Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router

Specificaties WiFi-ac • 5-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router Review

ourplayground 7 januari 2019, laatste update op 7 januari 2019, 2.942 views Product gekocht

Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router

Geweldige WiFi zonder poespas

Pluspunten

• Klein routertje, die gezien mag worden
  • Zeer goed bereik
  • Mesh mogelijkheden

Minpunten

• wat aan de prijzige kant
  • app mag wat uitgebreider

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Ubiquiti Amplifi-R

Het probleem
Onlangs ben ik verhuisd, en met een verhuizing mag je (ook van moeder de vrouw) wat makkelijker "upgrades" installeren in huis. Hieronder viel ook het netwerk binnenhuis.
In ons vorige huis had ik onze ziggo router staan in modem modus en een Asus router die de begane grond en eerste verdieping van degelijk internet voorzag. Omdat het nieuwe huis ook een upgrade was hebben we er een verdieping bijgekregen (zolder) die gebruikt wordt als werk kamer voor mij en gamekamer voor de kinderen, kortom er moet daar goed internet te verkrijgen zijn.
In eerste instantie heb ik een Ubiquiti UniFi AP-AC-LR gekocht, met een bereik van 183 meter zou mijn huis geen probleem moeten zijn (dacht ik). Kortom netjes op zolder geïnstalleerd zodat er een "paraplu" over mijn huis zou moeten vallen met meer dan voldoende bereik.
Tot zo ver de theorie, in werkelijkheid kwam het AP tot aan de eerste verdieping en op de begane grond was er geen bereik te vinden van dat prachtige apparaatje. Hierdoor moest ik mijn ziggo router weer in router modus zetten waardoor er 2 netwerken rond zweefden in mijn huis met als gevolg dat je elke keer moet switchen. Na een paar maanden switchen en geklaag over dat de Wifi slecht was moest ik toch maar eens verder kijken..
De oplossing
Ik heb een kabel op zolder liggen, en was opzoek naar een systeem wat via 2 kabels (een beneden en een boven) aangesloten kan worden en vervolgens een overkoepelend netwerk maakt in mijn hoekvilla. Na wat googelen en tweakeren ben ik bij de AmpliFI beland, waar ik in eerste instantie keek naar de versie met de extra antennes voor het creëren van je mesh. Na wat verder lezen, begreep ik dat je ook 2 losse routers van de AmpliFI series kan kopen en deze in mesh kan zetten, dit is goedkoper en met kabel dus geen gedoe met draadloos "versterken" door het huis.
Het was even een gokje of beide routertjes elkaar wisten te vinden en of er geen dode plekken in mijn huis zitten maar "mocht het niet werken, dan sturen we het wel terug" was de gedachte.
Uitpakken
het routertje is prachtig verpakt en hierdoor heb je het idee dat je met een high end leverancier te maken hebt, dit zegt natuurlijk niks over de kwaliteit van het kastje, maar toch. In de verpakking zit een korte handleiding, de router, netwerk kabel en netsnoer. Alles wat je nodig hebt dus.
Aansluiten
Zelden heb ik iets met zulk gemak aangesloten. AmpliFI op mijn Ziggo Router(nu modem) aansluiten, stroom er op en wachten tot hij opgestart is. Ondertussen even via de appstore de AmplFI app downloaden en daarna kan je alles configureren. Ja dit gaat via een app, het is 2019 mensen...
Na configuratie van AmpliFI 1, heb ik AmplFI 2 met de kabel aangesloten op AmpliFI 1, deze wordt gelijk door de app herkend en vraagt of je een mesh wil maken of niet.
Uiteraard wil ik dat en op deze manier heb ik een goed draaiend netwerk in en buiten mijn hoekvilla.
de App
In de App zelf kan je de status zien van je netwerk, kan je een gasten netwerk opzetten en je familie beheren. Let wel dat het bij familie beheren enkel om de met AmpliFI verbonden apparaten gaat, don't get your hopes up ;).
De familie tak is voor mij persoonlijk wel erg handig, zo kan ik de telefoon, consoles, laptop, tablets etc van de verschillende kinderen netjes groeperen per kind om daar bijvoorbeeld een tijd aan te hangen wanneer de apparaten connectie kunnen maken met het internet en vooral wanneer niet.
Verbeterpuntje(s)
Momenteel mis ik eigenlijk maar een ding en dat is de mogelijkheid om op mijn netwerk voor specifieke apparaten, bepaalde websites te kunnen blokkeren.
Een ander verbeter puntje is de prijs, je bent toch al snel €300,- kwijt voor deze oplossing. Hoewel ik het tot nu toe elke euro waard vindt, is het misschien wat lastiger te verkopen aan moeder de vrouw.
Tot slot
Een geweldig routertje met erg goed bereik.
Ik zie op de foto's dat er ook nog een touchscreen opzit, echter gebruik ik deze niet daar er een in de meterkast staat en de andere op zolder.

Heb jij ook een Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router?

Prachtig spul inderdaad, mijn schoonbroer heeft ook de Amplifi in combinatie met een mesh adapter die je op een wcd drukt. Werkt goed. Vanwege ons stulpje met zware betonnen vloeren hebben wij gekozen voor een USG + USW en 3X een AC Pro (op elke verdieping een), werkt ook prachtig. De USG kan zelfs de KPN modem in zijn geheel vervangen.
Prachtig spul inderdaad! Ik had het gisteren nog met een vriend van mij er over dat ik wel graag de ziggo modem/router de deur uit zou willen doen, maar eens kijken of dat überhaupt kan.
Ik heb mijn ziggo doos in bridge mode gezet (weghalen gaat volgens mij niet) en daarmee pakt een USG het externe IP op. e.e.a. aangevuld met een switch8 die 2x AC-PROs voedt met PoE. guest SSID over een separaat VLAN. Ubiquity infra in een eigen VLAN en mijn NUC, NAS en printer in aparte VLANs (control freak?).

Enige wat ik niet met ubiquiti op kan lossen is eigenlijk DNS, dus heb bind op een NUC en met Reverse Policy Zones ben ik baas met alle DNS requests die me niet bevallen... Dezelfde NUC draait ook CUPS zodat ik in elk VLAN/WLAN/device naar keuze bonjour/apple print kan gebruiken.
Nadeel van het in bridge mode zetten van jouw Ziggo router is, dat je dan geen IPv6 adressen meer krijgt. En dat laatste is voor mij van cruciaal belang. Op het werk heb ik 2 AP's van Ubiquiti die het erg goed doen. Ben heel benieuwd naar de web interface van de amplifier (voor thuis welteverstaan).
Ik heb de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR in gebruik op de eerste verdieping in het midden(min of meer). Keihard internet in het hele huis(4 telefoons, 3 laptops, iPad, PC), begane grond, eerste verdieping, tweede verdieping. Zelfs redelijk bruikbaar in de tuin. Ik zie die paraplu niet zo voor me, volgens mij is het exacte midden van het huis de beste positie als je overal dekking nodig hebt. Mijn huis is uit 1920, dus dunne muren en houten vloeren. Dat scheelt natuurlijk.
Ik heb een wat nieuwer huis (1976) dus wat meer beton gok ik zo. Ik heb mijn AP op verschillende plekken in mijn huis neergezet maar ik kon het niet optimaal krijgen, zet ik hem op de zolder dan red ik het niet naar beneden, 1e etage was beneden nog steeds niet best en op zolder begon mijn zoon te klagen.. nu heb ik met enkel op zolder al een signaal beneden wat acceptabel is, met een 2e beneden dus in het hele huis perfect internet met als bonus dat rondom het huis ook goed internet is.
Om maar even een aluhoedje op te zetten, ik vermoed dat mijn ondervloer op de eerste etage, zo’n ondervloer met mooi gouden reflecterend laagje, een hoop kapot maakt voor het signaal van boven naar beneden.
Ik heb als router een Airport Extreme staan en ondanks dat mijn appartement klein is, heb ik zo goed als geen 5GHz dekking in de slaapkamer en dus deze AmpliFI erbij gezet als range extender.

Hoewel ik daarom bijv de familie opties niet kan gebruiken bevalt het apparaatje me prima, zodanig zelfs dat ik hem niet uit zicht wil zetten ipv de AE en als router. De ingebouwde performance monitor is ook een erg leuke gimmick!

Al met al een prima investering in een stabiel dekkend netwerk.
waarom niet gewoon de airport extreme er tussen uit en alleen de AmplFI?
Ik heb er nu drie hangen: twee AP-AC-IW en 1 AP-AC-PRO. Allemaal hetzelfde netwerk; seamless roaming; controle via de Unifi controller, etc. Prachtig spul, maar wel behoorlijk "Prosumer". Er is ook een app voor Unifi, maar niet zo consument vriendelijk als het Amplifi spul.

Dat schuifje om internet te pauzeren zou ik in Unifi ook wel willen hebben (kan natuurlijk allemaal wel, maar niet met 1 simpel knopje). Ik heb wel een guest portal met internet vouchers voor mijn tiener, ze krijgt een voucher als haar huiswerk af is. Werkt geweldig!
> guest portal met internet vouchers voor mijn tiener, ze krijgt een voucher als haar huiswerk af is.

hf man, don't overdo it.....
Had inderdaad gekund, maar de amplifi heeft een sterker signaal en ik vind de Interface van de app gebruiksvriendelijker.