Tweakers zegt: 7,5

HP Spectre x360 15-ch025nd

Specificaties 15,6" • 3840x2160 (4K) • 2TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 15-ch025nd Review

warofhelium 24 januari 2019, laatste update op 24 januari 2019, 420 views Product gekocht

HP Spectre x360 15-ch025nd

Gaming laptop, tablet, workstation en heel veel batterij in een prachtig en licht design. Een laptop die ik niet snel zal vervangen, 4K is helaas wel nutteloos je draait hem beter in 1920x1080p De fanless modus in Bios loste voor mij alles op. Zie meer detail in de full review.

Pluspunten

• Manjefiek design
  • Zeer goed gebouwd
  • AAA gaming performantie
  • Batterij duur
  • Veel connectiviteit

Minpunten

• 4K scherm = nutteloos (run in 1080P)
  • Quality control er zijn wel vaker problemen met spectre laptops
  • Pen input is geen wacom of ipad level
  • Weinig aanbod 1TB model is onvindbaar (met vega)

Extra waarde - Competitie
Noot begrepen wat mensen in flimsy surface 2in1 devices zagen ze staan amper recht en zijn nutteloos op je schoot dus betaal veel geld voor een tablet met een toetsenbord er aangeplakt laat staan als er windows NT op zat, in de vuilbak binnen het jaar.

Deze x360 laptops zijn het omgekeerde je krijgt een prachtige "netbook" en een tablet met touchscreen/peninput erboven op, Het toetsenbord dient in tablet modus als stevige stand die makkelijk blijft staan. De software transfer is nu ook feilloos in windows 10. In vele opzichten is dit een betere macbook dan de macbooks van tegenwoordig!
Zo zijn er geen vervelende statuslichtjes te zien in het donker wat super vervelend kan zijn op andere laptops om naar een film te kijken, de enige leds zijn aan de zijkant op de startknop die gelukkig niet gemakkelijk kan ingedrukt worden bij ongelukkige stoten

Dit specifiek HP x360 model blaast van een hoge toren met alle toeters en bellen erop, 4k, Sterke RX Vega gaming performantie, 2TB SSD, Bang & Olufsen speakers etc.

Connectiviteit is ook veel beter vs de nu belachelijke 1 usb macbooks die mensen uitpersen onder het mom van design, terwijl HP net het tegendeel heeft bewezen, wanneer mensen opkijken naar mij vanaf hun bureau kan je er gerust van zijn dat het niet mijn hoofd was wat opviel.
Scherm
Het IPS scherm is behoorlijk voor de prijs, veel beter dan HP's eigen zbook workstations, de backbleed is niet overdreven en de kleuren zijn ok. Helaas is het niet helder genoeg om buiten in de zon te werken, glare op het glas maakt het onmogenlijk om iets te zien ook op de hoogste brightness. In de schaduw en in het donker kan het scherm goed donker worden binnen de gebruikelijke IPS ristricties.

Helaas had ik liever een ander feature set gezien, 4K is totaal nutteloos op alle laptops, je moet scaling gebruiken om het scherm te kunnen lezen = meer pixels en slechter beeld sinds windows niet goed scaled. 4K hoort op schermen vanaf 35-40 inch en niets minder. Daarom raad ik iedereen aan 4K laptops op 1920x1080px te draaien je verbruikt ietwat minder stroom en de tekst is zelfs helderder daar de scaling van 4px/1px wel goed werkt. 1440px laptops zijn een vloek die nooit goed zullen scalen. Had veel liever een OLED scherm gehad met 1080p resolutie, dat is pas een echte gamechanger die je onmiddelijk merkt maar helaas het blijft wachten op OLED in de PC omgeving.
Performantie
AMD's Radeon RX Vega M GL gefuseert met intel's i7 is een onverwachte samenwerking die de branded "netbook" naar ongeziene hoogtes brengt, ter illustratie de gaming prestaties zijn tot 75% beter tegenover mijn gaming laptop van 8 kilo met GTX 770M van een paar jaar geleden, Er is nog een sterkere versie van de mobiele vega maar de hitte is nu al goed voelbaar in de dunne behuizing tijdens intensieve gaming sessies aan alle ventilatie roosters (bijde zijkanten en onderkant)

in AAA games draai ik alles op ultra met ~30-45 fps, High en medium naargelang de game garanderen de 60fps limiet, persoonlijk merk ik het verschil niet tussen 30 en 60 fps. Let wel ik draai uiteraard alles op 1080p het 4k scherm op deze manier is een soort van hardware Anti-Aliasing.
Tablet modus
Mits een grafisch verleden met wacoms was de peninput een reden om deze hp aan te schaffen vs. de dell xps line (en hun rare webcam) Helaas is het niet echt om naar huis over te schrijven wacom pens werken er niet op, de meegeleverde pen is ok maar een kunstwerk ga je niet maken, de controle is onvergelijkbaar en men moet onnatuurlijk hard op de pen drukken om te registreren, Ipad pro's zijn ook een betere rivaal.

Voor alledaagse video consumptie en webstalking zijn er geen problemen, de luidsprekers zijn van ongewoon goede kwaliteit wat handig kan zijn in groep.
Batterij
Extreem competitief mits het vervelende 4k scherm slaagt deze laptop er nog steeds in 12 uur batterij te voorzien let wel dit is zwaar afhankelijk van uw schermhelderheid, open programma's etc. En kan dus sterk afwijken voor u, maar mijn vorige laptop liet het al afweten na 4 uur. De stroommanagement systemen van microsoft en intel die de vega gpu vaak uitzet als hij niet nodig is zijn er sterk op vooruitgegaan.
Problemen
Er is precies toch een quality control probleem bij HP zie andere reviewsites en eigen ervaring met het vorige model.

De fans maakten een vreselijk geklik lawaai vanaf ik hem opstarte en ik ben niet aleen, tot mijn opluchting verdwijnt het compleet wanner ze veel sneller draaien bij hardere workloads, Ik heb het vermoeden dat men tijdens quality control dan ook enkel onder stress testen doet. Grappig genoeg is de oplossing built in maar om welke reden dan ook vergat HP ze aan te zetten. In de BIOS kan men de Fanless modus onder lage workload aanzetten sindsdien heb ik geen problemen meer daar webbrowsen en video amper resources in nemen en het toestel warmt totaal niet op als bonus krijg je minder stof in je toestel, Het enige wat er nog te horen valt is soms wat coilwhine maar niets ernstig. Dit hoor je ook bij een normale pc zonder spinning fans

De toetsenbord LED's gaan enkel aan of uit, er is geen helderheidscontrole, een serieuze blunder daar ze veel te fel zijn 's nachts en weerkaatsen op het scherm, wat een teleurstelling nadat ik zo blij was geen statuslichtjes te moeten ondergaan.
Andere onderdelen
  • Webcam is van goede kwaliteit niets bijzonder maar beter dan het gemiddelde
  • Microfoons zijn heel goed, beter dan de meeste headset microfoontjes
  • Toetsenbord is heel goed, veel beter dan de recenste macbook ontwikkelingen
  • Vingerlezer is voor mij nutteloos, gelukkig zit hij niet in de weg om constant ongewild tijdens het typen mij lastig te vallen
  • 2TB ssd drijft de prijs wel serieus omhoog vs 1TB vreemd genoeg is het 1TB model niet te vinden in de lage landen
versus het vorige model
Tegenover het model van vorig jaar dat ik kort in bezit had is de toegevoegde numpad persoonlijk een grote verbetering, wat voordien een dealbreaker was voor mij en hun scherm had toen flicker problemen. Ten slotte zijn deze systemen gericht naar business users en voor hen is een numpad noodzakelijk, mensen die klagen dat de trackpad nu niet in het midden zit kijken beter maar het 13inch model die zijn ook wat betaalbaarder als je er zelf moet voor ophoesten. Dit weerkaatst ook in de sd kaart lezer vs micro sd kaart lezer op het 13 inch model. Een standalone camera met sd kaarten begint een dure en nutteloze grap te worden voor mensen die nu gigantische bedragen voor smartphones betalen met micro sd kaarten.
Ik ben er persoonlijk heel blij mee, maar in vergelijking is de dell xps line gemakkelijker aan te raden. Geen ervaring met de lenovo Yoga maar sinds hun spyware schandaal ook geen intresse meer.

Heb jij ook een HP Spectre x360 15-ch025nd?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security