Devolo Magic 2 WiFi Multiroom Kit

Specificaties Starterset • WiFi-AC (5GHz) 1,2Gbps • 2x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

Devolo Magic 2 WiFi Multiroom Kit Review

Patjec 16 januari 2019, laatste update op 19 januari 2019, 5.165 views Product gekocht

Devolo Magic 2 WiFi Multiroom Kit

Een stap vooruit op de 1200+ reeks maar zeker niet de grote revolutie.

Pluspunten

• Complete netwerkoplossing kabel en wifi
  • Mesh werkt goed

Minpunten

• Nog steeds groot
  • De snelheid is nog ver weg van de 2400 Mbps
  • Niet echt goedkoop

Beheerbaarheid Score: 4
De oude situatie: 3 Devolo 500plus en 1200plus adapters in gebruik. Wifi via TP-Link Deco M5 triple pack mesh netwerk.

Beiden werkten behoorlijk, allen de devolo's mochten een upgrade hebben en de zeeeer beperkte instelmogelijkheden van de TP-Link Deco M5's waren van in het begin een frustratie.

Dus na wikken en wegen de overstap op de Devolo Magic2 3nodes starterspak. Na aankomst, uitpakken en de oude installatie door de nieuwe vervangen. Eerste probleem, de units konden niet linken, uren proberen, testen, lezen, herhalen, gaan slapen en s'morgens allemaal automatisch gelinkt. Tof maar frustrerend... Gelukkig was de oude technologie van de 550's en de 1200 modellen niet compatibel met de nieuwe dus je mag beide gewoon naast elkaar gebruiken. Handig om de overgang vlot te laten verlopen.

Idem met de app. Niet werkend te krijgen, tot je op de pc devolo cockpit installeert, de instellingen checkt en dan plots een werkende app op de GSM.

Vreemd gedrag, ik heb nu 2 LAN versies en 2 wifi versies in gebruik. De snelheid tussen de aangesloten pc's aan de netwerkversies werkt beduidend sneller dan deze aangesloten aan de netwerkpoorten van de wifi modules. Allemaal komen ze minstens aan een 500Mbs, tussen de netwerkmodules haal ik een 750Mbs, nog ver weg van 2400Mbs, maar met gigabit poorten aan de PC's en de nas is 2400Mbs toch onhaalbaar.

Devolo heeft nog wel wat kinderziektes weg te werken. Volgende updates zullen later wel soelaas brengen. Mijn 2 cent, wacht nog even af en wees geen 'early adopter'...

Heb jij ook een Devolo Magic 2 WiFi Multiroom Kit?

2400 is de maximale snelheid, die haal je thuis nooit. In thuissituaties ga je nooit meer dan de helft van de theoretische snelheid halen (1200 voor 2400, 600 voor 1200 enz).
Het zou interessant zijn geweest als je ook een screenshot van de cockpit had gepost van de oude situatie (met 550 en 1200), dan konden we zien of je er op vooruit bent gegaan of niet.

PS: het is "early adopter". Nu ben je een early adopter van een early adapter :)

[Reactie gewijzigd door mathias82 op 18 januari 2019 19:42]

Bedankt. De adapter is terug naar af.

Ik heb dat overwogen, maar de oude installatie was gestart met een 550plus kit, later aangevuld met een 1200plus module. Vermits alles draait op de snelheid van de traagste leek me dat niet zo zinnig. Komt dat ik te laat las dat de Devolo cockpit software werkte met de oude en de nieuwe modellen. Ik dacht enkel met de nieuwe. Maar het is wel een mogelijkheid om de oude modellen terug uit de schoendoos te vissen en er eens mee te spelen :-)
Het is zeker niet zo dat alles draait op de snelheid van de traagste. De verbinding tussen een 1200 en een 550 zal uiteraard max 550 kunnen halen, maar tussen twee 1200'en kan je wel degelijk 1200 halen, zelfs als er 550 en/of 200 adapters in het netwerk zitten (dit zijn allemaal theoretische maximumsnelheden die je zoals gezegd in de praktijk nooit gaat halen).
Idd maar in mijn situatie, 3x 550 modules, eentje tussen switch en lichtnet en 2 550'ers op GV en 2de Verdiep. Later is er een 1200 bijgekomen met het oop op die 550'ers er later uit te zwieren en volledig naar 1200 te gaan. Dat is er dus niet van gekomen, er zijn nu 4 2400 magic 2's gekomen en een 5de staat op de planning. De wifi op verdieping 1 heeft gaten, op de badkamer |:( Dus die 550 is de hoogste snelheid in mijn situatie...
In een review over netwerkapparatuur zou ik 'vage' terminologie zoals 'netwerkversie' proberen te voorkomen. Wifi/wlan is ook een netwerk. Als je een bedraad netwerk bedoelt, schrijf dat dan ook ;) Verder prima review. Mijn ervaring met Devolo is ook dat je beter geen early adopter kunt zijn.

PS: ook al kan je de oude en nieuwe naast elkaar gebruiken, ze beinvloeden elkaar wel in negatieve zin (snelheid gaat omlaag doordat bandbreedte gedeeld moet worden en/of signalen elkaar storen). Op je bedrade (dlan) netwerk gaat de snelheid omlaag doordat ze dezelfde electra delen. En in het geval van wifi delen ze fysieke ruimte.

[Reactie gewijzigd door davidvl82 op 19 januari 2019 15:47]

Bedankt voor de tips. Aangepast...

Ik had geen ervaring met Devolo wifi hardware. Ik gebruikte daarvoor de TP-Link Deco M5 en gebruikte dat als mesh netwerk door het huis en kantoor(tje). De Devolo magic 2 is mn eerste wifi hardware van devolo en werkt tot nutoe zonder omkijken vlekkeloos.