Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201N Zwart Review

mvdam 15 april 2010, laatste update op 15 april 2010, 3.791 views

Asus Eee PC 1201N Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Nvidia ION
  • Atom 330

Minpunten

• Glossy Behuizing
  • Grote Muisknop

Disclaimer, deze review is nog niet helemaal af.

De Asus EEEPC lijn is begonnen als een lijn met kleine en zeer zwak te noemen notebooks, in de volksmond ook wel netbooks genoemd. Voor het grootste gedeelte van deze lijn is dat nog steeds waar. Ik heb door de tijd heen een aantal EEPc's in mijn handen gehad en enkele dagen mogen gebruiken. Geen van allen bood wat ik zocht: Een klein notebookje met lange accuduur (3+ uur) die HD video kan afspelen, een spelletje hier en daar en een beetje licht photoshoppen en dergelijke.

Doordat de 1201n een dualcore atom heeft en een 9400 chip van Nvidia ook wel ION genoemd heeft deze netbook net wat meer power onder de kap als de gemiddelde netbook. Dit betekent dus dat je met de 1201n een klein spelletje kan doen en een 1080p filmpje kan kan kijken op zowel het scherm als een scherm dat via de HDMI of de VGA output eraan hangt.

Specificaties
  • Adapter
  • Accu
  • CD voor recovery
Meegeleverde Software
Ik zou graag een lang en bijzonder uitgebreid stukje schrijven over de software die meegeleverd wordt met de 1201n, helaas heb ik op het moment van ontvangen de meeste rommeltjes die ik dacht niet nodig te hebben ervan af gegooid. De enige software die ik erop heb laten staan is de Superhybrid engine van ASUS die de powermanagement doet.

Superhybrid Engine

De SuperHybrid Engine van ASUS vanaf hier SHE genoemd, is een stukje software dat zorgt voor zowel automatische als handmatige powermanagement van de netbook. SHE heeft verschillende standen:
  • Automatisch
  • Power Saver
  • High Performance
  • Super Performance
Automatisch

De auto-modus klokt automatisch afhankelijk van de modus waarin de pc verkeert: Netstroom en accu. Op de accu zal hij (of "ze") automatisch terugklokken naar Power Saver stand en op netstroom automatisch naar de High Performance stand. De Super Performance Modus is niet benaderbaar vanuit deze modus.

Power Saving

Als deze modus handmatig geactiveerd wordt door fn + space in te drukken zal de processor lager geclockt worden en worden eventuele andere instellingen omtrent dit profiel in werking gesteld (Helderheid van het scherm bijvoorbeeld). Ook op het moment dat je je netstroom adapter inplugt zal hij op power saver blijven staan om dan dus niet je energierekening aan te vallen.. voorzover dat mogelijk is met iets dat 15W gebruikt. In essentie betekent de power saver modus dus dat je niet optimaal gebruik maakt van de power van het apparaatje.

High Performance

Deze modus klokt de Atom op zijn standaardsnelheid en houdt dat vast, ook op het moment dat je besluit om een wandeltje te gaan doen met je netboook. Deze modus zal over het algemeen dus een negatieve invloed hebben op de accuduur van je netbook.

Super Performance

Deze modus klokt de atom vermoedelijk een beetje over, ik weet dit niet zeker aangezien ik m niet gebenchmarked heb terwijl deze modus actief was. De netbook lijkt wel ietsje snappier te zijn, maar niet echt merkbaar.

Batterijduur

Mij valt de batterijduur van dit apparaatje niks tegen, vaak wordt er 5 uur gemeld en dan bedoelt de fabrikant dus 5 uur terwijl je je scherm, wifi, bluetooth enzo uit hebt staan. In de praktijk haal ik ergens tussen de 4 en de 4,5 uur gebruik met wifi aan, bluetooth uit, scherm een beetje gedimd. Dit alles gewoon in de auto modus dus er is wel iets van power-saving aan de gang. Volgens mijn battery-meter gebruikt de netbook bij gemiddeld gebruik ongeveer 15W. Dit tegenover mijn Vaio die ongeveer 30 gebruikt bij normaal gebruik.

Normaal gebruik wordt bij mij gezien als: Browsen, Serietje kijken, beetje tekstverwerken. De batterijduur is bij mij ook niet van dermate belang dat het erg is als er minder als 4 uur mee gedaan kan worden. Ik heb de netbook gekocht om in de trein van Apeldoorn > Maastricht me te kunnen vermaken en gewoon te kunnen werken. Deze rit duurt ongeveer inclusief overstappen 3/3,5 uur afhankelijk van welke treinen je waar pakt. Dit redt hij makkelijk.

Scherm

Van de fabriek af zijn gezichten een beetje onnatuurlijk van kleur (Rood/roze) en hier heb ik een beetje aan gesleuteld aan de hand van de andere review die er 3 uur mee bezig geweest is. Nu staan de kleuren een behoorlijk eind richting natuurlijk zullen we maar zeggen, en ben ik er tevreden mee.

Tijdens films is er geen ghosting waar te nemen en alles ziet er scherp uit doordat er niet van de gebruikelijke 1024x600 resolutie gebruik wordt gemaakt maar van de veel hogere resolutie: 1366x768. Scheelt een boel in ruimte en geeft je net dat beetje meer vrijheid.

Toetsenbord

Het toetsenbord is gemaakt in de inmiddels steeds populairdere stijl "chiclet". Ik heb redelijk ervaring op eeepc toetsenborden en ben een stuk tevredener met de grotere ruimte die er is om lekker te typen, zonder dat je handen een kilometer moeten afleggen om een toets te bereiken. Ik heb er in tegenstelling tot mijn oude 901hd geen problemen mee om er lange stukken op te typen,

Behuizing

De behuizing is een puntje waar ik wel tevreden mee ben maar ook weer niet. De 1201n heeft een ongelofelijk glossy behuizing, wat veel vingerafdrukken opvangt en snel krast. Echter voelt de behuizing wel stevig aan een lijkt het krassen tot nu toe wel redelijk mee te vallen ook. Daarnaast blijft de behuizing lekker koel op mijn schoot, ook als hij hard moet werken en het warm is. Dit alles in tegenstelling tot mijn oude 901hd, die werd gloeiend heet, en lauw bij temps van -3 buiten. Het is me tot nu toe een paar keer gebeurd dat de netbook onverhoopt aan in de sleeve gaat. Dit is geen ramp, de hele netbook wordt langzaam warm maar zal niet oververhit raken.

Ik overweeg nog om de behuizing een schuurbehandeling te geven of te laten zandstralen om hem mat te maken.

Touchpad en Muisknoppen

De 1201n Heeft net als de seashell lijn een in de behuizing verzonken touchpad. De locatie van het touchpad wordt aangegeven door puntjes. Ik vind dit geen enorme verbetering tegenover de krampachtige touchpads van de andere eee's maar ook geen achteruitgang.

Mocht ik nog dingen zijn vergeten. Meld het me en ik probeer ze toe te voegen.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201N Zwart?

Dank voor jouw review. Ik heb zelf ook de 1201N. Deze is teruggegaan omdat hij stroperig werkte...internet homepage kwam pas ergens na 20 seconden op vanaf moment van starten IE. Nieuwe mainbord gekregen onder garantie. Nu gaat het iets beter maar ik vind de 1201N verre van echt snel. Misschien dat mijn verwachtingen tav dualcore wel wat te hoog waren. Mijn Gigabyte 912X ging stukken sneller. Wellicht dat Windows 7 op de 1201N ook een vertragende factor is tav XP op mijn Gigabyte.

Over het powermanagement: Hier merk ik niets van. Als ik switch en in de systeeminstellingen de kloksnelheid aflees, dan blijft hij constant op 1,6GHz staan. Ook bij switchen naar andere modus gaat scherm niet feller of minder fel branden. Volgens mij moet ik daar nog eens een call voor openen bij Asus, want dit bevalt mij niets. Ook na alle firmwareupgrades en hernieuwd powermanagement te hebben geinstalleerd, geen verbetering.

Positieve dingen die ik aan de Asus vind zijn inderdaad de features voor de prijs, het mooie display met uitstekende resolutie, relatief lage gewicht, het koel blijven van de onderkant, stille ventilator tot nu toe.
Bij mij gaat al wel de verf van de touchpadpuntjes af....die is namelijk meegelakt met de behuizing en loopt ook door in de behuizing. Dat is minder.

Ik heb bewust de zilvergrijze uitvoering genomen omdat hij inderdaad helemaal hooglans is, en zo zie je de vingerafdrukken dus nauwelijks. Leuk bijkomend feit is dat hij net van aluminium lijkt in deze kleur, terwijl het toch echt plastic is.
probeer cpu-z eens, die geeft live de snelheid van je cpu weer: http://www.cpuid.com/cpuz.php
(je kan de zip versie downloaden, dan hoef je niks te installeren).

in systeembeheer staat alles statisch dus daar hoef je sowieso niet te kijken. ;)
ik heb het probleem dat de oplaadstekker (dat zeer klein is) regelmatig geen contact maakt als je de laptop maar ook een beetje verschuift. Is dit een manco en moet ik het terugbrengen?
Ik heb het best vaak op mijn schoot en dus niet op een stabiele ondergrond.

[Reactie gewijzigd door lekkereloempia op 22 april 2010 14:03]

Bij mij zit ie keistrak, wiebelt niet...dus lijkt mij inderdaad een manco, ייn van de irritantere soort ook. Maar even mee teruggaan of een call aanmaken bij ASUS.
Heb 'm nu 2 weken en had er o.a. door deze reviews voor gekozen.
Zeer tevreden mee, maar als je snelheid wil ben je ofwel een halve dag bezig met er alle bloatware af te smijten en de startups te verwijderen, ofwel doe je een cleane herinstallatie van Windows.
Wat ik wel onbegrijpelijk vind, is dat hij geen AHCI ondersteunt. Zou volgens mij een pak schelen in snelheid...
Spijtig dat het power management niet werkt zoals het hoort.. Voor de extra 32 MHz moet je 't niet doen, dan heb ik liever een opstartprog minder.
Pech van het glossy scherm, maar is meer dan helder genoeg, ook om mee buiten te werken.
Fantastisch leuk is, eens je het gewend bent de multitouch van het touchpad. Ga eens proberen of die drivers ook werken op een andere laptop met synaptics touch pad.
Kek apparaatje. Heb er eentje sinds december 2009.
Is eigenlijk mijn main computer geworden onder Windows (7 HP).

Heb de 250 Gb 5400 schijf vervangen voor een 7200 exemplaar; daar is het apparaat niet echt op gemaakt. Voordat je de schijf kunt vervangen, ligt de tafel helemaal vol met onderdelen. Het toetsenbord is er ook niet beter op geworden, al valt het me met het tikken van deze reactie wel weer mee ;). Oude schijf gedupliceerd naar de nieuwe met CloneZilla en werkte probleemloos.
Tevens de 2Gb intern verhoogd naar 4 Gb, waarvan Windows er dan 3.5 ziet, want 32-bits versie.
Wat me sowieso niet duidelijk wordt aan het Atom i330 Ion platform is of het nou wel of niet 64 bits is. Met andere woorden, zou ik met een 64-bits OS wel de hele 4 Gb ter beschikking hebben? Maar dat is voor de netbooks minder relevant (en een te dure exercitie om even uit te voeren).

Een soortgelijke vraag heb ik over het gebruik van SSD's: sommige gebruikers claimen dat de 1201N met een SSD veel sneller wordt, ik lees ook claims dat de Atoms sowieso te traag zijn om profijt te hebben van een SSD.
Omdat de capaciteit van mijn SSD veel kleiner is dan de 250 Gb schijf die er standaard in zit, is simpelweg even clonen ook geen optie; installeren via de meegeleverde DVD is me te veel werk, als succes niet verzekerd lijkt.
super, dank je! geinstalleerd en getest....heeft geen invloed als ik PowerSave kies, alleen met HIGH PERFORMANCE is ie inderdaad iets overgeclocked op 1632Hz

Zou er dan toch een fout zitten in het powermanagement?
Zou ja aub (als je tijd hebt) een aantal benchmarks willen doen met CPU, HDD snelheid enz?

Wat bedoel je met "schuurbehandeling"
Is je 1201 door het bijplaatsen van 2 gig extra, en de 7200 schijf aanmerkelijk sneller geworden?

Ik overweeg het ook te doen.
Ik heb ook al een tijdje 4Gb in de 1201N maar sneller wordt hij er niet echt van.
Binnenkort inderdaad de upgrade naar een SSD incl. Win7 64bit doen.