BenQ EL2870U Grijs, Zwart

Specificaties 28" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

BenQ EL2870U Grijs, Zwart Review

be_yannick 8 februari 2019, laatste update op 8 februari 2019, 135 views Product gekocht

BenQ EL2870U Grijs, Zwart

Prima budget 4k gaming monitor! Mooie kleuren, uitstekende responsetime en inputlag. HDR functie is matig. Het hangt natuurlijk ook van de game af. (Bij RDR2 best uitschakelen!) Eyecare is een aangename toevoeging, zeker voor langdurig gamen of films kijken. De voet is stevig maar niet verstelbaar.

Pluspunten

• Mooie kleuren (10 bit)
  • Eyecare
  • 1 ms responsetime
  • VESA mount
  • Freesync

Minpunten

• HDR-functie
  • luidsprekers
  • Scherm enkel kantelbaar

Het is zoals verwacht een zeer degelijke budgetvriendelijke 4K monitor met zeer mooie kleuren voor dit type paneel.
Ik heb me deze aangeschaft voor de Xbox one X, en het verschil t.o.v. mijn vorige monitor (benq zowie) is indrukwekkend.
4k brengt de games nog meer tot leven en de ultrasnelle responsetime van 1ms en de zeer lage inputlag maken dit een ideaal gamescherm. Dit kan een groot verschil maken bij fast-pased games zoals battlefield,cod,enz...

Het meeste was ik nog verrast over de kleuren ( 10bit of +- 1milj kleuren) t.o.v. mijn vorige monitor. (8bit of +- 16milj kleuren)
Benq kennende zijn de kleurinstellingen out of the box nog niet 100% , maar aangezien dit een veelverkochte gamingmonitor is, vind je hiervoor meer als genoeg tweaks /instellingen op internet terug. Ook de eyecare is een meerwaarde op deze monitor. Ik gebruik wel enkel de bluelight filter, aangezien de lichtsensor het scherm veel te donker voor mij zet. Bleeding heb je gelukkig bij dit paneeltype amper, enkel een verwaarloosbaar lichtere plek in de linkeronderhoek.

De Freesync functie is mooi meegenomen. Deze monitor biedt ondersteuning voor Freesync 1. Dit wil zeggen dat het enkel werkt met AMD gpu's of xbox one x. De playstation weet ik eerlijk gezegd niet. Het werkt enkel tussen de 40-60 fps en er zijn maar weinig games die dat halen op de xbox one x. Ook HDR werkt niet samen met Freesync 1, hiervoor is Freesync 2 vereist.

Nu komen we bij het HDR gedeelte, en ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat dit bij deze monitor geen meerwaarde biedt...
Vanvoor staat een HDR/b.i. knop op het scherm, maar denk eraan dat dit enkel voor gesimuleerde HDR is en geen echte HDR.
Voor de (echte) HDR10 moet je er aan denken dat je hiervoor eerst de juiste instellingen moet toepassen in je xbox/playstation, zodat je monitor een native HDR signaal kan ontvangen. Zodra een game in HDR modus opgestart wordt dit ook gemeld in de rechter onderhoek. Op dit moment kan ik je enkel nog switchen tussen de 2 HDR profielen en niet meer naar je standaard of gamemodus.
High dynamic range (HDR) duidt op beelden met een hoog dynamisch bereik (zowel zeer donkere delen als zeer heldere delen worden goed weergegeven.
Bij HDR draait bijna alles dus om helderheid/contrast en dat is nu net het zwakke punt van deze monitor. Voor een mooie weergave van HDR en de kleuren heb je volgens de HDR10 normen een piekhelderheid van 1000cd/m² nodig, dit scherm kan er helaas maar 350 bieden, waardoor er veel detail en kleuren verloren gaan. Bij sommige games zoals Red Dead Redemption 2, kan je de HDR beter uitschakelen.
Ik heb nagenoeg alle 4k HDR games vergeleken met de SDR (standaard) versie en ik moet zeggen dat enkel Battlefield 5 enigszins een HDR ervaring kan bieden op deze monitor.
Bij het bekijken van 4k hdr Netflix films/series is er precies een compressie probleem. Als er zwarte balken zijn is er zeer lichte soort ghosting zichtbaar op de onderste balk. Aangezien deze functie bij Netflix nog redelijk nieuw is kan de oorzaak bij Netflix zelf liggen. Tijd zal uitwijzen of dit aan de monitor, xbox of Netflix ligt.
De HDR functie is naar mijn mening op deze monitor dus eerder matig/overbodig.

Conclusie:
Top budget 4k gaming monitor met mooie kleuren en snelle responsetime/inputlag.
Wil je echter een degelijke HDR ervaring, raad ik je aan om verder te kijken dan deze monitor.

Heb jij ook een BenQ EL2870U Grijs, Zwart?