Sony MDR-XB50AP (Zwart) Review

GijsTerBeek 30 januari 2019, 266 views Product gekocht

Sony MDR-XB50AP (Zwart)

Gekocht als vervanging van mijn Panasonic RP-TCM125 (die zijn voor 10-15 Euro inmiddels moeilijk te vinden, maar minstens zo goed en half zo duur). De Sony geeft redelijk geluid. Bassen zijn een tikje meer dan natuurlijk, het hoog ook. De oortjes zijn groot en zwaar maar stevig.

Pluspunten

• Stevige bouw
  • Haakse plug
  • Redelijk geluid

Minpunten

• Kabelsplitsing zit laag
  • Enigszins onnatuurlijk
  • Zwaar in je oren

Ik kocht deze headset als vervanging voor mijn oude Panasonic RP-TCM125.

Verpakking en bouwkwaliteit
Hij komt in een mooi doosje waar heel groot 'Extra Bass' op staat. Kennelijk verkoopt dat beter dan 'Natuurlijke weergave' maar dat had me direct argwaan moeten bezorgen. Later meer daarover. De oortjes ogen stevig en wegen aanzienlijk meer dan de oortjes die ik normaal gebruik.Zal liggen aan de dubbele drivers, maar ik vind ze te groot in verhouding met wat ze aan 'extra' leveren. Platte kabel is fijn en de microfoon zit aan het linkeroortje. Even wennen. De jack is haaks dus de kabel slijt niet heel erg als je telefoon in je binnenzak zit. De kabelsplitsing zit wel vrij laag waardoor je nogal eens in conflict komt met je ritssluiting.

Geluid
Het geluid is ok voor een midprice headset, ook de microfoon produceert goed geluid zonder al teveel kabelruis. Wel wordt de belofte 'Extra Bass' waargemaakt. Er zit standaard onredelijk veel laag in de mix. Als je dit met je speler/telefoon kan compenseren, blijft het geluid nog steeds een klein beetje ongearticuleerd en met name de bas wat modderig, dus de scherpe randjes verdwijnen een beetje.

Advies
Wellicht voor de doorsnee EDM-luisteraar of rampenfilm-kijker met liefde voor het merk Sony is dit een prima headset, maar de hifi-fan met een krappe beurs haakt hier af. Die koopt liever een Panasonic RP-HJE125 (zonder mic) of de RP-TCM125 (met mic)

Heb jij ook een Sony MDR-XB50AP (Zwart)?