HP Pavilion dm3-1020ed (VJ248EA) Review

Kater79 12 april 2010, laatste update op 12 april 2010, 2.719 views

HP Pavilion dm3-1020ed (VJ248EA)

Pluspunten

• Goed formaat, prachtig LED scherm, mooi toetsenbord, stille ventilator, prachtige afwerking, lichtgewicht, snel operating systeem, Energy star accu

Minpunten

• ontbreken van de DVDspeler

Algemene beoordeling
Naar aanleiding van de, door gebruiker MarcelGo eerder geschreven, review ben ik toch overstag gegaan om de HP Pavilion DM3-1020ed aan te schaffen. Ik zal in het kort uitleggen waarom ik voor deze laptop gekozen heb.

De HP Pavilion DM3-1020 ed beschikt over een intern geheugen van 4 GB (op te waarderen tot 8 GB) en een harde schijf van maar liefst 500GB.. Verder zit er een Intel Celeron processor (1,2 GHZ) in en beschikt het apparaat over Windows 7 Home Basic operating system. Dit laatste is zeker een niet verkeerd systeem, wat ik de meeste ervaren computergebruikers niet hoef te vertellen.

Ik heb de DM3 via de site Electrocorner.nl besteld, waar hij maar liefst 479,- euro was. Incluus verzending was ik voor 494,- euro klaar.. (in de Media Markt was de DM3-1020ed maar liefst 700 euro!!!!!) :X . De laptop werd geleverd in een kleine doos van HP. Het enige wat bij de laptop geleverd was, was de bijbehorende kabel met adapter.

Toen ik voor het eerst de laptop startte viel mij gelijk op hoe snel ik aan de slag kon gaan met het systeem. Ik moest even door een snelmenu van Windows 7 waarna ik eigenlijk per direct aan de slag kon. Op de laptop zit een standaard programma van HP, waarmee je de laptop kunt verkennen. Dit is HP Media Smart en HP advisor. Hier had ik persoonlijk niet veel aan, maar voor de minder ervaren gebruikers zou dit wel enige uitkomst kunnen bieden. Verder zit er een Norton try out op, die ik maar niet heb ge´nstalleerd. Ik weet uit ervaring dat de Norton virusscanner een behoorlijk beslag kan leggen op het interngeheugen van de laptop. Zodoende heb ik het antivirus programma AVG Anti-virus free op de laptop gezet, wat keurig op de achtergrond meedraaid. Ik merk geen verschil qua prestaties als ik het programma aan of uitzet op de DM3

Standaard is het pakket van Microsoft Officie op de DM3 ge´nstalleerd. Hier moet je echter wel een registry key voor weten te bemachtigen om het programma meer dan 25 x te kunnen draaien :)

Over het uiterlijk van de DM3 kan ik kort zijn: prachtig! De Dm3 heeft een mooi afgewerkte buitenzijde, van geborsteld aluminium. Dit zit tevens aan de binnenzijde bij het toetsenbord aanwezig, Het toestenbord bestaat uit uitelkaar staande toetstegeltjes. Verder typt het erg fijn. Het Brightvoew LED-beeldscherm is ronduit prachtig en helder, maar neem je de laptop mee naar buiten dan wordt het knijpen met je ogen... Persoonlijk vind ik het jammer dat de lijst van het beeldscherm niet is afgewerkt met het mooi geborstelde aluminium, maar met de standaard zwarte pianolak.. Dit trek ook veel stof aan. Voordeel van de zwarte pianolak is uiteraard dat het scherm mooi naar buiten springt. Wat ook erg mooi aan de DM3 is is de mooi chroomglimmende mouse trackpad en de chromenlijst om het toetsenbord gedeelte van de laptop. Dit trackpad kun je uitzetten tijdens het computeren, middels een mooi geintegreerde button boven de trackpad. Het trackpad heeft tevens een ge´ntegreerd verticaal op/neer scrollpad. Hier maak ik eigenlijk nauwelijks gebruik van.

Indien je de DM3 met een intel processor koopt let dan even op de energie spaarstand die de intelchip standaard heeft geinstalleerd, Deze zorgt ervoor dat het beeldscherm dan weer scherp en dan weer blurry is. Je kan het makkelijk uitzetten. Zie de review van MarcelGo.

De afmeting is prima, met een 13,3 inch scherm. Niet te groot en niet te klein. Ik zie het als een kruising tussen een netbook en notebook, met de prestaties van een notebook. Het systeem is, mits je er niet al te zware programma's op installeerd, erg snel.

EÚn nadeel aan de afmeting is dat er hierdoor geen DVD spelert in de laptop aanwezig is. Wel zijn er maar liefst 4 USBpoorten (USB 2.0), een kaartlezer (5in1), HDMI poort, TV out en een Ethernetpoort.

De batterij betreft een 6-cels lithium-ion (Li-Ion) accu. Wat dit precies inhoud weet ik niet maar ze hebben er een Energystar aangegeven. De batterij zou maar liefst 10 uur!!! meegaan bij normaal gebruik. Zelf heb ik het idee dat bij een beetje gebruik de batterij 5 a 6 uur meegaat, wat ik opzich een redelijk goede prestatie vind.

Kortom, de laptop is mijns inziens een mooi afgewerkte en degelijke laptop met een fijne afmeting voor een zeer goede prijs, Het is niet een laptop om zware spellen mee te spelen (dat doe ik liever op de PS3). Het is een prima laptop voor normaal gebruik, hiermee bedoel ik tekstverwerken, mailen en internetten. Filmpjes van youtube en dergelijke maar ook DivX speelt de laptop prima af. Verder is de laptop lekker licht, 1,9 kg wat je dus goed op je schoot kunt dragen.

Persoonlijk vind ik de DM3-1020ed een echte aanrader gezien de prijs/kwaliteitverhouding.

Heb jij ook een HP Pavilion dm3-1020ed (VJ248EA)?

Ik vind je negatieve eigenschap "geen DVD speler" vreemd. Het is namelijk een Thin and Light laptopje, wat automagisch inhoudt dat deze geen optisch station heeft.

Ik heb toevallig dezelfde laptop deze week voor mijn vriendin binnengekregen, en het viel me op dat er nogal veel crapware standaard meeinstalleerd wordt. Er zitten meer dan 20 programma's bijgeleverd waar ik niet op zit te wachten. Hp dit, Hp zus, Hp zo.

Omdat het deinstalleren van al die crapware me te lang duurde heb ik er een vers Win 7 Enterprise image opgezet, draait een stuk soepeler dan de voorgeinstalleerds Win 7. Misschien ook handig voor jou?
Ach als ik zou zeggen dat er niets negatiefs aan de laptop zou zijn... en ja een dvd speler hoeft niet zo zwaar te zijn toch? :+ enfin, ik gebruik er zelf nauwelijks ÚÚn en de films die ik bekijk zijn meestal DivX formaat, hetgeen ik op een geheugenkaartje of usbstickie kwijt kan..

De crapware van HP zoals jij het noemt is voor mij geheel overbodig en naar m.i, makkelijk te verwijderen.. Ik heb de programma's echter uitgeschakeld via MsConfig.. Je weet maar nooit waarvoor je het nog kunt gebruiken.. Voorlopig heb ik er in ieder geval niet veel aan, dus het zal er misschien na verloop van tijd afgegooid worden.. Windows 7 home basic is prima voor mij.. Misschien als ik een betere versie krijg, ik het overweeg om die erop te zetten. Hoeveel heeft je vriendin er voor betaald als ik vragen mag?
Dankje! Ik heb het even proberen op te zoeken maar kon het zo snel niet vinden.. wel kan ik je vertellen dat het beeldscherm haarscherp is. Dit zal mede te maken hebben met de grote van het scherm (13,3 inch) denk ik.. Ik heb hem nu twee maanden en hij bevalt me nog altijd prima!
De laptop reageerd naar m.i. op de meeste programma's goed ondanks zn wat lichtere processor.. Ik heb nog maar weinig vastlopers gehad.. Wel moet ik helaas constateren (na een aantal jaar in gebruik) dat de laptop wanneer deze vastloopt nog wel eens een zgn "datadump crash" krijgt... ofwel een blauw scherm.. Ik ben dan gelukkig nadat ik de laptop opnieuw opstart niet al mijn data kwijt zoals een datadump dat wel doet vermoeden...
Waarschijnlijk worden die blauwe schermen veroorzaakt door de HDD of het geheugen.
Misschien goed om deze even met een tool te testen voordat het te laat is en je je data kwijt bent.
Dank voor je reactie, heb je een vb van een goede en verantwoorde tool hiervoor?
Kan hij 1080P zonder moeite afspelen, dat is toch wel een eis voor mij.
Verder een mooie review van een mooie laptop. ;)

[Reactie gewijzigd door 360gamer op 19 april 2010 18:58]

Ik vraag me af wat nou de prestaties van de prosessor zijn? 1,2 is toch heel traag voor deze tijd. Verder goed review.