Dyson Cyclone V10 Absolute

Specificaties Steel-stofzuiger - Bekijk alle specificaties

Dyson Cyclone V10 Absolute Review

MadMarky 4 januari 2019, laatste update op 4 januari 2019, 723 views Product gekocht

Dyson Cyclone V10 Absolute

Waarschijnlijk de beste steelstofzuiger die er is, maar wel met een stevige prijs.

Pluspunten

• accuduur
  • gewicht
  • breed inzetbaar

Minpunten

• prijs
  • lawaaiig
  • geen opbergsysteem accessoires

Energieverbruik Score: 5

De achtergrond

We hadden een oude Philips stofzuiger die vervangen moest worden. Ook zitten we met twee grote langharige katten die overal haar achterlaten. Vooral het stoffen bankstel is een crime om schoon te krijgen, we waren eigenlijk altijd met een aparte borstel aan het vegen om de haren los te krijgen en op te kunnen zuigen.
Enter Dyson V10
Leek ons een geschikt apparaat vanwege de roterende borstels waarmee hopelijk alle haren zonder problemen opgezogen kunnen worden. Ook het feit dat het een draadloze steelstofzuiger/kruimeldief is, is handig met meubels, de trap en de bekleding van de auto. De drie borstels (fluffy -> harde vloer, grote borstel -> vloerbedekking, kleine borstel -> meubels) zouden ervoor moeten zorgen dat we alle klussen kunnen doen. Daarnaast zijn er ook nog wat kleine opzetstukken voor kieren en dergelijke.

De praktijk

De stofzuiger ligt lekker in de hand, de accu hangt onderaan en de motor aan de achterkant waardoor de balans goed is. Daardoor lijkt de stofzuiger tijdens gebruik misschien ook lichter dan hij daadwerkelijk is. Een klein nadeel is de "trigger" die je altijd ingedrukt moet houden, dit kan best vervelend zijn als je grotere oppervlaktes moet doen.
Geluid
Dyson zegt dat ie geschikt is voor huisdieren, maar onze katten hebben er een bloedhekel aan :/
Even zonder gekheid: de drie zuigstanden zijn een uitkomst, de stilste stand is voldoende voor harde vloeren en scheelt met accuduur en herrie. De middenstand is nodig voor vloerkleden en meubels, de hoogste gebruiken we bijna nooit vanwege de herrie en de accu die erg snel leeg is.
Borstels
De fluffy borstel voor harde vloeren werkt goed en het is bijzonder om te zien hoe snel kattenharen uit matten en vloerbedekking geveegd worden met de grote borstel.
De ervaringen met kleine borstel zijn nogal wisselend. In de basis werkt ie wel goed, maar de lange kattenharen draaien er in no-time omheen waardoor je de borstel steeds schoon mag plukken. De bank wordt schoon maar je bent er alsnog wel druk mee. Wat we nu uiteindelijk doen is eerst de bank langsgaan met de grote borstel die daar niet voor bedoeld is en onhandig werkt, maar die wel de meeste kattenharen alvast verwijderd. Daarna gaan we er nog eens overheen met de kleine borstel om de bank helemaal schoon te krijgen. Deze combo is dubbel werk, maar het gaat alsnog sneller dan tussendoor 6x de kleine borstel schoon moeten plukken.
accu
De accuduur is verder prima, ik kan zonder problemen het hele huis doen (130m2) op 1 acculading als ik de laagste stand gebruik voor de harde vloeren.

Al met al zijn we best tevreden met de Dyson V10, al zijn er wel wat verbeterpunten te bedenken. Er is een houder meegeleverd om de stofzuiger in op te hangen, maar voor alle meegeleverde accesoires mag je zelf wat verzinnen. Daarnaast werkt de kleine meubelborstel niet goed met lange (huisdier) haren. Ook is de prijs natuurlijk erg stevig te noemen, daarom net geen 5-sterren beoordeling van mij.

Heb jij ook een Dyson Cyclone V10 Absolute?