Google Home Max Wit

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Google Home Max Wit Review

robert zaandam 6 januari 2019, laatste update op 7 januari 2019, 3.925 views Product gekocht

Google Home Max Wit

Paar maanden geleden 2 stuks aangeschaft in Duitsland om, als stereo-paar, te vergelijken met mid en high-end audio. Tijd voor serieuze review door een zichzelf audiofiel noemend iemand.

Pluspunten

• Verbazingwekkende audio mogelijkheden
  • Eenvoudige setup
  • Krachtig genoeg voor grotere luisterruimtes
  • Happy echtgenote

Minpunten

• Aux aansluiting kent serieuze vertraging indien in-pair (bekende bug)
  • Voor groots geluid 2 stuks nodig (paired stereo)
  • Bij hoog volume is de App nodig om het volume aan te passen. Google hoort je niet
  • Je gaat rondom het systeem uitbreiden.

Kwaliteit Score: 4
Laat ik vooropstellen dat ik van mijzelf denk dat ik een redelijke audiofiel ben. Ik ben al ruim 35 jaar met audio bezig en verkeer in de luxe positie dat ik beschik over meerdere luisterruimtes met een breed scala aan high-end audio apparatuur. Denk Magnepan, Rotel, Revox, Marantz en Tannoy. Beetje allegaartje maar na zelf ontwerpen en bouwen van versterkers (buizen) en luidsprekers is de hobby ooit verschoven naar fabrieks spul, maar dan wel in het hogere segment. Voor de woonkamer (65M2) echter wilde ik het minimaliseren (lees: wens van mijn vrouw). Meerdere opties bekeken maar al snel trok de Google Home Max de aandacht. Deze konden nu gepaard worden als stereo opstelling. Ik had de Google Home Max al eens gezien en gehoord op een buitenlandse beurs maar dat was een single unit. Leuk, meer niet dacht ik toen. Omdat zogezegd de woonkamer "eenvoudiger" moest ben ik me ook eens in de techniek achter de Home Max gaan verdiepen. De Max heeft meerdere class-D versterkers ingebouwd, kent een soort van AI equalizer (brrrr dacht ik eerst), en had voldoende power voor een grotere woonkamer. Op audiofiele fora in de VS waren mensen actief aan het experimenteren geweest en sommigen waren inmiddels vrij positief over zowel geluid als de mogelijkheden.
Op een zwak moment ben ik in de auto gestapt en heb twee units gekocht bij Mediamarkt Duitsland. Bijna 750 Euro lichter en na veel geëxperimenteer: plaatsing, hoogte, bronnen etc. hebben de twee Google Home Max units de Yamaha/Phonar set volledig vervangen als woonkamer installatie. Gekoppeld aan Spotify (goed genoeg voor de woonkamer) is iedereen tevreden. Zelfs ik voor wat betreft de geluidskwaliteit. Had ik niet verwacht. De huiskamer audio situatie is nu als volgt:

2 x Google Home Max zijn gepaired als "Huiskamer-paar" . Na veel posities geprobeerd te hebben hangen ze nu beiden op 2 meter hoogte middels Vogels VLB 200. Tussen de speakers zit 6 meter ruimte en daarmee bestrijken ze het merendeel van de 10 meter lange kamer. Naast radio (handig, nu ook Tune-in support) is het hoofdzakelijk Spotify waar ze mee gebruikt worden. Na enig gewenning is dit geheel volledig sparaakgestuurd nu, volgende nummer, harder, zachter, artiest, song, etc. Werkt prima. Qobuz (lossless streaming) wordt helaas beperkt gesupport maar dat spelen we wel achter in de "mans-cave" zoals mijn vrouw dat noemt.

De stereo spreiding is met deze brede opzet uitstekend, dat komt mede door hoge vrijstaande plaatsing en de gescheiden autonome versterkers. Dynamiek is er ondanks de ophanging volop. De speakers zijn goed genoeg om mij het verschil in lossless (Qobuz) en lossy (spotify) te laten horen. Huisgenoten horen dit echter niet.

Als ik het geluid zou moeten omschrijven: het middengebied is ietwat zwak, stemmen komen niet helemaal los en de bassen zijn wat overheersend in de 100-300 hz regionen maar de wolligheid blijft net acceptable, de meegeleverde rubber dempers zijn wel nodig ivm het anders vibreren op de Vogels. Want de twee basspeakertjes kunnen behoorlijk wat druk geven. Knap ontwerp. Het hoog is helder, en gelukkig niet al te scherp. Wel mis ik wat warmte. De equilizer optie beperkt zich tot hoog een laag (en balans), een mid zou voor iets verbetering kunnen zorgen. Wellicht komt dat nog bij een update. De speakers zijn verder snel, volgen de bron goed mits er niet te veel kakafonie is. Drukke muziekstukken verzuipen een beetje. Maar voor het wat rustigere lounge, rock, en zelfs klassiek is de weergave serieus goed. Dit voor speakertjes die, omdat er geen versterker meer nodig is, ook als totaal een fractie kosten van bv de Magnepans, Tannoy en Revox die hier elders staan. Sinds we ze hebben staat de (spotify) radio vaker aan, zo handig om even verbaal naar het volgend nummer te gaan. En tussentijds Google assistent lastig vallen bevalt ook goed. Is in 2 maanden al meer gebruikt dat een paar jaar Siri....

Kortom, ze bevallen iedereen hier erg goed. Geen wirwar meer van kabels, geen afstandsbediening (alleen nog onze iPhones/iPads en Androids als nodig), en geen versterker meer in de kast. Alleen dus deze 2 speakers, en dat is best wel leuk eigenlijk, voice controlled. Dit alles met een meer dan acceptabel geluid. Beter dan de Sonos 5 vind ik zelf, andere vonden daarentegen de Sonos 5 fractioneel mooier klinken. Deze had ik ook geprobeerd maar teruggestuurd, te veel toeters en bellen en de Max vond ik toch standvastiger op hogere volumes. De Sonos was wel minder wollig in het laag maar vervormden snel. Soms wil je gewoon even luid en de Maxjes doen daar niet moeilijk over.

Samengevat: ik heb ze dus gekocht vanwege zowel het gemak, de voice control mogelijkheden en als vervanging van een conventionele huiskamer set. Inmiddels is het halve huis ingericht rondom Google Home, naast deze Maxen zijn er nog 3 Mini's en 2 gewone Home's in diverse ruimtes opgesteld die naast dagelijkse info (nieuws, weer, agenda, wekker etc.) ook verlichting binnen en buiten regelt. Centraal in huis zijn deze 2 Maxen. Al met al zie ik de Homes van Google dan inmiddels als een leuk hobby project. Begonnen met de Home Max als vervanger van de stereo set liep het al snel uit de hand. Jullie zijn gewaarschuwd!

Extra info: ze zijn niet aangesloten op de huiskamer TV. Op de TV staat een Bose soundbar vanwege het gemak voor de huisgenoten. Films kijken doen we in onze aparte huisbios. Ik heb ze wel aangesloten gehad op de TV (Aux aansluiting is aanwezig op de Max maar wanneer er twee units gepaird zijn is er een probleem: te veel delay in het geluid. Beeld en geluid zijn asynchroon, zoveel dat het niet te corrigeren is, Google heeft deze bekende bug al weten op te lossen bij het gebruik van één speaker, maar bij twee units is de bug nog daar. Twee speakers gebruiken als TV soundbar is derhalve nog niet mogelijk. Dat kan een belangrijk minpunt zijn mocht men dat willen. Google zegt dat er een firmware fix komt hiervoor. Maar wanneer is mij onbekend.

Tot slot: de Spotify-connect integratie met de Apple Watch en de Google Home is ideaal. Speelt het spul dan kan je ook de Apple watch gebruiken voor basic afstandsbediening als volume en skippen naar het volgende nummer. Je hoeft dus niet altijd te schreeuwen. Wel zo fijn als dochterlief K3 op standje 10 zet..

Heb jij ook een Google Home Max Wit?

Thnx voor deze goede review!
Ik sta op punt om Sonos aan te schaffen maar had de Google home max nog niet overwogen. Dat ga ik nu wel doen. Ik kwam op je review overigens via m'n Google voorgestelde nieuws item op m'n pixel3 phone.
Hi Henry,

dank je. Als je gaat luisteren en vergelijken: een enkele Sonos klinkt voor velen denk ik beter, veel mensen vinden een extra schepje onnatuurlijk spatial stereo in vergelijk meestal mooier. De Max krikt de boel gelukkig minder onnatuurlijk op. Als paar is de MAx duidelijk de winnaar qua geluidskwaliteit. Geen spatial stereo meer lijkt wel en het geheel klinkt meteen voller, ook dynamischer, meer in balans en vooral natuurlijker. Van de Sonos werd ik na 10 minuten moe, veel te veel correcties. Over dat vermoeiende bij de Sonos, daar was iedereen het hier wel over eens. Zet de twee Maxjes als paar dan wel rechtop, niet liggend. Dat is een wereld van verschil en heeft denk ik te maken met de AI equalizer functies. Het lijkt dat de Class D versterkertjes in de Max behalve akoestische correcties bij de metingen ook de stand van de speaker leest. Ik had ze ook liggend in de Vogels gehangen en het verschil was dramatisch. Weg spreiding, weg diepte. Dus samengevat: 1 enkele Home moet liggen, als paar moeten ze staan. Een enkele Max geeft trouwens bij rechtop staan mono weergave. Mocht je hem op z'n kop plaatsen dan wordt je dat trouwens netjes verteld. Grappig.
Heb je de HomePod overwogen? Ik twijfel zelf om mijn NAD D3020 met Dali Zensor 1’s te vervangen door 1 HomePod. Jouw review helpt me om in elk geval de HomePod te bestellen en te testen (en evt terug te sturen indien niet beter dan huidige setup)
Heb ik, maar een Homepod kan nooit een vervanger zijn voor je stereo installatie. In één ruimte koppelen ze zich zelf wel maar bij mijn weten niet als gescheiden kanalen zoals de Google Home Max dat wel doet. De Homepod is een rondomstraler, leuk voor de keuken of op het bureau maar verre van hifi vervanger. (En tov Google Home beetje dom ;)
Tov de Dali's ga je een fikse stap achteruit met de Homepods vind ik. Als je dit uberhaupt al met elkaar wilt vergelijken. Qua versterker karakteristiek zal de NAD wel ongeveer gelijk zijn, niet dat je dat gaat horen denk ik maar beiden zijn class D dus eigenschappen houd je. Ik ken deze NAD goed en waarschijnlijk gebruik je nu Bluetooth? De 3020 (v2) ondersteund wel APTX en dat doet de Home Max niet, daś nog meer lossy Bluetooth. Maar in principe gebruik je de Bluetooth niet meer, alles gaat nu over Wifi.
Ik gebruik nu een Raspberry Pi met een Hifiberry Digi+ erop gesoldeerd, die dan met een goede coaxkabel op mijn NAD is aangesloten. Op de Pi draait Volumio en ik stream dan via Airplay. Klinkt erg goed moet ik zeggen. Maar een native oplossing met de HomePod leek mij ideaal (zoals je zelf ook aangeeft minder kabels etc), maar je antwoord weerhoudt me hier nu weer van :) Blijf nog even bij deze setup voorlopig. Bluetooth klinkt vele malen slechter, al is het aptX. Ook geluid via de TV (Apple TV -> HDMI -> TV -> optische kabel naar de NAD) klinkt slechter dan de coaxverbinding.
HQ audio streamen is niet meer zo kostbaar. Dwz: voor een laag bedrag fiets je de +3K DAC er uit. Na veel omzwervingen hier in mijn luisterruimte is er uiteindelijk gekozen voor Chromecast audio in combinatie met Qobuz. Het enige wat beter klinkt is reference geperst vinyl. De NAD M10 heb ik nog niet beluisterd maar gaat ook niet meer gebeuren. Ik ben al jaren terug naar volledig (vintage high-end) analoog, aangestuurd door de Chromecast Audio icm Qobuz. En voor 5000 euro kocht je 30 geleden 1 van mijn speakers... Anyway: analoog icm Chromecast audio (24-bits/96 KHz) Krijgt niemand me meer vanaf. Maar dit topic ging over de Google Home Max ;)

[Reactie gewijzigd door robert zaandam op 9 januari 2019 20:23]