Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

Faiz159 16 april 2010, 2.034 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• Super snel ge´nstalleerd
  • Hoge wifi snelheid, geen afbreuk aan snelheid opgegeven door ISP
  • Sterk bereik (door het hele huis "Excellent")

Minpunten

• Nog geen negatieve dingen kunnen vinden.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Nadat mijn "oude" wifi router het afgelopen weekend voor gezien hield, en buiten de garantie viel heb ik de TP Link TL-WR1043ND besteld, op basis van de reviews van deze site :) . De prijs (inclusief alles 58 eurie en een beetje bij Azerty) viel me helemaal niet tegen, daar waar andere merken met gelijkwaardige specs een stuk duurder zijn. Eerst even de shop gebeld of ze hem op voorraad hadden en online de bestelling en betaling gedaan. Netjes een paar automatische mailtjes ontvangen met betrekking tot de bestelling en met track & trace van TNT kon ik vandaag de status van mijn bestelling in de gaten houden. Keurig afgeleverd in een rel-bestendige stevige doos met luchtzakken.

Uitpakken en installeren:
Het uitpakken ging vrij gemakkelijk. De router zat in de doos nog in een stevige plastic verpakking en op de router zelf zat nog wat beschermfolie, ik was verrast dat het op dit niveau al zo goed zat. Antennes erop geschroefd en hem met het mini cd-rommetje ge´nstalleerd. Dat was in een paar minuten gefixed. Binnen een paar minuten zat ik online zonder touwtjes. Alleen had ik ergens een verkeerde instelling ingegeven waardoor bij de reboot er geen internetconnectie was. Even op de router ingelogd en de instellingen aangepast. En moet zeggen, voor een non-techie is het erg eenvoudig, zelfs mijn moeder zou deze router kunnen installeren.

In het gebruik:
De snelheid valt me niks tegen. Ik heb het idee dat deze wifi router een stuk rapper is dan mijn oude D-Link DIR 635. De sites schieten no time op je scherm, in mijn geval een HP 6820s laptop. Bij mijn oude router liepen sommige sites niet zo hard. Daarbij de kanttekening dat de router in de meterkast staat en ik niet in een router vriendelijk huis woon (redelijk wat muren en dikke plafonds) Zelfs in de garage, onder het huis, gewoon volle bak aan sterkte. Super ding dus! :) (bij de oude router, die op dezelfde plaats stond als deze, had ik al gauw een balkje of 2 minder bereik)

De looks:
Aangezien de router bij mij toch in de meterkast staat maakt het me niet zoveel uit hoe die er uitziet, ik hoef er toch niet elke dag naar te kijken. Maar als je van wit houdt, dan kan je deze best in je woonkamer kwijt.

Al met al hoop ik er nog jaren (in ieder geval langer dan 2,5 jaar) plezier van te hebben. Een aanradertje voor wie een goedkope (tot nu toe, even afkloppen) goede router zoekt, die ook nog eens razend snel is.

Een kleine noot: ik haal nu de opgegeven snelheid (20Mbits) van Ziggo alles in 1 plus, met mijn oude router kwam ik nooit verder dan 10Mbits. Downloaden gaat nu echt een stuk sneller. Al met al ben ik erg blij met deze wifi router.

Nu nog even uitvogelen hoe ik een draadloos netwerkje kan opzetten tussen de verschillende apparaten en een kleine harddisk aan dat ding hangen. Dat uitvogelen ligt meer aan de technische vaardigheden van mij, dan dat van de router ;)

• HP 6820s
  • Windows 7
  • Ziggo Alles in 1 Plus (20Mbits)

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?