Athom Homey Pro

Specificaties Max. 50.000 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Athom Homey Pro Review

ratz 9 februari 2019, laatste update op 26 februari 2019, 2.954 views Product gekocht

Athom Homey Pro

Mooi basisstation om alle domotica in huis met elkaar te verbinden; een apparaat voor Tweakers, want de opties zijn eindeloos. Goede community die actief meeontwikkelt aan apps/drivers. Vereist wel een goede Zigbee of Z-wave mesh in huis, bereik van de Homey zelf is voldoende maar niet eindeloos.

Pluspunten

• Domotica basisstation met Zigbee, Z-wave, WiFi, RF 433/868 mHz, Bluetooth en IR
  • Goede mobiele app
  • Community die aktief apps/drivers mee ontwikkelt
  • Compacte vorm, ook geschikt om in het zicht te zetten
  • Aktieve ontwikkeling van het platform door Athom
  • Eindeloos combineren met Homey’s eigen IFTT flows
  • Stabiel functioneren, geen problemen met geheugen of haperende flows
  • Diverse webbased pagina's (flow editor, instellingen)

Minpunten

• Bereik medium, maar voldoende en op te lossen met Zigbee/Zwave mesh netwerk
  • Mobiele app soms te klein om overzicht te houden over complexe flows, opgelost door webbased flow editor
  • Stembesturing via externe devices

Kwaliteit Score: 4
De Homey Pro is een domotica basisstation van het Nederlandse Athom dat de meest gebruikte antennes voor wireless domotica bevat. Dit betekent dat je meerdere systemen aan elkaar kunt koppelen en met “if this, and/or that, then that/else that” flows. Dit geeft eindeloze mogelijkheden, waarmee je bijvoorbeeld je slimme stekkers kunt uitschakelen als je slaapt of er niet bent, of je alarmsysteem kunt koppelen aan je slimme verlichting.

De Homey Pro verschilt van z’n voorgangers door meer geheugen (1 Gb vs 512 Mb) en een dual core processor (1 Ghz). De microfoon en NFC chip zijn verwijderd tov de eerste versie, omdat volgens Athom de werking onvoldoende was (microfoon) of weinig gebruikt werd (NFC). Tevens is de software vernieuwd naar V2, met als meest controversiele wijziging het besluit om geen webinterface, maar primair een mobiele app aan te bieden. In februari 2019 is er ook een webbased flow editor beschikbaar gesteld. Er is nog geen tablet app, maar daar zijn wel plannen voor.

Bouw
De Homey Pro is net als z’n voorganger een bescheiden wit bolletje met een diameter van 12 cm. Er is een programmeerbare meerkleuren LED ring ingebouwd (kan ook uitgezet worden) en het geheel wordt gevoed via bekabelde mini USB. De enige andere aansluiting die er is is een minijack poort. Er is geen mogelijkheid om een bekabeld netwerk aan de sluiten, de Homey is primair een draadloos apparaat. Door z’n opvallende vorm misstaat hij niet in de huiskamer; als hij op een andere lokatie wordt geplaatst (zoals de meterkast - zeker nu er geen microfoon meer in zit) is de vorm weer wat minder efficient.

Mogelijkheden
Door z’n vele antennes zijn de mogelijkheden eindeloos: ik heb zelf Zigbee, Z-wave, RF 433 mHz / 868 mHz en WiFi actief naast elkaar in gebruik. De mobiele app is de plek om ‘flows’ te maken. Voor nieuwe gebruikers zijn de basismogelijkheden snel onder de knie te krijgen; geavanceerde flows vragen wel wat verdiepingswerk - maar dat zal voor een tweaker juist de lol zijn van Homey.
Door de vele antennes zijn de (wat duurdere) Z-wave sensoren en apparaten prima te combineren met goedkopere Zigbee sensoren en apparaten van vb Ikea, Xiaomi Aqara en Innr. Dit scheelt als je huisdekkende domotica wil aansluiten. Z-wave heeft wel in het algemeen een groter bereik dan Zigbee. Dit is op te lossen door een netwerk van Zigbee apparaten (i.p. alle stroomgevoede apparaten, zoals de goedkope Ikea Trådfri slimme stekkers) die een mesh netwerk met elkaar vormen, waardoor het bereik vergroot wordt.
Met de flow app kunnen eindeloze koppelingen gemaakt worden via sensor/apparaat acties, logica statements en virtual devices.
Stembesturing was één van de originele Kickstarter features van de Homey, maar Athom heeft, inmiddels ingehaald door Google en Amazon, besloten dat de Smart assistents van deze bedrijven beter geschikt zijn om Homey aan te sturen dan de oude variant van Athom zelf.

Apps
Koppelen van sensoren is makkelijk, mits het merk ondersteund wordt via een app. Er zijn apps voor de meest gebruikte domotica merken, zoals Philips Hue, Fibaro, Qubino, maar ook voor goedkopere oplossingen zoals KlikAanKlikUit, Ikea Trådfri en Xiaomi. De sensoren toevoegen is eenvouding met instructie op het scherm. Eenmaal aangemeld kunnen er acties van die apparaten toegevoegd worden aan de flows. Welke acties beschikbaar zijn, hangt van de app af. Er zijn apps gemaakt en ondersteund door Athom, en daarnaast is er een levendige community die ook voor een groot deel van de apps zorgt, zoals de Xiaomi ondersteuning en de Heimdall beveiligingsapp.
Waar Homey minder voor geschikt is, is als universele afstandsbediening voor IR apparaten - daarvoor zijn betere oplossingen op de markt. Wel kunnen acties van universele remotes via Homey aan bijvoorbeeld verlichting gekoppeld worden.

Gebruikservaring
Na 2 weken met de Homey Pro zijn een aantal projecten naar wens ingevuld: zo is het professionele alarmsysteem inmiddels gekoppeld aan Philips Hue en zijn alle sensoren van het alarmsysteem uitleesbaar door Homey. Hierdoor kunnen flows gekoppeld worden aan openen van deuren of als het alarmsysteem aan staat.
Het hele huis in inmiddels voorzien van Innr en Ikea Trådfri slimme stekkers die uitschakelen als er niemand thuis is of als ik slaap (stroommeting van smartphone oplader zet de setting “in bed” aan). Hiermee is ca ⅓ van het sluip-stroomverbruik verminderd. Homey is een goede aanvulling voor de NEEO smart remote.
Tot nu toe is het bereik prima en worden flows betrouwbaar uitgevoerd. Ik heb 62 devices aan Homey gekoppeld, 26 apps geinstalleerd en 36 flows geprogrammeerd. De schakeling van een slimme stekker kan wel enkele seconden duren, in tegenstelling tot de directe actie die ik van het Philips Hue systeem gewend ben.

De Homey Pro is een veelzijdig domotica basisstation, met name door de vele draadloze protocollen die ondersteund worden. Dit maakt dat de combinatiemogelijkheden eindeloos zijn. Mede door de aktieve community en de open API worden er veel apparaten ondersteund en wordt er aktief doorontwikkeld.
Athom heeft met de introductie van Homey Pro een aantal controversiele keuzes gemaakt, zoals de keuze voor mobile only en het verwijderen van de microfoon. Dit laat zien dat Athom keuzes durft te maken om te focussen. Dit ondanks het rumoer in de community, met name over het afschaffen van de webclient. In februari 2019 is dit hersteld en is er een webbased flow editor beschikbaar gesteld. Ik heb de webclient en het afschaffen van de microfoon als nieuwe gebruiker niet gemist. De toekomst van Homey is echter wel afhankelijk van apps en de community, - daarom zou Homey er wel goed aan doen om naar de community te luisteren en minimaal snel met een tablet app te komen, want dus het succes is voor een groot deel ook de danken aan de vele vrijwilligers die aktief mee-ontwikkelen.

Webbased beheer van Homey (lokale data, access via Homey API met cloud authentificatie)Overige linksedit 25-02-2019: update webbased flow editor, links toegevoegd

Heb jij ook een Athom Homey Pro?

0Anoniem: 310408
11 februari 2019 15:47
Het laten vallen van een webclient was voor mij de reden om deze upgrade niet te doen. Na twee keer een mac address in typen op een smartphone was het genoeg voor mij. Prima om een lamp mee aan te doen maar om een complexe flow te maken... urghhhh.
Persoonlijk denk ik dat het niet lang zal duren voor een web-applicatie o.i.d. beschikbaar komt.
Zodra de Homey API gepubliceerd is kunnen externe ontwikkelaars hier mee aan de slag.

Ik heb zelf de gewone Homey; als ik op de PC wil programmeren start ik m'n Android VM op en ga ik daar in de Homey app aan de slag.

Dit werkt wel maar is natuurlijk niet optimaal.
Je zegt dat het schakelen van stekkers enkele seconden duurt? Is dit met Z-Wave of Zigbee? Indien Zigbee in combinatie met de Philips HuE bridge?

Enkele seconden is wel heel erg jammer.
Ik heb Homey met het Hue basisstation verbonden. De lampen die los van het Hue basisstation schakelen (vb gekoppeld aan een Zigbee stekker) schakelen inderdaad met een vertraging van 1-2 sec in
Bedankt voor de informatie, vandaag de pro besteld. Ben wel benieuwd om 1 A 2 seconden vind ik niet echt acceptabel voor een apparaat van 400 euro.

Heb ook osram stekkers maar deze heb ik aan de hue gekoppeld maar wil straks ook z-wave modules gaan gebruiken en Ikea gordijnen zodra ze er zijn!
Mooie uitgebreide review.
Je geeft aan dat je door stroom te meten van je telefoon oplader een scene kan schakelen. Ik vraag me af waar je dit stroom verbruik mee meet?
Ook ben ik benieuwd of je de slimme energie meter hebt gekoppeld?

Want voor het meten van stroom en gas via de slimme meter, en het meten van de watermeter en extra kWh meter tbv zonnepanelen krijg ik niets gevonden wat geschikt is voor Homey.
Ik gebruik INNR SP120 slimme stekkers, die meten ook het energieverbruik.

Slimme meter heb ik nog niet kunnen koppelen, gebruik Beeclear SOC om energieverbruik via de P1 poort te meten en lokaal de data te beheren- deze is helaas nog niet compatibel met Homey.

Homey kan sinds de laatste revisie van de firmware wel het gemeten energieverbruik van alle slimme stekkers en verlichting bij elkaar optellen en per lokatie groeperen; ook is het mogelijk de opgewekte energie van zonnepanelen te monitoren met Homey met de zonnepanelen app.

[Reactie gewijzigd door ratz op 11 december 2019 18:44]

Ok, bedankt voor de toelichting.