Specificaties Full HD zonder opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Bloggie MHS-PM5KVL Blauw Review

mvdam 14 april 2010, laatste update op 15 april 2010, 3.097 views

Sony Bloggie MHS-PM5KVL Blauw

Pluspunten

• FullHD 1080P opnemen
  • Verwijderbare Accu
  • 360 Graden Filmen

Minpunten

• Glossy Buitenkant.

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 5
Allereerst maar even wat inleidend geblaat om wat meer te vertellen over dit kleine maar toch wel interresante stukje techniek van Sony.

De Bloggie is net als de FlipHD en afgeleiden een klein cameraatje waarmee in het dagelijks leven vanuit je broekzak binnen enkele seconden gefilmd kan worden. Dit levert natuurlijk geen baanbrekende beeldkwaliteit op, maar al met al leuk genoeg voor die paar momenten dat je even je 5D MKII met lenzen of Sony Handycam niet bij je hebt. Daarnaast heeft dit vernuftige kleine apparaatje een 360 graden lens die rondom opneemt en een behoorlijk apart beeld creert.
Plaadies

Features
Wat kan dit cameraatje en hoe goed doet ie dat? Zie de onderstaande kopjes voor meer info.

Filmen
1080p 30 beeldjes per seconde opnemen zonder "stabilisatie".
720p 60 beeldjes per seconde opnemen zonder "stabilisatie".
720p 30 beeldjes per seconde opnemen met stabilisatie. Over de stabilisatie zometeen meer.
VGA resolutie opnemen met 30 beeldjes per seconde met stabilisatie.
De kwaliteit bij filmen met 1080p is behoorlijk acceptabel bij daglicht. Bij avondlicht merk je toch echt wel de nadelen van een kleinere sensor en kleine relatief lichtarme lens. Dit uit zich voornamelijk in een behoorlijke hoeveelheid ruis.

1080p zonder stabilisatie vlak voor station Den Bosch

1080p Stabilisatie vergelijkings filmpje

Wat een leuke modus is is het 360 graden filmen. In deze modus klik je een klein opzetlensje op de camera en kun je vervolgens beelden maken die 360 graden rond gaan. In de bijgeleverde software kun je deze beelden uitrekken tot een soort superpanorama op 720p 30fps. Zie onderstaand filmpje van een ritje door Apeldoorn. http://www.youtube.com/watch?v=TONzhChiqU4

Foto's
5 Megapixels 4:3 verhouding
4 Megapixels 3:2 verhouding
3 Megapixels 4:3 verhouding
2 Megapixels 16:9 verhouding
VGA resolutie (640x480) 4:3 verhouding.

Over de kwaliteit van de foto's is niet zo gek veel te melden. Deze is toereikend voor een plaatje hier of daar maar natuurlijk niet vergelijkbaar met een behoorlijke compact of zelfs dslr.

Stabilisatie of Steadyshot®
Op de standen 720p 30fps en VGA is de optie Steadyshot aanwezig in het menu. Zoals op de afbeeldingen te zien is is deze niet beschikbaar bij andere resoluties/framerates. En verdwijnt deze derhalve dan ook uit het menu. In het echte leven is het verschil met steadyshot nauwelijks merkbaar en behaal ik mooiere resultaten met de 1080p instelling. Ik zal hier binnenkort een vergelijkend filmpje bijplaatsen.

Steadyshot functie aanwezig in het menu bij de keuze 720p 30fps
Steadyshot functie niet meer aanwezig in het menu bij de keuze 1080p 30fps

Beeldweergave

Het fijne van deze camera is dat hij beschikt over een 2.4 inch scherm waarop alle benodigde informatie weergegeven wordt. Tijdens normaal gebruik van de filmstand is de bovenste helft van het schermpje in gebruik als viewfinder en de onderste helft voor de tijd en datum en dergelijke. Tijdens het terugkijken van de filmpjes en foto's is wordt dit over het volledige scherm weergegeven. De kleuren op het schermpje zijn behoorlijk accuraat met de werkelijkheid en de verversingssnelheid is goed.

Gebruiksgemak

Ik heb verder weinig referentiemateriaal in deze klasse cameraatjes, maar het is een echte point and shoot zoals ze dat noemen. Lens opendraaien, en filmen maar. De opstarttijd is ongeveer 3 seconden. Wat vast in volgende firmwareversies nog wel teruggedrongen wordt. Er zitten 2 knopjes op, voor iedere modus één dus. Het gebruiken van deze knopjes vereist in het begin iets meer kracht als je zou verwachten.

Design en Bouwkwaliteit

Naar mijn mening is de camera leuk ontworpen. Qua praktisch-heid is de camera prima van formaat en draait de lens goed. Er had wat mij betreft wat minder glossy oppervlak op mogen zitten maar dat doet niet af aan de bijzonder stevige bouwkwaliteit van het cameraatje. (Mijne is al een paar keer goed gestuiterd).

Stabiliteit en Betrouwbaarheid

Zowel de camera als de meelegeverde software is erg goed te noemen. Geen rare hikkups tijdens het filmen, de menu's zijn soepel en snel en hij is nog niet vastgelopen.

Meegeleverde Software

Bij de camera krijg je een dvd meegeleverd met software om de films die je maakt te importeren en organiseren. Tevens kun je met deze software uploaden naar youtube en andere videosites. Daarnaast kun je de eerder genoemde 360 graden beelden uitvouwen. De software draait bij mij op 2 machines met windows 7 vloeiend en doet wat ie moet doen.

Ik heb 169 euro betaald voor dit mooie cameraatje. Naar mijn mening zeker niet teveel en in vergelijking met wat je krijgt en met andere prijzen voor producten van sony een goede prijs.

Afbeeldingen Samenvatting

Changelog
12-04 Review toegevoegd
13-04 Plaatjes en filmpjes toegevoegd
14-04 Plaatjes en een vergelijkend filmpje toegevoegd.

Heb jij ook een Sony Bloggie MHS-PM5KVL Blauw?

Ja hoe zit het met de microfoon. Als ik een bandje wil filmen of een gesprek in een levendige omgeving????
Hoe bedoel je precies een bandje filmen?

Over de microfoon ga ik zometeen een teststukje voor jullie opnemen, kga een rondje wandelen hierzo en dan maar even een speciaal tweakers test-stukje film opnemen spezial for jullie :).

Over het algemeen zijn stemmen behoorlijk helder over achtergrond geluid. Eventueel kun je voor een voorproefje het filmpje bij de 360 graden even bekijken :)
Volgens mij bedoeld hij of het geluid aanhoorbaar blijft als het aantal decibellen hoog word. Dus stel je neemt een concert op, valt er dan nog wat te horen van 't concert?
En hoe zit het met de microfoon? 'T is namelijk wel een leuke party-camera'tje! :)
bandje als in muziek band. Muzikanten die live muziek maken.. Publiek dat losgaat.
Of als je bijvoorbeeld in een drukke kroeg filmt en twee mensen zijn aan het praten. Hoe is de mic in die situaties? Niet dat ik zoals op mijn Blackberry vervormde bass klanken hoor a la Mr. Oizo :+

Goeie review overigens.
[off-topic]
Vlak voor station den Bosch? :+ Lijkt verdomd veel op Eindhoven :+
[/off-topic]

Duidelijke review met mooi vergelijkingsmateriaal (je filmpjes en die fotovergelijking met je dslr). Natuurlijk zijn de grote hoeveelheid foto's ook altijd welkom :D
goed gedaan met die foto's. Dat is pas echt duidelijk vergelijken. Chapeau!
Gewoon 5 sterren, alleen al voor alle moeite!

Ik heb 1 vraag: Als je je gaat orienteren zijn er verschillende mogelijkheden in deze prijsklasse. Wat heeft jou precies de doorslag gegeven. Waarom bijvoorbeeld niet de Zi8 van kodak, of de goedkopere JVC piscio?
Ik heb nog geen kans gehad om de microfoon eens goed te testen. Wellicht dat deze kans in de nabije toekomst voorbij komt. De microfoon is naar mijn idee helder en niet snel overstuurd.
Leuk voor op vakantie strax in Florida, zal er eens over nadenken :)

Heb je ook een foto van dat 360 graden opzetstukje :)

[Reactie gewijzigd door Caris op 14 april 2010 19:27]

Zal ik eens even voor je maken ;)

Zie bodem van de review binnen een paar minuten :)
Lijkt me een leuk apparaat. Heb wel een aantal vragen:
In wat voor bestandsformaat worden de filmpjes opgeslagen, AVCHD ? Komt de camera ook met video editing software? Hoeveel flash geheugen zit in het apparaat? Met hoeveel GB kan je hem uitbreiden? Hoelang duurt het saven van de geschoten beelden. Is er bij het saven op extern medium merkbaar verschil ten opzichte van intern geheugen? Hoe goed kan je filmen in het donker.
Filmpjes worden in MP4 opgeslagen.
Er wordt software meegeleverd waarmee je de 360 graden filmpjes kunt unwrappen en kunt uploaden. En je filmpjes organiseren. Er zit 128 mb flash geheugen in het apparaat. Er kan de max van SDHC in volgens mij. Er is geen tijd die het duurt om te saven. Klaar met filmen is klaar met saven.

Donker filmen heb ik in de review uitgelegd, is niet zo fantastisch.
een vraag: kan hij alleen maar via de computer opgeladen worden? dit is met vakanties echt vervelend want dan neem ik geen computer mee. Of kan hij bijvoorbeeld ook opgeladen worden door met de usb stick in het uiteinde van mijn oplader van mijn iphone te gaan? dat is ook een usb aansluiting, maar dan gewoon via de stekker... of kan hij daar niet tegen?