Synology DiskStation DS1819+

Specificaties 8-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS1819+ Review

Dimtemp 14 februari 2019, laatste update op 3 maart 2019, 2.262 views Product gekocht

Synology DiskStation DS1819+

Synology software werkt erg fijn. Veel verschillende diensten en applicaties worden meegeleverd. Doet z'n werk erg betrouwbaar. Kortom: geweldig apparaat.

Pluspunten

• Synology software werkt erg fijn
  • Bouwkwaliteit
  • Erg stil icm WD Red drives
  • Makkelijk om disks te wisselen indien nodig
  • Surveillance Station werkt goed
  • Virtual Machine Manager goede toevoeging

Minpunten

• Sommige opties kosten extra geld
  • Uitbreidbaar met 10GbE of M.2 SSD maar niet tegelijk

Kwaliteit voeding Score: 5
Dit is alweer de vierde Synology die ik in gebruik neem. Inmiddels gegroeid naar dit 8-bay model vanwege de toekomstbestendigheid.

Ik gebruik het apparaat vooral als centrale repo. De hele foto- en filmverzameling staat erop. Tevens heb ik 1 iSCSI LUN aangemaakt als central storage voor Windows Servers. De ingebouwde iSCSI software van Windows Server kan hier direct mee overweg.

Daarnaast ben ik telkens meer applicaties gaan gebruiken.

Met Hyper Backup maak ik backups naar een tweede Synology, en middels rsync naar een Linux PC.

Met Glacier Backup maak ik regelmatig backups van de belangrijkste bestanden naar Amazon. De Glacier dienst van Amazon is een van de goedkopere backup diensten op het internet.

Met Cloud Station Server sync ik mijn documenten tussen mijn PC, laptop en de Synology. Hiervoor moet wel een applicatie geinstalleerd worden op de PC en laptop.

Met Snapshot Replication maak ik snapshots van het volume zodat ik verwijderde of aangepaste bestanden een jaar later nog kan terughalen. Dit doet Synology heel handig met een #snapshot mapje in de Windows Verkenner.

Met Surveillance Station bewaak ik enkele eigendommen. Ik gebruik een vrij dure Hikvision, maar ook enkele spotgoedkope D-Link camera's. Het werkt allemaal even goed.

Met Virtual Machine Manager draai ik een paar Windows VM's. In eerste instantie op een RAID-5 HDD setje, maar dat was erg langzaam. Ik heb twee SATA SSD's in gebruik genomen voor VMM, en dat werkt uitstekend.

Ik heb het model voorzien van extra geheugen. Dit gaat tegenwoordig vrij makkelijk. In de bodemplaat een klepje verwijderen, memory vervangen, klepje terug en klaar. Wel van tevoren goed opletten of het geheugen compatible is met dit apparaat.

Nadelen die voor mij niet zo heel belangrijk zijn:

- Je kan het model uitbreiden met een 10 GbE kaart of een M.2 SSD kaart. Het kan niet beide. Ik gebruik nog geen van beide mogelijkheden.

- Voor sommige mogelijkheden van Virtual Machine Manager vraagt Synology extra geld. Dit is b.v. het repliceren van VM's naar een andere Synology. Op deze manier kan je hier een high available cluster van maken. Ik gebruik dit zelf niet.

- Als je Surveillance Station gebruikt mag je maximaal 2 camera's gebruiken. Als je meer camera's wilt gebruiken moet je hiervoor wat bijbetalen. Dit is eenmalig per camera en als je een beetje op internet zoekt kan je ze al vinden voor een paar tientjes. Licenties kan je meenemen naar een volgende Synology, en dit is voor mij de tweede keer dat ik ze meeneem.

Al met al een heerlijke, stille NAS met veel uitbreidingsmogelijkheden. Ik hoop er dan ook weer de nodige jaartjes mee te kunnen doen. Ik kan deze van harte aanraden!

UPDATE 3 maart 2019
Ik heb de Synology uitgerust met 32 GB Ram. Aangezien ik weet dat er veel interesse is in het uitbreiden van het geheugen deel ik bij deze mijn ervaringen.

Dit geheugen werkt niet: Corsair CMSO32GX4M2A2133C15
Dit geheugen werkt wel: Crucial CT16G4SFD8213.C16FH1

De Synology wordt geleverd met 4GB DDR4 SO-DIMM Ram, 2133 MHz, 1.2 volt. Zowel het Corsair als het Micron geheugen hebben deze specs, maar vreemd genoeg start de Synology met het geheugen van Corsair niet op.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1819+?

Kan het niet helemaal vinden maar welke modus draai je?
Ik zoek iets met raid5 en ~36TB bruikbare storage ongeveer.

Wil 8 x 8TB of misschien groter.

[Reactie gewijzigd door prutser001 op 14 februari 2019 20:55]

Die groottes wil je juist niet meer in Raid5 draaien, rebuilds duren gewoon veel te lang met Raid5 en zo'n setup. Je wilt dan liever iets als ZFS gaan draaien, of SHR. En dat laatste is o.a. hoe ik persoonlijk mijn Syno heb geconfigureerd.
Bedankt voor de reacties, dan gaat het SHR worden.

Het is nog niet eens duidelijk hoor, het kan ook 8 x 10TB+ per hdd worden.
Nu nog uitzoeken welke schijven te gebruiken.
En met SHR gaat het rebuilden sneller?
Volgens mij maakt de Syno er gewoon RAID5 van als je kiest voor "1 disk mag stuk".
SHR is gewoon Raid 5. SHR2 is Raid6.
Het enige verschil is dat RAID 5/6 er vanuit gaan dat je schijven allemaal dezelfde capaciteit hebben.
Als jij bijvoorbeeld RAID 5/6 doet op 4 schijven van 4TB en 2 schijven van 6TB, dan zullen die schijven van 6TB behandeld worden als 4TB, waardoor je dus 2TB ongebruikt laat.
SHR kan die 'overgebleven ruimtes' weer combineren tot een extra RAID-set, die weer toegevoegd wordt aan je totale capaciteit.

Qua rebuild-tijd of veiligheid is er dus geen verschil tussen 'gewoon' RAID of SHR.
SHR inderdaad. Altijd zeer betrouwbaar gebleken in afgelopen jaren.
Doe je dit middels een script ? en zo ja kan je een voorbeeld geven ?
Niet eens. Gewoon twee jobs aangemaakt in hyper backup. De oudste job is een rsync job, naar de Linux pc. Die wordt binnenkort opgeheven. De tweede job is een Synology job, met als bestemming een eenvoudige Synology. Alles is in 3 minuten geconfigureerd.
Heb je bewust een los SSD volume gebruikt voor VMM?
Ik draai een 1817+, vergelijkbare setup, maar dan met 2 SSD's als cache, mag ik vragen waarom je daar niet voor gekozen hebt?
Ik vond performance zeer matig. Merkte weinig verschil met of zonder cache. VMs op SSD only is uiteraard heel rap.
Ik heb ook een DS1817+ Met 2 SSD van 512 GB (gewoon in bay's)
En heb dan de mogelijkheid om later 10GB erbij te doen.
Dit Model is gewoon een DS1817+ (met ecc geheugen ondersteuning)
Wat langzamere CPU maar de rest gelijk

[Reactie gewijzigd door Raoul.TLS op 20 februari 2019 15:05]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft