Eve Room 2 Review

Madcat 11 januari 2019, laatste update op 18 januari 2019, 3.564 views Product gekocht

Eve Room 2

Helaas heeft de Eve room 2 een sample rate van 10 minuten waardoor semi-realtime schakelen van bijvoorbeeld een afzuiger niet mogelijk is. Hierdoor is het doel waarvoor ik hem wilde gebruiken niet gehaald.

Pluspunten

• Klein
  • Accu duur
  • makkelijk

Minpunten

• 10 minuten sample rate
  • Bluetooth LTE
  • Duur

Kwaliteit Score: 5
Ik heb deze gekocht omdat ik graag in mijn smarthome de afzuiger wilde schakelen, dus zodra er eten wordt gekookt en daardoor de luchtkwaliteit slechter wordt de afzuiger automatische aan zou gaan.

Zelf had ik met een raspberry pi en de SGP30 al zo iets gemaakt, maar was daar niet tevreden over en dacht dat de Eve Room 2 hierin beter zou zijn.
Het is een heel klein apparaatje dat lang mee gaat met de batterijen en erg makkelijk in te stellen is.

Echter valt mij dit product erg tegen, de voornaamste reden is de sample rate van 10 minuten. hierdoor zal het niet semi-realtime reageren en eigenlijk pas door hebben dat je aan het koken bent als je al aan tafel zit.

Met de helpdesk van Eve heb ik al contact gehad en ze bevestigde mijn vermoeden en zeggen dat dit niet aan te passen is en deze keuze hebben gemaakt ter behoeve van de accu duur.

Erg jammer, dit product zal ik vandaag terug brengen naar de winkel omdat het niet kan doen waarvoor ik het wilde aanschaffen. Bovendien is het best wel duur om voor de grap te houden en is het nadeel van de bluetooth interface tov wifi dat je er niet altijd verbinding mee kan maken en wordt niet doorgeschakelt naar bijvoorbeeld een iPad die wel binnen bereik is.

Uit eindelijk ben ik meer tevreden met mijn eigen raspberry pi oplossing dan met de Eve room 2, wat ik niet had verwacht.

Heb jij ook een Eve Room 2?

Dit is erg jammer en ook erg onnodige...
Bijvoorbeeld Xiaomi heeft bij diverse apparaten ingesteld dat deze continu meet, maar het signaal enkel om de 10 (?) minuten doorstuurt tenzij de verandering in de gemeten waarde boven een bepaalde treshold gaat. Dan wordt het meteen verzonden. Op die manier gaat de batterij nog steeds erg lang mee, maar heb je toch direct input wanneer er daadwerkelijk een stevige schommeling in de meting ontstaat.
Misschien is het beter om een andere winkel te bezoeken voor je boodschappen, als hierdoor de luchtkwaliteit zo hard achteruit gaat, zodra de boodschappen binnen zijn... O-)
Ik heb deze gekocht omdat ik graag in mijn smarthome de afzuiger wilde schakelen, dus zodra er eten wordt gekocht en daardoor de luchtkwaliteit slechter wordt de afzuiger automatische aan zou gaan.