Sony Vaio FS315E (Cel-M 380; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WXP Home) Review

Mister__T 29 januari 2006, 7.395 views

Sony Vaio FS315E (Cel-M 380; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Degelijk en robuust gebouwd
  • Kwalitatief perfect in orde
  • Zeer lage warmte productie
  • Zeer lage geluidsproductie
  • Fenominaal goed scherm
  • Prima accuduur

Minpunten

• Celeron M
  • 512 MB geheugen soms net ietsje te weinig
  • Grafische kaart kon beter
  • Best prijzig i.v.m andere laptops met zelfde specs (maar wel begrijpelijk !)

Reden voor aanschaf
Ik heb deze laptop van begin af aan al mooi gevonden. Ik ga binnenkort studeren en ik heb een dunne, robuuste, (mooie) laptop nodig. Vandaar dat ik bij deze Sony Vaio uitkwam. Ik ben nu ongeveer twee maandjes in het bezit van deze Vaio. Ik heb hem bij de Media Markt gekocht waar hij in de aanbieding was voor 888 euro. Wat ik niet wist, maar wel een prima regeling vond, was dat als je niet tevreden was om wat voor reden dan ook, je de laptop binnen 14 dagen zonder enig probleem kon ruilen (handig met dode pixels etc.). Gelukkig heb ik hiervan geen gebruik hoeven maken!

Design is natuurlijk iets subjectiefs, maar ik vind hem prachtig. Hij voelt ook zeer kwalitatief aan, absoluut geen plastic behuizing zoals dit het geval is bij 85% van de andere laptops. Ik heb hem ook geen enkel moment horen kraken of piepen bij bijvoorbeeld het openen van de deksel.

Er zijn diverse types van de Sony Vaio FS-315.. verkrijgbaar. De versie waar ik het over ga hebben is de E versie. Deze E-versie is het instapmodel van de FS serie. Waarom ik gekozen heb voor de E variant is voornamelijk omdat andere uitgebreidere versies veel duurder (vanaf 300 euro meer) waren. De verschillen liggen hem vooral in een betere grafische kaart, meer geheugen en een centrino pentium M i.p.v een Celeron M. Dit was mij de extra 300 euro niet waard aangezien ik toch niet zo een groot vermogen hoef te gebruiken.

Processor
Oke, de 1.6 Ghz Celeron M is niet echt een krachtpatser, maar voor mijn gebruik doet hij het perfect. Een DVDtje kijken, een (wat ouder) spelletje spelen, typen en surfen op het internet is geen enkel probleem. Wat nog belangrijker is voor mij is dat hij bijna geen enkele keer de fan laat lopen. Een heel enkele keer hoor je even (7 seconden) een andere toon, storend is dit absoluut niet. Van de onderkant (en zowel de bovenkant) wordt de laptop nauwelijks warm (ik heb anders meegemaakt met een oudere laptop van een ander merk!!). Het enige wat je soms kunt horen is de harde schijf als hij flink z'n best aan het doen is om hard te werken. Ook dit geluid is absoluut niet storend.

Harde schijf
De Vaio heeft een 80GB 4200-rpm harde schijf. Dit is, net zoals de processor, geen snelheidsmonster, maar ook hier heb ik geen hinder ondervonden bij het werken met de laptop. DVD's spelen prima af, programma's starten lekker vlot op, en spellen draaien ook naar behoren. Alleen bij een intensieve virusscan merk je dat hij wat snelheid laat liggen, maar goed, dat neem ik dan wel op de koop toe !

Opstarttijd
De opstarttijd verschil nogal. Als je de laptop helemaal opnieuw opstart dan kan het wel eventjes duren voordat hij gebruiksklaar is, ongeveer 40-50 seconden. Start je hem op vanuit de slaapstand (hij staat dan toch helemaal uit maar slaat op de hardeschijf op waar je gebleven was, zodat hij niet meer helemaal het besturingssysteem moet gaan laden) dan is hij razendsnel klaar voor gebruik 15-25 seconden. Vandaar dat ik ook bijna altijd de slaapstand gebruik, want hij gebruikt dan toch geen stroom maar hij is wel een stuk sneller.

Grafische kaart
Ook de intel onboard grafische kaart van 128 MB (die het geheugen van mijn Vaio steelt) is niet bepaald een krachtpatser maar hij voldoet prima in mijn gebruikersprofiel. Een spelletje spelen (geen Call of Duty 2 op high-resolution natuurlijk !) is geen enkel probleem, net zoals een DVD'tje kijken of een fotootje bewerken. Ik moet er wel bijzeggen dat ik mijn spelletjes voornamelijk speel op mijn PC (met een geforce 6800; dat gaat ietsje sneller !!!). Vandaar dat ik dan ook geen pittigere kaart nodig heb.

Accuduur
De accuduur heeft mij aangenaam verrast. Op verschillende sites zag ik dat hij zo rond de 80-120 minuten zou moeten meegaan. Na enkele tests krijg ik er zonder enige moeite 160 minuten (2 uur en 40 minuten) uitgeperst. Dit resultaat heb ik behaald door het volgende in te stellen: Scherm op het laagste niveau van brightness, Wifi aan. Voor de rest heb ik toen de laptop normaal gebruikt, d.w.z. keertje opnieuw opgestart, geinternet, getypt, fotootje bewerkt en een programma vanaf de CD-rom geïnstalleerd. De accuduur is natuurlijk niet erg spectaculair in vergelijking met sommige andere Centrino's maar ik moet zeggen dat ik niet langer dan 2 uur gebruik hoef te maken van de accuduur aangezien je op de Uni over de stopcontacten struikelt !

Scherm
Het scherm moet je een keertje gezien hebben. Zo helder, zo'n contrast, dat is werkelijk prachtig om te zien. Een DVD'tje kijken op dit 15,4 X-black scherm is geen enkele straf ! Het scherm is zelfs zo helder dat als je in huis geen verlichting hebt je zonder probleem je laptop kunt gebruiken om je huiskamer(tje) van licht te voorzien. Een nadeel hiervan is dat je 's avonds de lichtsterkte van het scherm moet beperken (als je bijvoorbeeld in Word aan het typen bent) omdat het anders pijn aan je ogen gaat doen.
Op de allerlaagste stand (van de 9 standen) is het scherm net een tikkeltje donkerder dan mijn prachtige Iiyama 17-inch LCD scherm die dan op z'n hoogste niveau staat. Het is dus ook helemaal niet erg om op de laagste stand te werken zoals dat bij mijn oude laptop wel het geval was. De resolutie van de 15.4 inch (1280x800 ) was in het begin wel even wennen (vooral met spelletjes) maar is nu wel erg prettig om mee te werken. Vooral op internet en in programma's zoals Word is de extra breedte wel handig.

Toetsenbord
Ook dit is weer een beetje subjectief. Ik vind het Toetsenbord hoogwaardig en kwalitatief aanvoelen. Ik was in het begin wel bang dat het heldere witte toetsenbord snel vuil zou worden maar dit is mij, tot nu toe, ontzettend meegevallen. Ook beweegt de rest van het toetsenbord niet helemaal mee als je aan het typen bent (zoals me wel opviel bij sommige andere laptops van andere merken). Het toetsenbord maakt voor de rest vrij weinig lawaai en zit op een goede type positie. Ik heb daardoor nog niet per ongeluk met mijn hand over het touchpad gewreven.

Behuizing
Ik heb al een beetje over de behuizing van de Vaio gesproken in de inleiding. Het voelt absoluut zeer kwalitatief aan. Het lijkt wel van een soort metaal te zijn omdat het ijskoud aanvoelt. Ook lijkt het vrij krasbestendig te werken want ik heb in die 2 maanden nog geen enkel krasje kunnen spotten op zowel de buiten als de binnenkant.

Hij weegt volgens Sony 2.9 kg (met alle acessoires zoals adapters, etc). Echt superlicht is hij daardoor ook niet, maar voelt wel super stevig aan. Het grote voordeel voor mij is dat hij ontzettend plat is en zeer stevig. Opengeklapt is hij 2.5 cm dik, en dichtgeklapt is hij 3.5 cm dik. Mijn oude laptop was 4.7 cm dik, dus wat dit betreft is de Sony wel heel erg plat ! Door de stevige behuizing maak ik me geen enkele zorgen over de eventuele druk die op de laptop komt te staan bij het vervoeren ervan in bijvoorbeeld een rugzak.

Geluid
De meeste laptops koop je niet omdat het geluid zo prachtig is. Bij deze is dat ook niet het geval. Er komt meer dan voldoende volume uit maar hij mist de lekkere diepe bas tonen. De boxen kunnen dus absoluut niet tippen aan mijn 5.1 surroundset van logitech, maar ook dit is geen ramp aangezien ik hem toch voornamelijk ga gebruiken voor schoolactiviteiten.

Garantie
Een minpunt aan deze laptop vind ik de garantie. Bij Sony krijg je maximaal 1 jaar garantie op de Vaio en dat vind ik erg weinig. Oke, de meeste fabrikanten zijn niet al te vrijgevig met garantie, maar toch vind ik een jaar wel weinig. Toen ik ging informeren wat extra garantie kostte (zodat het totaal op 3 jaar kwam) kreeg ik even een kleine schok. De kosten bedroegen maar liefst 250,- euro voor 2 jaartjes boven op de standaard van 1 jaar. Dat is bijna 30% van de aanschafprijs! Ik heb toen besloten de gok maar te nemen om geen extra garantie aan te schaffen.

Diversen
Wat mij nog opviel aan de laptop was dat ALLE usb-poorten aan de rechterkant van de laptop zitten. Dit had ik als ik Sony was niet gedaan, maar aangezien ze geprobeerd hadden de laptop zo plat mogelijk te houden is het wel begrijpelijk. Echt storend vind ik het niet omdat ik toch alleen maar mijn draadloze muis inplug.
Geïntegreerde wifi werkt super. Binnen 2 minuten na het openen van de doos zat ik al op het wereld-wijde-web. Hij heeft een 54 mbps verbinding dus lekker vlot is hij ook nog (voornamelijk bij bestanden overzetten van de ene naar de andere computer).
Het CD/DVD-station maakt weinig herrie als ik een DVD'tje aan het kijken ben. Je hoort hem wel zoemen maar dat ik verre van storend.

Sony is geen goedkoop merk. Een laptop met dezelfde specs zou je makkelijk goedkoper kunnen krijgen, kijk bijvoorbeeld maar naar Acer. Wat bij mij de doorslag gaf was zowel de kwaliteit als het design. Tik bijvoorbeeld maar eens met een nagel op je acer's behuizing. Dat klinkt heel anders dan als je datzelfde zou doen bij een Sony Vaio. Je betaald dus meer voor dezelfde specs, maar je krijg er meer kwaliteit en een adembenemend scherm ervoor terug.

Het enige wat me aan dit apparaat (vooral in het begin) stoort, is de gigantische hoeveelheid software. Dit vertraagd het opstarten enorm, hoewel dit bij de slaapstand wel meevalt. Ik heb daarom meteen wat programma's gedeïnstalleerd. Wel moet ik zeggen dat Sony er mooie en handige programma's bij gedaan heeft, mooie foto en video bewerkingssoftware, en een soort mediacenter van Sony wat ook super werkt en uitziet.

Hierbij kan ik dus concluderen dat ik absoluut geen spijt heb van de aanschaf van dit pracht apparaat. Het enige wat ik nog zou willen veranderen is nog nét ietsje meer geheugen, 512 MB is soms net iets te weinig omdat de grafische kaart ook van dit geheugen snoept. Maar dat is geen reden voor mij om bijna 300-400 euro meer neer te tellen voor een andere Sony Vaio FS315 die meer geheugen heeft én een Centrino M.

Heb jij ook een Sony Vaio FS315E (Cel-M 380; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WXP Home)?

Ik heb zelf ook een Vaio gehad , en als je er 512MB bijzet loopt alles een stuk vlotter , De 512 heb ik ruim een jaar geleden een keer gekocht voor 85 euro . Dus dat vind ik persoonlijk het geld dubbel en dwars waard !!
512MB PC2700 SODIMM CL2.5 (Corsair VS512SDS333)

Voor 40 euro mag je hem van mij overnemen incl verzendkoten :)
Grample, de FS315 heeft PC3200 ;)
Nou ik heb me laptop ook alweer een tijdje geleden verkocht , Heb nu een desktoppie met een 4000+ erin hangen die lekker vlot draait op 3GHz :+