Audio-Technica ATH-ANC700BT (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Audio-Technica ATH-ANC700BT (Zwart) Review

Teus K 24 december 2018, laatste update op 6 maart 2019, 1.859 views Product gekocht

Audio-Technica ATH-ANC700BT (Zwart)

Een ‘over-ear’ hoofdtelefoon met dynamische geluidsweergave, goede bass en het hele spectrum aan tonen wordt natuurgetrouw weergegeven. Echt waar voor je geld. Geen bling bling, wel kwaliteit. Op zoek naar goed werkende Noise Cancelling? Het werkt alleen afdoende in vliegtuig, OV en auto. Voor elk muziekgenre (vooral hiphop en R&B).

Pluspunten

• goede geluidskwailteit
  • minimalistisch design
  • prima bluetooth-verbinding

Minpunten

• matige werking NC
  • moeilijk te bedienen
  • geluid kwaliteitsverlies bij NC aan

18-01-2019
Hoofdtelefoon terug gestuurd.
De rechter oorschelp maakt een krakerig/knisperend geluid als je erop drukt. Er lijkt iets los te zitten in het binnenwerk. Ik gebruik de hoofdtelefoon geregeld onder mijn capuchon, doordat ze beiden contact maken hoor je steeds dat gekraak. Storend.
Het kan 6 weken duren voordat mijn gerepareerde hoofdtelefoon terug heb.

Verpakking

De hoofdtelefoon is prima verpakt. Als je de binnenste zwarte doos opent prijkt er liggend in zwarte doek een mat zwarte hoofdtelefoon. Je hebt het gevoel een museumstuk in huis te hebben gehaald.
Goede eerste indruk. De inhoud bestaat uit hoofdtelefoon, een kabel met minijack connectoren usb oplaadkabel. En het nodige papierwerk, waaronder de quick guide.

Design

Als je de hoofdtelefoon eruit haalt valt op het minimalistische design en hoogwaardig zwarte kunststof.
Het voelt degelijk en tegelijkertijd licht aan. De oorschelpen zijn draai- en klapbaar. Voelt eveneens degelijk aan. Niet het idee dat dit snel defect zal raken.

De hoofdband is goed verstelbaar (met metalen geleider inwendig) en de onderzijde heeft een zachte kunstlederen kussen.

De oorkussens vallen goed over de oren en sluiten comfortabel aan op het hoofd. Omdat ik brildrager ben, heb ik snel last van druk van hoofdtelefoon op de brilpoten en oren. Maar bij deze hoofdtelefoon is weinig irritatie bij langdurig gebruik (2 uur achter elkaar).

Doordat de oorkussen goed aansluiten is de passieve noise cancelling goed. Het geluid van buitenaf wordt al goed geïsoleerd. Dit vooral door toedoen van het over-ear model en gesloten oorschelpen.

In gebruik name

Eigenlijk de quick guide niet nodig gehad om de bluetooth verbinding met iPhone te maken.
Verbinding met bluetooth is betrouwbaar. Na uit en aanzetten maakt de iPhone automatisch weer verbinding.
Dat is heel fijn.

Bediening

Voor de bediening heb ik wel de quick guide geraadpleegd. In eerste instantie blij met het idee van touchbediening op oorschelp. Maar nu komt praktijk en theorie niet bij elkaar.

Als je de hoofdtelefoon op hebt is het lastig om je vinger op de juiste de plaats te drukken, je hebt er immers geen zicht op.

Het middelpunt van oorschelp is functie pauze/play
boven: volume omhoog
beneden: volume laag
swipe omhoog: volgende track
swipe omlaag: voorgaande track
NC aan/uit: volledige handoplegging

Op gevoel weet ik niet het midden te vinden van de oorschelp, waardoor ik soms volume harder zet, terwijl ik de pauzeknop wilde bedienen. Zelfs met oefening voor de spiegel is het lastig om het juiste gebied aan te raken voor de functie die je wenst. Ik moet zeggen dat dit wel frustreert. Waarom zitten er bv. geen reliëf of verdikkingen op om beter je locatie te kunnen aftasten?
Het aan en uitzetten van de NC (Noise Cancelling) werkt evenmin vlekkeloos. In 50 procent van de gevallen als ik mijn vlakke hand op oorschelp leg wordt Siri op mijn iPhone geactiveerd.
Touchbediening is leuk bedacht maar voor mij werkt het niet. Het maakt de hoofdtelefoon wel strakker en meer minimalistisch door afwezigheid van zichtbare knopjes. Maar functionaliteit zou voor moeten gaan. de enige bediening die goed functioneert is de aan en uit schuifknop.

Overigens werken de indicatielampjes bluetooth verbinding en NC aan/uit naar behoren. Een batterijstatus indicatielampje zou geen overbodige luxe zijn.

Volumebediening in combinatie met Iphone XR

Als je volume reeks volledige wil bedienen met je hoofdtelefoon moet je volume van Iphone voluit staan.
Je hebt dus twee volume regelingen; 1 van de Iphone en 1 van de hoofdtelefoon. Jammer dat dit niet geïntegreerd is tot 1 volume-systeem. Als je volume Iphone laag staat kun je volume niet verhogen met de hoofdtelefoonbediening. Een minpuntje dus.

Wat ook opvalt is dat bij lichte regen de regendruppels de bediening van hoofdtelefoon beïnvloeden.
Op een moment dacht ik dat bluetooth verbinding verbroken was, maar het bleek in pauzestand te zijn gezet. Dus mijd regen. Het is jammer dat je de touchbediening niet uit kan zetten in dit geval.

Geluidskwaliteit

De eerste indruk van geluidskwaliteit is goed. De weergaven van hoge en lage tonen zijn dynamisch en liggen goed in het gehoor. Als je de NC uitschakelt dan valt op dat het geluid ruimtelijker wordt en de vooral de bass (lage tonen) dieper wordt. Oftewel de geluidkwaliteit is het beste als de NC uit staat. Vooral bij muziekgenres hiphop, R&B en dance is het verschil goed hoorbaar (tussen NC aan en uit)

De geluidskwaliteit is vergelijkbaar met de ‘on ear’ hoofdtelefoon van Philips SHB8850NC. Maar omdat de ‘over ear’ van Audio-Technica beter rondom de oor afsluit is beleving van muziek meer nabij. Alsof de muziek nog meer direct aanwezig is.

De NC functie Audio-Technica is ten opzichte van de Philips SHB8850NC wel aanzienlijk beter. Vooral in de compensatie van lage tonen in het omgevingsgeluid.

Je kunt ook de hoofdtelefoon bedraad gebruiken. Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk de geluidskwaliteit verbetering terug te horen. Maar voor het gebruik als studio hoofdtelefoon is het zeker een aanrader.
Vooral als je een muziekproductie programma gebruik op je computer is dit een uitkomst. Want bluetooth kan een kleine vertraging weergeven en dat is niet het geval als je hem bedraad gebruikt.

Ik heb hem vergeleken met de studio hoofdtelefoon van Audio-Technica ATH-M40fs en moet zeggen dat vooral in het lage bereik (lage tonen) de ATH-ANC700BT beter uit de test komt.

Wel moet ik erbij zeggen dat de touchbediening dan niet meer werkzaam is.

Batterijduur

Ik heb hoofdtelefoon 20 uur met afwisselend NC aan en uit gebruikt. Daarna een periode stand-by laten staan (hoofdtelefoon ingeschakeld met bluetooth verbinding maar geen muziek op).
Na drie uur stand-by was ineens batterij leeg.

Nergens is af te lezen hoeveel batterij je nog over hebt. Via ‘Widget’-scherm in de iPhone kun je wel de status aflezen in procenten, alleen deze is niet heel accuraat. De eerste 10 uur wordt als 90% vol aangeduid en daarna ineens 50% om vervolgens uit te vallen omdat de batterij leeg is.

Zou wellicht een app uitkomst bieden? Een app om batterijstatus af te lezen en om je hoofdtelefoon te bedienen als je ook moeite hebt met de touch-bediening op oorschelp.

NC (Noise Cancelling)

Ik heb de hoofdtelefoon ATH-ANC700BT aangeschaft vanwege de tegenvallende prestaties van mijn ‘on ear’ hoofdtelefoon van Philips SHB8850NC. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet heel enthousiast ben over de noise cancelling van de ATH-ANC700BT. Wel iets verbetering maar de geluidkwaliteit wordt stuk minder bij NC aan.

Ik heb het effect van NC getest bij:

1. afzuigkap
2. stofzuiger
3. fietsen in de wind
4. tussen pratende mensen
5. openbaar vervoer (bus/trein/tram/metro)

Uit deze test blijkt dat NC minimale effect heeft bij punt 1 t/m 4:
Het lijkt natuurlijk ideaal om de Nc aan te zetten bij stofzuigen van je huis. Alleen moet ik eerlijk zeggen dat de noise cancelling niet goed werkt bij het stofzuigen. Je hoort de stofzuiger gewoon door de muziek heen. Met NC hoor je stofzuiger wel iets minder dan bij een uitgeschakelde NC. Maar het verschil is echt klein. Voor een afzuigkap geldt eigenlijk hetzelfde; NC werkt niet voldoende.

Ik ben van mening dat zonder NC het geluid voller klinkt waardoor sowieso het omgevingsgeluid minder stoort.

Testpunt 5: openbaar vervoer

In de bus, trein, tram, metro (en auto?) werkt de NC een stuk beter. Vooral de lage tonen, het ronken van de motor, wordt goed weggenomen. Er ontstaat meer rust om te luisteren van het geluid voortkomend uit hoofdtelefoon. Maar de hogere tonen uit het omgevingsgeluid blijven eigenlijk nog steeds (storend) aanwezig (zoals pratende mensen om je heen).
Wat me opvalt als je de NC uitschakelt dat het geluid voller wordt met meer aanwezigheid van lagere tonen en meer bass.
Als je muziek draait met veel lage tonen en diepe bass dan is de kwaliteit beter zonder NC. En als bv. hiphop luistert in de bus dan is de NC minder noodzakelijk omdat de lage tonen van de bus wordt gecompenseerd door de bass in de muziek.

Mijn conclusie is dat NC in het openbaar vervoer (of auto) vooral goed werkt bij luisterboeken, klassieke en akoestische muziek. Maar ook bij het luisteren (en kijken) naar gesproken video’s.

In het algemeen vind ik de NC functie tegenvallen en raad ik het dan ook niet aan. Deze hoofdtelefoon kun je kopen vanwege zijn goede geluidsweergave en kwaliteit in het dynamisch weergeven van breed spectrum aan hoge en lage tonen. Zie de NC als ‘leuke’ bijkomstigheid en niet als leidend voordeel.

Telefoneren
In de hoofdtelefoon zit ook een microfoon, die bedoeld is om via je hoofdtelefoon te telefoneren.
Het werkt voldoende, maar het geluidkwaliteit is minder dan bij het direct gebruik van Iphone.

Buiten pikt de microfoon snel de wind op waardoor de verstaanbaarheid van je stem stuk minder wordt.
Maar voor in de auto is het een prima headset. (opnemen, ophangen en volume regelen blijft lastig met de touchbediening op oorschelp)

Ben je op zoek naar een ‘over-ear’ hoofdtelefoon met dynamische geluidsweergave met goede bass en die het hele spectrum aan tonen natuurgetrouw weergeeft dan is de ATH-ANC700BT een prima keuze. Echt waar voor je geld. Geen bling bling, wel kwaliteit. Ben je op zoek naar een hoofdtelefoon met goed werkende Noise Cancelling dan moet je niet te hoge verwachting hebben. Het werkt alleen afdoende in vliegtuig, openbaar vervoer en auto. Voor elk muziekgenre een prima hoofdtelefoon en vooral als je hiphop, R&B of dance liefhebber bent.

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-ANC700BT (Zwart)?

In de loop van februari komt de ATH-SR50BT uit, ik ben heel benieuwd of de noice cancelling van die koptelefoon beter is. Ik ben al een poosje op zoek naar een koptelefoon met noice cancelling. Op dit moment gebruik ik een ATH-50Mx en die luisteren sowieso heel erg fijn.
Ik vindt het een mooie koptelefoon en goede review. Wat ik altijd jammer vindt is dat ze zowat nooit usb-c hebben