Creative Inspire T5400 (5.1) Review

Tw34jer 1 februari 2006, 4.355 views

Creative Inspire T5400 (5.1)

Pluspunten

• Zeer goed geluid in games met veel vermogen.
  • Af te halen frontjes om hem zelf naar je smaak te maken.

Minpunten

• Demping van subwoofer waardoor wegval middentonen.
  • Snel barstjes in de de afneembare frontjes.
  • Geen afkoppelbare draden bij frontspeakers.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 3
Over de set
Voordat ik op aanschaf van deze set over ging had ik al een half jaar de Creative 4400 4.1. Dit was een prima setje en ik was, omdat ik toen nog een onboard geluidskaart had en vanwege de prijzen voorlopig niet van plan om naar iets beters over te stappen. Ik was zelf erg tevreden over de 4.1 Creative set en had als opvolger voor meer power stiekem de T5400 al een tijdje op het oog.

De minimaal 90 euro die er toen betaald voor moest worden was mij net wat teveel. Tot mijn verbazing zag ik dat bij een winkel deze set vanwege een lichte beschadiging aan de doos voor 55 euro staan! Ik twijfelde er niet over om deze set te laten staan. Een gelukje, laten we het daar maar op houden.

De set op zichzelf
De verpakking van het geheel was prima. Er zijn normaal 5 speakers aanwezig waarvan 3 grote 2-weg exemplaren met tweater voor front en center en 2 kleine voor rear. Bij mij was dit echter omgewisseld waardoor ik 4 grote en 1 kleintje had, welke ik voor center aansloot. Weer een gelukje! Er zit ook een afstandsbediening in met draad waar je een hoofdtelefoon aan kunt koppelen en de bas/volume in kunt stellen. Ik gebruik zelf meer de hoofdtelefoon dan de speakers dus zou niet zonder kunnen. De aux-in gang in de subwoofer gebruik ik af en toe om met een verlengsnoertje een iPod aan te koppelen voor stereogeluid, ook erg handig. Het verschil met zijn kleinere broertjes zoals de P580(0) is dat deze set meer vermogen levert door de grotere boxen/subwoofer. Bovendien heeft deze metalen standaartjes meegeleverd waardoor ze mooi naar boven richtten.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
De Creative inspire T5400 is een set die je eigenlijk in meerdere smaken kunt opstellen. Je kunt namelijk de (wat stijfachtige look waar iedereen over klaagt) frontjes eraf halen en zo ontstaat er een heel andere vormgeving. Je moet er dan natuurlijk niet per ongeluk met een potloot doorheen prikken. Zelf heb ik de rear speakers, die op/in een kast staan met frontje en die op me bureau zonder (zie foto). Het is maar net wat je mooi vind. De subwoofer vind ik persoonlijk te strak en te recht van uiterlijk. Maar die staat toch niet in het zicht.

Alles is erg degelijk gemaakt. Het enige minpuntje op dit gebied is dat er (bij mij) nogal snel schuren kwamen in de afdekfrontjes. Dit had beter gemaakt kunnen worden. Bij de kleine speakers kun je de draden weghalen en vervangen door kortere/langere exemplaren. Bij de grote kan dit niet en dat is een nadeel want dan moet je zoals ik verlengstukken gaan kopen.

Geluidskwaliteit
De set heeft in totaal 111Watt vermogen. Het valt mij meteen op dat deze set meer voor het spelen van games is gemaakt dan het beluisteren van muziek. De middentonen bij muziek worden niet erg mooi weergeven en de bas is eigenlijk altijd te sterk en te dreunend. De subwoofer had een gedemptere kast moeten hebben die niet je ramen aan het trillen maken als je hem pas half open zet. Ik heb hem nu op piepschuim staan. Medelijden met mensen die deze set in een flat/appartement hebben aangeschaft is bij mij ook rondgedwaald.

Bij games is deze Creative daarentegen erg perfect en geeft geweldig surround-sound. De ietwat te sterke bas in COD2 is zeker geen probleem!

Ik heb deze set vergeleken met een simpel stereo setje en de Logitech X530. Alle met de inmiddels aangeschafte Creative Audigy 4. Ondanks de te sterke subwoofer en de wat slechtere middentonen van de Creative kan ik niet anders dan deze set tot winnaar uit te roepen en is zeker een aanrader voor iemand die veel gamed en in mindere mate muziek luistert. Ik ben geen geluidtechnicus maar horen kan ik wel!

Slot
De prijs is op dit moment iets in de 70 euro. Zijn opvolger, de T5900 heeft een brede speaker als center i.p.v. een staande. Dat is iets mooier en die kost een paar euries meer dus ik zou altijd voor die gaan. Gebruik wel een goede geluidskaart met deze set want dat onboard is niks. Zoals ik al vertelde is de (vrij onpopulaire) set voor gamers zeker een aanrader. De kwaliteit van de muziek is zeker voldoende maar niet voldoende voor mensen die bijvoorbeeld 6 uur per dag muziek willen luisteren. Dit vanwege de te zware/slecht gedempte bas en het vervolgens ontbreken van de middentonen. Mensen woonachtig in een flat/appartement die niet zo creatief zijn om zelf de subwoofer wat te dempen met schuim o.i.d. kunnen beter verder zoeken. Van mij krijgt de set een beoordeling goed.

Heb jij ook een Creative Inspire T5400 (5.1)?

Ik heb deze ook. Bij mij was de bedraadde afstandsbediening kapotgegaan. Ik had echter geen bonnetje meer. Even naar Creative Nederland gebeld en er werd zonder problemen een nieuwe opgestuurd.

Verder ben ik het me je eens, dat de muziek kwaliteit niet top, maar redelijk is.