Specificaties 300W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power L7 300W Review

spil 23 april 2010, laatste update op 24 september 2011, 1.541 views

be quiet! Pure Power L7 300W

Pluspunten

• Prijs/prestatie
  • Geen geluid

Minpunten

• Lengte kabels kan probleem zijn bij kasten groter dan midi-tower
  • Hoge piep-toon

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Algemeen
Voor het basis-systeempje wat ik assembleerde is 300W waarschijnlijk nog te veel. Hoeveel vermogen je nodig hebt voor een systeem kun je met een PSU Calculator uitrekenen.

Uitrusting en afwerking
Prima afgewerkt, de kabel-bomen zijn netjes gebundeld. Het is een redelijk eenvoudige voeding, features als verwijderbare kabels zijn niet aanwezig. Er is geen aansluiting voor het tacho-signaal van de fan, je kunt deze dus niet monitoren. Er zit een grote 120mm fan aan de onderkant van de voeding.

Aansluitmogelijkheden
Een basis-systeem wat een voeding van 300W nodig zal niet zo veel componenten bevatten.
  • 1x ATX aansluiting, netjes gesplitst voor zowel 20 als 24-pins aansluitingen (40cm). Bij een kast met voeding onderin even checken of dit voldoende is!
  • 1x 12V aansluiting voor extra voeding CPU. (40cm) zie note bij ATX aansluiting
  • 2x Molex aansluiting voor PATA harddisks en CD/DVD devices (55cm, 70cm)
  • 1x Floppy aansluiting (85cm)
  • 3x SATA aansluiting (2x 40cm, 1x 55cm)
Dit kan krap worden als je 'm wilt gebruiken voor bv. CD/DVD duplicatie-systeem of een NAS met veel disks. Voor een basis-systeem is het ruimschoots voldoende, ik hield nog 2x Molex en 1x SATA over (en 1x floppy-aansluiting)
De lengte van de kabels is afdoende voor een midi-tower, in een big-tower kun je in de problemen komen met de lengte van de SATA en Molex kabels.
Zie voor details de Cable Management page.

Prestaties en stabiliteit
Meer dan voldoende voor het basis-systeempje, met als bonus uiteraard de 80Plus Bronze certificering en dus boven de 82% efficiŽntie. Vanaf ca. 45W heeft de voeding een efficiŽntie van meer dan 80%.

Geluidsproductie
De fan draait heel langzaam. De eerste keer dat ik de machine opstartte dacht ik dat ik ergens iets fout gedaan had, er was niets te horen. Dat zegt genoeg lijkt me.
Als de voeding vol belast wordt, dan is de geluidsdruk slechts 20dB, bij de lage belasting van een basis-systeempje kun je een 16dB verwachten.
Helaas lijkt de voeding wel last te hebben van een hoge piep-toon (ofwel high-pitch whine) :(

Koelvermogen
Fan draait langzaam en zal dus niet heel veel airflow genereren voor de rest van je machine.

Ik heb nog geen andere 80Plus Bronze voeding voor 31.90§ gezien, een koopje dus, zeker in de prijs/prestatie verhouding.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power L7 300W?

Deze certificering is op basis van 110V. De rating op een ~230V grid is aanmerkelijk anders (en meestal beter).

Daar wil ik nog even aan toevoegen dat niet elke fabrikant haar voedingen voor de Europese markt in Amerika laat certificeren. Dus als een voeding niet dat label draagt wil dat niet automatisch zeggen dat hij dus niet efficient is.

[Reactie gewijzigd door baafie op 23 april 2010 21:57]

Ik heb dezelfde voeding en ook last van de genoemde pieptoon. Deze blijkt echter alleen op te treden zodra ik de Spinpoint aansluit (ik heb dezelfde HDD als uit de recensie). Als ik de HDD lostrek, dan is er geen fluittoon te horen.