Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM3 (Zwart) Review

ENTXawp 5 januari 2019, 449 views Product gekocht

Sony WH-1000XM3 (Zwart)

De WH1000XM3 is de koning van de ANC headphones op de markt, maar er zijn nog altijd verbeterpunten. In de volledige review ga ik verder in op de minpunten en noem ik ook de laatste paar pluspunten.

Pluspunten

• Active Noise Cancellation, je kan geen betere headset op de markt vinden
  • Comfortable, grote oorkussens
  • Microfoons voor ANC zitten iets dieper in de headset waardoor deze minder wind vangen.
  • Wind Noise Reduction, een optie die handig is wanneer je de headset op de fiets gebruikt.
  • Een batterij die met 6 tot 8 uur gebruik per dag tot wel 4 dagen mee gaat
  • NFC voor het snel aanzetten, connecten en disconnecting.
  • App op de telefoon waarin je gemakkelijk van alles kan instellen en het batterij percentage zien (je kan dit ook horen door een keer op de aan/uit knop te drukken
  • SUPER snel USB-C opladen

Minpunten

• gesture controls activeren vaak perongeluk als je jas een muts heeft
  • bluetooth 4.0
  • beschadigd makkelijk
  • krakende hoofdband

Alle positieve punten
- Active Noise Cancellation, je kan geen betere headset op de markt vinden
- Comfortable, grote oorkussens
- Microfoons voor ANC zitten iets dieper in de headset waardoor deze minder wind
vangen.
- Wind Noise Reduction, een optie die handig is wanneer je de headset op de fiets
gebruikt.
- Een batterij die met 6 tot 8 uur gebruik per dag tot wel 4 dagen mee gaat
- NFC voor het snel aanzetten, connecten en disconnecting.
- App op de telefoon waarin je gemakkelijk van alles kan instellen en het batterij
- USB-C opladen, maar wel een korte bijgeleverde kabel
- De prijs is redelijk hoog maar even duur als de concurrentie
- De tweede knop om snel tussen NC, ambient (geluid van buiten wordt naar binnen
gepompt), en normaal (zonder NC of iets, handig om batterij te besparen
- SUPER snel opladen in 10 minuten laat je de headset op voor z'n 3 uur gebruik
- geweldig geluid voor wireless
Verbeterpunten
Ik wil eerst zeggen dat al deze minpunten voor mij geen reden waren om de headset niet te kopen (behalve misschien de krakende hoofdband) maar voor de volledigheid wil ik ze er wel bijzetten.
Gesture Controls
De minder conventionele Gesture Controls kunnen je ooit in verwarring brengen.
- Drie (of meer) vingers over de rechter oor naar beneden zet het geluid naar de
achtergrond en pompt dan ambient geluid naar binnen, drie (of meer) vinger
omhoog ontdoet deze actie en zet het weer terug naar daarvoor.
- Drie seconden een vinger op de rechter oor openet google assistant
Als je deze door hebt dan zijn ze handig maar ze worden naar mijn mening vaak per ongeluk geactiveerd voor mijn muts van bijvoorbeeld mijn jas.

Nog een handigheidje is als je verbonden bent met bijvoorbeeld een laptop, 1 swipe naar boven of beneden verhoogt of verlaagt het geluid in de mixer maar met 3 (standaard windows mixer is 100 voor maximaal). Maar als je naar onder of boven swiped en daar je vinger houdt kun je het geluid een stuk sneller veranderen.
Bluetooth 4.0
Voor mij was het ontbreken van bluetooth 5.0 waarbij je een groter bereik hebt en je twee apparaten tegelijk kan verbinden niet een geweldig groot probleem. De headset heeft een groot genoeg bereik dat ik de maanden dat ik de headset al heb gebruikt het mij nooit heeft lastig gevallen, je kunt zelfs kiezen voor een betere connectie of betere audio kwaliteit als het toch niet genoeg zou zijn.
Beschadiging
De Headset is gemaakt uit mooi materiaal met fijne zachte kussens. De grip op het hoofd is in het begin een beetje hard maar na een week is dat zeker weg. Hij zit lekker comfortabel, maar helaas is de headset wel een keer van mijn hoofd afgevallen tijdens het spelen met de hond. De val zorgde voor een aantal krassen op de zijkant die niet voor problemen zorgen maar toch wel vervelend is aangezien het zo'n kleine val was.
Krakende hoofdband
Nu mijn grootste probleem, de krakende hoofdband. de hoofdband is comfortabel maar de scharnieren zijn maar met twee kleine schroefjes bevestigd. dit kan er dus voor zorgen de headset kraakt wanneer je beweegt, en dit IS een probleem, hij zit namelijk op je hoofd en die beweegt veel. hier is een reddit thread over het probleem.
Video van de OP

hier zijn de foto's die het probleem illustreren

Heb jij ook een Sony WH-1000XM3 (Zwart)?

De WH-1000XM1 had problemen met scheurende hoofdband, helaas is ook mijn WH-1000XM2 hier al voor terug geweest (en ik gebruik m enkel aan mijn bureau en bewaar m altijd in de opbergdoos).

Het is een heerlijke koptelefoon en ik ben er nog altijd blij mee mocht ik een nieuwe moeten kopen dan zou ik zeker ook de Bose tegenhanger nog eens goed bekijken.