Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi) Review

Maxxi 1 november 2005, laatste update op 1 november 2005, 1.286 views

Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi)

Pluspunten

• Prima on-board devices zoals SATA en Raid 0 - 5+1. Firewire en 6 x USB 2.0. Voor de rest gewoon standaard specificaties. AC97 audio, ik heb zelf een Creative Audigy2 eringezet. Is zeker wel aan te raden waarneer je van GOED geluid houd.
  • En natuurlijk beschrikt dit board over 4 DDR slots met 2x dual channel.
  • Mijn tip: Als je 50 euro meer te besteden hebt, koop dan de p4C800-e deluxe. Net even nieuwer chipsetje, met hier en daar wat minder compatibiliteits problemen. Plus gewoon NET ietjes sneller.

Minpunten

• Opzich een prima moederbord, alleen Asus is nooit bereikbaar voor eventuele problemen. Service lijn niet, en email adressen bestaan niet!
  • 1 groot nadeel Corsair 3200 TWINX LLTP (low latency) loopt op timings 2-3-2-6 origineel. Maar (op 2 verschillende p4p800-e deluxe'n geprobeert) wil niet overgeclockt worden en liep op 2.5-3-2-6. Inmiddels Corsair 3200 XL 2-2-2-5 2x 512 dual channel, loopt superz! Maar kan overclocken van 3.0 tot 3.2Ghz.

Layout Score: 2

En natuurlijk beschrikt dit board over 4 DDR slots met 2x dual channel.

Inmiddels een Tagan 480W voedig gekocht, deze werkt prima op dit moederbord. Inmiddels heb ik heb board nu zo'n 1.5 jaar en nogsteeds prima stabiel.

Heb jij ook een Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi)?

Voor de extra functies die de Deluxe (of -E deluxe) versie bied zou ik ook wel overstappen. Echter voor het net iets snellere aspect: het belangrijkste verschil tussen de i865PE en de i875 is PAT en ECC voor geheugen. Aangezien Asus het probleem met de uitgeschakelde PAT (voor meer info zie hier) al heeft opgelost, blijft er als enige (merkbare) verschil tussen borden met deze verschillende chipsets dan ECC over. Dan kun je beter een P4P800(-E) Deluxe kopen, dan kan je weer bijna 25 euro in je zak steken....
Ik zelf heb de deluxe (werkt prima) maar ik heb in het begin nogal wat problemen met de onboard audio gehad. Nadat de bijgeleverde software voor AC97 geinstaleerd werd was er een constante cpu load van 100%.
heb er dus na veel prutsen zonder resultaat ook maar een ander kaartje in gegooid. zijn er nog meer mensen met dit probleem ?
Eventje een opmerking over je negatieve en positieve eigenschappen:

Ik denk dat het beter is om bij je voor en tegen kort en krachtig weer te geven. Je zet nu je halve survey opnieuw bij positieve en negatieve eigenschappen.

Als suggestie voor positieve eigenschappen:
- Nette specificaties met veel onboard eigenschappen
- 4 DDR slots dual channel

De tip is natuurlijk mooi, maar ik denk dat dattie bij de positieve eigenschappen hoort.
Ik wil een reactie geven over de overclockbaarheid van deze bord, en ik ben het totaal niet met je eens dat hij slecht overclocked :) .

Ik heb er een Northwood/Prescott/Celeron D processors op gehad en die clocken allemaal perfect over met een minimale marge van 50% tot fsb's van bijna 1200 Mhz!

En dat nog met normale koeling, het is gewoon een uitstekende stabiele goedkope moederbord.