Bose SoundSport Free Wireless (Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose SoundSport Free Wireless (Zwart) Review

AudioM8 20 januari 2019, 2.885 views Product gekocht

Bose SoundSport Free Wireless (Zwart)

Voor mijn luistergebruik goed geluid, zeer intense bass maar toch op een manier crystal helder. Heeft wat sync problemen, steken wat uit je oor maar hier is prima mee te leven. Geen Windows support, maar werkt perfect met mijn telefoon.

Pluspunten

• Crystal helder met intense bass
  • Open design
  • Geen 3.5mm jack
  • Automatische syncen
  • Goed verstaanbaar in telefoongesprekken (i.c.m LG G6)
  • Goede battery life

Minpunten

• Lomp design (steken ver uit je oor)
  • Telefoongesprekken maar aan een kant
  • Raken nog weleens out of sync
  • Geen Windows support
  • Prijzig

Er is een irritatie waar ik nooit overheen kwam als het aankomt op oortjes. Dat is namelijk die vervelende 3.5mm jack. Aan de ene kant is het prettig, aangezien deze de oortjes ook van stroom voorziet, maar dit is ook het grootste zwakte punt van de koptelefoon. Voor mij in ieder geval wel, aangezien ze hier altijd kapot gaan. Sommige gaan pas kapot naar gebruik van twee jaar, sommige al na drie maanden. Door deze irritatie ben ik overgestapt naar draadloos (Monster ROC SuperSlim), wat ook niet goed uitpakte aangezien deze ook kapot gingen bij de powerknop. Omdat ik geen vertrouwen meer had in kabeltjes (ga niet perse zuinig om met mijn spullen), heb ik besloten volledig wireless te gaan. Daarom was deze koptelefoon voor een vrij verantwoorde koop.

Geluid

By no means ben ik een audiophile, maar wat ik wel kan zeggen is dat het geluid perfect voor mijn luistergebruik. Ze klinken vrij zuiver, terwijl de bass vrij intens is. Ik schrok me kapot toen ik deze voor de eerste keer in mijn oor stak. Nooit had ik verwacht dat dit soort geluid uit draadloze oortjes kon komen. De intense bass zal niet bij iedereen in goede smaak vallen, dit is zeer afhankelijk van de muziek die je luisterd. Ook zal je rekening moeten houden dat dit geen in-ear koptelefoon is, maar een on-ear koptelefoon. Dit houd in dat je jouw omgeving nog steeds kan horen, wat prettig is als je in het verkeer zit (zeer prettig voor op de fiets). Als je dit echter vervelend vindt, zal je toch even verder moeten kijken.

Design

De oortjes zijn vrij lomp gedesigned. Ze steken vrij ver je oor uit en voelen vrij zwaar. Dat is niet perse een nadeel, aangezien ze ook standaard met wings geleverd worden waardoor deze wel strak in je oren blijven zitten. Omdat ze vrij groot zijn, zal dit ook de reden zijn waarom het geluid zo verdomt goed klinkt. De case die hier bijgeleverd wordt is ook vrij groot. Persoonlijk vind ik dit geen issue aangezien deze makkelijk in de binnenzak van mijn jas verdwijnt. Hoe dit zichzelf gaat uitpakken in de zomer is nog niet bekend, aangezien ik deze in midje herfst gekocht heb toen het al koud genoeg was om een jas aan te trekken.

Gebruikersgemak

Wat al gezegt was in het kopje design, ondanks het lompe design blijven ze strak in je oren zitten. Daarbij moet ik wel zeggen dat het wel voorgekomen is dat ze uit mijn oren vielen, wat kan gebeuren als je ze niet juist in je oren steekt. Ondanks dat dit een gebruikersfout is en dus niet perse de fout van het product, is dit wel het vermelden waard. Dit gebeurde niet alleen in het begin, maar ook toen ik ze al voor drie maanden in bezit had. Dit kan voorkomen worden door ze met beleid in je oren te steken, maar als je om wat voor reden haast hebt kan dit nog welleeens mis gaan.
In de bijgeleverd case wordt de koptelefoon bevestigt door magneetjes. Dit is prettig, aangezien ik geen goede ervaring heb met kabels. Ook wordt de koptelefoon automatisch gesynct met je laatste gekoppelde product (in mijn geval mijn telefoon). Dit is prettig, aangezien ik geen knoppen hoef in te drukken om deze te syncen, wat tot leidt dat er minder punten zijn die kapot kunnen gaan.
Wat ook zeker de moeite waard is om te vermelden is dat de batterij leven mij enorm verrast heeft. De enige momenten dat ik momenten dat ze leeg waren was wanneer ik zelf vergeet om de case op te laden, terwijl deze aangeeft bijna leeg te zijn. Het is natuurlijk niet eerlijk om ze hiervoor aftereken aangezien dit een gebruikersfout is en niet een fout van het product.

Problemen

Ondanks dat ik tot nu erg tevreden ben met deze koptelefoon, zijn er wel een aantal problemen die het vermelden waard zijn. In gebieden waar er veel verbinden zijn, kan het nog weleens zijn dat de koptelefoon out of sync raakt en je jouw muziek maar aan een kant hoort. Ik kan niet zeggen of dit een probleem is met alle 100% wireless koptelefoons, of alleen met deze i.v.m. dit mijn eerste zijn in deze categorie. Wat ook een dingetje is dat bij telefoon gesprekken het geluid alleen vanuit een oortje komt. In mijn telefoongesprekken is er nooit geklaagt over dat ik onverstaanbaar ben, wat natuurlijk positief is. Maar persoonlijk vind ik het niet prettig dat een oortje er dan voor jan lul in mijn oren zit. Wat ook een dingetje is, is het gebrek aan Windows compatibiliteit. Met workarounds kan je deze wel met je computer verbinden, maar dit is een proces wat niet consistent werkt. Om mezelf de hoofdpijn te voorkomen gebruik ik ze persoonlijk liever alleen met mijn telefoon, dan als een echte main device.

Deze koptelefoon voldoet zeker aan mijn eisen, het geluid klink voor mijn luistergebruik goed en daarbij door het gebrek aan de genoemde zwakte punten mag ik er vanuit gaan dat ze wel even meegaan. De nadelen zijn dingen die je zeker moet overwegen voordat je ze koopt, aangezien ze zeker niet voor een prikkie aangeschaft kunnen worden. Maar wat mij betreft zijn ze ondanks dit echt wel de moeite waard. Maar dan moet ik er ook wel bij vermelden dat ik ze in een actie gekocht heb en niet full price voor heb hoeven te betalen.

Heb jij ook een Bose SoundSport Free Wireless (Zwart)?

Ik heb zelf de vorige generatie die nog een draadje tussen beide oren heeft, deze in de zomer van 2016 gekocht waren toen nieuw en doen het nog goed.
pricewatch: Bose SoundSport wireless (Zwart)
Ik was ook zeker verrast toen van het geluid wat eruit kwam, heb al jaren bose oordopjes met met 3,5 jack maar vind geluid van draadloze eigenlijk beter.

Gewoon deze zeg maar altijd gehad(Nu toevallig in aanbieding zie ik 49 euro)

Zelf vind ik de bose aanpak heel erg fijn in de oren, die zachtje kussentjes zitten heerlijk en goed in mijn oren.
De apple dingen of andere ronde doppen vallen er altijd uit, en die puntjes in mijn oren zit ook voor geen meter.

Ik heb er volgens mij toch ook wel eens mee gebeld hiermee, en die van mij heeft wel met bellen geluid beide kanten.
Nu heeft die van mij dan nog verbinding met het andere oortje door een draadje, of misschien moet je eens een update uitvoeren met de bose app ?

Zelf heb ik de voorkeur aan de gene die ik heb, geen doosje niks gewoon micro usb erin die overal wel rond slingert en je kan altijd laden.
ik heb ze zelf ook, ze zijn top! ik kan ze iedereen aanraden. _/-\o_