Specificaties 12,3" • 2736x1824 • 256GB • Win 10 Pro - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Pro 6 (Ci5-8250U, zakelijk model) 8GB ram, 256GB opslag Grafiet Review

ActaNonVerba 17 februari 2019, laatste update op 17 februari 2019, 467 views

Een vlotte machine in tablet vormfactor die stevig is gebouwd en ook een lange accuduur. Tweakers die een hybride oplossing zoeken en het gevoel willen hebben van een ontzettend degelijke machine die er top of the line uitziet is dit een prima koop!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit uitstekend
  • Lange accuduur
  • Tablet/Laptop mode
  • Kleur afwerking (mat zwart)
  • Touchscreen incl. Pen support
  • Windows 10 Home

Minpunten

• Hoge prijs incl. Type Cover en Pen
  • Aansluitmogelijkheden

Voorwoord

Ik wil iedereen van Microsoft Nederland en Tweakers bedanken voor de afgelopen Surface Road Race en voor het beschikbaar stellen van de Microsoft Surface Pro 6.

En dan wordt je uitgenodigd voor de Microsoft Surface Road Race. Een dag vol puzzels en nieuwe Microsoft Surface producten. Ontzettend gaaf natuurlijk! Maar het leukste is om met mijn team de Surface Pro 6 te testen en winnen voor de officiële launch in de Benelux! Voor de tweakers die dit evenement hebben gemist: https://tweakers.net/plan...ace-win-en-test-mee!.html

Als informatica student ben ik elke dag afhankelijk van wat ik in mijn tas zit, namelijk mijn laptop. Mijn development gebeurt allemaal op mijn Macbook Air 13” mid 2015 model. Een dual-core met 4 GB werkgeheugen. Geen topper, maar doet wat het moet doen. Voor mij staat een compacte vormfactor en gebruiksgemak hoog in het vaandel. Is de Surface Pro 6 een waardige opvolger van mijn Macbook Air?

Algemene beoordeling

Eerste indruk van de Surface Pro was verrassend. Het voelt aan als een stevig blok en weegt ontzettend weinig (770 gram). Persoonlijk vind ik dat dit beter vasthoudt dan een tablet ‘concurrent’ zoals de iPad pro. De afwerking van het het materiaal is op hoog niveau. Afgeronde hoekjes en niet scherp. De kickstand is dun genoeg om er mee te snijden, maar door de afwerking is dit geen probleem.

Wat opvalt in het design is de mat zwarte afwerking. Dit is een hele goede keuze geweest, want nu ziet het apparaat echt uit als een luxe model. Wel voorzichtig doen met de matte afwerking, bij normaal dagelijks gebruik zie ik al kleine krasjes op je kickstand waar de afwerking ietsjes loslaat. Niet extreem maar wel noemenswaardig.

De Surface Type Cover is afgewerkt met authentieke Alcantara stof. Een hele zachte stof die uiterst geschikt is voor je handen. Een heel prettig gevoel om op te typen. De toetsen hebben een fijne aanslag voor lang schrijfwerk. Er zit enige flex in de Type Cover, maar bij normaal gebruik is dit niet merkbaar. Ik twijfel er niet aan dat de Type Cover bij dagelijks gebruik niet snel zal slijten of per ongeluk stuk gaat.

De Surface Pen is een handige uitbreiding op de Surface Pro, die beschikt over een capacitief touchscreen. De pen heeft een schrijf- en gum kant die beide hun eigen functie hebben. Ook zit er een knop langs de zijkant en op de gum. Intern zit er een AAAA batterij voor de bluetooth connectiviteit. De behuizing is heel stevig en heeft geen flex. Ook zitten er magneten ingebouwd die je kan gebruiken voor plaatsing op je Surface Pro, zodat je die niet kwijt kan raken. Handig!

Featureset

De bijzondere feature van dit apparaat is toch wel de kickstand. Zonder de Type Cover is het gewoon een grote tablet met ingebouwde kickstand. Ideaal als je een film of serie wil gaan kijken, je kan het apparaat bijna overal wel kwijt. In combinatie met de Type Cover veranderd de tablet in een volwaardige laptop. In de Type Cover zit geen extra aansluitingen of accu.

De externe aansluiting zijn als volgt:
  • Een enkele USB 3.0 type A.
  • Een Mini-Displayport.
  • Een Micro-SD slot.
  • 3,5mm audiojack.
  • De surface connect port.
  • De magnetische aansluiting voor de typecover.
  • En dan ook nog een front-camera met Windows Hello ondersteuning plus back-camera met stereo microfoon.

Intern is de Surface Pro wel beter uitgerust:
  • Intel Core i5-8250U
  • 8GB RAM
  • 256GB SSD
  • Wifi 6 / 802.11 ac adapter
  • Bluetooth v4.1

De Intel Core i5-8250U is geen top of the line processor, maar kan wel gewoon alles draaien zonder moeite. Als je er grafisch intensieve applicaties op gaat draaien kom je wel te kort, mede omdat er intern geen grafische kaart is bijgeplaatst en geen mogelijkheid om een externe grafische kaart aan te sluiten.

Als ik het programma Prime95 gebruik om de processor expres op 100% load te krijgen zie je dat thermal throttling al snel in schiet. Met een respectabele temperatuur tussen de 65 en 70 graden komt er geen stoom van af, gelukkig.

Beeldkwaliteit

De Surface Pro 6 bevat een 12.3” PixelSenseTM Display met een resolutie van 2736 x 1824 (267 PPI). Dit betekent dat het scherm een 3:2 verhouding heeft. Het beeld is gemaakt van glas en ondersteunt 10-vinger touch aanrakingen en de Surface Pen en Surface Dial.

De kleuren zijn in te stellen in twee modi, namelijk ‘srgb’ en ‘verbeterd’. Voor normaal gebruik prefereer ik de ‘verbeterd’ modus, mede doordat alles net iets meer verzadigd. In de srgb-modus worden de kleuren meer natuurgetrouw, wat tot zijn recht komt bij het bewerken van media. Overdag is de schermhelderheid hoog genoeg om ook buiten te zitten.

Doordat de Surface Pro een tablet is kan je het apparaat ook zonder type cover gebruiken.
De optionele type cover is met een magnetische verbinding aan te koppelen aan de surface.

Warmte- en geluidsproductie

Hier kan ik heel kort in zijn. Er komt geen hoorbaar geluid uit de machine (uitgezonderd de interne speakers, haha), want de Surface Pro is passief gekoeld. Ook is er geen mechanische schijf aanwezig, maar een SSD. Dus een ideaal apparaat als je zoekt naar een stille machine.

Bron: ifixit.com

Een Intel Core i5 zonder actieve koeling zeg je? Ja, en zo vreemd is het helemaal niet. De behuizing van de Surface Pro fungeert als groot koeloppervlak. Slim ontworpen! Ik heb geen hinder ondervaren van extreme hitte. De Type Cover blijft onder alle omstandigheden koel, omdat het alleen een toetsenbord en trackpad bevat. Dus ook weer een pluspunt voor het ontwerp.

Bij licht gebruik (Google Chrome, Spotify, Word) is de behuizing prettig warm, maar niet heet.

Mobiliteit, ergonomie en accuduur

In een woord, super! Door de compacte afmeting, laag gewicht en ontkoppelbaar toetsenbord is dit de ideale hybride Windows machine voor onderweg. In de bus, metro en trein kun je prima de Surface Pro op schoot nemen met Type Cover aangesloten. Ideaal voor onderweg.

Op kantoor kom je ook niks te kort. Het scherm is altijd aan te passen aan je houding, dus dat is heel fijn. Als je de Surface Pro 6 als workstation wil gebruiken, kom je wel te kort. Een volledig toetsenbord met numpad mist namelijk op de Type Cover. Ook is de touchpad niet groot. Dus een externe toetsenbord en muis is aan te raden voor op kantoor.

De accuduur is genoeg voor werk op mobiele werkplaatsen zonder stroomaansluitingen. Je kan de hele dag makkelijk op een lading werken, mits je geen zware programma’s gaat gebruiken waar 100% van de processor nodig is. Wel neem ik altijd de adapter mee, in geval van een lege accu. Bij mijn MacBook durf ik op pad te gaan zonder adapter, mede omdat er vaak mensen zijn met een magsafe adapter. Dit geldt niet voor de Surface Pro met de Surface Connect, die niet veel voorkomt op school of de werkvloer.

De adviesprijs van 1349 euro is een hoge prijs, zeker voor de prestaties die je ervoor terug krijgt. Met de Surface Type Cover en Surface Pen is het totaalplaatje 1610 euro. Als student moet je alle spaarpotten toch echt stukslaan wil je het complete plaatje. Voor mensen die de beste prijs/prestatie zoeken, kunnen beter gaan zoeken in het reguliere laptop segment. Zakelijk is dit ook een aardige investering, die je beter kan uitgeven aan een degelijke workstation met een snellere CPU plus GPU.

Maakt dit dan een no-go? Nee, natuurlijk niet. Mensen die een hybride oplossing zoeken en het gevoel willen hebben van een ontzettend degelijke machine die er top of the line uitziet is dit een prima koop!

Is de Surface Pro 6 een waardige opvolger van mijn Macbook Air? Wat mij betreft wel. Ik ben verwend in het Apple ecosysteem wat voor mij prima werkt. De software die ik gebruik is ook gewoon beschikbaar op Windows dus dat is geen reden om het niet te doen.

Is de Surface Pro 6 een goede optie voor een student? Ja, als je het geld kwijt kan is dit de ultieme machine voor onderweg. Als student kun je er op vertrouwen dat deze machine altijd voor je klaar staat, ongeacht waar je bent of wat je wil doen.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 6 (Ci5-8250U, zakelijk model) 8GB ram, 256GB opslag Grafiet?

Toffe review Acta! Had even het bron: ifixit over het hoofd gezien dus dacht echt “wtf! Heeft ie dat ding opengeschroefd?” 😂.

Merkte je het throttling in je werk ook? Of alleen als je hem bewust naar 100% jaagt? Want de tweakers review vermeldde het ook maar ik heb er niet bewust iets van gemerkt
He Dantius, jij ook! Altijd handig dat de mensen van iFixit voor jou spullen willen openbreken :)

Wat betreft de throttling, ik heb in de praktijk dit niet bewust iets van gemerkt. Dat is dus een goed iets! Het is ook geen power house met actieve koeling, dus het is dan ook geen minpunt in dit geval.