Synology DiskStation DS1819+

Specificaties 8-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS1819+ Review

jubeth 4 februari 2019, laatste update op 27 februari 2019, 1.850 views Product gekocht

Synology DiskStation DS1819+

Na klein maandje pielen teruggestuurd. Bleek niet soort NAS dat wij hoopten dat het was, begrijp niet waarom Synology populair is onder tweakers; allesbehalve tweakable. Synology is bang voor modding, blijkt ook uit nieuwe community 'forum'. Oude forum was iets waardoor ik beetje hoopte op herkenning, maar da's voorbij.

Pluspunten

• Mooi solide kistje
  • Saaie config, weinig opties (voor mij geen + overigens)
  • Stille ventilatoren
  • LED-control
  • Zeer zuinig
  • Photo Station/Moments app vervangt evt dure foto hosting elders
  • LetsEncrypt implementatie

Minpunten

• black box bij problemen
  • te beperkt in opties, weinig diepgang
  • prijzig voor de hardware alleen, zelfbouw debian met OpenMediaVault is slimmer
  • php 7.2 is nu pas verkrijgbaar voor deze NAS
  • slechte website, niet inzichtelijk, weinig en missende links
  • Synology PR is de weg kwijt, doelgroep is onduidelijk
  • Afstandelijk overkomend OS, onpersoonlijke te zakelijke support-afhandeling
  • LetsEncrypt DNS01 challenge werkt niet (plugin certbot te oud?)

Kwaliteit voeding Score: 3
Laughing on the outside, crying on the inside. Dat is een beetje wat past bij de DS1819+. Die rubbertjes tegen de HDD zijkanten, waar de harddisk vastklik-strips in moeten, zijn erg fragile, dat houdt het geen 6 keer in/uit halen vol, tenzij je daarop verdacht bent. Die van QNAP en oudere Synology modellen zijn steviger!

Synology lijkt leuk aan de oppervlakte, maar van binnen is hun DSM wat mij betreft geen compliment waardig. Om onduidelijke redenen vinden ze bij Synology voor allerlei standaard linux conventies opnieuw het wiel uit. Zoals de UID en GID conventies, waar al jaren verzoeken over open staan. Krijgt geen gehoor. Ik nam gemakshalve aan dat dit nu wel veranderd zou zijn. Niet dus. Ook hun iptables wrapper gedraagt zich vreemd. Zodra je iets minder gebruikelijks met een firewall moet doen of nodig hebt, dan wordt dat héél lastig.

- SHR2 met btrfs is leuk in theorie, maar als het ding uit het niets besluit dat een "Volume Crashed", dan ben je goed de sjaak. Te weinig redundancy voor simpel de RAID-structuur zelf, zelfs met dual SSD cache. Deze NAS biedt véél te weinig inzicht in hoe je data is opgeslagen, online support is traag en niet erg behulpzaam.
- Als er iets mis is, is het eerste wat ze doen jou de schuld geven. Zelfs als je er alleen SpinRite scanned disks in hebt gedaan die allen 100% OK zijn, weten ze wel een smoes te bedenken die 1 van jouw HDDs zogenaamd incompatibel zou maken voor precies *deze* NAS.
- Ze willen remote fouten op je NAS fixen, met alle security-implicaties van dien, vanaf IP-adressen uit China. Als je voorzichtig aangeeft wat jij denkt dat er mis is, met enige expertise in mijn geval, dan doen ze alsof je gek bent en negeren ze dat volledig. Achteraf bleek mijn analyse meermalen correct, overigens. Geen excuses voor de nodeloze tijdverspilling die ze veroorzaakten door 'filesystem need fixing' te doen op iets wat met 1 verbeterde sysctl config gefixed zou zijn bijv.
- Deze NAS kan (in tegenstelling tot QNAP) binnen hun SHR(1/2) een reeds aangemaakte Array niet verkleinen, alleen vergroten. Dus als je per ongeluk begint met 8 x 6TB HDDs, dan heb je een probleem als je een tikkie terug wilt schakelen omdat je nog wat oude 500GB disks hebt liggen die je in de NAS wilt laten sterven.
- De linux waar DSM 6.* op draait is sterk verouderd (pre kernel 4.9).
- Deze NAS stond het boot-strappen voor Optware/Entware of aanverwanten niet (meer) toe zonder de support-garantie geheel op te heffen, of te gaan solderen op het moederbord, wat het ding nogal beperkt bruikbaar maakt. Zo kun je hier onmogelijk een extra/eigen php of nginx module op installeren, iets wat 'Web Station' al gauw waardeloos maakt.
- De Virtual Machine Manager, waarover ze trouwens erg vaag zijn - het is een linux-editie van Hyper-V (van MicroSoft) - is way overkill voor de CPU in de DS1819+. Één VM met ubuntu mini trekt 'ie net, naast de andere NAS-services.
- Deze NAS lijkt non-stop te schrijven en lezen op je 8 disks, iets wat me enigszins verbaast, omdat ik er maar liefst 16GB RAM in had gezet (waarvan nooit meer dan 4 GB gebruikt werd). En de SSD cache storage space werd ook zéér sporadisch gebruikt. Superzonde. Dit zijn echt beginnersfouten voor linux-server config, en ik begrijp niet hoe zoiets zo'n grote markt als die van Synology en DSM bereikt en bestuurt.

Gillend weggevlucht van deze synology naar een QNAP TS-877. Kost het dubbele, maar dan heb je ook wat. Een verademing t.o.v. onze DS1819+ ervaringen, niet alleen de CPU, maar vooral ook het operating system, QTS. De controle die je krijgt over je storage config komt bij QNAP in de buurt van Unraid, en dat is precies wat je wilt, niet dat Windows Vista achtige toontje wat spreekt uit DSM, dat "wij weten hoe het moet, en wij verstoppen alle kennis voor de domme (apple-mac) gebruiker, dan kan die tenminste niks stukmaken". Onderwijl fucken ze het helemaal up met hoe ze DSM hebben ontworpen 'under the hood'. Van de totaal oninzichtelijke niet gebruiksvriendelijke firewall tot en met de warboel aan gebrekkige eigen mobile apps. Gewoon even betrouwbaar syncen vanaf je android is er echt niet bij. Daarvoor kun je beter uitwijken naar syncthing of nextcloud, maar dat laatste krijg je in DSM echt niet op production-niveau stabiel, en je mist een hoop php modules.

Aanvankelijk dacht ik;
"shit, dan ben ik die Moments AI photo app van Synology kwijt",
en toen kwam QNAP met iets nog veel beters, QuMagie ;-) En het zijn zulke vriendelijke Taiwanezen daar, ik bedoel, this video is so cute.

En wat is dat toch met die verticale disk-mounting? Horizontaal gaan HDDs langer mee.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1819+?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games