Gigabyte Geforce 6600 256MB DDR (AGP, D-sub/DVI-I) GV-N66256DP Review

A_L 18 november 2006, 10.249 views

Gigabyte Geforce 6600 256MB DDR (AGP, D-sub/DVI-I) GV-N66256DP

Pluspunten

• passief gekoeld, dus stil
  • nvidia ondersteuning voor drivers op vele platformen

Minpunten

• minder robuuste bevestiging koellichaam achterkant
  • relatief langzaam geheugen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Sinds de aanschaf van een tft-monitor verschijnen spellen, die niet op de native resolutie van 1280x1024 konden draaien en daardoor op een lagere resolutie draaien, met mijn "oude" Geforce FX5200 aardig wazig. Vandaar dat ik eens ben gaan uitkijken naar een nieuwer model wat spellen wel op 1280x1024 zou kunnen draaien.

Voorwaarde voor mij was wel dat de videokaart passief gekoeld moest zijn. Mijn voorkeur ging hierbij uit naar een Nvidia-kaart aangezien ik daar ondertussen goede ervaringen mee heb qua ondersteuning op verschillende platformen. (zowel Windows als Linux)

Gigabyte kwam al snel in het blikveld, aangezien deze fabrikant een redelijk aantal passief gekoelde kaarten in het geforce-6 segment voert. Maar ook Asus had een aantal passief gekoelde varianten beschikbaar.

Helaas is anno 2006 de beschikbaarheid van deze agp-kaarten al drastisch afgenomen, en kon ik bij een online computeronderdelen-verkoper kiezen uit een Asus videokaart met een Nvidia 6600LE gpu of de Gigabyte kaart met een 6600 gpu. De 6600LE leek me te weinig vooruitgang, vandaar dat ik voor de Gigabyte GV-N66256DP heb gekozen.

In de doos

Het eerste wat opvalt, is dat de doos erg groot is. Gelukkig zit de videokaart er overdwars in, en wordt de rest van de doos gevuld met het volgende:
-quick-install guide
-handleiding
-spel "Thief - deadly shadows"
-driver-cd met power-dvd 6
-video-breakout-box (svid, Y, Pr, Pb/Av)
-dvi-naar-vga adapter

Hardware

Op de voorkant van de kaart zit een groot koellichaam wat is bevestigd op de gpu en de hsi. Het geheugen wordt niet gekoeld. Vanaf de gpu loopt een heatpipe naar een koellichaam aan de andere kant van de kaart. Wat opviel is dat het toch wel grote koellichaam aan de achterkant volledig wordt gedragen door de heatpipe. Het koellichaam aan de achterkant is wel ingesloten in een u-vormig profiel, zodat deze niet te veel naar links of naar rechts kan. Maar toch kan het een beetje naar links en naar rechts worden verschoven. Dit had ik toch liever vastgeschroeft gezien.

Deze kaart is een TurboForce edition, Wat in de praktijk betekend dat de core wat sneller is geklokt. In dit geval op 400Mhz, ipv de 300Mhz bij veel standaard 6600-modellen. De 6600GT modellen lopen standaard op 500Mhz. Daar tegenover staat wel dat het standaard DDR geheugen (Hynix 4ns) vrij langzaam geklokt is. Het is wel 256MB, maar in de praktijk is een 6600GT met 128 DDRIII geheugen waarschijnlijk een stuk sneller.

Software

De meegeleverde software bestaat uit de standaard nvidia-drivers, een software dvd-speler, yahoo-toolbar?! en de Gigabyte-utilities welke onder andere V-tuner 2 bevat. Deze laatste is een overclock-utility met rudimentaire overclock-mogelijkheden.

Temperatuur

Bij een passieve gekoelde kaart is het belangrijk dat deze niet te heet wordt. Ik was dan ook verbaasd dat de temperatuur nog met de gigabyte-software, nog met de nvidia-driver was uit te lezen. Met 3rd-party software (riva-tuner) heb ik uiteindelijk onder windows toch de temperatuur van de, in de gpu ge´ntegreerde, temperatuursensor kunnen uitlezen. Via een hack is dit ook bij alle 6600-gpu's in te schakelen, zie http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=2379 ,zodat het ook zichtbaar is in de driver van nvidia.

De temperatuur is bij standaard 2d-werk maximaal 55 graden, en loopt bij spellen op tot zeker 75 graden. Dit schijnt allemaal ruim binnen de grenzen te zitten. In de driver staat standaard ingesteld dat de gpu pas "ge-throttled" wordt bij 140 graden... Als er wordt overgeclockt, wordt het uiteraard nog warmer. Een goede luchtdoorstroming in de computerkast is bij deze kaart een vereiste.

Prestaties

De kaart valt inmiddels in het instap- tot middenklasse-segment. Hiervan kunnen geen top-prestaties worden verwacht. Maar het spelen van spellen op 1280x1024 is goed mogelijk, zij het niet in de hoogste kwaliteits-instellingen. Bij het inschakelen van Anti-aliasing gaat de snelheid rap omlaag. Aangezien ik geen fanatieke gamer ben is dit voor mij voldoende.

Voor de gelegenheid heb ik een aantal benchmarks gedraaid:

Standaard (core 400Mhz, geheugen 500Mhz)
3dmark06 : 1169
3dmark05 : 2414
3dmark03 : 5340

Overgeclockt (core 450Mhz, geheugen 525Mhz)
3dmark06 : 1251
3dmark05 : 2593
3dmark03 : 5659

Het voornaamste koop-argument van deze kaart is de pasieve koeling gecombineerd met een redelijke performance. Hierin voldoet het aan de verwachtingen. Ook de prijs is inmiddels zodanig gezakt dat het goed betaalbaar is.

Verwijzingen:

[1] SPCR: Gigabyte Geforce 6600 ontleed:

Heb jij ook een Gigabyte Geforce 6600 256MB DDR (AGP, D-sub/DVI-I) GV-N66256DP?