Tweakers zegt: 8,5

Huawei MateBook X Pro (Mach-W29C)

Specificaties 13,9" • 3000x2000 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Huawei MateBook X Pro (Mach-W29C) Review

kanem0chi 13 februari 2019, laatste update op 7 maart 2019, 3.251 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van deze review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.kanem0chi schreef afgelopen jaar 5 reviews, waarvan 40% gesponsord.

Huawei MateBook X Pro (Mach-W29C)

Van MacBook naar MateBook. Huawei’s eerste stap in de Nederlandse laptop markt is een grote maar wel met een apart prijskaartje.

Pluspunten

• Fantastisch scherm, kleine bezels maar touch screen is overbodig
  • Privacy vriendelijke webcam en innovatieve implementatie
  • Voor alle werkzaamheden tot medium intense taken goed genoeg met een accu die het een werkdag volhoudt
  • Connectiviteit op orde en een USB A poort en Dock
  • Toetsenbord heel een lekkere travel, trackpad kon beter
  • Clean OS, geen enkele bloatware

Minpunten

• Medium tot high-end games zijn niet lekker op medium settings vanwege de GeForce MX150
  • Prijs hier in Nederland is erg apart en vele malen duurder dan onze oosterburen en aan de andere kant van de oceaan zelfs een kwart
  • Wat aparte kleinigheden zoals rechtermuisknop die niet werk, speaker boven 60-70% heeft vibraties en de trackpad lijkt niet 100% goed te zijn

INTRO
Al jaren maak ik gebruik van een Macbook vooral vanwege de compactheid, goede accuduur en de mogelijkheid om videos lekker makkelijk en snel te editen voor mijn Youtube kanaal. Sinds een tijdje merk ik dat steeds meer fabrikanten een goede prijs en kwaliteit hebben voor ultrabooks met daarbij een compactheid, premium design en rappe hardware draaiend op Windows.

Nu is de laptop markt niet een van de meest welvarende, maar daar is naar mijn gevoel toch nog steeds het een en ander happening. Xiaomi bracht naast telefoons opeens ook een Laptop uit en ook Huawei heeft onze markt onlangs gevonden met hun MateBook series.

Onlangs kreeg ik de vraag of ik de MateBook X Pro van Huawei wilde lenen, testen en er een review over te maken van Coolblue.nl en leek mij dit dus een uitgelezen kans om eens te kijken of ik mijn Macbook al zou kunnen inruilen. Hieronder vindt je mijn uitgebreide video review met alle informatie, daaronder gaan we door met een kort maar krachtige geschreven variant.

SPECIFICATIES
Een kort maar krachtig overzicht van de populaire specificaties, alle overige kan men hierrr vinden.
  • Schermdiagonaal: 13,9”
  • Totale opslagcapaciteit: 512GB
  • Accu: 57W
  • Gewicht 1.33kg
UITPAKKEN
Zoals eerder aangehaald werd de ultrabook uitgeleend door de webwinkel die de Tweakers Awards had gewonnen wat betreft beste webwinkel en kwam dan ook in deze blauw, oranje doos.

Eenmaal uitgepakt wordt je een interessante unboxing voorgeschoteld. Wanneer je de deksel omhoog tilt, komt de MateBook X Pro via een soort liftconstructie ook omhoog geduwd.

Onder de ultrabook vinden we de benodigdheden om de MateBook op te laden, wat papierwerk en uiteindelijk ook een dock, maar daarover later meer. Al met al een iets wat andere unboxing dan normaal, naar mijn idee ook een meer premium uitpak ervaring en dus verfrissend.

UITERLIJK
Allereerst de bouwkwaliteit. Over het algemeen voelt de laptop degelijk, goed en premium aan, alsook het uiterlijk. De enige zorg die ik heb is dat er een klein beetje flex is als je bovenop de Matebook drukt.

Gelukkig is het niet veel en is het daarnaast gelukkig ook geen vingerafdruk magneet. Er zijn geen scherpe randen te vinden en de afwerking is precies goed zonder scherpe randen, maar het is misschien wel duidelijk dat dit gemodelleerd is naar de Apple Macbook-modellen.

Houdt je dit naast een een Macbook en tape je de logo’s af, dan zal de gemiddeld consument waarschijnlijk niet eens zien welk van de twee de de Huawei of Apple laptop zal zijn.

SCHERM
Het scherm is met 1 woord. Fantastisch. Het paneel is door een redelijk onbekende partij geproduceerd, Tianma, maar leveren ze een uitmuntend scherm met een iets wat bijzonder resolutie en ratio. 3000 x 2000 pixels voor een 3:2 aspect ratio op een 13,9 inch scherm is een en al plezier.

Desondanks is het een zeer goed gekalibreerd scherm van 500 nits waardoor er over de helderheid ook niet te klagen valt. Eveneens geldt dat voor de contrastverhouding, deze is 1500:1 waardoor de zwartwaarden goed zijn.

Dat scherm heeft ook nog eens dunne randen, waardoor je in een 13,3-inch behuizing een 14-inch display kan plaatsen en dat heeft Huawei dan ook gedaan. Behalve een goed scherm, hebben ze ook een touch functie ingebouwd, maar heb ik het zelden tot niet gebruikt om eerlijk te zijn omdat het gewoonweg niet handig is. Mocht je van de ultrabook een convertible kunnen maken of dubbel klappen waardoor je een soort van tablet heb, dan had ik het nut er van kunnen zien.

TOETSENBORD, TRACKPAD & AAN/UIT
Er zijn een aantal aardige functies die interessant zijn. Zo is rechtsboven het toetsenbord een vingerafdrukscanner geplaatst welke ook als aan/uit knopt dient en verdiend dit van mij aardig wat pluspunten wat betreft design, accuraatheid, snelheid en implementatie ervan.

Het keyboard heeft een lekkere hoeveelheid travel, althans, als je van een redelijke nieuwere Macbook afkomt met die ‘beroemde’ butterfly switches. Het produceert ook niet te veel geluid en is er ook nagenoeg geen flex als je er stevig op drukt. Het deed mij in ieder geval erg veel denken aan die goede oude tijd met mijn Macbook Air 2014 model.

Ook al word er gebruikt gemaakt van ‘Windows Precision Drivers’ is het trackpad niet altijd perfect en lijkt de trackpad zelf ook niet 100% correct te zijn geïnstalleerd omdat hij naar mijn mening er te los in zit, dit geluid genereert en je de indruk soms geeft dat je al hebt gedrukt terwijl dit niet zo is. Voor een ultrabook van deze prijsklasse, had ik beter verwacht. Dan liever geen touchscreen, maar een trackpad zo goed als een Macbook bijvoorbeeld.

SPEAKERS
Naast het keyboard zijn er aan beide kanten speakers te vinden. Dit is een van de punten die verbeterd kan worden. Zo vind ik de luidsprekers bij 60-70% volume niet echt lekker klinken vanwege kleine vibraties en het heeft daarom geen positieve invloed op de audiokwaliteit. De audio kwaliteit in het algemeen is goed, als deze dan maar niet te hoog ingesteld word.

WEBCAM
De webcam is op een vindingrijke manier geïmplementeerd tussen de F6 en F7 knop. Nu moet ik wel zeggen dat ik dit ten eerste erg goed vindt wat betreft de privacy en de bezels die daardoor kleiner wordt, al gaat dit wel ten kosten van de kwaliteit.

Zo is de resolutie slechts 1mp en is de kwaliteit van het beeld niet om naar huis over te schrijven. Daarnaast kijk je rechtstreeks mijn neusgaten in als je ook maar een beetje onder de gemiddelde Nederlander valt en gebeurd het vaak genoeg dat je handen als de Hulk lijken en het beeld blokkeren.

HARDWARE & ACCU
Huawei heeft net als een Macbook ook twee USB-type-c-poorten geïnstalleerd waarvan één met een Thunderbolt ondersteuning terwijl aan de andere kant ze nog steeds een reguliere type-A poort wisten te plaatsen in de 1.46cm dunne behuizing.

Naast die type A-poort levert Huawei ook een gratis dock met VGA-, HDMI- en een type c-poort mee, iets waar Apple bijvoorbeeld echt wel wat van kan leren.

Samen met al die poorten en een dikte van slechts 1,46 centimeter heeft de MateBook X Pro ook nog eens een 57Wh-batterij aan boord wat vrij normaal is voor 13-inch ultrabooks.

Hoewel dit scherm een hoge pixeldichtheid en helderheid heeft, heeft de batterij er niet bijzonder veel last van. Dit is onder andere vanwege de ‘Panel Self Refresh’ techniek die gebruikt wordt om zo de batterij te sparen.

Met een beetje browsen, Netflixen en wat licht Word / Excel werk met standaard helderheid instellingen kan je ongeveer 8-9 uur verwachten wat betreft accuduur, wat gewoonweg goed is voor een ultrabook van dit formaat.

Ga je aan de gang met video en/of foto bewerkingen of andere intensieve taken zoals autoCAD of een spelletje hier en daar, dan kan je de accuduur door midden hakken.

GAMING & SOFTWARE
Over spelletjes en gaming gesproken, de GeForce MX150 is meer een instapmodel en niet gemaakt voor je dagelijkse potje serious gaming. Je kan Minecraft, LOL e.d. spelen, maar verwacht geen PubG, Doom en/of Fornite op midden tot hoge instellingen met acceptabele framerates te kunnen spelen.

Het is wel mogelijk om te kunnen gamen, al zitten er wel wat haken en ogen aan. Bijvoorbeeld om Fortnite te kunnen spelen met redelijke frame rates van 50fps, heb ik ten eerste het scherm naar 1080p moeten zetten, distance near, shadows off, textures low etc om je dagelijkse portie dopamine. ;)

Warmte is goed onder controle tijdens het spelen van games en het bewerken van videos en gebeurt voornamelijk direct boven het toetsenbord. Hetzelfde geldt voor de geluidsniveaus, ook dit is vergelijkbaar met veel andere gaming laptops en komt tussen de 43 en 46 decibel terecht. Als je een ultrabook lookalike wilt welke gamen beter aanpakt, neem dan eens een kijkje bij mijn Lenovo Legion review.

Last but not least, ik waardeer het enorm dat ze de software schoon en bloatware free hebben gehouden. Naast de standaard Windows-apps is er eigenlijk geen enkele bloatware te vinden. Dikke pluim richting Huawei voor dit, al is er nog wel een schoonheidsfoutje te vinden. Wanneer je met twee fingers tikt, dan komt er geen rechtermuisknop en verschijnt de 'laden' muis.. Dit is weer dan een foei!

CONCLUSIE
Ik geloof dat de MateBook X PRO van Huawei een geweldig (duur) apparaat is voor alle medium zware werkzaamheden en de zo nu en dan video edits, games en office taken. Naar mijn mening ziet de ultrabook er goed uit, ook al herinnert en/of verward het sommige met de Apple Macbooks. Daarnaast heeft het een fantastisch display, een goede accuduur om een ​​volledige werkdag mee te kunnen zonder de oplader mee te slepen en is het voor een ultrabook, krachtig genoeg voor waar de meeste gebruikers het waarschijnlijk voor zullen gebruiken: licht tot gemiddeld zware CPU en GPU taken. De webcam is een coole gimmick die ik nooit gebruik, hetzelfde geldt voor het aanraakscherm, al is dat natuurlijk echt een persoonlijke voorkeur.

Je zou de MateBook X pro willen aanschaffen vanwege de compactheid, het fantastische display, gewicht, accuduur en al betaal je in deze prijsklasse wel een soort van premium-premie. Je zou het ook niet kunnen doen vanwege als de speakers en webcam belangrijk voor je zijn of als je graag wat gamed in de vrije, late uurtjes. Voor hetzelfde geld zou je bijna een MacBook kunnen kopen, al is het aan de andere kant, ook een hoop geld dat er voor wordt gevraagd als je weet dat ze bij onze oosterburen voor 200 euro minder over de digitale toonbank gaan, en aan de overkant van de grote plas, het zelfs mogelijk is om 500 dollar minder te betalen. Uiteindelijk vind ik het een erg interessante laptop die mij daadwerkelijk van een MacBook naar een Matebook kan krijgen en daarom van ons een 8.5/10 krijgt.

Wat vind jij van de MateBook X PRO, ben je nog andere plus of minpunten tegen gekomen, heb ik echt iets over het hoofd gezien wat erbij kan in de review of ga jij liever voor een Macbook dan? Laat het ons weten in de reacties hieronder.

Last but not least, een dikke merci aan Coolblue.nl voor het uitlenen van dit Huawei MateBook X PRO model voor de laatste paar weken :)

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Huawei MateBook X Pro (Mach-W29C)?

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de prestaties tijdens het ontwikkelen van een website / webapplicatie met (laten we zeggen) Docker (of Lando). Een stuk of 5 a 6 services, denk aan apache, php, mailhog, node, database, phpmyadmin containers.

Ik werk zelf voornamelijk aan Symfony applicaties en sinds kort ook vaker met Drupal 8.

Heb je daar ook ervaring mee? Of wellicht iemand anders? Mijn MacBook Pro 2011 haalt het nog net, maar met NetBeans of PHPStorm ernaast is het niet echt meer om over naar huis te schrijven als je begrijpt wat ik bedoel.
Is dat niet meer een RAM issue?
Zou kunnen natuurlijk. Zit 8GB in. Maar goed. Ding komt uit 2011. Virtualisatie technieken zijn natuurlijk ook enorm verbeterd sindsdien.
Om eerlijk te zijn heb ik daar geen idee van. Ik doe niks daaraan gerelateerd en voornamelijk bezig in Photoshop, Lightroom en Premier Pro en dat draait hij gewoon goed met erg redelijke render tijden. Ik denk dat je voor die vraag echt iemand moet vinden die die programma's of iets dergelijks draait om een goed antwoord te kunnen krijgen, sorry!
Tnx! Ik heb meerdere vragen uitstaan op het internet, maar tot op heden niet echt een antwoord. Zolang de MacBook het trekt kan ik het nog rekken ;)
Nette recensie! Prachtige laptop blijft het. Hopelijk kunnen ze de minpunten bij de volgende generatie gladstrijken, dan heb je echt een pareltje denk ik. :)
Thanks Danny! Ja, zeker weten! Al ben ik wel echt benieuwd hoe ze dat met de webcam kunnen doen. Kwaliteit zou redelijk makkelijk kunnen, maar die hoek.. is gewoon niet chill voor jezelf en de ander ;)
Prima review, maar toch een paar puntjes:

1) Touchscreen overbodig? Dat is jouw mening. Mijn collega's en ik geven heel veel demo's en dan is het aanwijzen op een scherm en het werken met een touchscreen vaak heel erg handig.

Dat geldt overigens niet alleen voor laptops maar ook voor grote interactieve presentatieschermen / smartboards. Wij gebruiken veel van die CTOUCH bakbeesten (60 inch+). Een verademing dat je zowel op je laptop als op het smartboard zonder muis kunt werken: click, swipe, go!

2) waarom is een webcam tussen de F6 en F7 toetsen goed voor de privacy? Privacy is er pas als je de camera fysiek kunt afschermen/uitzetten. Dus niet vertrouwen op een ledje dat wel of niet brandt, maar gewoon een schuifje ervoor. De plaatsing geeft inderdaad een enorm onhandige kijkhoek. De Dell XPS serie heeft hetzelfde probleem - iedereen baalt daarvan. Je wilt niet weten hoeveel commentaar dat oplevert als je regelmatig via Skype for Business vergadert.

3) Waarmee heb jij de calibratie van het scherm gecontroleerd? Ik doe dat met een XRite i1 en ik ben nog nooit een laptop tegen gekomen die echt goed gecalibreerd was en meestal kun je dan alleen softwarematig aanpassingen doen, wat niet altijd goede resultaten oplevert. Bij goede monitoren kun je ook hardwarematig calibreren, maar dat zal hier wel niet het geval zijn.
2) de webcam valt bij indrukken in het toetsenbord waardoor je de camera fysiek het zicht ontneemt. Lijkt me een stuk beter dan een softwarematige uitschakeling.
Hardwarematig geïntegreerd is super! Zo'n plastic schuif dingetje ziet er maar goedkoop uit imho. :)
Mee eens, liever hardwarematig dan softwarematig. Kun je hem zelf indrukken of klikt hij vanzelf omhoog als je de laptop opent?
Als je op de knop drukt, springt hij omhoog met een kleine springveer. Druk hem in en hij klikt weer vast tussen het keyboard. Kijk anders eventjes de video, daar zie je duidelijk hoe het gaat :)
de xps13 van eind 2017 die ik heb is kwa hardware gelijk. En prijs scheelt niet zoveel. De nieuwere xps13 heeft de webcam weer boven. Vergelijk met Macbook is aardig, maar directe concurrenten hebben windows.
Klopt! De nieuwe 13 inch is ook erg interessant :)

En windows vs macOS blijft natuurlijk altijd een persoonlijke voorkeur
Wat een prachtige review, petje af hiervoor!

Je geeft in je review aan dat de Ultrabook over 2 speakers beschikt naast het toetsenbord, dit klopt maar er zitten ook nog 2 speakers die naar beneden gericht zijn aan de onderkant.

Persoonlijk vind ik het geluid echt zeer goed voor een laptop.
Ik las in (m.n. Amerikaanse en Duitse) gebruikersreviews dat hij nogal veel herrie maakt (ventilatie). Klopt dat?

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5