Synology DiskStation DS1819+

Specificaties 8-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS1819+ Review

jubeth 4 februari 2019, laatste update op 27 februari 2019, 1.824 views Product gekocht

Synology DiskStation DS1819+

Na klein maandje pielen teruggestuurd. Bleek niet soort NAS dat wij hoopten dat het was, begrijp niet waarom Synology populair is onder tweakers; allesbehalve tweakable. Synology is bang voor modding, blijkt ook uit nieuwe community 'forum'. Oude forum was iets waardoor ik beetje hoopte op herkenning, maar da's voorbij.

Pluspunten

• Mooi solide kistje
  • Saaie config, weinig opties (voor mij geen + overigens)
  • Stille ventilatoren
  • LED-control
  • Zeer zuinig
  • Photo Station/Moments app vervangt evt dure foto hosting elders
  • LetsEncrypt implementatie

Minpunten

• black box bij problemen
  • te beperkt in opties, weinig diepgang
  • prijzig voor de hardware alleen, zelfbouw debian met OpenMediaVault is slimmer
  • php 7.2 is nu pas verkrijgbaar voor deze NAS
  • slechte website, niet inzichtelijk, weinig en missende links
  • Synology PR is de weg kwijt, doelgroep is onduidelijk
  • Afstandelijk overkomend OS, onpersoonlijke te zakelijke support-afhandeling
  • LetsEncrypt DNS01 challenge werkt niet (plugin certbot te oud?)

Kwaliteit voeding Score: 3
Laughing on the outside, crying on the inside. Dat is een beetje wat past bij de DS1819+. Die rubbertjes tegen de HDD zijkanten, waar de harddisk vastklik-strips in moeten, zijn erg fragile, dat houdt het geen 6 keer in/uit halen vol, tenzij je daarop verdacht bent. Die van QNAP en oudere Synology modellen zijn steviger!

Synology lijkt leuk aan de oppervlakte, maar van binnen is hun DSM wat mij betreft geen compliment waardig. Om onduidelijke redenen vinden ze bij Synology voor allerlei standaard linux conventies opnieuw het wiel uit. Zoals de UID en GID conventies, waar al jaren verzoeken over open staan. Krijgt geen gehoor. Ik nam gemakshalve aan dat dit nu wel veranderd zou zijn. Niet dus. Ook hun iptables wrapper gedraagt zich vreemd. Zodra je iets minder gebruikelijks met een firewall moet doen of nodig hebt, dan wordt dat héél lastig.

- SHR2 met btrfs is leuk in theorie, maar als het ding uit het niets besluit dat een "Volume Crashed", dan ben je goed de sjaak. Te weinig redundancy voor simpel de RAID-structuur zelf, zelfs met dual SSD cache. Deze NAS biedt véél te weinig inzicht in hoe je data is opgeslagen, online support is traag en niet erg behulpzaam.
- Als er iets mis is, is het eerste wat ze doen jou de schuld geven. Zelfs als je er alleen SpinRite scanned disks in hebt gedaan die allen 100% OK zijn, weten ze wel een smoes te bedenken die 1 van jouw HDDs zogenaamd incompatibel zou maken voor precies *deze* NAS.
- Ze willen remote fouten op je NAS fixen, met alle security-implicaties van dien, vanaf IP-adressen uit China. Als je voorzichtig aangeeft wat jij denkt dat er mis is, met enige expertise in mijn geval, dan doen ze alsof je gek bent en negeren ze dat volledig. Achteraf bleek mijn analyse meermalen correct, overigens. Geen excuses voor de nodeloze tijdverspilling die ze veroorzaakten door 'filesystem need fixing' te doen op iets wat met 1 verbeterde sysctl config gefixed zou zijn bijv.
- Deze NAS kan (in tegenstelling tot QNAP) binnen hun SHR(1/2) een reeds aangemaakte Array niet verkleinen, alleen vergroten. Dus als je per ongeluk begint met 8 x 6TB HDDs, dan heb je een probleem als je een tikkie terug wilt schakelen omdat je nog wat oude 500GB disks hebt liggen die je in de NAS wilt laten sterven.
- De linux waar DSM 6.* op draait is sterk verouderd (pre kernel 4.9).
- Deze NAS stond het boot-strappen voor Optware/Entware of aanverwanten niet (meer) toe zonder de support-garantie geheel op te heffen, of te gaan solderen op het moederbord, wat het ding nogal beperkt bruikbaar maakt. Zo kun je hier onmogelijk een extra/eigen php of nginx module op installeren, iets wat 'Web Station' al gauw waardeloos maakt.
- De Virtual Machine Manager, waarover ze trouwens erg vaag zijn - het is een linux-editie van Hyper-V (van MicroSoft) - is way overkill voor de CPU in de DS1819+. Één VM met ubuntu mini trekt 'ie net, naast de andere NAS-services.
- Deze NAS lijkt non-stop te schrijven en lezen op je 8 disks, iets wat me enigszins verbaast, omdat ik er maar liefst 16GB RAM in had gezet (waarvan nooit meer dan 4 GB gebruikt werd). En de SSD cache storage space werd ook zéér sporadisch gebruikt. Superzonde. Dit zijn echt beginnersfouten voor linux-server config, en ik begrijp niet hoe zoiets zo'n grote markt als die van Synology en DSM bereikt en bestuurt.

Gillend weggevlucht van deze synology naar een QNAP TS-877. Kost het dubbele, maar dan heb je ook wat. Een verademing t.o.v. onze DS1819+ ervaringen, niet alleen de CPU, maar vooral ook het operating system, QTS. De controle die je krijgt over je storage config komt bij QNAP in de buurt van Unraid, en dat is precies wat je wilt, niet dat Windows Vista achtige toontje wat spreekt uit DSM, dat "wij weten hoe het moet, en wij verstoppen alle kennis voor de domme (apple-mac) gebruiker, dan kan die tenminste niks stukmaken". Onderwijl fucken ze het helemaal up met hoe ze DSM hebben ontworpen 'under the hood'. Van de totaal oninzichtelijke niet gebruiksvriendelijke firewall tot en met de warboel aan gebrekkige eigen mobile apps. Gewoon even betrouwbaar syncen vanaf je android is er echt niet bij. Daarvoor kun je beter uitwijken naar syncthing of nextcloud, maar dat laatste krijg je in DSM echt niet op production-niveau stabiel, en je mist een hoop php modules.

Aanvankelijk dacht ik;
"shit, dan ben ik die Moments AI photo app van Synology kwijt",
en toen kwam QNAP met iets nog veel beters, QuMagie ;-) En het zijn zulke vriendelijke Taiwanezen daar, ik bedoel, this video is so cute.

En wat is dat toch met die verticale disk-mounting? Horizontaal gaan HDDs langer mee.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1819+?

Beste,

Ik herken mijn Synology totaal niet in jouw situatie. Ik gebruik producten van Synology alweer tien jaar en kan zeker wat toevoegen aan jouw review.

Je geeft aan dat je 1 Ubuntu VM draait en dat dat niet lekker gaat. Terwijl de NAS slechts 4 GB van de 16 GB gebruikt. Kan het zijn dat je de VM te weinig RAM hebt gegeven? Dan kan resulteren in overmatig swappen en dus slechte performance.

Ik heb vier VMs draaien in Synology VMM en dat werkt supersoepel en snel. Ik heb ze draaien op 2x SATA SSD. Ik heb het idee dat jij de (snellere) M.2 SSD uitsluitend als filecache gebruikt. Misschien dat daar iets te winnen was.

Overigens is Synology Virtual Machine Manager niet gebaseerd op Hyper-V, maar op KVM. Dat is ook veel logischer omdat DSM op Linux gebaseerd is.

Spijtig om te lezen dat je volume is gecrasht. Daar wordt niemand blij van. Een RAID set is helaas niet bedoeld om volume crashes te voorkomen, maar om dataverlies te voorkomen bij HD crashes. Als het volume crasht kan je als het goed is leunen op je backup. Die backup kan overigens ook goed van pas komen als je NAS gestolen wordt, of als er brand uitbreekt, of om heel veel andere redenen.

Het heeft mij zeer verbaasd dat je je data wilde toevertrouwen aan "wat oude 500GB disks ... die je in de NAS wilt laten sterven". Terwijl je een NAS van circa 1000 euro koopt, inclusief M.2 uitbreidingskaart van circa 170 euro. Je vertelt niet wat voor opslag je gebruikt, maar ik hoop dat je gekozen hebt voor harde schijven die door Synology ondersteund worden. Het gaat tenslotte om je data.

De support van Synology heeft mij altijd uitstekend geholpen. Nooit met een remote verbinding, maar wel perfecte ondersteuning per e-mail. Vorig jaar heb ik een grote storing gehad. Ik had die NAS toen al bijna 3 jaar intensief in gebruik. Binnen twee weken hebben ze deze volledig kosteloos vervangen door een nieuw (en beter) model. Dat had ik absoluut niet verwacht en ik was uiteraard zeer onder de indruk. Tussen twee haakjes: dat de support afdeling op jouw verzoek met IP adressen uit China verbinding maakt, is niet zo gek. Het hoofdkantoor van Synology ligt in Taiwan.

Ik heb mijn eerste NAS destijds vooral voor opslag aangeschaft. Zodra ik een nieuwe functie wil gaan gebruiken lees ik de handleiding op de website van Synology en bepaal dan of mijn verwachtingen aansluiten bij wat het apparaat kan. Tot op heden is dat altijd uitstekend gegaan. Sindsdien gebruik ik daarom naar volle tevredenheid ook andere functies van de NAS, zoals Cloud Station (filesync), Surveillance Station met 5 IP camera's, VMM, VPN, iSCSI, Replicatie, Backup naar Amazon. Vooral de backup mogelijkheden zijn werkelijk fantastisch.

Je hebt inmiddels veel plezier van de andere NAS die je hebt aangeschaft, en dat is het belangrijkste. Ik wilde vooral wat extra informatie geven voor andere mensen die deze NAS op hun wensenlijst hebben staan. Ik kan deze Synology van harte aanraden!
Wow, en ik maar denken dat Synology zo goed is... Heb net een tweedehands 1813+ gekocht als vervanging van mijn oude Netgear RNDU6000 en krijg daar nu een raar gevoel bij, want ik overwoog Qnap wel...
Nouja, Synology is ook goed, zijn punt is vooral dat het voor de minder technische begaafde/geïnteresseerde vooral interessant en nuttig is dat ze de Apple houding kopiëren. Daarvoor wil die waarschuwen, dus als je ook zoals TS meer macht wil hebben over het OS etc., zou je eerder een QNAP moeten kopen.

[Reactie gewijzigd door Godlikev op 5 februari 2019 18:34]

Ja, ik ben ietwat aan het ranten, en de oorzaak ligt vooral in hoe deze NAS met alles in 100% OK status het voor elkaar heeft gekregen om Volume 1 te laten crashen.
Ik wist wel hoe dat kwam, namelijk doordat een VM iedere zoveel uur een snapshot aanmaakte, en daar was ('s nachts) geen storage space meer voor over. Maar dat wilden ze bij synology niet geloven. Dus lieten ze me 'm keihard powercyclen (hij hing), en daardoor hebben ze de gehele inhoud van Volume1 verknald.

Enfin, ik ben blij dat het gebeurd is, want die QNAP is een veel betere keuze voor ons.
De merken ontlopen elkaar overigens (naast de CPU en software) nauwelijks, in de meeste opzichten;
maar QNAP is wat aardiger voor mensen die vreemde eisen en wensen hebben. Je kan er veel meer mee, en dat vinden ze bij QNAP ook niet erg, bij Synology wel.

[Reactie gewijzigd door jubeth op 6 februari 2019 12:44]

De review is niet mals maar de kritiekpunten klinken substantieel - hoewel ik niet alles begrijp. De volgende NAS zal niet weer blindelings een Synology worden. Alhoewel ik, als redelijk domme eindgebruiker moet zeggen dat mijn Synology van installatie tot wat basis-wensjes zoals drive mapping en autosyncen met een WebDAV dinges bij TransIP eigenlijk vlekkeloos werkt.

Off-topic: nu we het er toch over hebben: iedere keer, of bijna, als mijn PC uit hibernate komt krijg ik een foutmelding dat de O-schijf (de NAS), weet ik het, niet gevonden wordt, of dat de schijfletter al in gebruik is of iets dergelijks. Het lijkt alsof dat met hibernate / sleep niet lekker gaat. Weet je daar toevallig iets over?

+2 voor deze informatieve review.
Dit lijkt eerder op een rant dan een review. Laat ik hem even nuanceren door mijn ervaringen met Synology in het algemeen te delen; Ikzelf ben al 5+ jaar tevreden Synology gebruiker. Ik heb laatst nog een DS918+ aangeschaft (en heb al een RS814, DSJ216j en DS216se zelf in gebruik) en het enige minpunt daaraan is dat de M2.SSDs alleen als cache gebruikt kunnen worden en niet als volume, voor de rest is dat een top ding, met zelfs voor mij als Tweaker, legio aan features.

Ja het OS staat redelijk dichtgetimmerd, maar dat kun je verwachten van een kant en klare NAS oplossing. Ze moeten immers support verlenen op dat ding en als alles en iedereen gaat zitten klooien met systemfiles, is dat haast niet meer te doen. Wil je meer tweaken, bouw dan je eigen NAS met unraid of iets dergelijks, maar val Synology daar niet op af. Wat ze doen, doen ze goed. DSM werkt feilloos en alle packages zijn, op enkele vertaalfoutjes na, goed uitgewerkt.

Je geeft aan dat PHP 7.2 nu pas beschikbaar is voor deze NAS. Klopt, als native package. Ik weet natuurlijk niet wat je usecase is, maar je kunt altijd kiezen om het Docker image te draaien. Dan heb je altijd de laatste nieuwe versie.

Tevens geef je aan dat het 'prijzig voor de hardware alleen, zelfbouw debian met OpenMediaVault is slimmer'; Klopt, maar je koopt niet een stukje hardware; je koopt een kant en klare oplossing d.w.z. hardware + software. Deze NAS, zoals elke Synology, wordt namelijk standaard geleverd met DSM en het spijt me, maar je maakt me echt niet wijs dat OpenMediaVault 'slimmer is' dan DSM, laat staan alle packages die je erbij krijgt (Surveillance Station, MailServer Plus, CloudDrive etc).

Wat betreft 'LetsEncrypt DNS01 challenge werkt niet (plugin certbot te oud?)'; dit is onjuist. Je zult waarschijnlijk zoals velen met jou een mailtje hebben ontvangen van Let'sEncrypt dat ze het certificaat niet via DNS01 hebben kunnen verlengen maar op de ouderwetse, per Maart end-of-life TLS SNI 01, manier. Maar Synology ondersteund wel degelijk DNS01 om certificaten te verlengen, alleen is de volgorde van de protocols waarop Synology het certificaat probeert te verlengen misschien niet optimaal, zie: https://www.synology-foru...nd-of-life-tls-sni-01/15/

Tevens kan ik me niet vinden in jouw ervaringen met support. Ook ik heb meerdere malen support nodig gehad en ze antwoorden altijd netjes en beleefd. Ja als ze remote willen inloggen maken ze verbinding vanaf een IP adres uit China, maar wat is daar zo erg aan? QNAP zit ook in Taiwan, dus tenzij ze een VPN hebben, zullen ook zij met een niet Westers IP inloggen op je NAS indien je ooit remote support nodig hebt (als ze dat al bij QNAP doen, geen ervaring mee overigens).

Als laatst wil ik nog even aankaarten dat je aangeeft dat je NAS continue de HDDs accessed terwijl er 16GB RAM in zit maar slechts 4GB in gebruik, terwijl je er ook nog een VM op draait; wellicht is er een link tussen de twee; te weinig RAM ingesteld die de VM mag verstoken dus gaat ie swappen = HDD access?

Al met al vind ik persoonlijk dat je iets meer research had mogen doen omtrent sommige punten in je review en het geheel dan ook iets mag nuanceren; zo zwart wit is het allemaal niet. Ik snap dat het frustrerend is als er data verloren gaat door onkunde aan de support kant van Synology, maar ook zij zijn 'maar' mensen. Plus je hebt backups, toch ;) ?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Televisies