Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD)

Specificaties 13,5" • 2256x1504 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD) Review

DJ295 19 februari 2019, laatste update op 20 februari 2019, 261 views

Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD)

Gebruikersreview na aanleiding van de tweakers en Microsoft Road Race. Geteste uitvoering: de I7 8650U 1,9GHz UHD 620 met 16 GB geheugen en 512 GB in zwart. De tweede iteratie van Microsoft's Surface 13,5" laptop. Snelle ultrabook met prima touchscreen voor een stevige prijs!

Pluspunten

• Lekker vlotte laptop
  • Stevige behuizing
  • Fijn touchscreen
  • Alcantara binnenkant voelt goed aan

Minpunten

• Stevige prijs voor de i7 uitvoering
  • Maar niet superlicht
  • Beperkte aansluitmogelijkheden
  • Binnen- en buitenkant vlekgevoelig

Algemene beoordeling
Surface Laptop 2

Mijn score: 8-

Gebruikersreview na aanleiding van de tweakers en Microsoft Road Race.
Adviesprijs: 2.349,- euro Microsoft configurator Pricewatch: Pricewatch prijs

De 2de iteratie van Microsoft's Surface 13,5" laptop.
Ik mocht hem 2 weken testen na de Microsoft en tweakers Road Race.
Zie het artikel op de frontpage: tweakers & Microsoft road race

Snelle ultrabook met prima touchscreen voor een stevige prijs!

Featureset
  • Intel Kaby Lake 2018 refresh i7 8650U 1,9 GHz max turbo 4,2 GHz
  • Geïntegreerde grafische processor Intel UHD Graphics 620
  • 16 GB dual channel 2300 MHz
  • 512 GB Skhynix BC501 NVMe 512 GB
  • 13,5" inch 2256x1504, 201 dpi/ppi, 3:2 verhouding, 10 punts multitouch screen
  • Multitouch-touchpad
  • Qwerty toetsenbord zonder numeriek gedeelte met verlichting
  • Windows 10 Home (Consumenten), Windows 10 Pro (Zakelijk)
  • Ook verkrijgbaar in Bordeauxrood, Kobaltblauw of Platinum
Prestaties
De door mij geteste uitvoering is zoals gezegd de i7 versie met 4 cores 8 threads.
De Surface laptop voelt snappy aan. Hij start snel op (onder de 8 seconden vanuit volledig uit). Vanuit stand-by is hij direct beschikbaar na openklappen en een toets aanraken.
Bij dagelijks gebruik presteert de laptop vlot; in de testperiode heb ik hem vooral met Office, Citrixsessies, veel surfen en af en toe een Netflix filmpje gebruikt.
Dit gaat zonder haperingen en de Surface laptop blijft prima presteren gedurende dag. De batterijduur is goed. Een hele dag kantoorgebruik houdt hij makkelijk vol. Volgens de specs haalt de i5 versie 14,5 uur video afspelen. Ik heb de i7 versie getest met verschillende loads, desondanks haalde ik tussen de 11 en 12 uur.
Ik heb de laptop niet getest met zware applicaties.
Wel de Steamclient gedownload en wat oudere games getest (Dirt 3 en F1 2015). Ondanks de onboard grafische processor in de i7 draaien deze games eigenlijk verbazingwekkend goed.
Als voorbeeld Dirt op medium settings (1920x1080) haalt gemiddeld 32 fps.

Beeld & geluidskwaliteit
Het 13,5" inch scherm met 201 dpi (of 201 ppi) geeft een strak en mooi beeld. Kent bij een zonnige dag wel veel weerspiegeling (even snel foto's maken is moeilijk). Aan weerskanten van het scherm en aan de bovenkant zijn de bezels ruim 1 cm breed. Onder de Windows taakbalk zit nog ruim 1,5 cm. Op zich vind ik dat niet storend.
Het touchscreen is de capacitieve versie en reageert nauwkeurig.
Bij het afspelen van 4K video was ik behoorlijk onder indruk van de beeldkwaliteit. Superstrak. De kleuren spatten van het scherm en het beeld is ook scherp.
Voor de duidelijkheid het scherm is geen 4K scherm (2256x1504 pixels).
Geluid is goed, voor zo'n dunne Ultrabook een volwassen geluid. Mooi stereo gebalanceerd.
Bepaalde muzieknummers vond ik wat blikkerig overkomen maar over het algemeen prima. Er zit een normale koptelefoonaansluiting op. Met een goede koptelefoon was het geluid beter.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De behuizing van de laptop is erg stevig en van aluminium. De bevestiging van het scherm aan de base is goed. Dichtklappen van het scherm kan soepel en doet mij aan een Macbook denken.
Ik heb de zwarte uitvoering. Deze kleur staat de Surface goed maar is wat vlek gevoelig. Zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant die volledig met alcantara stof is bekleed zie je elk stofje.

Ergonomie
Het toetsenbord veert in het midden enigszins mee. Heeft voldoende travel echter wel vlakke toetsen. Persoonlijk vind ik dit iets minder prettig maar het voldoet op zich prima.
's Avonds of in donkere omstandigheden is het toetsenbord subtiel verlicht. Mooi.
Vanwege het touchscreen maak ik snel minder gebruik van het touchpad. Deze is wel nauwkeurig, ik stoor me echter op een gegeven moment aan de klik van de buttons. Daardoor en misschien ook wel vanwege het vele tabletgebruik van mijzelf maak ik sneller gebruik van het touchscreen. Dit werkt lekker intuitief.
Het is mogelijk ook de Microsoft pen en de Surface Dial te gebruiken. Beide kon ik helaas niet testen omdat ze niet ter review waren aangeboden.

Warmte- en geluidsproductie
Bij normaal en bij heayy gebruik produceerde laptop geen geluid. Er zit een fan in maar ik heb hem niet gehoord tijdens de testperiode. ;-)
Ik heb een tijd Dirt 3 laten draaien, settings op high (9 fps) om te zien of de Surface laptop daardoor echt warm zou worden. Resultaat: wordt in het midden van de base wel warmer maar nog niet echt heet.

Mobiliteit, accuduur en aansluitingen
Vanwege het compactere schermformaat van 13,5" inch is de Surface Laptop 2 lekker handzaam. Net wat groter dan een tablet en toch klein genoeg om mee te nemen tussen 2 vergaderingen of klassen. Vind hem wel wat aan de zware kant maar dat ligt meer aan mij aangezien ik normaal gesproken met een iPad sleep, die toch ruim 400 gram lichter is.
Doordat hij snel in- en uit slaapstand schakelt ben je goed mobiel. Ook de al eerder genoemde lange accuduur is fijn. Ik heb me eigenlijk geen enkele keer zorgen gemaakt over waar ik de voeding had gelaten of dat ik het gevoel had de dag niet door te komen.
De Surface Laptop 2 is wat karig bedeeld met fysieke aansluitingen. Een 3,5 mm hoofdtelefoonaansluiting, USB-A 3.0, Mini Displaypoort en een Surface connect poort die normaal gebruikt wordt om de voeding op aan te sluiten. Er is een nogal lompe Microsoft USB-C dongle beschikbaar voor die poort maar echt handig in gebruik is het dan niet. Je kunt dan of kiezen om op te laden via USB-C (en meer ook niet) of om een USB-C type device aan te sluiten. Opladen is dan niet mogelijk.
Wifi, bluetooth, omgevingslicht sensor, Windows Hello front 720p camera, stereo microfoons en speakers (Dolby Audio premium).

Dan de prijs. Da's toch wel een ding. De door mij geteste versie heeft als adviesprijs 2.350,- euro. Straatprijs momenteel rond de 2.150,-. Een Dell XPS, HP Spectre of Huawei Matebook met gelijke specs heeft vaak toch net nog wat meer (in de vorm van een on-board videokaart of 4K scherm) voor een prijs die net wat lager ligt. Desondanks ben ik behoorlijk onder de indruk en vind ik het een fijn apparaat. Toch wel jammer dat ie terug moet. ;-)
Echter dik 2.100,- euro voor een 13,5" laptop is best wel veel geld.
Al met al geef ik de Microsoft Surface Laptop 2 een 8-, was de prijs wat lager dan zou het wat mij betreft een 8+ geweest zijn.

Heb jij ook een Microsoft Surface Laptop 2 i7-8650 (16GB, 512GB SSD)?

IIk heb een tijd Dirt 3 laten draaien, settings op high (9 fps) de Surface laptop wordt in het midden van de base wel warmer maar niet echt heet.

9 FPS!? dat is wel heel erg waardeloos.
Klopt @F. Scaglietti op medium settings haalt Dirt 3 gemiddeld 32 fps. Dit testje heb ik gedaan om te kijken of ik de Surface Laptop in de stress kreeg en of ie echt warm zou worden (en bijv. de fan aan zou slaan).
Het was in dit geval niet mijn bedoeling om Dirt te spelen....

Heet worden wat je soms wel eens hebt als een systeem zwaar onder load zet gebeurde niet.

[Reactie gewijzigd door DJ295 op 21 februari 2019 18:28]