Specificaties 4,3" scherm met kaart van Europa en Live Services (abonnement) - Bekijk alle specificaties

TomTom GO 750 Live (Europa) Review

gompje 21 april 2010, laatste update op 22 april 2010, 4.010 views

TomTom GO 750 Live (Europa)

Pluspunten

• doet wat het moet doen: knopje drukken en rijden maar!
  • uitgebreide zoek mogelijkheden abbo
  • fileinformatie, ook secundaire wegen abbo
  • perfecte zuignap en docking station
  • goede device software

Minpunten

• abonnement nodig voor veel features
  • TomTom Home software heeft wat ruwe kantjes
  • "plug en play" is niet altijd "plug and play"
  • mist "advanced" modus
  • zelf poi lijst aanmaken is titanen werk

Design & bouwkwaliteit Score: 5
In gebruik sinds...
winter 2009, met Live abbo, voornamelijk Belgisch wegennet
Ervaring met TomTom sinds versie 3.0, geen pnd maar de pda/smartphone varianten

Reden aanschaf...
Eerlijk? Ik was de losse software op mijn pda meer dan zat: dan vond hij weer mijn gps niet, liep hij weer eens vast,... Enfin het was dus altijd iets.
Al dat gedoe .. nee dat wou ik niet meer! Bij een goede aanbieding was ik dan ook verkocht
Er zat ook 3 maanden gratis Live! bij dus dat kon ik dan gelijk ook eens testen.

Ervaringen op de baan
Het ding doet wat het moet doen! Gewoon knopje drukken, favoriet kiezen en je bent op weg
Alle mogelijke manieren om een adres in te geven zijn beschikbaar; met een live abbonement kan je zelf via google zoeken en er direct naartoe navigeren. Zo navigeerde ik probleemloos via google search naar "mijn nieuwe huisarts" als naar "Batibouw".

Wel jammer dat je voor de meeste features zoals deze google search of hd traffic verplicht bent een live abbonement te nemen welke toch wel een kleine 9 EUR per maand kost. Alles wat je hiervoor nodig hebt zit evenwel in het toestel ingebouwd (=simkaart, modem,..) en er komen geen extra kosten bij. Initieel komt het toestel met een 3 maanden test live abonnement dat ingaat nadat je het systeem voor de eerste keer aanlegt. Na deze periode moet je via een computer een account aanmaken en hierop live services activeren. Dit account moet je vervolgens invoeren in je pnd. Het toestel vraagt die niet zelf, het zegt ook niet dat je abbo afgelopen is: Je hebt gewoon geen verkeersinfo meer en je merkt plots dat je bepaalde zaken niet meer kan gebruiken. :Y)

Zelf heb ik een abbonement genomen voor dit jaar om de verkeersinformatie te evalueren. Ik rij dagelijks 40 km enkel naar mijn werk, waarvan 90% autostrade (E40 richting kust). Normaal heb ik geen files - alleen in "speciale" omstandigheden: als het veel regent, bij een ongeval en in de zomer. Al meerdere malen ben ik al pardoes in een onverwachte file gereden terwijl ik beter even kon rondrijden of wat later vertrok. Tot nu toe valt dit goed mee en doet het toestel het uitstekend, de zomer moet evenwel nog komen 8-)

Trouwens ook al is de tijd van vertraging niet altijd correct - meestal zit die eronder en sta je dus langer stil - het is handig dat het toestel met een alternatief komt dat sneller is. Je moet evenwel wat geluk hebben: soms rij je zo weer een file in omdat het toestel geen informatie heeft over die alternatieve wegen en zie je, bij het terug kruisen van de autostrade, dat de file daar dan alweer opgelost is.
Dit geef voor mij dan weer minder frustratie dan te beslissen *zonder* extra informatie .. en de radio dan hoor ik iemand zeggen? laat me niet lachen: veelal sta je er al midden in als je uberhaupt al iets hoort. Ook is die informatie niet altijd even overzichtelijk en helemaal niet to the point

eXtra's?
Je kan het toestel ook als carkit gebruiken, maar aangezien ik vorige jaar de fantastische - maar soms fameus vastlopende- parrot ki9200 ingebouwd heb, zie ik er het nut niet van in dit toestel hiervoor te gebruiken. Ik heb wel al eens de spraakbesturing getest maar deze is in vergelijking met de parrot echt brak: het gaf alleen maar frustratie waardoor ik er met een grote boog omheen loop. Ik kan best zonder
Als ik me niet vergis kan je er ook foto's en muziek opzetten, maar dit is voor mij ook nutteloos.

Ervaring met de harde waren
In 1 woord een *Fantastisch* docking station! Vroeger had ik regelmatig last van loskomende zuignappen en hinderlijk meevibrerende toestellen. Maar bij deze geen van dit alles: imho perfect dus
Ik rij met een Zafira en hij past perfect op het zijvenstertje, zo heb je ook nog eens geen last van reflecties.

GPS
Tjah soms heeft hij moeite met het vinden van een fix. Dat blijft zeer vervelend, je bent namelijk verplicht om al te gaan rijden, vooral lastig als je helemaal niet weet welke kant het op is. Ik heb niet de indruk dat hij het lastiger heeft dan mijn vorige (=sirfstar III) maar aangezien de software daarop regelmatig pruttelde spreek ik me er niet over uit. Tests in de auto van mijn vader (sharan van 5 jaar terug) met de ingebouwde gps gaven gelijkaardige resultaten.
Het toestel heeft een ingebouwde batterij met een kleine capaciteit.

.. enne de updates via de computer dan?
Wel deze zijn heel wat minder, precies van wat ik van TomTom gewoon ben eigenlijk
Alles verloopt via de "TomTom Home" software, welke door de ogen van een programmeur en ervaren computer gebruiker een kleine ramp is. Soms kan je wat tweaken; zoals het automatisch opstarten afzetten bv. maar veelal is het huilen met de pet op ;(

Het meest stoor ik me aan "de poging tot het gebruiksvriendelijk maken van" door nietszeggende foutboodschappen. Je kan veel aan je toestel aanpassen via die software, maar je moet je telkens worstelen door ellelange lijsten, die ondanks breedband traag laden en waar de nuttige informatie van het item in het beste geval op een tweede pagina staat of gewoon ontbreekt. Uiteraard kan het voorkomen dat als je naar een detail gaat, je je sortering mag opnieuw doen. Uitgebreide zoek schittert uiteraard ook door afwezigheid.

Wat erger is, is dat de drivers die voor de automatische communicatie moeten zorgen met je computer onzichtbaar kan crashen. Waardoor je een hele tijd bezig bent met alle mogelijke zaken te controleren en te herinstalleren tot je de hoop opgeeft en googled. Zo leer je dat je niet de enige bent (hoop!) en dat je het toestel moet "softresetten" waardoor je "normaal" niks kwijt bent - behalve een paar instellingen dan :Y)

Maar zoals ik eerder al aangaf ben ik dit gewoon van TomTom en dit is dan ook iets wat ik niet zo vaak doe. Hij zit nu bv. ook in mijn auto in onze garage zo'n 500 m verder op; misschien neem ik van het weekend wel eens wat screentjes en fotootjes.

Ik gebruik het toestel voor de "extra's" en niet puur voor de navigatie. (Ik weet dus heus wel hoe ik naar mijn werk of naar mijn ouders moet rijden) En die zijn van onschatbare waarde: de juiste snelheid aanduiding, hoe ver het nog is of er vertraging is, hoe die straat noemt, welk dorpje dat is, welke rivier dat is, het zijn allemaal stuk voor stuk zaken die de dagelijkse sleur iets aangenamer maken...
Of dat voor jou de prijs van deze pnd en het live abbo waard is, moet je zelf maar uitmaken. een feit is wel dat geen live abbo zonde is met dit toestel. Dan koop je beter een zuiver gps systeem, zonder toeters of bellen

Ps. Hou even in gedachten dat ik in BelgiŽ woon. Hier is een data abonnement voor je telefoon als particulier zo goed als onbetaalbaar: min 10 EUR per maand voor 50 meg. Gelukkig zijn er stilaan verbeteringen op komst...

Dit is tevens mijn eerste review, feedback is dus meer dan welkom! :>

V1.0.1

Change log:
1.0.1
'batterij' toegevoegd, aantal smileys beperkt, foto's toegevoegd.
De foto's zijn gemaakt met een hero. De stylo bij de eerste foto is ter vergelijking

• Windows 7 Ultimate x64
  • Opel Zafira 2 - 2007
  • Belgisch wegennet

Heb jij ook een TomTom GO 750 Live (Europa)?

Voor een eerste review is het zeker niet slecht hoor, alleen misschien wat minder smileys :+
.. ene << In je kopje even aanpassen naar en of enne. Verder uitstekende review, zeker voor een eerste keer. }> Als ik mieren ga penetreren mogen er wel wat smileys geminderd worden.
Bedankt Redblader en opblaashaas, ik had me inderdaad even laten gaan met de smileys O+
Bij deze zijn ze terug in het doosje gestopt en heb ik tevens ook wat aktie foto's toegevoegd.
Vandaag gehaald bij de Mediamarkt voor 150 euro :) (oud navigatieapparaat ingeleverd), met 1 jaar gratis Live-services.

Ben benieuwd...