Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

tvdleur 15 april 2010, laatste update op 6 juli 2010, 2.177 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• snel
  • gui overzichtelijk /makkelijk
  • goedkoop maar wel "premium" gevoel
  • stabiel

Minpunten

• geen

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Aangezien de voorgaande reviews al uitgebreid zijn hou ik het op mijn ervaring.

Langzamerhand over aan het gaan van wireless G en 100mbit naar gigabit en wireless N. Aangezien mn linksys wrt54g V5 het nu al een jaar of 3 hier "doet" is naar mijn gevoel de vervangingstermijn ingegaan. Ik kon deze op marktplaats goed kwijt en met weinig bijbetalen voor deze TP link begon bij mij het vervangingsbelletje extra hard te rinkelen.
Ik ben dus op zoek geweest naar gigabit en wireless N. Deze router springt eruit qua prijs, en met de positieve beoordelingen was ik overstag. Aangeschaft dus icm met een 5 poort switch TP link TL-SG1005D en een 8 poorts switch TL-SG1008D,

Eerste indruk: zeer goed. de doos, de manier van inpakken, zeer netjes en compleet. Router zelf is hoogwaardig te noemen wb afwerking. Doet niet onder voor de mainstream merken, ook niet qua styling. Dit is voor mij niet doorslaggevend, voor mijn part is het een inelkaar geschroefde doos, als de prestaties maar goed zijn, hij gaat toch de meterkast in. Firmware die er op zat was de 1 na laatste. cd en documentatie... weinig over te zeggen dan compleet.

Overzicht van de webinterface is zeer goed te noemen. Waar ik bij de linksys af en toe zat te zoeken wijst de menubalk, vergelijkbaar met hier op tweakers, bij de tp-link goed (beter) de weg. Configuratie en dergelijke is duidelijk en makkelijk. Het herstartperikel heb ik bij de basisinstellingen 2 x gehad. Bij het wijzigen van IP adres en het wijzigen van wireless channel. Verder niet tegengekomen.
Aan de rechterzijde staat de uitleg duidelijk en helder geformuleerd wat elke instelling doet en waar het voor is. Ook is alles uitgebreider qua in te stellen mogelijkheden dan de wrt54g.

Naast de keus voor gigabit en wireless N ook een voorwaarde dat het een linux router is waar DD-WRT oid op kan (miste ik bij de wrt54g V5 die ik als vervanging heb gehad voor mijn overleden V1). Ik hou het voorlopig even bij de standaard firmware aangezien die in ruime mate voorziet in mijn behoeftes.

Na de configuratie heb ik alles gebackupped en daarna de firmware geupdate. (Iets te enthousiast geweest, dus verkeerde volgorde, wie kent het niet). Wat schetst mijn verbazing: dit is werkelijk de eerste router die alle instellingen heeft onthouden!! Nogmaals gecheckt, maar de update heeft plaatsgevonden. Petje af! Niettemin is een backup van je instellingen altijd aan te raden. Ondersteuning heeft van mij een sterretje minder aangezien er 4 maand tussen de firmwares zit. Aan de andere kant: misschien hebben ze hun werk direct dusdanig goed gedaan dat er niet veel te fixen valt, zoals ik van de wrt54g gewend ben, die was pas stabiel na 5 firmwares)

Bereik is zeer prima, waar ik in de achtertuin (plm 14 meter met beton en glas ertussen) met de linksys 55 % haalde is het nu nog ruim 80%. Snelheid is top, alleen had ik de eerste dagen toch een beetje dat hij gevoelsmatig langzamer was dan de wrt54g, net alsof de router nog aan het "inleren" was oid. De router is stabiel (icm online livebox)

Ik denk dat dit een aanrader is voor allerlei soorten mensen, van klein budget tot de veeleisende gebruikers.

UPDATE 6 juli: onafgebroken up met zware bittorent belasting en alles. Zoals ik het heb meegemaakt is het een echt top product: kopen, instellen en vergeten :)

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

Kan dat inleren niet komen omdat de router een soort van eigen dns record bijhoud in z'n eigen geheugen zodat je sneller kan browsen naar pagina's waar je vaker komt?
Dat zou een hoop verklaren op dat vlak, ik zou zeggen: zoek het op.

Verder een goede review, leest lekker weg.
Mijn 1043 is erg snel! Als ik echter de WPA2 aanzet valt de draadloze verbinding in elkaar.Weet iemand hoe dit komt?
Een reset werkt totdat ik weer de instellingen verander. Weet iemand hoe dit komt?