Fossil Q Explorist HR Blauw (Bruin)

Specificaties Android, iOS compatibel - Bekijk alle specificaties

Fossil Q Explorist HR Blauw (Bruin) Review

m.van.kan 5 januari 2019, 3.907 views Product gekocht

Fossil Q Explorist HR Blauw (Bruin)

Leuke smartwatch met een geweldig design maar ook enkele functionele nadelen.

Pluspunten

• Design
  • Draagcomfort
  • Wear OS 2.0

Minpunten

• Batterijduur mag beter
  • GPS niet nauwkeurig / valt weg
  • Hartslagmeter matig

Na lange tijd getwijfeld te hebben wel / geen smartwatch is het er uiteindelijk toch van gekomen. De keuze is uiteindelijk gevallen op de Fossil Q Explorist HR. Naast de Fossil heb ik ook de Samsung Galaxy Watch (46mm) overwogen. Qua design vind ik de Fossil echt geweldig! Het feit dat deze op Wear OS 2.0 draait weegt voor mij persoonlijk zwaarder dan een lange(re) accuduur van de Samsung. Reviews van anderen geven aan dat de Galaxy Watch ongeveer anderhalve dag op een volle accu draait, wat natuurlijk resulteert in dagelijks laden aangezien dit waarschijnlijk 's nachts zal gebeuren. Een accuduur van één dag lijkt mij dan ook meer dan voldoende.

Design
Deze Fossil is één van de weinige smartwatches die er echt gelikt uitzien. Natuurlijk is dit een persoonlijke smaak. Het meegeleverde bandje is een combinatie van silicone en leer. Hierdoor zit het comfortabel en heeft het een luxe uitstraling.

Watchfaces
Qua watchfaces is de keuze vrij beperkt. Dit schijvende realiseer ik me dat er wel degelijk een keuze gemaakt kan worden uit zo'n 45 watchfaces, die ook nog gepersonaliseerd kunnen worden. Er zitten echter een aantal uitgesproken varianten tussen die ik persoonlijk niet zal gebruiken. Daarnaast kun je er natuurlijk voor kiezen om een 3rd-party watchface te installeren, of (voor gevorderden) om er zelf één te maken.

Always-on
Persoonlijk houd ik er niet van als een horloge op zwart staat. Aangezien ik het ook als een sieraad zie moet de tijd gewoon altijd af te lezen zijn. Dit is mogelijk met de always-on functionaliteit die op vrijwel iedere smartwatch is te vinden. Let wel dat niet het volledige scherm aan blijft, maar enkel de essentiële items zichtbaar blijven. Zo worden de 'widgets' en secondewijzer verborgen en wordt overgeschakeld naar een zwart-wit modus, uiteraard om de accu te sparen. Hoe dit eruit ziet verschilt per watchface en is niet te personaliseren. Daarnaast kun je altijd op het scherm 'tikken' of een polsbeweging maken om het horloge 'wakker te maken' waardoor het scherm weer in volledige modus wordt weergegeven.

Software
Mijn verwachtingen van Wear OS 2.0 waren hoog. Aangezien het een product van Google is en geen merkgebonden software (zoals bijvoorbeeld Tizen van Samsung) verwacht ik dat dit het platform is dat het grootste aanbod van 3rd-party apps heeft / zal krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld RunKeeper en Domoticz installeren, waardoor je de bijbehorende functionaliteiten op het horloge kunt gebruiken.

De eerste ervaring
Nadat ik het horloge een paar dagen gedragen had was ik eigenlijk redelijk teleurgesteld. Met name in de accuduur. Het einde van de dag bleek niet haalbaar, terwijl ik niet de indruk had dat ik veel belastende dingen uitvoerde. In de Wear OS app op de telefoon kun je de batterij monitoren. Echter geeft deze enkel 'bluetooth' als energieverbruiker aan. Een enkele keer staat er ook 1% 'scherm', wat natuurlijk te verwaarlozen is. Zonder bluetooth heb je niets aan een smartwatch, dus uitschakelen is geen optie. Toen ik de doos alweer tevoorschijn had gehaald om het horloge terug te sturen besloot ik het nog één kans te geven door hem terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Dit werd op diverse fora genoemd als oplossing voor een echt ontzettend slechte accuduur. Daarnaast doen verhalen de ronde dat de accu moet 'leren' en pas na 5 dagen in optimale conditie is. Wat de theorie ook mag zijn; na de reset is de accuduur echt stukken beter en blijft het aan het einde van de dag makkelijk 30% over. Bluetooth lijkt nog steeds de enige energieslurper, maar dit is volgens mij een bug (die er volgens andere bronnen al bijna een jaar in zit). Aangezien de accuduur nu gewoon acceptabel is vormt dit dan ook geen probleem, al zou het fijn zijn als er meer inzicht zou zijn.

Na deze positieve ontwikkeling besloot ik tijdens het hardlopen gebruik te maken van RunKeeper. Hierbij heb je de keuze om met of zonder telefoon te lopen. Waarom zou je een telefoon meenemen als alles via je horloge kan, dus zonder horloge gestart. Het GPS signaal wordt snel opgepikt (via de telefoon), waardoor je snel van start kunt. Tijdens de 'workout' worden de statistieken op het horloge weergegeven. Daarnaast kun je de workout beëindigen. Eenmaal thuis bleek dat de GPS er nogal eens naast zat. Hierdoor lijkt het alsof je constant een paar meter naast de verharde weg loopt. Of dit aan de GPS ligt, of aan de software van RunKeeper durf ik niet te zeggen. Ik vermoed in het laatste. Echter viel tijdens de volgende oefening (wederom zonder telefoon) het GPS signaal regelmatig weg. Zo ontbrak er 5! van de 12 kilometer in de statistieken. Een domper, maar goed ik heb hem niet primair als sporthologe aangeschaft dus verder geen big issue voor mij. Wel jammer, want functionaliteiten die erop zitten moeten natuurlijk ook bruikbaar zijn.

Ditzelfde geldt voor de hartslagmeter. Deze meet de hartslag (indien ingeschakeld) iedere 20 minuten. In de praktijk zie ik dat deze wel eens ontbreekt. Als je op de betreffende widget drukt wordt direct een meting gestart. Wellicht ontbreken er metingen doordat ik het horloge niet extreem strak om mijn pols draag. Monitoren van de hartslag is leuk, maar dit moet niet ten koste van het draagcomfort gaan.

Verder is de integratie met de telefoon (Samsung Galaxy S8 in mijn geval) prima. Notificaties komen vrijwel gelijk op het horloge en op de telefoon binnen. Bij inkomende oproepen treedt er een kleine vertraging op. Integratie met de notificaties op Android is overigens prima. Zo kun je bij whatsapp direct antwoorden met 'ja' of 'nee' of eenvoudig door middel van spraak een reactie geven (speech-to-text). Dit laatste is handig als je bijvoorbeeld op de fiets zit. Er is ook een schermtoetsenbord beschikbaar, maar ik denk dat men dit in de praktijk zelden zal gebruiken door de beperkte ruimte op het scherm. Ook Google Assistant is gewoon te gebruiken. Je kunt softwarematig instellen of het horloge moet letten op 'ok Google'. Persoonlijk heb ik dit uitgeschakeld en nog niet gebruikt.

Hardwareknoppen
De middelste (en grootste) knop is vergelijkbaar met de home-button van een telefoon. Hiermee open en sluit je het hoofdmenu. Door aan deze knop te draaien kun je door de content scrollen (wat je ook door middel van swipen kunt). De overige 2 hardwareknoppen kun je personaliseren door er een app aan te koppelen die geopend wordt zodra je op de knop drukt.

Wat ontbreekt?
Het enige wat ontbreekt op dit horloge is een speaker. Hierdoor is het niet mogelijk om te telefoneren met het horloge. Geen probleem als je het mij vraagt.

Ik heb de Smartwatch uiteindelijk via Amazon.de aangeschaft voor 225,-. Als je bedenkt dat je voor een 'normale' niet-smartwatch van Fossil ook al snel meer dan 125 euro neer moet leggen vind ik dit een redelijke prijs.

Super strak horloge met smart-functionaliteiten. Softwarematig zijn er nog een aantal aandachtspunten, waarbij het me niet duidelijk is of dit aan Fossil ligt, of aan Wear OS 2.0. Ik merk dat je al snel langer stilstaat bij de nadelen dan bij de voordelen. Voor mij persoonlijk een smartwatch met de functionaliteiten die ik zocht; mooi design met notificaties van mijn telefoon. Stappenteller, hartslagmeter en GPS zijn leuke zaken voor erbij, maar voor mij niet essentieel. Al met al zeker blij met deze watch!

Heb jij ook een Fossil Q Explorist HR Blauw (Bruin)?

Dit is naar mijn mening de enige smartwatch voor mannen die er echt prachtig uitziet. De reden dat ik hem niet snel zelf zou kopen is de slechte batterijduur en de verouderde chip. Die gaat inmiddels al wat jaren mee namelijk. Ter vergelijking, een Galaxy Watch(46mm) gaat wel 4 dagen mee met normaal gebruik. Dan is een dag toch echt wel erg karig in vergelijking. Wel een mooie prijs waar je deze smartwatch voor hebt kunnen krijgen, in NL is Fossil slechts verkrijgbaar bij hele dure shops helaas.
Valt mee gewoon bij onze juwelier op dorp te krijgen
Strakke review. Ik heb hem (de 4e generatie) al iets meer dan 1 maand en kan me erin vinden. Zelfde reden en functionaliteit zocht ik. Misschien dat Gen 5 wel de nieuwe 3100 heeft en daardoor veel langer mee kan gaan.
Ik heb deze zelf nu sinds half november. Kan me helemaal vinden in jouw conclusie.