Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart

Specificaties 5,84" • 2280x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart Review

Tricolores 4 februari 2019, laatste update op 4 februari 2019, 1.111 views Product gekocht

Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart

Wat een bang-for-buck telefoon! Voor nog geen tweehonderd euro krijg je een Android-One toestel met grote accu met een premium feel. Ik ben absoluut fan!

Pluspunten

• Grote accu
  • Android One
  • Premium afwerking
  • Lage prijs
  • Efficiente turbocharging
  • Dualsim
  • Headphone-jack

Minpunten

• Zwaar en iets breder dan vergelijkbare modellen
  • Geen NFC
  • De camera presteert matig eens de omstandigheden niet meer optimaal zijn
  • De snapdragon 625 processor laat niet toe veeleisende games te spelen

Afgelopen week heeft mijn Xiaomi Redmi Note 3 de geest gegeven. Jammer, want ondanks de leeftijd van het toestel was dit nog een steeds een topper.
Het was dus - helaas - tijd voor een nieuw toestel, waarbij ik graag naar een Android One oplossing wou. De Xiaomi MIUI was namelijk één van de weinige nadelen van mijn oude toestel.

Mijn oog viel meteen op de Xiaomi Mi A2 lite. Een grote accu en Android One voor nog geen 200 euro, ik had geen idee dat dit mogelijk was.
Ik heb er dan ook meteen twee besteld, aangezien de drie jaar oude Huawei van mijn moeder ook aan vervanging toe was. Coolblue was de leverancier.

Ik heb deze nu enkele dagen in gebruik en ben onder de indruk van het toestel.
De accu gaat makkelijk twee dagen mee en de "schone" Android ervaring maakt het gebruik een stuk aangenamer.
Er wordt weinig tot geen bloatware meegeleverd en de weinige die toch aanwezig zijn, kan je makkelijk verwijderen.

Het toestel voelt erg premium aan door de metalen behuizing. De "notch" geeft het toestel tevens een moderne aanblik. Gecombineerd met de 4000 milliampère batterij is dit toestel wel iets breder en een stuk zwaarder dan vergelijkbare modellen, ik zie dit echter niet als groot nadeel.
Het opladen van de telefoon verloopt ook erg snel, de turbocharging is bijzonder effectief en een leuke feature.

Het toestel heeft ook een aansluiting voor je hoofdtelefoon, iets wat vrij zeldzaam is geworden de laatste tijd.
De Mi A2 lite is ook nog eens dualsim, wat mij toelaat mijn privéabonnement en professioneel abonnement op één telefoon te combineren.

Zijn er ook nadelen? Ja, echter weinig.
Jammer is bijvoorbeeld dat deze telefoon geen NFC heeft. Het scherm is naar mijn mening erg goed maar het is geen premium-scherm, maar daar betaal je niet voor.
De camera is respectabel maar presteert flauw wanneer de omstandigheden (weinig belichting bijvoorbeeld) minder optimaal worden. De snapdragon 625 is meer dan snel genoeg voor je doorsnee bewerkingen, maar topgames ga je op deze telefoon niet kunnen spelen.
Voor deze prijs kan je niet alles hebben, natuurlijk...

Kort samengevat: Deze telefoon is wat mij betreft een absolute aanrader en veruit het beste wat in dit prijssegment te vinden is.

Heb jij ook een Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart?

Van vind je zelf van de kwaliteit van de camera?
Ik vind het wel ok, maar ik ben dan ook totaal niet veeleisend op dat vlak. Ik merk vooral dat bij flauwe belichting en beweging het resultaat vaak "ondergemiddeld" is, wat bevestigt wat ik voor aanschaf over het toestel heb gelezen. Verder ken ik er te weinig van om gegronde uitspraken te doen.
De resultaten van de camera vallen mij ook tegen. Hoewel dit bij de aanschaf duidelijk was, ben ik met mijn vorige toestellen wellicht verwend geweest.

Ik heb 1 toevoeging voor de review:
De telefoon heeft ook een infrarood poort, deze gebruik ik regelmatig als afstandsbediening.
Ik gebruik de app irplus
Inderdaad, zeer tyisch ook voor Xiaomi. Mijn oude Redmi Note 3 had dat ook.
Heb er op een tentoonstelling foto's mee gemaakt en ik vind ze erg goed gelukt voor een smartphone. Het benadert een spiegelreflex aardig.