Sennheiser HD 4.50 BTNC (Zilver, Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 4.50 BTNC (Zilver, Zwart) Review

Morgoth 22 januari 2019, laatste update op 22 januari 2019, 1.083 views Product gekocht

Sennheiser HD 4.50 BTNC (Zilver, Zwart)

Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding koptelefoon. Noise cancellation scoort redelijk goed zeker gezien de prijs, maar is duidelijk niet zo goed als bijvoorbeeld de Sony MX3. Geluidskwaliteit is goed en het zelfde geldt voor het draaggemak, de bediening en de accuduur.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Heeft redelijke noise cancellation
  • Lange accduur

Minpunten

• Noise cancellation niet zo goed als topmodellen
  • Geen standaard kabel
  • Geen batterij indicator

Aangezien ik behoorlijk onder de indruk was van de noise cancellation van de Sony MX3 van een vriend van mij, ben ik ook eens gaan kijken naar een noise cancellation koptelefoon. Ik wilde echter er beduidend minder voor uitgeven, waardoor ik uiteraard bereid was op kwaliteit in te leveren. Ik ben 2 weken geleden op vakantie geweest naar Brazilië en ik wilde met name voor het vliegtuig toch eens kijken of een goedkopere koptelefoon ook goede noise cancellation had.

Voor mij was de noise cancellation dus het belangrijkste. Daarnaast wilde ik graag een over-ear koptelefoon en in ieder geval geen mindere geluidskwaliteit dan de dopjes die ik hiervoor gebruikte. Heel in het kort mijn bevindingen hieronder.

Noise cancellation
Vergeleken met de Sony MX3 die ik als eerste met noise cancellation heb gehoord, is deze Sennheiser wel duidelijk minder goed. Het laag filtert de Sennheiser redelijk goed weg, maar de Sony MX3 scoort beduidend beter door alle toonlagen gelijkmatig weg te filteren. Desalniettemin ben ik voor de prijs die ik ervoor betaald heb zeker niet ontevreden. In de trein of het vliegtuig is het toch een stuk rustiger dan zonder, zeker als je ook muziek luistert. Dat is voor mij voldoende. Overigens denk ik dat het 'over-ear' concept ook al een boel omgevingsgeluid wegfiltert.

Geluidskwaliteit
Hier kan ik kort over zijn. De geluidskwaliteit is, met mijn lekengehoor, prima. Mooi evenwichtig geluid. Ik luister qua muziek van alles en nog wat (rock, pop, klassiek, EDM) en alle muziek klinkt prima op dit ding.

Draagcomfort
Na een tijdje (paar uur) begin je wel te merken dat je een koptelefoon op je hoofd heb, maar ik kan het er lang mee volhouden.

Bediening
De bediening werkt prima. Enige wat jammer is dat je niet kan zien hoeveel batterij de koptelefoon nog heeft. Ik heb een app gedownload die dit zou moeten kunnen zien, maar die geeft altijd 100% weer. Geen ramp, want de batterij gaat erg lang mee.

Enige rare ding is dat als je je koptelefoon met het snoer ergens op aan wilt sluiten, de ingang aan de koptelefoon kant geen normale 3,5mm jack is. Het lijkt er wel erg op, maar je moet hem er eerst inklikken en dan nog een stukje draaien. Dat had ik op de heenweg in het vliegtuig niet door, waardoor hij het niet deed op het geluidssysteem van het vliegtuig. Ik dacht dat het draadje kapot zou zijn, maar het lag dus aan dat ik hem niet goed had aangesloten. Wat mij betreft had dat gewoon aan beide zeiden een 3,5mm jack mogen zijn. Dit ook met het oog op compatibiliteit.

[edit]
De aansluiting van de kabel aan de koptelefoon zijde schijnt een 2,5mm te zijn (lees ik bij een andere review), dus is nog wel een standaard. Desalniettemin had dit van mij niet gehoeven.

Bellen
Ik heb er een paar keer mee gebeld en dat was oké. Eén iemand klaagde dat ik wat gek of ver weg klonk, maar het is wel fijn om draadloos te kunnen bellen.

Kortom, ik ben voor deze prijs zeer tevreden over dit product. In ieder geval de noise cancellation is duidelijk minder goed dan die van de topproducten, maar met deze Sennheiser ben je dan ook bijna twee keer zo goedkoop uit.

Heb jij ook een Sennheiser HD 4.50 BTNC (Zilver, Zwart)?