Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit

Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit Review

Japperrrr 10 februari 2019, 1.740 views Product gekocht

Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit

Veel problemen met overshoots. De Tado blijft gewoon doorstoken ondanks dat de doeltemperatuur al bereikt is. Ook houdt de Tado geen rekening met traagheid van vloerverwarming, bij zowel de begintijd en eindtijd van het stoken. Tado helpdesk is telefonisch niet bereikbaar en hun vertegenwoordiger op GoT negeert ingewikkelde problemen.

Pluspunten

• Google Home integratie

Minpunten

• Sinds dag 1 last van overshoots, soms zelfs meer dan 1°C
  • Early-start functie werkt niet, huis pas 2+ uur na ingestelde tijd op temperatuur
  • Tot op heden is hier geen oplossing voor en Tado vertegenwoordiger op GoT negeert ingewikkelde problemen
  • Geofencing is hierdoor dus ook waardeloos en zit bovendien achter een paywall.
  • IFTTT integratie is waardeloos doordat alle leuke functies zijn dichtgetimmerd
  • Features in road-map worden niet waargemaakt
  • Beloofde plug-and-play installatie werkt zelden
  • En tado service is in het weekend niet bereikbaar, dus niet in het weekend installeren

Kwaliteit Score: 1
Een overzicht van de problemen met mijn Tado:

Hopelijk denken Tweakers wel 2 keer na voordat ze tot aankoop overgaan. Veel essentiele functies ontbreken of werken niet goed.

Zo is het niet mogelijk om via de app een temperatuur in te stellen die eindigt bij een volgende stap in het automatische programma. Dit kon met de oude versie van de app wel, maar Tado heeft dit eruit gesloopt.

Geofencing zit dus achter een paywall, op de website wordt dit vakkundig stil gehouden. Echter, je moet je afvragen of je het überhaupt wilt gebruiken, want de Tado thermostaat hier slaagt er bijvoorbeeld al niet in om 's ochtends om 7u het huis op 19.5°C te krijgen. Kijk dus niet raar op als je ondanks geofencing nog steeds in een koud huis thuiskomt.

Het ergst blijft toch wel dat de thermostaat er gewoon niet in slaagt de temperatuur stabiel te houden. Dagelijks hebben wij te maken met een overshoot, soms meer dan 1.0°C. Het gevolg hiervan is dat de verwarming uren lang niet aanslaat, waardoor het boven in huis koud wordt en de vloer op de benedenverdieping ook koud aanvoelt.

Heb jij ook een Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit?

De eerste écht negatieve review die ik lees over Tado. Ik lees op veel andere plekken wel dat de Tado de eerste twee weken nodig heeft om te calibreren op je huis en dat daarna het 'overshooten' en te laat verwarmen weg zou zijn door het lerend vermogen.

Is dat bij jou ook zo of blijven de problemen?
Helaas blijven de problemen aanwezig, en meerdere gebruikers hebben hier last van. In het Tado topic op GoT worden deze problemen echter door veel gebruikers als onzin afgedaan, omdat zij er toevallig geen last van hebben. In ditzelfde topic staat ook een overzicht van overshoots hier de afgelopen week:
- 10 februari met 2 golfjes doorstoken, stopt pas bij 0.5 graden overshoot
- 11 februari een overshoot van 0.9 graden
- 12 februari ochtend een overshoot van 1.2 graden
- 12 februari avond met 3 golfjes doorstoken met reeds 0.4 overshoot, uiteindelijk gestopt door programma
- 13 februari middag een overshoot van 0.8 graden
- 13 februari avond een overshoot van 0.7 graden
- 14 februari een overshoot van 2.5 graden
- 15 februari een overshoot van 2.5 graden
- 16 februari een overshoot van 1.3 graden
- 17 februari middag een overshoot van 1.2 graden
- 18 februari een overshoot van 2.5 graden

Het werkt echt voor geen meter en vanuit Tado kan er helaas geen fatsoenlijke oplossing geboden worden. De oude Honeywell zelflerende thermostaat die we hiervoor hadden deed het vele malen beter, simpelweg omdat die wél stopte met stoken als de doeltemperatuur bereikt was. Omdat de Tado dat niet doet, en ook nooit gedaan heeft, heb ik sterk mijn twijfels bij hoe zelflerend dit systeem dan wel is. Het is schijnbaar niet in staat om te detecteren dat er hier vloerverwarming ligt, met de bijhorende vertraging in opwarmen en afkoelen.
Probleem zit in het feit dat de radiatorknoppen anders meten dat de kamerthermostaat
bij het bereiken van de gevraagde temp is er natuurlijk altijd restwaarde van de CV die een bepaalde overshoot geeft. maar zou nooit zoveel mogen zijn .. en ook niet bij iedere warmtevraag natuurlijk
Probleem is dat als je 21 graden instelt en deze temp wordt bereikt er keer op keer een warmtevraagt komt, dus je hebt eigenlijk een bijna constante overshoot van 1 graad om die temperatuur van 21 graden aan te houden, men wacht niet tot de temp zakt naar bvb 20.5 om dat te starten met verwarmen en tijdig te stoppen ...

soit .. ik probeer het in orde te krijgen acht knoppen en 2 thermostaten .. een investering van 1000 euro ...
@Japperrrr maak jij ook gebruik van de radiatorknoppen?

Ik stond letterlijk op het punt te bestellen en nu lees ik je review. Ik heb beneden ook vloerverwarming, boven radiatoren. Echter was in eerste instantie niet van plan deze uit te rusten met slimme knoppen.

Als de problemen alleen optreden bij gebruik van de slimme knoppen dan heb ik daar niet zo veel last van. Maar als Tado niet overweg kan met vloerverwarming dan heb ik er niets aan...
Ik heb geen radiatorknoppen van Tado. Het gaat er hier echt om dat de Tado thermostaat, die in de woonkamer hangt, dus inderdaad niet goed overweg kan met vloerverwarming. Wij hebben in de woonkamer zelfs nog twee kleine radiatoren hangen, waardoor de traagheid in het systeem minder is (snellere temperatuur response na CV activeren/stopzetten). En nog werkt het niet fatsoenlijk, omdat het leerproces bij de Tado gewoon niet functioneert.
Dank voor je toelichting, nu toch maar even het Tado ervaringen topic wat uitgebreider aan het doorlezen. Mocht je in de tussentijd een goed alternatief voor Tado gevonden hebben laat het dan gerust even weten.
Er is helaas niet echt een beter alternatief als je ook je radiatoren wilt aansturen
Heel veel overshoots
constant eigenlijk 1 tot 2.5 graden
men heeft mij aangeraden om in de praktijk van mijn vrouw een bijkomende kamerthermostaat te hangen. kostprijs 129 euro .. resultaat .. zelfde probleem, soms nog erger.
dan maar terug de helpdesk, na veel vijven en zessen kreeg ik 5 nieuwe radiatorknoppen toegestuurd ter vervanging omdat de vorige blijkbaar calibratieproblemen hadden .. VIJF van de acht knoppen.
Sinds eergisteren die nieuwe knoppen geinstalleerd .. nope .. nog steeds het zelfde ..
Terug maar een bericht naar helpdesk ..
antwoord
Beste Chris,

Bedankt voor uw bericht.

De tado° thermostaat is een PID geregelde thermostaat. Dit betekent dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige gemeten temperatuur, maar ook naar de temperatuurtrend. Als tado° detecteert dat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur ligt, maar wel aan het dalen is, zal tado° preventief beginnen met het verwarmen van de kamer.

Het is ook volstrekt normaal voor tado° om te blijven verwarmen voor een bepaalde periode, nadat de gemeten temperatuur de ingestelde temperatuur overschrijdt. Deze maatregel verhoogt de efficiëntie door te voorkomen dat tado° direct weer om warmte vragen moet, na het bereiken van de ingestelde temperatuur. Hier vindt u meer informatie over PID besturingstheorie: https://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller

Mocht de overshoot bij de kamer praktijk constant blijven en niet meer dalen n het bereiken van de ingestelde temperatuur, wissel de knop met een andere knop en geef ons a.u.b. feedback of het hierna beter gaat.

Met vriendelijke groeten,

Maarten

KNOP vervangen ?????? net de knop vervangen !!!!!!

Nu effe alles opgevolgd en een detail doorgestuurd

Beste Tado support,

Hartelijk dank voor het standaard antwoord rond PID, ik ben zeer op de hoogte van een PID apparaat .. nu nog deftig aan de praat krijgen.

Allereerst toch nog even meegeven dat alle 'defecte' knoppen reeds werden vervangen door de nieuw toegestuurde knoppen.

De kamerthermostaat die werd toegevoegd omdat de knop niet goed werkte in de ruimte "praktijk" staat nog steeds ingesteld als 'measuring device', dus niet de net

vervangen radiatorknop doet de temp metingen maar de de kamerthermostaat. De kamerthermostaat ligt in de uiterste hoek van de kamer op de kast, op een hoogte van 1.5 m

om een optimale temperatuurmeting te kunnen bepalen.

Dat Tado anticipeerd om de temperatuur op een bepaalde hoogte te houden en dat er altijd wat 'overshoot' zal zijn, daar kan ik absoluut inkomen.

Maar de ingestelde temperatuur in de kamer zou toch niet echt met 2 graden mogen verschillen. Er zijn echt veel te veel pieken.

Ik praat nu over de ruimte 'praktijk'.

Even een overzicht van temperatuur in de ruimte praktijk deze morgen ..

07:30 temperatuur is dan 18.5 graden, gemeten door kamerthermostaat, het ingestelde schema van 21.5 graden instelling voor de ruimte begint aan te vangen

07:37 de verwarming draait op volle toeren (er zijn drie "SSS" duidelijk te zien die aangeven dat de warmtevraag op hoogste niveau is), de bereikte temperatuur op dit ogenblik is 19.6 graden

07:40 de verwarming begint minder warmte te vragen (er is nog één "S" teken duidelijk te zien, dus minder warmtevraag, afbouw), de bereikte temperatuur is dan 19.7 graden

07:42 de vraag naar warmte stopt (er zijn geen "S" tekentjes meer waar te nemen, of de radiatorknop dan ook dichtgedraait wordt is mij niet duidelijk, kan je niet afleiden uit de statistieken, de temperatuur op dit ogenblik is 20.1 graden

08:16 er is nog steeds geen vraag naar bijkomende warmte er zijn geen "S" tekentjes te bespeuren (staat de knop dicht??), de temperatuur is dan 22.3, terwijl de gevraagde temperatuur 21.5 graden is in het schema, een overshoot van 1.2 graden, bon, nog acceptabel als dit een éénmalig gebeuren is in de ochtend om de temperatuur constant te houden in de ruimte

08:17 oeps .. een warmte aanvraag ???? (er is duidelijk een "S" tekentje waar te nemen in de statistieken, een vraag naar bijkomende warmte ??????), deze warmte aanvraag duurt exact 2 min tot 08:19. de temperatuur in de ruimte was 22.3

08:19 de warmte vraag verdwijnt weer in de ruimte maar de temperatuur is nu opgelopen naar 22.5 graden

08:47 er is geen enkele warmtevraag meer geweest tussen 08:19 en 08:47, goed zo ? maar de temperatuur in de ruimte is ondertussen wel opgelopen tot 23.3 graden Dat is bijna 2 graden teveel ...

09:52 de temperatuur in de kamer is ondertussen gedaald tot 21.6 graden, een anticipatie van Tado om de temperatuur op 21.5 te houden ? er is weer een "S" teken waar te nemen in de statistieken en dus een warmteaanvraag

09:59 er is een bijkomende warmtevraag geweest om 09:53, deze is nog steeds bezig met warmtevraag

10:10 de warmtevraag stopt, de gemeten temperatuur op dat ogenblik is 22.4 graden, alweer een graad teveel, veel te veel om goed te zijn, bedoeling is om de temp op de zelfde hoogte te houden niet om deze plots de lucht te laten inschieten

10:19 er is geen bijkomende warmte meer gevraagd, maar door de vraag naar wamte van 09:59 tot 10:10 is de temperatuur in de ruimte nu zo maar even gestegen naar 23.9 graden

Mijn vrouw is het beu en stuurt mij een bericht dat het niet uit te houden is in de ruimte van de warmte !!!!!!!!

ik heb niet de tijd om dit alles te blijven opvolgen maar uit bovenstaande meetingen en constataties moet toch blijken dat er wat aan de hand is niet?

Voor de ruimte 'woonkamer' kan je en gelijkaardig gedrag waarnemen

Jullie beschikken volgens mij over een pak meer data om die analyses even grondig te bekijken niet ?

Wat is er aan de hand ? Alle deftecte knoppen werden reeds vervangen !!
Ik wil je aanraden om jouw ervaringen ook in een eigen review te zetten, dat is volgens mij de enige manier om Tado deze problemen serieus te laten nemen.

Dit stukje hier trekt bij mij ook extra aandacht:
Ze doen net alsof ze nog nooit van moduleren gehoord hebben, het is toch juist de bedoeling dat de CV zoveel mogelijk branduren maakt, om zo op een lagere temperatuur te kunnen stoken.