1 review

BTO X-Book 17X872 (8GB ram, 128GB opslag, GTX 1050 Ti)

Specificaties 17,2" • 1920x1080 (Full HD) • 128GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

BTO X-Book 17X872 (8GB ram, 128GB opslag, GTX 1050 Ti) Review

Tijgert 11 februari 2019, laatste update op 13 februari 2019, 3.144 views Product geleend

BTO X-Book 17X872 (8GB ram, 128GB opslag, GTX 1050 Ti)

Dun en licht en toch goed gamen? Het kan!

Pluspunten

• Licht en compact
  • Mechanisch keyboard
  • 144Hz FHD IPS scherm

Minpunten

• Geen Thunderbolt
  • Matig geluid
  • Accu duur

Wie is Tijgert?
Tijgert heet eigenlijk Ray van der Heij, 46 winters hard en vader van 3 kids. Ik vlieg voor mijn beroep als gezagvoerder bij een Nederlandse luchtvaartmaatschappij op de Boeing 787 Dreamliner.
Dat narrowed het al heel aardig down, TUI of KLM :).
Op computergebied ben ik een soort van Jack of all trades maar tevens een Master of none.
Een van de dingen die ik wel eens doe is reviews schrijven.

Een Tijgert review, is dat wat dan?
Nou, kijk maar HIER en HIER of je het wat vindt, dat zijn redelijk succesvolle reviews van mijn eigen laptops. Ik reis veel en wil op bestemming toch flink kunnen gamen zonder naar mijn gaming rig thuis te verlangen. Ik heb dus al een paar reviews onder mijn riem en hoewel ik er nooit iets voor terug zie blijf ik het toch steeds doen.

Waarom een review over deze laptop?
Een tijdje terug had ik interesse in een TongFang GK7CN6S laptop voor mijn dochter. Zij vroeg om een laptop om samen met haar broer te kunnen Minecraften (zieltje er bij voor PC en niet bij console, WIN! *O* ) en dus wilde ik iets kopen wat krachtig was en toch licht, klein en schattig genoeg voor haar, maar wel weer gaming size, dus 17”.

Ik heb toen een topic geopend hier op Tweakers om over deze laptop te discussiëren en er wat over te leren. Helaas kwam er bijna geen respons op waardoor ik ervan afzag want het bleef voor mij toch een zoveelste Chinees mystery merk en ik had geen zin om proefkonijn te zijn. Simpele meningen en artikelen hier en daar vond ik destijds niet genoeg om de gok te wagen en dus koos ik voor een kekke 2e hands Asus Strix en all was well.

Onlangs vertelde een goede vriend van me dat hij naar aanleiding van mijn interesse in deze laptop, en mijn persoonlijke ervaring met BTO, deze laptop heeft besteld bij BTO, al heet hij daar de X-Book 17CL872. Dit gaf mij een kans om toch te weten te komen wat dit nou voor ding is en mede Tweakers te helpen die ook dit model overwegen. Ik mocht hem na wat lief aankijken even lenen zodra hij binnen kwam en flink aan de tand voelen zodat ik er een review over kon schrijven.

De review setup:
Ik behandel de onderwerpen/onderdelen in een bepaalde volgorde, van buiten naar binnen, en vervolgens geef ik in elk onderdeel de voor en nadelen aan zoals ik die zie. Aan het einde van de review komt dan een overall eindoordeel met de highlights, zowel positief als negatief.
Overduidelijke ‘nadelen’ zoals “17 inch is zo groot” of “het kost zoveel geld” benoem ik niet zo want dat is een overduidelijke karakteristiek en een zeer bewuste keuze nog voordat je de laptop overweegt. Het is geen verrassing.

Wat aan bod komt; Unboxing, Chassis, Scherm, Invoer, Stroomvoorziening, Internals, Koeling, CPU, GPU, Geheugen, Geluid, Opslag & Netwerk, Bios & Software en Benches.

Unboxing

https://tweakers.net/ext/f/x3W5WqmPamtvIH5Vu0JRYAo0/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/pDEkCfMT0KXyngr3RJYGcHsJ/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/hdLoaYeDVOB1mmryIiY8BVXJ/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/y6k7g4Zd6mvD79g0VEcvgizg/thumb.jpg

De doos waar de laptop in komt is een simpele kartonnen doos met plastic handvat en zonder enige opschmuck of wat dan ook. Deze zit in een overdoos met een grote zwart/witte BTO sticker op de zijkant en een sticker met welke laptop variant/uitvoering er in zit.

De laptop zit in een soort stoffen zwarte zak, geklemd tussen 2 piepschuim delen die de zijkanten omklemmen. De voeding met netkabel zit in een kleinere kartonnen. doos. Verder zit er in de doos, op een kleine bracket na, helemaal niks, geen boekje, geen DVD of USB stick, niks.

Persoonlijk vind ik een boekje welgeteld 1x leuk om (eventueel) te lezen en daarna kijk ik er nooit meer in en neemt het enkel ruimte in of gooi ik het weg, zonde van het geld want je betaalt er wel voor. Als ik wat wil opzoeken in de handleiding dan download ik wel de PDF van de BTO site.

Hetzelfde geldt voor de (nu ontbrekende) DVD. Daar staan heel snel verouderde drivers op en daarna is het afval. Dat kan je ondervangen met een USB stick met de laatste drivers, maar USB sticks zijn ook nog steeds niet gratis dus daar betaal je toch voor en meer dan voor een DVD. De kans dat ik ook net die USB stick krijg die ik graag hebben wil is nagenoeg nul, dus prima dat ze dat ook maar weglaten.

Als je de laptop uit de stoffen hoes haalt wordt je meteen blij, hij is heel smooth en strak :P.

Chassis

https://tweakers.net/ext/f/0X2LODziBVt6Ace0MU1xvMqk/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/AC8fyMJWcpmI4m3sDZlP3G6o/thumb.jpg

De laptop is voor een 17,3" scherm erg dun en klein. Je verwacht van een gaming capabele machine meer bulk. Met slechts 2,4KG is hij prettig licht terwijl hij door zijn dikte van minder dan 27mm heel makkelijk is vast te pakken tussen twee vingers. Het geeft bijna een soort van Ultrabook gevoel.
Op de deksel van zwart geborsteld aluminium prijkt het BTO logo in zilver/chroom. Het deksel is verrassend vingerafdruk proof, net zoals de rest van de machine.

https://tweakers.net/ext/f/RmKFqM5Nn4Urgrg7FsAnAIIz/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/V9kqZf33dmONW3SF1raBAjbi/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/o2PiYXzCyFn5kgjyqnPxX9Vh/thumb.jpg

Aan de voorkant zit een plastic inlay met een grote horizontale streep, hierachter zit een RGB led die (niet te fel) van kleur veranderd als hij aan staat en ademt in Standby. Op de foto is het redelijk te zien, er zit een soort patroon in de strip waardoor het mooier staat dan een enkele lijn licht.
Aan de achterkant vind je de 19,5v voedingsingang, een USB-C poort (3.1 Gen1), 2 mini DisplayPoorten 1.3, een HDMI 1.4a poort en 2 luchtuitlaten.
Aan de rechterzijde zitten in het midden 2 USB3 poorten (3.1 Gen1), een kaartlezer en... een luchtuitlaat (nog een? :? ). De USB3 poorten zitten blijkbaar zo veel mogelijk naar achteren en toch helaas in het midden. Helaas zeg ik omdat ik het zelf fijner vind als ze wat meer naar achteren zouden zitten zodat ik geen last heb van de plug van de muis tijdens gamen.

https://tweakers.net/ext/f/V0VHgxYOmgwjPQf180Yq9TdR/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/d5E4XOeeUK1z2FRxOCsMV4uW/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/jIARoXQsT7plrcwynmM77C5u/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/1vcflpwFwH0UpVVK6RuZStjr/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/7d47jhbC6EN5XwQw9cYT3xGB/thumb.jpg

De onderkant bestaat uit een enkele plaat die van buiten vast zit met schroeven en van binnen met kleine plastic haakjes die erg teer zijn. Er zitten 4 hele brede rubberen voeten op deze plaat waarmee de laptop op de tafel staat en dat is erg fijn want het geeft veel stabiliteit en het voorkomt dat je zelfs met hard drukken de laptop door kan buigen. Hij staat dan ook als een huis. Een ander groot voordeel is dat met dit formaat voeten de lijmlaag na verloop van tijd nagenoeg niet los zal laten en je geen voeten kwijt zal raken (wat met van die kleine rubbertjes nog wel eens gebeurt).

Aan de voorkant onderop zitten kleine roosters voor de downward firing woofer en de speakers. Het geluid gaat dus in feite van je af in plaats van direct in je gezicht.
De luchtinlaten zitten onderop in een relatief modieus patroon, niet simpel haaks maar onder een hoekje in een patroon. Het oog wilt daar ook wat.
Dan de linkerzijde. Daar zitten de microfooningang en hoofdtelefoonuitgang (beide een 3,5mm Mini-jack), een USB2 poort (heel handig, USB2 is je fallback als iets absoluut weigert met USB3 te werken, en dat bestaat) en een RJ45 Gigabit ethernet poort met springloaded klepje zodat hij bijna dicht staat als je hem niet gebruikt.
Als laatste vinden we linksachteraan een luchtuitlaat en een Kensington Lock gaatje. Wat? Alweer een luchtuitlaat? Ja, dat zijn er nu al 4. Waarom, dat komt straks wel.

https://tweakers.net/ext/f/hx1HhO1bFhlEBNuFmcRTF2g1/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/EjnXpwszNc1IMFLy982ANgoJ/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/Lf9H8ppqtEkgtYEaNg3ioXuZ/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/0KfoU5VidgREFEVRKzJ87SLi/thumb.jpg

Wanneer je hem open klapt zie je de pracht en praal in volle glorie. Een mooi scherm wat met stevige scharnieren op de uiteinden vast zit met weinig flex, met een webcam bovenin en een hele dunne rand, een mechanisch keyboard met per toets RGB toetsen, een hele brede touchpad met mysterieus puntje linksboven, wat stickers en bovenin een inlay met zilveren lijn en twee knoppen. Naast de knoppen zitten drie rode ledjes voor de Power, Caps-lock en Charging indication... maar niet voor HD activiteit.

Op de inlay bovenin na is de hele bovenkant (dus ook de palmrests en naast het keyboard) voorzien van een rubberachtige laag. Dit voelt prettig zacht en is dus ook erg vingerafdrukbestendig _/-\o_ .

Scherm
Het scherm is een genot om mee te werken. Het is een BOEhydis NV173FHM-N44 wat neer komt op een mat Full-HD (1920x1080) IPS scherm van 144Hz, ideaal voor gamen dus. Ghosting is hier absoluut afwezig (zie UFO ghosting test) en de kijkhoeken zijn nagenoeg perfect, 88 graden in alle richtingen volgens de specs en dat klopt ook wel. Met 72% weergave van de NTSC kleuren zit het qua kleurechtheid ook meer dan goed.
Ik heb met mijn Spyder Pro5 het scherm gekalibreerd en het verschil tussen met en zonder kalibratie is enkel te zien als je hetzelfde plaatje heen en weer schakelt. Helaas heb ik niet het software pakket om er een kekke grafiek bij te maken, zo een met van die elipsen ofzo. (iemand?)

Met IPS heb je uiteraard wel een lichte 'IPS glow' zoals dat heet, wat op gitzwarte achtergronden licht zichtbaar is. Dat is een karakteristiek van IPS en de ene vindt dat storend terwijl de ander niks merkt.
Op foto's komt het zwaar overdreven over (zie mijn andere reviews en de foto hierboven) dus dat is NIET representatief.
Verwar IPS glow ook niet met backlight bleeding, dat laatste is bij dit scherm absoluut niet merkbaar.

https://tweakers.net/ext/f/sgK8N3kmYq4bJYteO5HslT1X/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/kt6k4vaUnqPmI0e6OOl1M7pE/thumb.jpg

Op de bezel zitten ook rubbertjes om het scherm te dempen en te beschermen bij het dichtklappen. Het zijn echter niet van die lompe 'knoppen' op de hoeken maar rondom de bezel 7 hele dunne streepjes rubber. Het valt bijna weg in de rand van het scherm dus je ziet het amper en dat geeft een heel schoon uiterlijk.
Het scherm zit in een hele dunne bezel met links en rechts maar 6mm rand. De rand onderin is 2cm en bovenin op zijn dikst maar 1,2cm en dat is vanwege de 720p (1MP) webcam met een eh.. raar lampje ofzo?
720p is heden ter dage zeker niet veel voor een webcam, maar het is voldoende en het zit er wel in.
De twee gaatjes aan weerszijde van de webcam zijn de microfoons. Er staat nergens dat het stereo geluid op kan nemen, maar ik zie twee microfoons... dus het zou zo maar kunnen.

Maar dat rare lampje naast de webcam... wat blijkt, dat is een soort infrarood straler. Ik zeg 'soort van' want infrarood kan je niet zien dus het is vast een indicatie lampje wat OOK infrarood uitstraalt. Dat betekent dat net als een moderne iPhone kent deze laptop FaceID (!). Je kunt dus Windows unlocken enkel door naar de camera te kijken, en je moet er ook echt naar kijken anders ziet hij (net als een iPhone) dat je niet kijkt en dan unlockt hij niet. Dit biometrische systeem heet Windows Hello en werkt echt fenomenaal! Ik mis het nu al nu ik die laptop niet meer heb want mijn oud kreng kan dat dus niet :(

https://tweakers.net/ext/f/LzdjXld2G1lMCbv84fnWrB5X/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/JkKXzmLKnvYrzb1dnQ1c5SxG/thumb.jpg

Het gehele scherm zit vast op het chassis met 2 kleine scharnieren op de uiteinden. Er zit prettig weinig speling in de scharnieren waardoor het scherm stevig staat. Ook qua flex door torderen van het scherm is het scherm erg stevig, het kan dus wel een stootje hebben zonder dat het natrilt.

Het scherm heeft geen springloaded slotschuifje aan de voorkant en helaas officieel ook geen G-sync.
Dus tenzij freesync uitgebreid gaat worden naar laptops zul je mogelijk tearing krijgen met Vsync uit en anders wat lagere performance met Vsync aan.

Invoer

https://tweakers.net/ext/f/4qboegz9WziyUu6nZUHYviLZ/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/xGPtRLmWKRU3svzaUxKMlu55/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/4VCDgkZqYSs88nsiYWgE6cTA/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/gO3yCwuv5GJSKgq2hv2Z9SaT/thumb.jpg

Het mechanische keyboard ziet er een beetje spacey uit zo met toetsen met afgesneden hoeken, maar het tikt perfect. De toetsen zijn lichtelijk concaaf en elke toets heeft zijn eigen RGB ledje. Niks 'zones instellen' zoals vroeger, elke toets kan je afzonderlijk een kleur geven met de bijgeleverde software. Zowel de toets zelf geeft licht als dat er een subtiele gloed van onder de toetsen schijnt.

https://tweakers.net/ext/f/lYLZE7NemdIs1YAnL0iKqqch/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/5cNdRnRU9xK9Bd5kHZbCq0bw/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/RSTg4c8mpopfbb9jpk5X0N1E/thumb.jpg

Het mechanische van het keyboard doet sommige mensen vrezen dat het misschien te veel geluid maakt met indrukken, maar niks is minder waar. Deze toetsen zijn de TongFang variant van de Cherry Brown toetsen en die hoor je nagenoeg niet, enkel genoeg om de aanslag te registreren. Het is echt een heel fijn keyboard en beter dan welk membraan keyboard ik ook heb getest.
(de 15" variant van deze laptop gebruikt Cherry Blue-achtige switches en die hoor je wel duidelijk).

https://tweakers.net/ext/f/3C9iXKrmmWST1hSlYUMrQwUT/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/ULZKYJkasrAW0KByv06xXI7M/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/CZHftLPwKEd6npnVqArK3CqB/thumb.jpg

De touchpad is er een van het formaatje XL. Meer dan 13cm breed en meer dan 7,5cm hoog. Het ondersteunt alle veeg, pinch, swipe en scroll bewegingen en is glad en gevoelig. De beide muisknoppen zitten in de touchpad geïntegreerd en zijn over ongeveer de helft van de hoogte makkelijk in te drukken. Dit werkt heel fijn als je veel real estate wilt om te muizen maar kan wat lastig zijn als je nauwkeurig wilt muizen. Als je dan wilt klikken kan mogelijk net je pointer iets verschuiven, in theorie.
Er zit een klein rondje linksboven op de touchpad en dat is dus de aan/uit schakelaar van de touchpad.
Je hoeft dus geen Fn+key combo in te drukken maar enkel 2x op het lampje te tikken en het gaat aan, wat aangeeft dat de touchpad uit is. Tik er nog eens 2x op en het lampje gaat uit wat betekent dat de touchpad weer werkt. Clever. (de foto is met de beschermende folie er nog op, vandaar dat het glimt en de opdruk er bij staat).

Als laatste zijn er twee knoppen rechtsboven in de inlay. We hebben een powerknop en een performance switch knop. De powerknop is redelijk self explanatory maar de performance switch knop schakelt een paar dingen.
Als eerste schakelt hij de maximale CPU snelheid in, gaat het fanprofiel van daar waar het op stond naar Gaming, dan schakelt het de Windows startknop uit en schakelt vervolgens het game lichtprofiel in waardoor de WASD en pijltjes toetsen oplichten en de rest uit gaat. Op het scherm zie je een kleine OSD dat laat zien dat hij van Office naar Game schakelt.
Druk je er nog een keer op dan gaat hij in de Office stand met beperkt fangeluid en ditto CPU snelheid.

Nu we met de buitenkant klaar zijn is er nog 1 ding over en dan gaan we door met de internals.

Stroomvoorziening

https://tweakers.net/ext/f/nVfNjbKaEdWrDx9pZTfXbzGO/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/XC8GxlpgoEnlOAwZuKuLoHpw/thumb.jpg

De voeding is van FSP Group, een hele bekende naam in voedingen, en van een redelijk normaal formaat voor het vermogen wat hij geeft, 150mm x 75mm x 25mm. De GTX1050Ti krijgt een 150W voeding mee terwijl de GTX1060 in deze laptop een 180W voeding mee krijgt. Het betreft hier dan model FSP180-AJBN3

De voeding slikt tussen de 100v en 240v aan spanning en geeft dan met een vrij standaard plug 19,5v af waarbij spikes van 187W afname voorkomen maar geen probleem zijn. Na ruim een half uur op zijn max te staan stampen wordt de voeding bij een kamertemperatuur van 20 graden zo'n 40,6 graden warm. Niet zo heel warm dus, voor een voeding. Wanneer het systeem een tijdje idle'd op Game mode zakt het opgenomen vermogen naar zo'n 30W met het scherm op full bright en WiFi aan.
Het enige wat ik verder op kan merken is dat er geen ledje op de behuizing zit dus men kan niet zien of de voeding in bedrijf is.

Behalve met de netvoeding kan de laptop natuurlijk ook gevoed worden met de accu.
Het betreft in deze laptop een relatief kleine 3-cel Li-ion accu van 46,74Wh / 4100mAh. Het modelnummer van de accu begint met GK5CN en dat is toevallig ook de originele naam van de 15” variant van deze laptop. Voordat BTO er zijn stickers op plakt heet deze laptop eigenlijk de GK7CN6S omdat het een 17” model is. Er is ook een optionele 4-cel accu beschikbaar van 62,32Wh die mogelijk beter in dit 17” model zou passen, maar vreemd/jammer genoeg is dit niet beschikbaar via BTO.

Hoewel de accu niet van de buitenkant te verwijderen is kan men hem wel relatief makkelijk vervangen.
De onderkap komt (na de nodige schroeven verwijderd te hebben) in zijn geheel van de onderkant van de machine af waardoor je direct alles kunt zien en overal goed bij kan. Met slechts enkele schroeven en een stekkertje is de accu los. Reserve accu’s zijn bij BTO te krijgen maar zijn ook volop buiten BTO te koop.

https://tweakers.net/ext/f/w0iGcHodGgu6FZ2QNcGCAgxK/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/oczuHKDtZrlLjHP4GnTcPqTx/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/wuuMAmjx5WV6PtXgjDPKj2gq/thumb.jpg

EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT!

Er is een extra grote batterij beschikbaar bij een externe winkel die bij opoffering van je 2,5" bay zo'n 40% tot 60% extra batterijduur geeft. HIER of HIER.

De accuduur van de 3 cell Li-On bij normaal surfen over WiFi is niet 'stellar' en met 2 uur 36 minuten niet eens in de buurt van een echte Ultrabook, maar door de betere opties zoals de 4 cell accu en de nog grotere niet standaard accu is dit best ver op te rekken. De accuduur bij gamen op batterij ga ik niet testen want daar is een GTX1060 niet voor bedoeld, die trekt elke accu gewoon snel leeg. Zonder adapter er aan kan je gewoon niet veel verlangen qua gamen, maar dat is bij elke laptop zo die zijn zout waard is op game gebied.

Internals

https://tweakers.net/ext/f/XyIr3JCKLeJkYrNfq1Lqygxa/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/V0VHgxYOmgwjPQf180Yq9TdR/medium.jpg

Nu we toch de onderkap eraf hebben gaan we maar naar binnen :P

https://tweakers.net/ext/f/aG0skdi9XxsgIZsDRqE5i3c8/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/thH0rpEXvMuqHZj49Ic9AmkF/thumb.jpg

We beginnen onderaan, daar zie je links en rechts de zwarte speakers (1) zitten. Het zijn 2 Watt speakers met elk een eigen klankkast. Aan de rechterzijde (en dat is dan links als je de laptop normaal voor je hebt staan) zit ook een kleine woofer (2).

https://tweakers.net/ext/f/oQnzUGm14aYwToLhTPeoV3qg/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/Rt9G9Cqz5Duytu912weMZnrq/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/iW9Db2alJvjDtxi5WGnJo49y/thumb.jpg

Vrijwel in het midden rechts zie je de accu (3) waar we het net nog over hadden. De ruimte die daar links van zit is de enige plek waar je een 2,5” schijfje (4) kwijt kan.
De kleine bracket die los in de doos zat is er dus voor om de schijf vast te schroeven in het chassis. Beetje raar dat dat niet standaard er al in vast zit en je met een los onderdeel zit wat makkelijk kwijt kan raken.

Aan zowel de linkerzijde als aan de rechterzijde zit een klein dochterbordje (5) waar de USB poorten, LAN jack en cardreader op zitten die bevestigd zijn aan het moederbord met een flatcable. Rechts van het linker dochterbord zit een kleine ruimte en vervolgens de m.2 SSD (6). Als je op de bodemplaat aan de binnenkant kijkt zie je een stukje metaal met blauwe pad (7), die is om de m.2 SSD te koelen want die kunnen loeiheet worden.

https://tweakers.net/ext/f/DVVsBGpN2i3FAQJtCtCyRX8O/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/e5bBpqlMkChwEzA82S9BoDXm/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/crmXh78f18KPIFty8YKSIyUS/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/L05QRU9gQzErhfNdoCGuAyEs/thumb.jpg

Verder naar rechts vinden we de chipset (8), aansluiting voor de accu (9) en de twee zwarte rechthoeken zijn de bescherm plasticjes waar de geheugen SODIMM’s (10) onder zitten. Daar rechts weer van zit de Intel 9560NGW WiFi kaart (11).

Dan blijft het grote zwarte vlak van de koeler met heatpipes over. De twee ventilatoren zijn duidelijk te herkennen. Tussen deze ventilatoren zitten links een groot zwart vlak en rechts een wat kleiner zwart vlak, dat zijn respectievelijk de GPU (12) en de CPU (13).

Ik sprak net al over een kleine loze ruimte naast de SSD, het kleine dochterbordje en de speaker klankkasten. Dit samen met de accu met het model nummer van de 15” versie duidt er op dat de 15” versie van deze laptop exact hetzelfde moederbord heeft maar dan zonder de ruimte naast de SSD, kleinere speaker klankasten, geen woofer en waar beide dochterbordjes gewoon wat dichter tegen het moederbord aan zitten. Dit is een veelgebruikt systeem om toch meerdere formaten aan te kunnen bieden zonder de meerkosten van het ontwikkelen en maken van meerdere moederborden.

Koeling

Van zowel de GPU als de CPU komen 3 heatpipes af, maar slechts een enkele heatpipe is gedeeld tussen beide (roze lijntje). Dit is expres gedaan zodat als bijvoorbeeld de GPU heel hard moet werken maar de CPU nauwelijks de fan van de CPU alsnog meewerkt met de koeling van de GPU. Andersom werkt dat natuurlijk net zo. Een volledig gescheiden systeem zou dan ook beduidend minder presteren omdat beide componenten tot de max belasten heel moeilijk is en je dan bijna altijd koelcapaciteit onbenut laat, wat je juist in een laptop niet wilt. Het is geen makkelijk systeem om te maken omdat beide koeloppervlakken van de CPU en GPU exact opgelijnd moeten zijn en op exact de juiste hoogte moeten zitten, anders maakt het slecht contact en gaat koelvermogen verloren.

Zou je dan niet alle drie de heatpipes willen doorverbinden zeg je?
Kan, maar liever niet, als je dat zou doen dan zou in een thermisch erg belastend scenario de GPU bijvoorbeeld te veel hitte aan de CPU kunnen afgeven waardoor die moet gaan throttlen, of vice versa.

https://tweakers.net/ext/f/VMhx3PuyIiwwfueQnHUGwdD7/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/qerajo0YHRJ7ObKUgR7EHovA/thumb.jpg

Het bijzondere van de opstelling in deze laptop is dat twee van de drie heatpipes als het ware zelfs voorbij de ventilator en gewoon de hoek om gaan om daar ook koelribben te verwarmen. Normaliter gooit een centrifugaal ventilator de lucht maar aan een enkele kant er uit. Maar omdat de ventilator nu aan twee kanten open is wordt daardoor lucht zowel naar achteren als naar de zijkant naar buiten wordt geslingerd. Hierdoor vergroot je de koelcapaciteit aanzienlijk wat in een dunne laptop met high performance onderdelen geen overbodig luxe is.

De reden dat er hier aan beide zijkanten ook 2 heatpipes zitten is omdat er plek voor is en de reden dat er plek voor is is omdat dit moederbord hetzelfde is als in de 15” versie zoals ik hierboven al vermelde.
In de 15” versie is er slechts een enkele heatpipe die 'de hoek om gaat' en zijn de ventilators een flink slag kleiner.
Men trekt bij de 15" versie vanuit bittere noodzaak wel een tweede heatpipe door van de GPU naar de CPU kant van de koeling omdat het systeem anders de GPU niet genoeg koelt.

https://tweakers.net/ext/f/qZ84bUXj31WJnzptXI4NgNG0/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/5Hzy5DzqZYdbP4T8M0DIE7FG/medium.jpg

Wellicht mede doordat de 17" variant een best formaat fans heeft valt zowel de hitte als de geluidsproductie zeker mee. Bij een kamertemperatuur van 19 graden is bij langdurig volle CPU belasting de geluidsdruk zo'n 44,7dB en het chassis op zijn heetst 35 graden. Bij langdurig volle CPU+GPU belasting loopt de geluidsdruk op tot zo'n 52,5dB terwijl het chassis niet heter wordt dan 41,7 graden op zijn heetst.
Beide zeer zeker niet belastend tenzij je al horendol wordt van een vloerventilator of een airco.
Deze temperaturen lijken misschien oncomfortabel om er langere tijd mee te gamen, maar daar waar die temperaturen gehaald werden kom je nooit met gamen. De WASD toetsen werden bijvoorbeeld nooit warmer dan 25 graden en de pijltjes toetsen niet warmer dan 30 graden. De palmrests waren nog koeler omdat die verder van de hittebron af zaten dan de toetsen.

Normaliter zou ik de koeler verwijderen zodat je kunt zien hoe bijvoorbeeld de geheugen chips contact maken en van welk materiaal de koeler is (koper), maar deze laptop is niet van mij dus deze keer sla ik dat over.

CPU

https://tweakers.net/ext/f/htky19BOwnVb725m7A5KphaC/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/NIAV8CI6EOBWAVBR53llUv4p/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/LGAFFveul49JRy3Lg6ZERSDw/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/je5Yv3MNDd4ZMXOYSmxPJhCr/thumb.jpg

In deze laptop zit een 6 core/12 thread Intel Core i7-8750H CPU op het moederbord vast gesoldeerd en niet in een voetje. Het voordeel hiervan is dat de laptop dunner kan zijn want het scheelt een voetje in de dikte. Het nadeel hiervan is dat wanneer de CPU niet goed zou werken je het hele moederbord, inclusief een goede GPU, zou moeten vervangen. Zeer gespecialiseerde bedrijven zouden de CPU kunnen vervangen, maar dat is erg kostbaar en je weet nooit zeker of het wel de CPU is die stuk was, je zou dan eerst de operatie moeten uitvoeren en dan pas zien of dat wel het probleem was.
Gelukkig gaan CPU’s weinig stuk dus een echt groot risico is het niet.

Vastgesoldeerde CPU’s zijn vaak ook energiezuinige varianten, zo ook hier met de i7-8750H die standaard loopt op 2,2GHz met een single core turbo naar 4,1GHz.
Hoewel het maximale vermogen (TDP) volgens Intel 45W is stond deze volgens Throttlestop op 65W.
Ik weet niet of dit een fluke is of dat dit zo hoort of dat ik iets verkeerd zie, maar alle tests deed hij met 65W als plafond en dat liep vlekkeloos.
Als hij met alle 12 threads staat te stampen wordt hij natuurlijk wel warm en hikt hij tegen throttlen aan.
Als je dan ook nog de GPU gaat belasten dan gaat hij inderdaad te heet worden en throttlen, wat dan meteen demonstreert dat die gedeelde heatpipe echt werkt (en dat 65W verstoken ook best te doen is in deze setup).

Met een duurtest van een half uur en enkel de CPU maximaal belasten kwam hij tot 86 graden terwijl met CPU+GPU belasten hij rond de 95 graden bleef hangen. 95 graden is de temperatuur waarop hij gaat throttlen. Als hij niet throttlede liep hij op alle 12 de threads op 3600Mhz terwijl dat met throttlen hoverde rond de 3200MHz, iets mindrer maar niet heel schokkend dus en een prima resultaat voor het hele systeem maximaal belasten.

Deze CPU is de enige smaak die ze hebben, er is niks beters of slechter beschikbaar in dit model.

In de CPU zit ook een GPU ingebakken, een Intel® UHD Graphics 630. Hieronder daarover meer.

GPU

https://tweakers.net/ext/f/KWKjVL7bMUgI98m5Zb6GZblk/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/XaiTs1eqSqWTg9d5D9hlUo3o/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/FRDQlmOHvHbjnOSVKcYhPW49/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/wGw6EHWpppju2UDa6G1DHkpY/thumb.png

De GPU in deze laptop zit net als de CPU op het moederbord vast gesoldeerd en dus ook niet in een voetje, of zoals voor GPU’s meestal is, op een MXM kaart. Dezelfde voor en nadelen als bij een gesoldeerde CPU zijn hier ook op van toepassing.

Deze laptop komt in twee smaken, met een GTX1050Ti of met een GTX1060. Deze review gaat echter primair over de GTX1060.
Vroeger waren laptop GPU's de afgeknepen versie van desktop GPU's, maar tegenwoordig niet meer.
Je zou initieel kunnen denken dat een laptop dan in ieder geval de mindere desktop variant met 1152 shaders en 3GB geheugen zou krijgen, maar ook dat is niet waar, hij heeft echt de full fat GTX1060 aan boord.

De op de GP106 gebaseerde core van nVidia loopt op 1405MHz met een boost naar 1671MHz. Hij heeft 1280 unified shaders met 6GB GDDR5 geheugen van Samsung op 2002MHz, x4 quad pumped geeft dat 8000MHz. Dit alles draait met een 192bit bus voor een totale doorvoer van zo’n 192 GB/sec.

Als je in de Tweakers lijst kijkt naar een gemiddelde GTX1060 voor de desktop dan zie je wel dat de laptop variant lagere kloksnelheden heeft. Dat is ook niet verwonderlijk met maar twee relatief kleine fannetjes voor zowel de GPU als de 6 core CPU. Maar mocht je wat avontuurlijk ingesteld zijn en de koeling willen verbeteren, de kloksnelheden zijn NIET gelocked. Dat je het weet ;)

Een GTX1060 is de snelste GPU die er in dit model beschikbaar is en ondanks dat er meerdere modellen boven hem staan is hij alles behalve traag en absoluut in staat om fijne resultaten neer te zetten.
Dikwijls knalt hij over de 60fps heen in spellen en heel sporadisch over de 144fps, mits je de eye candy niet te hoog instelt. Dus zelfs met deze mid-range GPU is dit met een 144Hz 1080p scherm een beste combinatie.

Dan als toegift de in de CPU ingebouwde GPU. Dat is een Intel® UHD Graphics 630 met specs zoals in de link aangegeven. Het is niet heel indrukwekkend dat hij er in zit, maar wel handig. Als de GTX1060 stuk zou gaan blijf je wel beeld houden terwijl als de GTX1060 niet gebruikt wordt het aanzienlijk stroom bespaard waardoor de accu langer mee gaat. In principe is de ingebouwde GPU krachtig genoeg om UHD video uit te sturen via HDMI zonder dat de GTX1060 het werk hoeft over te nemen.

De techniek hierachter is dat de Intel CPU altijd het beeld verzorgt terwijl de GTX1060 enkel de berekeningen uitvoert wanneer nodig en dan door stuurt naar de CPU. Heel efficient allemaal tegenwoordig waar het vroeger echt ging om het schakelen tussen de GPU's is het nu een mix van performances naar rato van wat nodig is.

Extra toegift:
BTO heeft nu ook deze laptop met een RTX2060 beschikbaar. Na wat onderzoek en een belletje blijkt dat dit tot de schroeven *exact* dezelfde laptop is met enkel een andere GPU.
Uiteraard kost het meer dan de GTX1060 uitvoering, maar wil je betere prestaties, dan kan dat
Sterker nog, de RTX2060 is nu de bodemkaart, je kan zelfs een RTX2070 erin krijgen! :P

Geheugen

Voor de dual channel geheugen configuratie zitten er twee SODIMM sloten onderin die bloot komen te liggen als je de bodemplaat verwijdert. Je ziet dan twee zwarte plastic rechthoekige beschermfolietjes.
Pel die even omhoog en de sloten schijnen je tegemoet.

Er past maximaal 2x 32GB DDR4 in voor een totaal van 64GB.
Volgens Intel en de handleiding van TongFang zou er 2666MHz geheugen gebruikt kunnen worden, maar volgens Aida liep bij mij het geheugen toch echt maar op 2400MHz, zelfs na een re-install.
Er zitten in deze machine 3000MHz G.Skill reepjes dus dat is theoretisch geen beperking. Maar het is ook nergens in de bios in te stellen... Hmmm... :?
Het enige wat ik hieruit kan concluderen is dat hij wel met specifiek 2666MHz reepjes op 2666MHz zou lopen omdat de SPD dan de juiste snelheid instelt en deze G.Skill reepjes niet verwachten om op 2666MHz te moeten lopen en dat dan ook niet standaard in zich hebben. Ik heb echter geen 2666MHz reepjes dus ik kan dat niet testen.

BTO verkoopt dus geheugen met snelheden tot wel 3000MHz die je ook voor deze laptop kan selecteren in de configurator, maar je hebt daar blijkbaar minder aan dan aan de correcte snelheid reepjes van 2666MHz. Houd hier wel rekening mee en/of onderzoek zelf even of de reepjes SPD data in zich hebben om op 2666MHz te kunnen lopen.

Geluid

Het geluid in een laptop is altijd een compromis en zorgenkindje. Je hebt niet veel ruimte om deftige speakers in te bouwen en als je dat al hebt moet het geluid ook nog ergens kunnen resoneren anders klinkt het enkel hard zonder body. Maarja, een laptop moet ook weer klein en licht zijn.
Bij mijn eigen 17CL79 (nieuwere model heet dan de 17CL879) was dit vrij goed geïmplementeerd en klonk het zo goed als maar kon vanuit een laptop. Deze laptop echter, not so much.

De Realtek ALC Azalia codec met Sounblaster Cinema 5 (what's in a name) stuurt 2x 2W speakers aan met een enkele hele kleine woofer er naast. Het geluid klonk helder zonder enig hoorbare ruis, maar verwacht niet heel veel beter dan het klassieke schelle laptop geluid. De klankkasten van de speakers en de woofer zullen het vast minder erg maken dan het kon zijn en ermee gamen is zeker wel dragelijk, maar je zult er geen muziek mee willen luisteren. De speakers en de klankkasten zijn er gewoon veel te klein voor in zo’n dunne laptop. Het enige wat nog in het voordeel spreekt van deze setup is dat de speakers het geluid uit de onderkant van de laptop sturen waardoor je wat reverberatie krijgt en het wat beter klinkt doordat de ruimte tussen de laptop en de tafel een beetje als extra klankkast werkt.

https://tweakers.net/ext/f/iqrAgYTXjXkpzN6fZWMIqfhY/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/tDtxqcGqCNkHUrFYN3HZAnTr/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/HeCPL0eq4R8lLRdBUHmpi8L3/thumb.jpg

De software die er bij komt zal gelukkig wel helpen om het beste uit de laptop te halen. Het geluid is met meerdere settings naar eigen smaak af te stellen. Voor diverse soorten headphones en speaker soorten zijn er standaard instellingen beschikbaar om van daaruit fine te tunen.

Opslag & Netwerk

Data kan je in deze laptop kwijt via een normale 2,5" SATA-600 aansluiting en twee m.2 sloten die de volle lengte van 80mm kunnen herbergen en zowel SATA als PCIe x4 (NVMe) SSD’s kan huisvesten.
SATA doorvoer door de SATA poort zal tegen het plafond van 550MB/sec aanhikken voor lezen omdat SATA poorten en SSD’s daar al lang geen limitatie meer zijn, maar enkel de beperking van het SATA protocol.
De m.2 poorten in PCIe modus is waar tegenwoordig de hoge ogen gegooid worden. Met de Samsung 970 Pro van 512MB heb je vrijwel geen beperking wat doorvoer betreft vanuit de m.2 SSD en dat is goed te merken.

Samsung geeft voor de 970 Pro als lees/schrijf snelheden op 3500MB/sec en 2300MB/sec en volgens de test is dat in de praktijk bij deze laptop 'spot on'. De temperaturen lopen bij zulke snelheden flink op en daarvoor zit er op de bodemplaat ook een grote koelplaat met thermal pad die beide m.2 SSD’s helpt met warmte af te voeren.

De USB3 poorten zijn van de 3.1 Gen1 variant die als maximale doorvoer 5Gb/sec halen.
Met een SAMSUNG MZMTD512HAGL 512GB mSATA SSD in een simpele Chinese USB3 behuizing haalde ik lees/schrijf snelheden van 425MB/sec en 113MB/sec respectievelijk.
Vergeleken met wat real life benchmarks van deze SSD in een normale SATA poort doen (gemiddeld 447MB/sec lezen en 203MB/sec schrijven) is dat niet bijzonder indrukwekkend. De schrijfsnelheid blijft dik achter bij wat de SSD zou kunnen, maar ik kan helaas niet zeggen of dat aan de SSD, de behuizing of de USB poort ligt.
De USB3-C poort achterop is net zo snel want het is enkel een andere stekker. De USB2 poort stokt voor zowel lezen als schrijven op 38MB/sec en dat is niet zo verwonderlijk natuurlijk (al is dat voor USB2 toch wel aardig snel, dus wellicht zijn de poorten wel top).

Een nadeel van de implementatie van USB bij deze laptop is dat de laadstroom op maximaal 0,45A blijft steken, minder dan een halve Ampère. Dit heeft als gevolg dat als je een iPad op laadt hij blijft zeggen ‘not charging’ omdat de laadstroom te gering is. Als je hem er aan laat hangen zal hij uiteindelijk wel opladen.

Er zal vast een filosofie achter zitten, maar de ontwerpers hebben de HD activiteitsled weggelaten.
Je kan dus niet zien of een schijf iets doet of niet. Daar zijn OS tools voor die bijvoorbeeld in Windows kunnen laten zien of er HD activiteit is, maar als je aan het gamen bent zie je niks terwijl je dat misschien wel wilt weten.

De cardreader eh... werkt. Mijn SDXC testkaartje is niet stellar maar kreeg er toch 185MB/sec lezen doorheen. Heel respectabel.

Thunderbolt, dat is simpel, dat zit er niet op.

Als laatste de netwerkverbindingen. De bedrade Realtek Gigabit netwerkaansluiting is al zo standaard en uitgewerkt dat deze netjes continu de maximale 100+MB/sec haalt.

De op m.2 PCIe gebaseerde Intel 9560NGW netwerkkaart is Intel's latest and greatest en heeft alles in zich wat je maar nodig hebt;
2 antennes, Dual band (2,4GHz/5GHz) tot 1730Mbps en Bluetooth 5.0. De kaart ondersteunt alle IEEE 802.11 standaarden tot en met AC. Mijn lowly 802.11n kaartje haalde echter nog steeds 28,8MB/sec over een afstand van minder dan 3 meter line of sight _/-\o_

Bios & Software

Als het systeem start krijg je eerst een mooi Toxic logo te zien, het gaming merk van BTO.
Druk dan herhaaldelijk snel op F2 of DEL om in de bios te komen.

https://tweakers.net/ext/f/YulA9RDJnhisTu2vg8Q7F8gh/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/b1NZaiFzqIsWft0rajrN1F6j/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/aOJWPCReTPMm1PFUUhHTtzLG/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/rDuiz8npgwvicqRKxMyrqPB2/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/pkorq1AtmNRrNjA6TgH6xUE2/thumb.jpg

De bios... tja, deze laptop kon bijna net zo goed geen bios hebben. Je kan er wat boot instellingen in wijzigen en de tijd en een wachtwoord erin zetten en dat is alles, je kijkt er dus nooit meer in. Het is dus in dit geval bijvoorbeel heel jammer dat je geen geheugensnelheden kunt forceren. Granted, je kan ook niks verpesten, maar nu loopt een setje wat 3000MHz kan draaien maar op 2400MHz omdat hij het niet snapt en ik het hem niet aan zijn verstand kan brengen. Zonde.

https://tweakers.net/ext/f/3wKQJXUosk7IIZvAt7eLBRZW/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/PYBG42ESJPFk7mZXCQoMDSy6/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/fezqzXq7AYaoWlnpNKfQBn57/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/9TaLGhUMAGciISU37fX31zPh/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/CzM3rft9KwPvSj8ySCoJieH4/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/uScuL5Xue5w7u5Khq8IFk2LG/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/8MGcbMDP3sbhSWbwpnjqJvwb/thumb.jpg

De systeem software die je er bij krijgt is niet bijzonder uitgebreid maar je kan er wel een aantal interessante en belangrijke instellingen mee beheren. De verlichting bijvoorbeeld, een zeer uitgebreid onderdeel waarmee je op het toetsenbord lichtpatronen kunt instellen of per toets een kleur kunt kiezen.
Ook de power profile instellingen kun je beheren, wat eigenlijk ook gewoon met die ene knop bovenaan het toetsenbord kan.
Een handige feature is de Turbo knop, die in feite niks anders doet dan de ventilators meteen op max laten draaien.

De laptop komt zonder driver installatie medium, dus zonder DVD of USB stick. De Windows installatie die al voorgeïnstalleerd is heeft echter alle drivers en software er al op zitten.

Performance

Geen enkele review is compleet zonder benches. Helaas ben ik de kunst van balkgrafieken maken nog steeds niet meester en heb ik geen tijd om tig spellen te benchen dus je zal mijn bevindingen moeten lezen.
De scores zijn absoluut, worden niet vergeleken met andere systemen en vanille gedraaid zoals de benchmark zelf bij opstarten voorstelde.

PCMark10 : Score 5279, Essentials 9086, Productivity 7387, Digital Content Creation 5951

3DMark TimeSpy : Score 3887, GPU 3635, CPU 6425

3DMark FireStrike : Score 10005, Graphics 11155, Combination 4272

3DMark Skydiver : Score 38483, Graphics, 37139, Combination 14229

3DMark Cloudgate : Score 30821, Graphics, 78003, Physics 9888

Unigine Superposition Benchmark : 7912

Unigine Heaven Benchmark 4.0 : FPS 118.1, Score 2975, Min FPS 29.7, Max FPS, 240.1

Unigine Valley Benchmark 1.0 : FPS 113.3, Score 4739, Min FPS 39.0, Max FPS 186.7

Cinebench R15 : OpenCL 102.33 FPS, CPU 1248cb

Deze laptop doet wat hij kan voor zijn afmetingen en dat doet hij goed. Hij oogt weliswaar zakelijk maar het is echt een volwaardige Mid-Range game laptop.
In geen enkel onderdeel scoort hij echt slecht maar als ik zijn zwakste punt mag aanwijzen dan is dat toch wel het geluid, gevolg door de accuduur. De accu is niet bijzonder slecht, maar dat er de kleinste in zit terwijl er een grotere beschikbaar is, zelfs door TongFang zelf, is gewoon cheap.
Zijn sterktepunten? Het scherm is fe-no-me-naal mooi en goed, hands down een van de beste die ik zelf ooit gezien heb, gevolgd door het keyboard.
Een eervolle vermelding is de Windows Hello/FaceID achtige inlogmethode. Dat is erg prettig en ik mis dat echt nu.

Voor zijn Mid-Range grafische chip zet hij steeds hele fijne resultaten neer om mee te gamen. Ik heb zelf in mijn laptop een GTX1080 met een UHD scherm en om met deze Xbook te moeten gaan gamen zou ik best overleven!

Andere gripes? Mwa, geen Thunderbolt kan je jammer vinden of niet. Verder? Nee, ik vind dit een hele fijne machine... misschien dat ik toch nog eens zelf ga kijken voor die RTX2060/2070 variant, helemaal nu de 'oude' GTX serie laptops zo veel goedkoper zijn geworden zal de nieuwe serie qua prijs deze 'oude' serie over nemen. :P

Heb jij ook een BTO X-Book 17X872 (8GB ram, 128GB opslag, GTX 1050 Ti)?

Kun je de Nvidia Optimus (switch tussen de intel en nvidia kaart) uitzetten / aanpassen in de bios?
Mooie helder review.
Compliment voor je toegankelijke schrijfwijze en neutrale toon!
Mooi apparaat ook!
Dank je, het moest ook wel een beetje prettig weglezen. Blij dat dat gelukt is :)
Wow wat een uitgebreide review.
Duidelijk verhaal! _/-\o_
Wat een topreview!!!!
Goed verhaal, bedankt voor deze review!
Mooie review, Kan het inderdaad herkennen van de snelheid van het geheugen. Had zelf ook de 3000Mhz versie gekozen maar inderdaad loopt hij niet op deze snelheid. Wat ik ook niet wist. Niet dat het een ramp is maar toch zonder van het geld.
Dan zou ik wel reclameren als ik jou was, iig checken of hij met 2666MHz geheugen wel op 2666MHz wilt lopen.
Omdat de handleiding dat namelijk wel stelt als de haalbare snelheid heb je er wel recht op dat hij dat haalt.
Zag het al snel dat de snelheid niet klopte maar ging er eerst vanuit dat het speccy was die het niet goed aan toonde. Heb het wel nagekeken of het de g.skill ripjaws waren en klopte gewoon. Moet het nu toch even verder uit pluizen en even met BTO gaan praten. Helaas heb ik ook geen so-dimm ddr4 anders wou ik het wel proberen met deze. Messchien zit het in de g.skill ripjaws. Als ik iets kan vinden laat ik het wel even weten.
Bedankt voor je review!
@Tijgert Ik wilde nav je opmerking 'Er is ook een optionele 4-cel accu beschikbaar van 62,32Wh die mogelijk beter in dit 17” model zou passen' weten: Waar vind ik die accu?
Alvast bedankt!
Hai, dat staat heel erg duidelijk vermeld in de sectie van de accu. Lees het nog eens.
Bedankt voor wederom een fijne review @Tijgert ! Mijn vorige BTO is inmiddels 4 jaar oud zag ik laatst en omdat mijn werk pc na 8 jaar toch echt op begint te raken, kan ik zomaar wel eens binnenkort opzoek gaan naar een nieuwe game laptop.

Mijn vorige BTO erg goede ervaringen mee, alleen begaf het toetsenbord het na 3 jaar maar dat is keurig vervangen. Deze zou ik dus dan gaan inzetten als werk laptop.

Wel mooi om te zien dat ze een goed werkend mechanisch toetsenbord in deze laptop hebben weten te verwerken. Goede ontwikkeling lijkt mij toch?
Absoluut, op de GPU na is het ding bijna op alle punten beter dan mijn huidige BTO. Dat gezegd hebbende, ik hoop dat die TongFang ook een RTX2080 in zijn lineup gaat krijgen...
Zit er zoveel verschil dan tussen de 2060, 2070 en 2080? Ik zag bij BTO ook deze https://bto.eu/product/bto-x-book-17x882-rtx/ maar daar zit dan (nog) geen 2080 in, vandaar.
Tussen de 2060, 2070 en 2080 zit net zo’n sprong als tussen de 1060, 1070 en de 1080. Best een flinke hoor. Voorlopig is er enkel een BTO 2080 in een DTR size laptop, maar vreemd genoeg zie je daar niks over in de Pricewatch. Tja, zo verkoop je nooit de aantallen die je wilt...

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3