Specificaties Single core @ 3,06GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium 4 3.06GHz (S478, 3.06GHz, 512KB, 533MHz FSB, 82W) Review

Faust 22 februari 2007, 4.952 views

Intel Pentium 4 3.06GHz (S478, 3.06GHz, 512KB, 533MHz FSB, 82W)

Pluspunten

• videobewerken
  • professionele applicaties (= niet spelletjes)
  • gewoon snel, ook al is het 3 jaar oud, kijk eens wat een videokaart van 3 jaar geleden doet ter vergelijking..

Minpunten

• Als hij warm wordt, dan gaan de fans harder. Hoewel dit 'verschijnsel' normaal is bij fatsoenlijke pc's, zou een koudere processor dus minder fan=minder lawaai produceren.

Ik kreeg deze processor gratis bij mijn nieuwe pc.

Aanvankelijk boeide het me geen ruk of het een Intel of Ati processor zou zijn..
Natuurlijk is in bovenstaande zin AMD bedoeld ipv Ati, maar hiermee wil ik zeggen hoeveel interesse ik voor het merk heb. : )
Het moet gewoon lekker lopen.

Anyway dus, toen ik de pc had was ik heel blij, en er stond Hyper Threading op de doos. Op school vertelde me iemand dat dit betekende dat mijn pc deed alsof er 2 fysieke processors waren, waardoor hij 2 threads tegelijk kon. Ook waren ze speciaal voor videobewerken ofzo. Hmm..
In de bios heb ik het een keer aan en uitgezet maar hier merkte ik geen verschil. Later meer hiervover.

Op school was er een opdracht waarbij je een film kon maken, dus ik dat gekozen en adobe premiere gedownload, als tryout versie vanaf hun site. Eenmaal onder de knie, kwam ik achter de kracht van de P4, alles ging namelijk super soepel en ik kon vloeiend alle effecten realtime previewen. Iets wat niet van de AMD 64 3000 van een vriend gezegd kon worden.

Aangezien ik weinig om saaie pc games geef (hl2, doom3, gaap) en vooral final fantasy's / console mijn ding zijn. Maakte het me niet uit dat er geen, voor games snellere, AMD inzat.

Ik deed echter wel graag voor de lol videobewerken en daar maakt Intel de AMD in. Dus mijn processor is perfect voor mijn pc, en mijn behoeftes.

Plus je kan iets encoden in virtual dub terwijl je zit te surfen. Op de AMD x64 van een vriend gaat dat niet, je hele systeem hangt dan in alles behalve de virtual dub dan.
Hier maakt het uitzetten van HT wel degelijk een nadelig verschil. Idem voor alle Adobe apps.

Als je het over adobe hebt, dan is de AMD of Intel discussie niet gebaseerd op subjectiviteit, maar op feiten:

"With the move to Premiere Pro, however, Adobe rewrote and recompiled most of the program’s core. Premiere Pro now heavily favors the Pentium 4 architecture and enjoys a significant boost from both Hyper-Threading and multi-processor systems."

Dus ja, het staat geschreven, maar bovendien zich ik het in deze review, dus.. player-haters, ga iemand anders vervelen ;)

Probeer als je een singlecore AMD hebt een mpeg file te divxen terwijl je mozilla start en gebruikt. 512MB geheugen. Dat is wat ik bedoelde.
Of doe hetzelfde op je P4, maar dan zonder HT.
Met andere woorden: hetgeen ik beschreven heb is een feit.

-------------------------------------------------------

Conclusie:

als ik je enkele redenen moet geven waarom ik blij ben met deze:
Hij is voor videobewerken gewoon perfect. Hij is lekker snel, zelfs dik 3 jaar na zijn uitkomen. En het heeft gewoon alles wat een professionele pc gebruiker mag verwachten.

Nadelen:
Mja, er staat in een of ander schermpje wat je via Sisoft Sandra op het beeld kan toveren dat de processor na hard encoden 56 graden is. Zeg dat tegen een tweaker en hij zal antwoorden "aaargh!! fuck doe die shit watercoolen want het staat op ontploffen!!".
Maar hij doet het gewoon, dus ik zie het probleem niet.
Een nadeel is wel dat je boven de 50 graden de fans hoort. Mss is dat bij koudere processors niet het geval, hier ga ik vanuit want anders was de P4 3,06 Ghz ook hier gewoon pefect.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
------------------------------------------------------------------

Okee, ik zal hier proberen te onderbouwen waarom de P4 in alles beter was behalve games in vergelijking met AMD's.

Als eerste dit:
in eind 2002 bestond de AMD 64 nog niet. Maar dan nog: Ik zal ook een aantal generaties van de veel later uitgekomen AMD 64's meenemen.
Ik heb de benchmarks overgelaten aan een vriend van mij. Hij heeft zijn eigen website. Het adres ervan is www.tomshardware.com,

hier moet je vooral kijken:

en vervolgens klik je telkens op next.
Je ziet dat de 3,06 Ghz steeds boven alles van amd 64 op of boven de 3200 + staat.

winrar is een uitzondering meld ik eerlijk.

Maargoed. Kijk eens.
Zoals ook gezegd is de AMD beter met games.

Dus... Je kan op de site perfect kijken wat voor systemen het zijn, mja, ik heb dus gelijk. Of je een fanboy bent of niet.

Maar! Als je de laatste test ziet, die van 2006, waar de amd dual bij zit etc, dan wint AMD veel meer benchmarks dan Intel, zelfs op videoediting gebied.

maar in adobe premiere zal de 3,06 met HT een amd 64 3800 makkelijk verslaan. Waarom? omdat premiere pro en pro 1.5 gewoon perfect geoptimaliseerd zijn voor de Pentium4..

Ook al is de intel 333Mhz geheugen en de AMD 400 Mhz en dan dual channel, check het echt maar eens na als je het niet geloofd.

Zo dat is dat.

een kleine edit:
de pc is nog steeds operationeel, en hij doet het werkelijk geweldig. De processor trekt zelfs vista soepel (icm de videokaart) en daarmee zeg ik heel veel :)

Heb jij ook een Intel Pentium 4 3.06GHz (S478, 3.06GHz, 512KB, 533MHz FSB, 82W)?

Ok, ik zal voor de noobs die niet kunnen lezen een grafiekje toevoegen, even kijken hoe ik de survey kan editen...

mja, kon geen grafiek vinden,

Kijk maar op toms hardware, in oktober 2002 kwam die P4 3,06 Ghz uit... binnen 1,5 jaar was er geen enkele AMD die beter met Adobe premiere om kon gaan, of video editing in het algemeen
Je hoeft je nergens voor te schamen denk ik,

maar zeg ons wat je vertelde, dan kunnen we er mss lering uit trekken :)
Nette review, dat is het eerste wat ik kwijt wil :)
Je geeft lekker veel info.

Nu moet ik alleen wel reageren op wat je hierboven zegt:
Ik kan ook zeggen dat ik p200 snel vind, want binnen 1 jaar was er nog niks snellers van de concurrent...we leven nu wel in het nu ;)

Ben het verder wel met je eens, hij komt nog best lekker mee, vriend van me heeft ook zo'n ding en heeft er nog veel schik mee.
ohja fsb iets hoger en hij draait nu al 3 jaar probleemloos op 3219 hz !!

even in bios stellen
Dit moet de ultieme underclock zijn!

Sorry, ik mest hier wel op reageren :P
Haha, idd.

Welkom in 1983.. :D

idem voor mij glaanieboy :)

Ik zeg soms dat mijn mp3 dingetje 40 gigahertz is .. ;(
Maarja, iedereen haalt het wel eens door erlkaar :)
Hahaha, ik vind dit wel een erg grappige survey. Gelukkig zijn de surveys over het algemeen rotzooi, waar deze geen uitzondering op is. Don't believe me? Bekijk de surveylijst voor de grap eens, bijna 99% van de normale surveys is crap. Ongefundeerd, geen bronnen, absoluut geen benchmarks, en om over een behoorlijke lap inhoudelijke tekst nog maar te zwijgen.

Even lichtelijk offtopic; zou het niet mooi zijn, een modfunctie voor surveys? Dit is toch echt wel de druppel die de toch al volle emmer doet overlopen.
Waarom zo streng beoordelen? Ik vind deze survey wel okay. Hij plaatst gewoon zijn ervaringen, en dat is naar mijn mening genoeg voor een survey. Mits er relevante informatie gegeven wordt en er fatsoenlijk Nederlands wordt gebruikt.

Daar voldoet deze survey prima aan denk ik. Voor 'het echte werk' met plaatjes, een uitgebreide puntsgewijze beoordeling en benchmarks hebben we altijd nog de User Review.

Edit:
Ik wil de maker van deze survey er wel even op wijzen dat je bij plus en minpunten geen heel verhaal moet gaan aanhangen en zeker geen nieuwe informatie moet geven. De plus en minpunten dienen ervoor om in een oogopslag de sterke en zwakke punten van het product te laten zien.
Ja meten is weten en reactie tijd zegt meer iets over dat je ht hebt(dan loopt een gedeelde van je cpu te wachte dat er iets nieuws komt), maar kijk eens naar je fps in een encoder dan kan je pas zeggen dat de n sneller is dan de ander.Maar met video bewerking is een pentium volgens mijn net nog iets sneller.

En je moet kijken naar de prijs vind ik en een cpu pakken die net zo duur is als de ander.

Dus je moet er een 3200+ tegen over zetten en bijna een 3500+ qua prijs dan. :Y)

het scheeld echt bijna niks

Divx 6.0
182 mb vob mpeg-2 source
encodering 720x576

Athlon64 3200+ 2.0Ghz 8.13 min
pentium 4 3.06Ghz 8.06 min

en met een X2 dualcore gebruikt amd ook intels htt maar dan over twee echte cores. :Y)
Uit je eerste zin concludeer ik dat je niet erg vertrouwd bent met pc's? Ik denk dat de vergelijking tussen de Intel en AMD nogal subjectief is. Voor videobewerking (en ook fotobewerking) speelt namenlijk veel meer dan enkel de processor, ik denk dan vooral aan de hoeveel RAM geheugen enzo, videokaart in mindere mate. Ik vind het fout om zonder de volledige specs van beide pc's te concluderen dat de Intel de AMD inmaakt, aangezien er hier veel meer speelt dan enkel de cpu. Misschien kun je duidelijkheid brengen hierin?
Ik wil even meedelen dat ik nu bij 2 mensen met een athlon 64 3200+ (512mb geh.) heb geconstateerd, dat ze niet te vergelijken zijn met een pentium4 3.0Ghz 800fsb. en 512mb. Met name zie ik dat wanneer je een applicatie opstart met zo'n amd64 (weliswaar s-774, weet niet of dat uitmaakt), die dingen lopen te hoesten om het op je scherm te toveren. En nu praat ik dus gewoon over het "lekker-lopen " van een pc-tje. Nero, shrink, power dvd, photoshop, internetten, etc. Ik ben van mening dat mijn oude Athlon XP 1800, beter omging met het openen van bovenstaande applicaties als wat ik daar zag. Heb inmiddels een X2 3800+ en die is helemaal super snel, fanatiek en staat echt klaar om iets te doen. Zou het soms kunnen komen dat het S-774 verhaal niet opperbest presteerd ???
Als groot A64fan ben ik het hier helaas met je eens. Met mijn overstap van pentium 1500 naar A64 3500 merkte ik ook bar weinig verschil in reactiviteit van nieuwe schermpjes.
Nou boeit het mij weinig of firefox in 0,2 of 0,25 seconde opent. Een fatsoenlijke framerate is games vind ik stukken belangrijker. Videobewerking is iets dat ik nauwelijks (zeg maar niet) doe dus daar kan ik niet over oordelen.
Dat doet de CPU Chart van tomshardware.com wel:p
Taalgebruik is niet erg hoogdravend maar je maakt goed je punt. Succes met je videobewerking!
In jou test komt Hyperthreading dus goed van pas :).
yep inderdaad de koeler gaat lawaai maken ivm de temp
dit had ik ook totdat ik een zalman waaier koeler erin heb laten zetten zooneen met grote papst koeler erboven super !

daarna is het geluids niveau weer normaal
Ik kan in mijn bios niks van FSB instellen helaas..

Het is een speciale OEM bios waar dit weggehaald is.

maar eigenlijk zie ik niet direct het niet hiervoor; want er is geen enkel punt waar mijn processor te kort schiet.
Als je met video encoden door oc-en in 44 minuten ipv 50 klaar kan zijn... hmm, dat is me het extra lawaai niet waard :)
Dat kan allemaal wel goed zijn, maar ik had gewoon graag de volledige specs gezien van beide machines, want zoals gezegd, het hangt van meer af dan de cpu alleen :). Ik ben er zeker van dat bijvoorbeeld de Intel zwaar verlies van de AMD als je Intel vergezeld van 512Mb en de AMD van het dubbele, of mss nog beter, het 3 dubbele en natuurlijk omgekeerd ook. Verder geen probleem hoor met de survey, nooit gezegd trouwens ;). Leuk dat je de moeite nam, maar AMD vs Intel ligt nogal gevoelig, dat weet je waarschijnlijk ook wel, dan is het best dat je alles zo objectief mogelijk houdt om de fan boys de mond te snoeren.
Het gaat mij bij de pc op de 1e plaats om de prestaties,
hierna komt het uiterlijk,
dan komt de prijs,
dan nog wat onbenullige dingen,

en helemaal onderaan komt AMD of Intel.

Met de nieuwste processors is het niet meer mogelijk om zonder synthetische benchmark te kunnen zeggen wat voor processor in een pc zit.

3 of 2 jaar geleden was dat wat anders.
Nu zie je echter ook AMD sommige encoding benchmarks winnen.
In principe beoordeeld de schrijver zijn eigen intel-systeem, tegenover de AMD-systemen van vrienden/kennissen.
Blijkbaar waren de AMD-systemen trager.

Het kopje moet dus niet zijn, Intel P4 3.06GHz... maar de hele specificaties van zijn systeem.
Want hierdoor ontstaat er een vertekend beeld. Een AMD XP 2800+, met voor de rest exact dezelfde specificatie, zou een amper merkbaar verschil moeten opleveren.

Dus voor hetzelfde geld, was zijn pc toevallig wel uitgerust met 512MB ram, en een snellere harddisk en een schonere windows installatie.
En hadden zijn AMD-vrienden maar 256MB, een tragere disk of een windows installatie vol met rotzooi.

Ik werk al jaren met beide type processoren en kan jullie vertellen dat de verschillen niet zo groot zijn. Zeker niet zo groot als hierboven wordt gesuggereerd.
Desalnietemin is de P4 3.06GHz een juweeltje. En is er in drie (of is het al vier?) jaar op single-core gebied bij Intel (en AMD) niet zo bar veel veranderd.