Renkforce RF-4521561 M.2 harde schijf-behuizing Zwart Review

procyon 18 januari 2019, laatste update op 21 januari 2019, 932 views Product gekocht

Renkforce RF-4521561 M.2 harde schijf-behuizing Zwart

Op zoek naar een nieuwe USB stick, lees deze review even.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Relatief klein

Minpunten

• Wat minder robuust dan een classic USB stick

Mobiliteit Score: 5
De aanleiding
Je kent het wel, mensen om je heen die je af en toe vragen of je wat digitale content voor ze kan versieren. Voorheen had ik daar een 256GB Kingston HyperX USB stick voor maar die ben ik helaas bij een verhuizing uit het oog verloren..

Dus wat krijg je dan; collega´s die je vragen of je ze misschien kan helpen met film X en ze geven je een USB stick die ze 3 jaar geleden ergens cadeau hebben gekregen.

Thuis aangekomen blijkt dat jouw materiaal van goede kwaliteit van pakenbeet 15GB per bestand met 6MB/s zijn weg vind naar dat fossiel wat je collega een USB-stick noemt. Dus even op het laatste moment 's ochtends wat bestanden kopieren? Vergeet het maar..
De gecreerde behoefte
In zijn algemeenheid vind ik wachten op computers niet prettig, het moet bij voorkeur andersom zijn. Maar als het dan toch een keer moet, dan het liefst zo kort mogelijk. Iik had dus opeens weer de behoefte een goede USB stick te kopen.

Dus hop naar de pricewatch en zoeken naar de Kingston, want bekend. Om meteen maar te realiseren dat het model wat ik eerder had, het 256GB HyperX model nog steeds 100 euro kost in 2019? Waar is de vooruitgang gebleven?

Ik zou toch zweren dat ik net een SATA M.2 1TB disk heb gezien voor 125 euro? Iets loopt hier scheef dus even kijken naar andere opties.
De zoektocht
Hierdoor getriggered eens gaan zoeken naar een leuke M.2 SSD in een externe behuizing die gewoon een USB (geen C) aansluiting heeft, geen kabeltjes en geen externe power vereist. Het moet dus wel een ‘USB stick’ gevoel van vrijheid geven.

Sommige externe M.2 disk behuizingen kunnen overweg met snellere PCI Express M.2 SSD’s. Hoewel dat natuurlijk interessant klinkt bied die extra snelheid relatief niet veel meer snelheid over een USB bus. Daar komt bij dat die snellere PCI express M.2 schijven vaak meer energie verbruiken dan een gemiddelde USB poort kan leveren. Dus de Intel 660P viel af.

Na wat browsen de keuze gemaakt voor de Renkforce behuizing die ik hier nu review en een kleine (qua afmetingen) SATA M.2 SSD.

Deze combinatie kostte op het moment van bestellen 65 euro.
Spelen met de Renkforce
Inbouwen is ee kwestie van 2 schroeven aan de zijkant open maken, printplaatje eruit trekken, M.2 schijfje erop en schroefjes weer vastdraaien, zelfs ik kon dat voor elkaar snorren.
De Renkforce slikt trouwens alleen de kleinere versies M.2 SATA disks van 42.0 mm, hou hier rekening mee.
Zoals beneden te zien, is het formaat groter dan een gemiddelde USB stick maar toch zeer acceptabel.

Afwerking is prima, het is metaal en vrij stevig maar ik zou er niet op gaan stampen.

Dan nu; tijd om te spreekwoordelijke pudding te eten. Is deze combinatie echt beter dan de Kingston HyperX? Ik kan alvast verklappen dat de HyperX veel steviger is dus daar geen punten. De snelheid echter is meer in lijn met wat je van portable opslag mag verwachten in 2019.
Grote bestanden kopieren gaat rap genoeg voor deze prijs. Het grootste verschil met de HyperX is de gebruikte controller chip. De (toch vrij low-end) SATA M.2 schijf maakt echt gehakt van reguliere USB sticks als het op random en kleine schijf activiteit aankomt. Dus je steam library op de Renkforce gaat veel beter dan op een reguliere USB stick.

Ben je op zoek naar een snelle, goedkope en simpele USB stick, dan kan ik je van harte aanbevelen eens te kijken naar deze oplossing in plaats van en reguliere USB stick.

Heb jij ook een Renkforce RF-4521561 M.2 harde schijf-behuizing Zwart?

Interessant. Ik heb een 256 GB M2 liggen die ik hier voor zou kunnen gebruiken.

Wel eens kijken of er modellen zijn die steviger in elkaar zitten en een usb c poort hebben.

edit: Zo, er zijn behoorlijk wat verschllende modellen op de markt.

categorie: Externe HDD/SSD behuizingen

[Reactie gewijzigd door walterg op 21 januari 2019 14:35]

Waarom zou je USB-C willen hebben? Dat maakt je USB stick direct incompatible met het meerendeel van alle apparaten. USB 3.1 snelheden zijn niet afhankelijk van het type connector. Dat gaat net zo goed over de klassieke USB poort.
Ik heb een ongefundeerd vermoeden dat de chipset van een stick met usb-c nieuwer/sneller zou kunnen zijn. Maar daar ga ik nog huiswerk over doen.

Wat de connector betreft: Zowel de Windows als Mac laptops die ik voor werk gebruik hebben usb-c poorten. En als ik de drive een keer met een niet usb-c machine moet gebruiken dan kan ik een converter gebruiken.

Maar als ik een usb-a connector heb dan moet ik SOWIESO een verloopje gebruiken op mijn macbook.
Ik heb deze gekocht uit China.

De behuizing is niet mega, maar doet wat het moet doen en gaf met het kopiëren van een film z'n 250MB/s write. Wat ik ook fijn vind aan usb c is dat ik makkelijk mijn gemaakte foto's kan backuppen als ik op vakantie ben.
Op Android of ook op IOS?
Bekend verhaal. Heb voor mezelf toen een Startech SM2NGFFMBU33 gekocht. Werkt geweldig!