Harman Kardon Citation Bar

Specificaties Soundbar met 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Harman Kardon Citation Bar Review

delpetero 28 januari 2019, 1.526 views Product gekocht

Harman Kardon Citation Bar

Een mooi vormgegeven soundbar met een helder geluid. De bediening in combinatie met de Google Assistent, werkt ook erg fijn en handig.

Pluspunten

• Voelt degelijk en robuust aan
  • Google Assistent
  • Helderheid Geluid
  • Standaard muurbeugels

Minpunten

• Je wilt meer kopen

Geluidskwaliteit Score: 4
Aanloopfase
Een soundbar?! Na het horen van een Sonos Playbar in combinatie met de Sonos one speakers, was ik nog niet perse overtuigd tot het aanschaffen van een soundbar tov. een goede surroundset, met audiokabels. Echter na het luisteren van de Harman Kardon Citationbar, had ik wel zoiets van dit klinkt toch best aangenaam. Ook de aanwezigheid van de Google Assistent en 4K ondersteuning wekten bij mij de interesse om eens grondig onderzoek te doen naar dit systeem.

Om tot de aankoop over te gaan heb ik eerst maar eens een Citation One aangeschaft om bekend te worden met het design en gebruik. Na mezelf overtuigd te hebben en na een halfuur m'n vrouw en kind ook, was de volgende brug om dit systeem uit te bereiden. De lichte twijfel die ik een paar weken had, werd weggenomen door een 20% actie op de aankoopprijs.

Eerste aanraking
Eenmaal in huis aangekomen heb ik de Citationbar gelijk uitgepakt en aangesloten op de TV, HTPC, Horizon Box XL. Met 3 HDMI aansluitingen in de bar zelf, was dit een koud kunstje en met de meegeleverde HDMI kabel, de lus gemaakt richting de TV. Even geduld hebben na het instellen via de Google Home app, want er kwam een software update op de Citationbar voorbij. En warempel de bar werkt gelijk en hoefde de afstandsbediening of wat ook niet eens af te stellen. Het kleuren scherm op de Citationbar geeft goede feedback en geeft de mogelijkheid om je geluid af te stellen naar wens. En wat een grappige feature is, dat hij ook gelijk info en albums laat zien van artiesten die worden afgespeeld. Er zit een microfoon bij, die de omgeving meet om de speakers te richten, wat dus ook net dat verfijnde effect geeft. Ook zitten er al beugels bij, met een mal, zodat je hem aan de muur kunt bevestigen.

Ervaring
Ik ben tot dusver erg tevreden over de geluidsproductie en de bass, die de bar produceert. Ik merk nu al dat het gezin hem vaker gebruikt, omdat hij zo makkelijk te bedienen is met de Google assistent. Met de 9 ingebouwde speakers klinkt zowel muziek heel goed in hoge en lage tonen. Je hoort naar mijn idee meer, dan de Sonos playbar, die meer op de midden tonen zit. Ook in games en films komt hij goed over, door aparte modus die de bar heeft.

Hij staat in een relatief kleine woonkamer en probeer nog af te wegen of er nog extra speakers bij geplaatst moeten worden voor het surround effect.

Mocht ik de komende tijd nog meer bevindingen hebben, dan zal ik dat uiteraard proberen te delen!

Heb jij ook een Harman Kardon Citation Bar?

Weet je welke audio standaarden de soundbar aan kan via HDMI? Heb wel al gevonden dat deze geen Dolby Atmos kan. Maar vraag me af of hij alleen Dolby Digital/DTS kan of ook Dolby Digital+/Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio en LPCM5.1 ?
En heb je toevallig een TV met HDR/Dolby Vision om te weten welke beeld standaarden door de soundbar heen kunnen?

Deze specs worden gek genoeg nergens gespecificeerd.

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 17 april 2019 08:22]

Hele goeie vragen en daar heb ik helaas het antwoord niet op. Ik gebruik nog een 1080p LCD TV, die wel op de nominatie staat vervangen te worden.

ik heb de specsheets en handleidingen net even bekeken en daar staat ook niets zinnigs in mbt. de audio of video standaarden die hij aankan.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple