camera’s aan de achterkant zijn ook van erg goede kwaliteit, die ik zelf heb getest door het maken van testfoto’s. Er zitten 2 camera’s aan de achterkant, één van 16 megapixel en één van 20 megapixel.
Andere fabrikanten gebruiken vaak de 2e camera om bijvoorbeeld optisch te kunnen zoomen, of om zwartwit foto’s te kunnen maken. Oneplus gebruikt de 2e camera puur om de diepte te kunnen meten voor portretfoto’s. De bewegingen die je handen maken worden opgevangen door het OIS systeem, wat er voor zorgt dat er minder bewogen foto’s uit komen dan bij een telefoon die het systeem niet gebruikt.
De foto's zijn gemaakt vanaf een statief zodat er geen bewegingsonscherpte zou ontstaan. Als ik de standaard foto's bekijk van beide toestellen, dan zijn de foto's van de Oneplus een stuk beter, deze foto heeft mooie scherpte diepte en het focus gebied is ontzettend scherp, mijn Lenovo heeft veel minder scherpte diepte en mist scherpte in het focus gebied.

Bij de nachtfoto’s van de Oneplus mis ik echter de scherpte en details, ondanks dat er veel extra licht binnenkomt. Door de softening vallen details weg.
Filmen
De video's van de Oneplus zien er goed uit. Je kunt filmen in 4K 60FPS wat natuurlijk een hele mooie resolutie is, maar het belangrijkste is de slowmotion functie in FullHD. In 1080p kan deze camera filmen met 240 FPS. Ter vergelijking: een Gopro 7 Black filmt met hetzelfde aantal frames. De hoeveelheid frames zijn belangrijk voor een slowmotion en door dit hoge aantal frames zien de slowmotion beelden van de 6T er soepel en prachtig uit.

Eind oordeel

Mijn week met de Oneplus 6T is in 1 woord : geweldig!
Ik wil Tweakers heel erg bedanken voor deze kans. Ik had destijds een vooroordeel over de 6T. Het ontbreken van een Jack aansluiting en de kleinere batterij waren voor mij genoeg redenen om deze telefoon niet aan te schaffen. Na een week gebruik kom ik hier volledig op terug. Mijn oortjes hebben nu standaard de meegeleverde USB-C adapter aan de jack zitten en bij de batterij gaat het blijkbaar niet alleen om de grootte van de batterij, maar ook wat je er mee doet. Ik kan moeiteloos als heavy user een hele dag met de telefoon doen. Daarnaast is het een echte eye catcher met zijn gigantisch OLED scherm en prachtig design. Meerdere collega’s hebben mijn 6T al bewonderd.

Het scherm is prachtig, de procesor is ontzettend snel en de bijgevoegde gestures zorgen ervoor dat ik de telefoon gemakkelijker dagelijks kan gebruiken. Daarnaast ben ik sneller bij mijn meest gebruikte apps. De zaklamp opstarten is nu in minder dan 1 seconde geregeld. Voorheen was Oneplus een merk dat Flagship beating telefoons fabriceerde tegen een wat lagere prijs. Tegenwoordig kun je voor ongeveer hetzelfde bedrag een Samsung S9 kopen, met een goede camera en draadloos opladen. Toch zou ik de Oneplus 6T zelf aanschaffen voor deze prijs. Waarom ? Omdat ik het belangrijk vind dat een merk zijn telefoons lang ondersteunt en ik een schone Android ervaring een must vind bij de aanschaf van een telefoon. De Oneplus leunt heel dicht tegen een compleet clean geïnstalleerde Android aan. Het is clean, vrij van bloatware en overzichtelijk. Er zijn subtiele features toegevoegd, die de Android ervaring afmaken.

Bedankt voor het lezen van mijn review,
Koelebobes

Heb jij ook een OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart?